Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 19-05-2009, 22:23   #81   link
massy
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Trojan View Post
Zoiets ja. Normaal is alles al ingevuld en moet ge op verzenden klikken.
Behalve als je zelf iets wil inbrengen (werkelijke beroepskosten, hypothecaire lening ...), niet alles wordt automatisch ingevuld.
massy is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2009, 22:30   #82   link
BlaCkBirD
Senior Member

BlaCkBirD's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fieldy View Post
Digitaal uw belastingbrief invullen is dat zo simpel als een kaart lezer kopen, uwe pas er in steken en dan naar de juiste website gaan?
idd, anders vraag gewoon de tokens aan, moet je zelf geen cardreader kopen
Old 20-05-2009, 07:50   #83   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Quote:
Originally Posted by BlaCkBirD View Post
idd, anders vraag gewoon de tokens aan, moet je zelf geen cardreader kopen
Da's al een te grote administratieve rompslomp .
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2009, 12:11   #84   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Ook maar eens begonnen aan de jaarlijkse aangifte, maar nu zit ik vast. Bij terugbetaling woon-werkverkeer moet ik een vrijstelling ingeven (vak 255), maar natuurlijk staat dat nergens uitgelegd.

Iemand die weet wat je daar moet invullen? Ik rijd met een firmawagen, maar mijn vriendin gaat met de tram naar het werk (Buzzy pass) en dat is volledig door het werk betaald.

edit>
Al gevonden .

edit2>

Wij doen een Home Invest plan bij Fortis, maar bij welk vakje moet je dat invullen? E. PREMIES VAN INDIVIDUELE LEVENSVERZEKERINGEN : of B. PREMIES VAN INDIVIDUELE LEVENSVERZEKERINGEN GESLOTEN VANAF 1.1.2005 DIE IN AANMERKING KOMEN VOOR DE AFTREK VOOR ENIGE WONING :

Wij vermoeden het eerste, maar zijn niet zeker .

Last edited by Bjorn; 24-05-2009 at 12:21.
Bjorn is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2009, 12:21   #85   link
BlaCkBirD
Senior Member

BlaCkBirD's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bjorn View Post
Ook maar eens begonnen aan de jaarlijkse aangifte, maar nu zit ik vast. Bij terugbetaling woon-werkverkeer moet ik een vrijstelling ingeven (vak 255), maar natuurlijk staat dat nergens uitgelegd.

Iemand die weet wat je daar moet invullen? Ik rijd met een firmawagen, maar mijn vriendin gaat met de tram naar het werk (Buzzy pass) en dat is volledig door het werk betaald.

edit>
Al gevonden .
is eerste keer dat dit vak verplicht is in te vullen als de 1254 is ingevuld.
Dat was iets dat mensen altijd vergeten.

Indien het gewoon met de wagen is, is het 170 euro dit jaar.
Bij Tax on web kan u er altijd naast klikken om een wizard te starten, helpt meestal wel.
Old 24-05-2009, 12:29   #86   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Jup, die wizard is wel handig. Enfin, alles ingevuld en 1200 euro terugkrijgen. Het weer is plots nog mooier .
Old 24-05-2009, 12:42   #87   link
quantrias
Senior Member

quantrias's Avatar

Vraagje:

Ik heb in 2008 aan pensioensparen gedaan (70Ä per maand).
Hoeveel kan dat schelen op uw belastingen. Hoe bereken ze dat of bekijken ze dat?

quantrias is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2009, 19:56   #88   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Is er nergens een "belastingen voor noobies" boek of cursus, want veel verder dan wat een beroepskost is geraak ik niet
ibaun is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2009, 22:27   #89   link
DyNaRaX
Senior Member

DyNaRaX's Avatar

Quote:
Originally Posted by quantrias View Post
Vraagje:

Ik heb in 2008 aan pensioensparen gedaan (70€ per maand).
Hoeveel kan dat schelen op uw belastingen. Hoe bereken ze dat of bekijken ze dat?

Bij mij staat het bedrag dat ik vorig jaar gespaard heb via pensioensparen reeds ingevuld op de aangifte.
Heb nu geen toegang tot de website anders zou ik het bedrag eens verwijderen en een berekening doen maar van de vorige jaren weet ik toch dat het een verschil maakt.
Old 26-05-2009, 23:43   #90   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Vraagje:
Ik heb in 2008 aan pensioensparen gedaan (70Ä per maand).
+/- 1/3
Quote:
Originally Posted by Bjorn View Post
Wij doen een Home Invest plan bij Fortis, maar bij welk vakje moet je dat invullen? E. PREMIES VAN INDIVIDUELE LEVENSVERZEKERINGEN : of B. PREMIES VAN INDIVIDUELE LEVENSVERZEKERINGEN GESLOTEN VANAF 1.1.2005 DIE IN AANMERKING KOMEN VOOR DE AFTREK VOOR ENIGE WONING :
Volgens de omschrijving hangt het er heel duidelijk vanaf of uw lening van voor 1.1.05 of erna dateert.
Reden ist dat er toen een nieuwe regeling voor de aftrek enige woning in werking is getreden waarbij ze alles semi bijeentellen ipv elke lening apart te bekijken. Niet helemaal juist, but you get my point.
In het 2e geval telt het wel voor uw enige woning, maar ik vermoed niet dat je er meerdere bezit

Last edited by Turtle; 26-05-2009 at 23:47.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2009, 00:17   #91   link
berti
nomad

berti's Avatar

dit jaar rond de 590
volgend jaar rond de 1600
berti is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2009, 08:35   #92   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
+/- 1/3

Volgens de omschrijving hangt het er heel duidelijk vanaf of uw lening van voor 1.1.05 of erna dateert.
Reden ist dat er toen een nieuwe regeling voor de aftrek enige woning in werking is getreden waarbij ze alles semi bijeentellen ipv elke lening apart te bekijken. Niet helemaal juist, but you get my point.
In het 2e geval telt het wel voor uw enige woning, maar ik vermoed niet dat je er meerdere bezit
Ik ehb nog geen woning. Het is een voorloper van een schuldsaldo verzekering, geen schuldsaldoverzekering op zich.
Old 27-05-2009, 09:34   #93   link
Matthias
*snore*

Quote:
Originally Posted by ibaun View Post
Is er nergens een "belastingen voor noobies" boek of cursus, want veel verder dan wat een beroepskost is geraak ik niet
Erm, als student is het toch gewoon mindless "next" duwen? En als doctorandus zal het ook zo zijn, aangezien je beurs geen loon is.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2009, 10:07   #94   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Send a message via MSN to Takeshi
Ik neem mijn jaaroverzicht dat mijn werkgever elk jaar geeft erbij en kijk alles na. Verder heb ik kunnen regelen dat ik mijn schuldsaldoverzekering nog in 2008 heb kunnen afsluiten, lening pas begin 2009. Dus nu kan ik toch nog 1800 EUR extra inbrengen, de verzekering heeft mij net het attest netjes opgestuurd. Het zal nodig zijn
Takeshi is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2009, 10:21   #95   link
DyNaRaX
Senior Member

DyNaRaX's Avatar

Quote:
Vraagje:

Ik heb in 2008 aan pensioensparen gedaan (70€ per maand).

Heb de berekening gedaan, met pensioensparen trek ik bijna €270 extra terug
Old 27-05-2009, 10:48   #96   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Ik vind dat het pensioensparen toch allemaal wat een vertekend beeld geeft.
Als je dat geld op uw 65 opneemt, zit je met een belastingsvoet van 30 tot 40%, terwijl de rente rond de 2,5 a 3% is.

Stel dan dat je per maand 70 EUR spaart gedurende 40 jaar, dan heb je 33600 EUR. Belastingskorting ligt rond de 243 en 324 euro. Nemen we in geval hierboven dus die 270 EUR, dat is dan over 40 jaar 10800 EUR belastingsvoordeel.

MAAR, eens op pensioen en je neemt het gespaarde geld op, dan wordt dit belast aan iets van een 33 % (op een bedrag van 70*12*40 = 33600 EUR) , dus betaal je 11088 EUR belastingen. Dit ligt dus ongeveer gelijk met je belastingskorting gespreid over de jaren. Het enige voordeel lijkt mij dan de 2,5 tot 3% intrest, wat ik heel weinig vind, rekening houdend met het feit dat je geld tientallen jaren vastzit. Enige voordeel wat ik zie in dit systeem is dat je tijdens je jonge jaren iets meer geld beschikbaar hebt, een soort 'uitstel van belastingen'

Is pensioensparen dan zo een must zoals sommige beweren?

Last edited by Takeshi; 27-05-2009 at 10:59.
Old 27-05-2009, 11:22   #97   link
Matthias
*snore*

Als je geen ambtenaar bent: ja. Het maximumpensioen in de privť is iets van een 1400 euro, en dat is na een carriŤre van 45 jaar en als je iemand ten laste hebt. Verwacht je dus maar aan minder. En tegen uw zestigste zal de inflatie er al een groot deel van afgedaan hebben terwijl er geen budgettaire ruimte is om het te compenseren.

Nu ja, je kan ook kiezen voor andere beleggingen of een levensverzekering. Pensioensparen an sich is geen must, sparen voor je pensioen wel.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2009, 11:25   #98   link
Muffins
?

Send a message via MSN to Muffins
Quote:
Originally Posted by Takeshi View Post
Ik vind dat het pensioensparen toch allemaal wat een vertekend beeld geeft.
Als je dat geld op uw 65 opneemt, zit je met een belastingsvoet van 30 tot 40%, terwijl de rente rond de 2,5 a 3% is.

Stel dan dat je per maand 70 EUR spaart gedurende 40 jaar, dan heb je 33600 EUR. Belastingskorting ligt rond de 243 en 324 euro. Nemen we in geval hierboven dus die 270 EUR, dat is dan over 40 jaar 10800 EUR belastingsvoordeel.

MAAR, eens op pensioen en je neemt het gespaarde geld op, dan wordt dit belast aan iets van een 33 % (op een bedrag van 70*12*40 = 33600 EUR) , dus betaal je 11088 EUR belastingen. Dit ligt dus ongeveer gelijk met je belastingskorting gespreid over de jaren. Het enige voordeel lijkt mij dan de 2,5 tot 3% intrest, wat ik heel weinig vind, rekening houdend met het feit dat je geld tientallen jaren vastzit. Enige voordeel wat ik zie in dit systeem is dat je tijdens je jonge jaren iets meer geld beschikbaar hebt, een soort 'uitstel van belastingen'

Is pensioensparen dan zo een must zoals sommige beweren?
Als je het geld opneemt op het moment je op pensioen gaat, kan je genieten van een verlaagd tarief van 10%, wat toch al een serieus stuk verschilt.

Verder moet je ook rekening houden met het feit dat je bv die 270 nu kan 'investeren' en daar dan weer interest op kan halen.
Muffins is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2009, 11:28   #99   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Pensioensparen an sich is geen must, sparen voor je pensioen wel.
Zo denk ik er ook over.

Heb laatst ergens een studie gelezen (denk De Morgen, niet zeker) dat de welvaart bij de 3de leeftijd in BelgiŽ gemiddeld heel hoog ligt (terwijl de pensioenen vaak lager liggen dan in andere EU landen) omdat 70% over een eigen woning beschikt op latere leeftijd en daardoor een enorme maandelijkse kost wegvalt. Hoe moeilijk ook, maar zelf sparen voor een eigen woonst lijkt mij een betere belegging dan pensioensparen. Hypothecaire leningen geven ook belastingsvoordeel, evenals schuldsaldoverzekeringen.

Quote:
Originally Posted by Muffins View Post
Als je het geld opneemt op het moment je op pensioen gaat, kan je genieten van een verlaagd tarief van 10%, wat toch al een serieus stuk verschilt.

Verder moet je ook rekening houden met het feit dat je bv die 270 nu kan 'investeren' en daar dan weer interest op kan halen.
Zelfs al neem je 10%, dan is een goeie 5000 EUR voordeel, rekening houdend met de heel lange termijn (40 jaar!) en dus ook de inflatie niet zo heel veel. Bovendien zit je met een ongelofelijk nadeel: je kan niet aan je geld wanneer je dat wil. Je weet nooit in wat voor noodgeval je terechtkomt (bvb. ziekte)

Je kan inderdaad 270 EUR 'investeren' maar als je gewoon niet aan pensioensparen doet kan je 800 EUR investeren

Versta mij niet verkeerd, pensioensparen is zeker niet slecht, maar ik vind dat er zoveel andere opties zijn en het imo iets te vaak al hťt ideale wordt afgeschilderd, of erger, als een 'must'

Last edited by Takeshi; 27-05-2009 at 11:41.
Old 27-05-2009, 12:52   #100   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Erm, als student is het toch gewoon mindless "next" duwen? En als doctorandus zal het ook zo zijn, aangezien je beurs geen loon is.
Ik moet het hele spel nog opstarten zu, kvroeg het gewoon op voorhand. K!
ibaun is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules