Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Reply

Thread Tools
Old 22-03-2009, 18:08   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'The burning plain'

Beste Guillermo Arriaga,

Wat fijn dat u het na enkele scripts ('Amores perros', '21 grams', 'Babel', 'The three burials of Mequiades Estrada') ook probeert als regisseur. U moet ongetwijfeld gedacht hebben dat wat Alejandro González Iñárritu kon, ook voor u was weggelegd. Lekker vasthouden aan die typische fragmentarische vertelstructuur, waarbij vlotjes tussen heden en verleden gewisseld wordt. Never change a winning team. En verder op de affiche in het groot verwijzen naar je eerder successen als scenarist. Dat zal de massa wel naar de zalen trekken.

Wel, mijnheer Arriaga, ik héb uw film gezien. Op een zaterdagavond nog wel, als excuus om te ontsnappen aan alle meuk die men tegenwoordig in de vorm van tv- en weekendfilms op ons wordt afgevuurd. 300 oude Belgische franken had ik veil voor een topdrama. Een film die zou blijven hangen. Iets menselijks.

Wat u mij en de rest van de zaal voorschotelde kan ik alleen maar omschrijven als een koude douche. Uw langspeeldebuut, 'The burning plain', was gewoon een ordinaire weekendfilm op bioscoopformaat. Gaat u even samen met mij het volgende lijstje met mij af:

- Pathetische ziekenhuisscène: check
- De egoïstische moeder die haar kind in de steek laat: check
- Een verboden liefde: check
- Een verliefd jong stel dat voor hun ouders op de vlucht slaat: check
- Overspel: check, check en dubbelcheck!

Ik vond het al een veeg teken aan de wand dat u het reeds na vijf minuten noodzakelijk vond om een poedelnaakte Charlize Theron door het scherm te laten paraderen. Toch vrees dat het publiek niet geboeid zou zijn zonder wat naakt? Nu, begrijpt u me niet verkeerd: ik vond dit best wel prettig, net als de beslissing om naast Charlize Theron ook knappe dames als Kim Basinger en Jennifer Lawrence te casten. Maar ik had betaald voor een drama, niet voor een showcase van vrouwelijk schoon.

En wat dat betreft, beste Guillermo, liet uw film me ijzig koud. De prairie had moeten in lichterlaaie staan, maar ik voelde niets branden. Waar was de passie? De emotie? De verhitte gevoelens? Waarschijnlijk ergens weggemoffeld tussen de gekunstelde plot en de kromme dialogen. Er zat dan ook niets anders voor mij op dan uw film uit te zitten. Ik kan niet zeggen dat ik me verveeld heb, dat zou liegen zijn. Evenmin kan ik verkondigen dat ik onder de indruk was. Het enige wat me nog een beetje opviel was de soundtrack.

Maar wees nu vooral niet ongerust, Guillermo Arriaga: er zullen ongetwijfeld veel mensen van het culturele establishment zijn die 'The burning plain' een intelligent geschreven stuk drama zullen vinden. Het staat nu eenmaal chic om te dwepen met Mexicaanse regisseurs. En het is altijd leuker om tegen vrienden te zeggen dat je je geld aan iets goeds hebt besteed in plaats van aan doordeweekse schmaltz.

Misschien zal u hier en daar wel lof oogsten. Woorden terugvinden als slim, gevoelig, pakkend, realistisch, vrouwenportret.

Staat u mij ook toe uw film in 1 woord samen te vatten: doodsaai.

Hoogachtend,
een teleurgestelde filmfan.

2 sterren op 4

Trailer (opgepast, bevat veel spoilers!)

Last edited by Maniac; 25-03-2010 at 08:13.
Maniac is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules