Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Reply

Thread Tools
Old 23-12-2008, 22:22   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Australia'

1939. Lady Sarah Ashley (Nicole Kidman) trekt naar Australië om er haar man te bezoeken op Faraway Downs. Eenmaal aangekomen op de boerderij blijkt dat haarechtgenoot vermoord is. Neil Fletcher (David Wenham), de opzichter op de boerderij, duidt een aboriginalkoning aan als de schuldige maar de aboriginaljongen Nullah (Brandon Walters) wijst naar Fletcher. Lady Ashley gelooft de jongen en ontslaatFletcher. Ze blijft alleen achter met een enorme veestapel, een handvol bedienden en een concurrent die er alles aan doet om de boerderij over te kopen. Gelukkig krijgt ze hulp van de ruige Drover (Hugh Jackman)...

Af en toe gebeurt het. Dan raak ik onwaarschijnlijk hyped door een film, louter en alleen op basis van een trailer. Bij 'Australia' had ik het serieus te pakken: de trailer beloofde een wervelend avontuur in klassieke stijl en de laatste weken werd ik elke ochtend aan de bushalte geconfronteerd met een werkelijk prachtige gigantisch affiche die me in de stemming moest brengen. Ik was er dan ook helemaal klaar voor. Bijna drie uur lang zou ik gaan rondhossen met Nicole en Hugo door de outback, genieten van de beelden, mij laten meevoeren door het avontuur, juichen voor de helden en vloeken op de slechterikken. Stiekem had ik het grote sterrenblik al helemaal opengetrokken.

Nu ik 'Australia' heb gezien is mijn enthousiasme toch een beetje getemperd. De laatste weken verschenen er her en der onheilspellende berichten over de prestigefilm van Baz Luhrmann. Australië liep begrijpelijkerwijs storm voor de film maar de Amerikaanse critici waren bijzonder gematigd over de prent. En het ergste van al: de film, die zon 130 miljoen dollar kostte, lijkt te floppen aan de Amerikaanse kassa. Oh-oh, zou de Bazman de magie verloren hebben? Is 'Australia' een stinker?

Absoluut niet! Ja, de film is verre van perfect. Nicole Kidman heeft door alle plastische chirurgie het punt bereikt waarop ook haar vertolking van plastiek lijkt. Het verhaal had wat vlotter, soepeler kunnen verteld worden. De film probeert zoveel verschillende zaken aan te snijden dat bepaalde onderwerpen onvermijdelijk onderbelicht blijven. Zelfs 165 minuten volstonden niet om dit verhaal te vertellen. Maar fuck dat allemaal! 'Australia' is een groots entertainend romantisch avonturenepos. Dit is het soort film waarvoor de mensen een halve eeuw geleden in lange rijen voor de bioscoop stonden aan te schuiven. Aan alles zie je dat Luhrmann in de eerste plaats een lekker ouderwets spektakel heeft willen maken. En met succes. 'Australia' bevat alles waar Hollywood sterk in is: een episch verhaal, twee gigantische sterren in de hoofdrol, actie, spanning, drama, grootse emoties en een productiewaarde om U tegen te zeggen.

Op zijn beste momenten bruist 'Australia' als een goede fles champagne, spetteren de bubbels alle kanten op en proef je de weergaloze smaak van absoluut vertier in je mond. Op die momenten slaagt Luhrmann erin echte filmmagie op te wekken. Het soort magie van E.T. die voorbij de maan fietst, Ben-Hur die de race in het colosseum rijdt, Humphrey Bogart die Sam vraagt piano te spelen. Het soort magie dat je enkel in de cinema vindt.

Luhrmann begrijpt wat breed vertier is. De regisseur is gezegend met de eigenschap dat hij geen lelijk shot kan filmen. 'Australia' ziet er adembenemend uit. De juiste mix tussen exotiek en romantiek, tussen scènes op locatie en in een studio. Topklasse. Met op de juiste momenten een spannende actiescène, een lach, een traan. Hugh Jackman is duidelijk beter op zijn plaats temidden van de woestenij dan Nicole Kidman. Waar Kidman er nooit in slaagt om de harten van de toeschouwers voor zich te winnen is Drover een personage dat je door de stoere, charismatische uitstraling van Jackman meteen in je hart kan sluiten. De jonge Brandon Williams gaat echter met de prijs van de jury lopen. Perfect gecast voegt hij als de jonge aboriginalbastaard Nullah een wezenlijke warmte en breekbaarheid aan dit verhaal toe.

Waar de meeste spektakelfilms tegenwoordig erg goed op elkaar lijken biedt 'Australia' een verfrissende terugkeer naar de tijd van toen. Het kan contradictorisch klinken, maar door zo gretig aan te leunen bij het spul uit de oude doos voelde 'Australia' veel frisser aan dan veel andere blockbusters die vooral willen innoveren op basis van technologie. Maar bovenal biedt de film bijna drie uur oerdegelijk entertainment zonder te vervelen. De azijnpissers geloven of nu inschepen voor 'Australia': mis de boot niet!

3 sterren op 4

Trailer

Last edited by Maniac; 26-02-2014 at 15:46.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2008, 23:55   #2   link
vovi
Memba

Het was dit of The day the earth stood still.

Kiest de rest toch wel niet voor dat laatste zeker
Old 24-12-2008, 00:49   #3   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

Quote:
Originally Posted by vovi View Post

L0L ! Onlangs ook die laatste gezien, was me dat even een grap...
jelliuz is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2008, 14:21   #4   link
prisajuno
Member

Quote:
Originally Posted by vovi View Post

Moesten mijn vrienden Keanu Reeves als alien verkiezen boven shirtless Hugh Jackman, ik zou het wel weten

Klop op hun bakkes!
prisajuno is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2008, 21:32   #5   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Film was goed, eigenlijk meer mee geamuseerd dan bij Burn After Reading en die vond ik ook goed. Ik vond alleen de overgang van het drijven van het vee naar Darwin naar het stuk over de aanval van de Jappen iets te bruusk. Precies of ze het vervolg er maar gewoon direct hebben achtergeplakt.

Ik was wel vergeten hoe het is om 3u lang in de cinema te zitten, pipi ophouden is dan moeilijker dan eerst gedacht.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2008, 15:55   #6   link
Ja-Rune
is mij er eentje

Ja-Rune's Avatar

Ik ben hem in Holland gaan zien, daar doen ze altijd pauze in het midden
Bij Metropolis trouwens ook steeds vaker..

Overigens: geweldige film. Had er niks van verwacht maar heb mij echt wel 3uur geamuseerd.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Ja-Rune is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules