Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Reply

Thread Tools
Old 16-10-2009, 11:11   #21   link
Moldonado
awesam

Moldonado's Avatar

Ik ben totaal geen boekenlezer maar deze stond in de keuzelijst voor het lezen van een verplicht boek. Vond het alleszins geweldig: grappig en ontroerend.
Old 16-10-2009, 23:53   #22   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Ik heb tickets via humo gekocht nu dinsdag in bxl. Gaat die rotbioscoop dat toch niet frans ondertitelen zeker.

Is die film verstaanbaar met al die dialecten of is die nl ondertitelt in Vlaanderen?
Old 17-10-2009, 01:34   #23   link
richba5tard
Senior Member

richba5tard's Avatar

Die is prima verstaanbaar, ook voor de niet Oost-Vlaming.

Ik vond het alleszinds een geweldige film. Dikke aanrader!
richba5tard is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2009, 17:46   #24   link
Random
Shrimp Recidivist

Random's Avatar

Quote:
Originally Posted by Moldonado View Post
boekenlezer
Eerst dacht ik dat het een tautologisch pleonasme was, maar bij nader inzien is dat niet het geval. In volgorde van aanzien kunnen we onderscheid maken tussen de volgende lezerscategorieën.
  • boekenlezer
  • magazinelezer (as in: literaire magazines)
  • krantenlezer
  • striplezer
  • magazinelezer (as in: de Flair)
  • cornflakesdooslezer
  • barcodelezer
Random is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2009, 17:50   #25   link
DUR0N
Chasing Sunset

DUR0N's Avatar

Ge zijt nieuwslezer vergeten.
DUR0N is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2009, 18:18   #26   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Quote:
Originally Posted by Random View Post
Eerst dacht ik dat het een tautologisch pleonasme was, maar bij nader inzien is dat niet het geval. In volgorde van aanzien kunnen we onderscheid maken tussen de volgende lezerscategorieën.
  • boekenlezer
  • magazinelezer (as in: literaire magazines)
  • krantenlezer
  • striplezer
  • magazinelezer (as in: de Flair)
  • cornflakesdooslezer
  • barcodelezer

Blazer.
Old 17-10-2009, 18:34   #27   link
Robin
Redactie

Robin's Avatar

Malteser.

Ah nee shit sorry .
Robin is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2009, 10:19   #28   link
Matthias
*snore*

Shit maat, is dit nu de film van het jaar? Had een aardige prent kunnen zijn, ware het niet van:

a) de opdringerige muziek, bij momenten;
b) Gilda De Bal;
c) de ongelooflijk irritante voice-over, ik heb nog niets gelezen van Verhulst, maar op basis van de ongelooflijk clichématige en brakke zinnen die uit zijn werk werden voorgelezen zal ik het ook nooit doen.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2009, 10:39   #29   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

De voice-over was slecht, dat is zeker. Weet niet of de inhoud zo slecht was, maar de vorm was dat wel en het stoorde de film.
Old 23-10-2009, 11:53   #30   link
Kittycorpse
merging oceans

Kittycorpse's Avatar

Ik vond hem wel cava, maar niet super. De verwachtingen na Dagen Zonder Lief waren ongetwijfeld te hoog gespannen om diezelfde genialiteit te benaderen. Ik kwam ook een beetje uit die filmzaal met het wrange gevoel dat Vlaanderen dat eigenlijk wel graag ziet, zo'n bende marginalen op een hoopje in een keuterdorp. Die indruk kan compleet aan mij gelegen hebben in het overbevolkte übercomplex van de Kinepolis waar het chips- en zuipwinkeltje bijna uit zijn voegen barstte met consumer whores. K ja cava gratis tickets van den Humo enal, maar toch. Misschien lag het aan het feit dat de zaal telkens strijk ging met banaliteiten en de mooie subtiliteiten van de film precies links liet liggen. De Helaasheid der Dingen is ongetwijfeld gemaakt uit liefde voor het boek van Dimitri Verhulst, maar ik vrees dat hij gebombardeerd zal worden als Vlaamsche klassieker net omdat zijn hoofdpubliek geen bal kan relaten met de hoofdpersonages en hun context. Vandaag pas de shrimpthread gelezen en ik werd nogal bevestigd in mijn gevoel:

Quote:
Originally Posted by Aristide View Post
Zijn er trouwens mensen die de vorige films van Felix kunnen smaken? Persoonlijk vind ik het altijd opmerkelijk dat mensen in zijn films zich marginaler gedragen dan een gemiddelde mens die ik zou kennen, en ik durf te wedden dat het ditmaal nog erger gaat zijn. Niet dat ik niet hard kan genieten van zijn films, beide van de films die ik hier opgenoemd heb, hebben mij bewogen. Er hangt een speciale sfeer in die films, iets waarbij ik het gevoel heb dat ik terecht kom in een vreemde dagroutine, en een vreemd bioritme, waarbij vreemde prioriteiten gesteld worden, alsof ik de doelloosheid van een marginaal iemand die niet weet wat te doen met zijn tijd zélf ervaar. Wicked shit, wat die Felix maakt.
Quote:
Originally Posted by GORGH View Post
anyway, ik ben liefhebben van vlaamse films en zeker als het over marginalen gaat (echt waar) soms zou ik graag eens een poosje echt marginaal leven, lijkt me zalig (voor even)
Mooie film enal maar het feit dat de meerderheid er zo lyrisch over doet laat nogal een wrange nasmaak. Verder heb ik mij ook DOOD geërgerd aan de voice-over en liet zijn semi-literaire bullshit van 'de trein, wat een eerlijk voertuig' mij koud. Ja nee niet koud, ik had hem het liefst in zijn lelijke muil gespuugd. Meneer heeft een hard leven gehad en zal niet gelukkig zijn tot hij schrijver is. Boehoe. De wereld moet goed en wel beseffen wat een tragiek die jongen heeft meegemaakt of hij blijft zijn zwangere vriendin als stront behandelen. Beetje bizar hoe die jonge Günther zo'n fijn kind is en de volwassen versie zo'n klootzak. Beetje kort door de bocht precies. Ik wacht op een nieuwe Felix van Groeningen zonder al te veel inbreng van derde partijen. Dat werkt beter.
Old 23-10-2009, 11:59   #31   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Dat gedoe met die treinen was inderdaad ongevraagd. Het enige dat ik eraan over hield was het idee dat het een kijk geeft achter de coulissen. Al de rest was gewoon dunnetjes over wat al zoveel is verteld erover. Zijn karakter-uitbouw is inderdaad vreemd, hij is een klootzak tegenover zijn vrouw en kind, maar een zacht-gekookt eitje tegenover zijn moeder en zijn familie. Wilt hij zeggen dat zijn opvoeding er de oorzaa van was? Misschien, maar in die extreme vormen zie ik het niet gebeuren, zeker niet voor een man die zichzelf als buitenbeentje beschouwd qua intelligentie, zowel qua kennis als qua menselijk inzicht. Er schort iets aan. Nu is dat wel hebaseerd op zijn echt leven... wilt hij dan zeggen een sociopaat te zijn? Met mensenkennis? Dan moet zijn bestaan een ware hel zijn.
Old 23-10-2009, 12:38   #32   link
Bregt
Senior Member

Bregt's Avatar

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Shit maat, is dit nu de film van het jaar? Had een aardige prent kunnen zijn, ware het niet van:

a) de opdringerige muziek, bij momenten;
b) Gilda De Bal;
c) de ongelooflijk irritante voice-over, ik heb nog niets gelezen van Verhulst, maar op basis van de ongelooflijk clichématige en brakke zinnen die uit zijn werk werden voorgelezen zal ik het ook nooit doen.
Het eerste was me ook opgevallen. "Laten we hier de violen er maar eens dik opleggen." lijken ze gedacht te hebben. Geen idee wat je aan Gilda De Bal stoorde. Hoe moest ze die vijf zinnen die ze heeft dan anders doen? Voice-over wende na een tijdje, maar bon.

De film is beter dan het boek.
Bregt is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2009, 13:07   #33   link
Matthias
*snore*

Quote:
Originally Posted by Oban View Post
Wilt hij zeggen dat zijn opvoeding er de oorzaa van was? Misschien, maar in die extreme vormen zie ik het niet gebeuren, zeker niet voor een man die zichzelf als buitenbeentje beschouwd qua intelligentie, zowel qua kennis als qua menselijk inzicht. Er schort iets aan. Nu is dat wel hebaseerd op zijn echt leven... wilt hij dan zeggen een sociopaat te zijn? Met mensenkennis? Dan moet zijn bestaan een ware hel zijn.
Kweenie, Bavo, het punt lag er zo dik op (omdat het zo ongeveer vijf keer expliciet herhaald werd in de voice-over) dat je toch niet kon missen? "Het leven is een eeuwige estafette waar niemand de zin van kent, maar waar men zich aan vastklampt in de grote helaasheid der dingen", citeren ze letterlijk en ergens eerder in de film zit er een stukje over "dezelfde fouten maken als mijn vader, spoorweg, trein, eeuwig gedoemd, blabla" in.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2009, 13:50   #34   link
asqwanka
Senior Member

asqwanka's Avatar

Gisteren gaan kijken en toch enorm van genoten. De voice-over was bij momenten vreselijk maar ik heb me er toch ook niet de hele tijd aan zitten ergeren. De OST vond ik trouwens heel geslaagd, maar ik hoor graag violen. Aan dat haar van Celle heb ik mij eigenlijk nog het meest van al geërgerd, het lijkt een carnavalspruik en trekt het hele personage een beetje in het belachelijke omdat het niet realistisch voelt.

Gunther Strobbe vond ik veruit de meest oninteressant van de hoop, een beetje spijtig dan ook dat het over hem gaat (maar het kan nu eenmaal niet anders, dat weet ik ook wel). Ik heb het boek nog niet gelezen, maar het komt in de film soms inderdaad over als een klaagzang van een vreselijke jeugd, en wat nen zot slimmen peet met 5 romans (dat "5 romans later", moest dat nu echt?) dat nu wel niet geworden is.

De marginaliteit wordt heel mooi weergegeven, elk personage heeft een zekere charme en ik had nooit het gevoel dat men visueel wou tonen van "zie keer hoe marginaal dat die mensen zijn". Iets wat in de voice-over wel eens kon gebeuren.

Voor, tijdens en na de film had ik overigens wél nog zin in een pintje.

Last edited by asqwanka; 23-10-2009 at 13:54.
asqwanka is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2009, 17:05   #35   link
Random
Shrimp Recidivist

Random's Avatar

Ik vond het contrast tussen de literaire beschaafdheid van de voice-over en de ruwheid van de film juist zo geniaal goed. Heerlijk hoe alle marginale vetzakkerij met de meest opgeblazen eufemismen wordt beschreven, als ging het om een stel Griekse goden en geen bende marginalen. Klinkt als cynische humor van topkwaliteit in mijn oren. Allez, en als dat de sterkte van de film niet is, wat dan wel eigenlijk? 't Is geen Daens he, nog een geluk. Al vermoed ik nu dat velen er precies op die manier naar gekeken hebben.
Random is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2009, 17:09   #36   link
Corax
Senior Member

Corax's Avatar

Wie had er na de film meer zin in pinten dan ervoor?

*raises hand* :/
Corax is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2009, 00:16   #37   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'De helaasheid der dingen'

Gunther Strobber (Kenneth Vanbaeden) groeit op bij zijn vader (Koen De Graeve), zijn drie ooms en zijn grootmoeder in het Aalsterse Reetveerdegem. Temidden van de marginaliteit heeft Gunther er zijn thuis. Wanneer het drankprobleem van zij vader bedreigende proporties aanneemt, begint Gunther zich af te vragen of zijn familie niet remmend werkt op zijn droom om schrijver te worden.

Het boek van Dimitri Verhulst heb ik niet gelezen. Ik kon 'De helaasheid der dingen' dan ook met een onbevooroordeelde ingesteldheid bekijken. Felix van Groeningen heeft binnen de nieuwe stroming jonge Vlaamse regisseurs de laatste jaren met 'Steve+Sky' en 'Dagen zonder lief' een stevige reputatie opgebouwd. Met 'De helaasheid der dingen' zet hij opnieuw een grote stap voorwaarts. De coming of age-thematiek is net als in zijn vorige film ontegensprekelijk aanwezig, maar Van Groeningen mikt ambitieuzer. De pakkende milieuschets deed me op de sterkste momenten aan een soort Vlaamse variant op de films van de Dardennes denken. Ook 'De helaasheid der dingen' speelt zich af temidden van de marginaliteit. In plaats van de sombere, deprimerende sfeer die rond Seraing hangt is het verhaal van Verhulst gewikkeld in een humoristisch deken van volkse taferelen.

Maak je echter geen illusies: aanvankelijk is het goedhartig lachen met de frivole fratsen van de Strobbes, maar gaandeweg wordt de humor bijzonder wrang en krijgt de tragische dimensie de bovenhand. En dan slaat 'De helaasheid der dingen' hard toe. Ongenadig dissecteren Verhulst en Van Groeningen de onderbuik van de Vlaamse samenleving. Het contrast tussen de oudere Gunther, die het koste wat kost wil maken als intellectueel, en zijn volkse jeugd is treffend verfilmd. Langs de ene kant zijn sommige scènes weerzinwekkend en platvloers, langs de andere kant ademen ze een bepaald deel van de Vlaamse ziel uit die zelden zo oprecht in de cinema te zien is geweest. Van Groeningen en Verhulst zijn hard voor hun personages (ook voor Gunther), maar ze tonen ook mededogen en sympathiek. Vader Koen en nonkels Breejen, Celle en Petrol zijn geen slechte mensen, maar wel 100% het product van hun omgeving.

De acteurs spelen het recht voor de raap, met de juiste mengeling van zelftrots, frustratie en fatalisme. Koen De Graeve excelleert als de vader met een drankprobleem. En hoewel zeker personages als nonkel Petrol en nonkel Breejen zich bij uitstek lenen tot karikaturen had ik geen enkel probleem om ook in hen echte mensen van vles en bloed te herkennen. Wouter Hendrickx en Johan Heldenbergh verdienen wat dat betreft een pluim. Ook het Aalsterse accent is prima getroffen: na afloop van de film liep ik toevallig achter een groepje aalstenaren en ze spraken krak hetzelfde.

Met elke film groeit Felix Van Groeningen zichtbaar verder als regisseur. Voor de helaasheid der dingen' flirt hij met de stijl van de cinema verité. Stijlvolle zwart/witfotografie wordt afgewisseld met kleurenbeelden. Het spreekt voor Van Groeningen dat dit nooit als een gimmick aanvoelt maar steeds perfect kadert in de vertelstructuur. Jef Neve zorgde alweer voor een mooie soundtrack. Het geheel voelde aan alsof Van Groeningen het boek volledig in de vingers had en er filmisch het best mogelijke mee heeft gedaan. 'De helaasheid der dingen' is meer dan de zoveelste boekverfilming. Het doet lachen, ontroert en grijpt aan en toont een stukje Vlaanderen dat veel mensen zullen herkennen. De prachtige scènes zijn niet op een hand te tellen (Roy Orbison! De ronde van Frankrijk voor zatlappen! De ontmoeting tussen nichtje Sylvie en haar terminale vader!) en bevestigen het talent van alle mensen die hierin deel hebben gehad. Uiteindelijk gaat het ijzersterke 'De helaasheid der dingen' over zeer universele zaken. Gunther, Celle, Breejen, Koen en Petrol: er schuilt een Strobbe in elk van ons.

3.5 sterren op 4

Trailer

Last edited by Maniac; 02-11-2009 at 09:30.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2009, 22:59   #38   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

goeie film, zonder meer. Niet de alfa en de omega die sommigen er van maken, maar een sterke film met alles op z'n plaats.

het boek is beter tho

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Wannes is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2009, 22:40   #39   link
vincent vega
huh?

vincent vega's Avatar

Quote:
Originally Posted by Corax View Post
Wie had er na de film meer zin in pinten dan ervoor?

*raises hand* :/
²
Quote:
Originally Posted by Random View Post
Ik vond het contrast tussen de literaire beschaafdheid van de voice-over en de ruwheid van de film juist zo geniaal goed. Heerlijk hoe alle marginale vetzakkerij met de meest opgeblazen eufemismen wordt beschreven, als ging het om een stel Griekse goden en geen bende marginalen. Klinkt als cynische humor van topkwaliteit in mijn oren. Allez, en als dat de sterkte van de film niet is, wat dan wel eigenlijk? 't Is geen Daens he, nog een geluk. Al vermoed ik nu dat velen er precies op die manier naar gekeken hebben.
QFT.
Aanrader.
vincent vega is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules