Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Reply

Thread Tools
Old 01-02-2010, 21:29   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Mr. Nobody'

2092. Nemo Nobody (Jared Leto), de laatste sterfelijke mens op aarde, blikt terug op zijn leven en de keuzes die hij maakte, of die hij gemaakt zou kunnen hebben.

Wat als...? Het is een van de vragen die we ons het vaakst stellen. Vertrekkend vanuit de idee dat elke keuze die we maken weer tot andere keuzes, andere levens, andere toekomsten leidt heeft Jaco Van Dormael een film gecreëerd die er ons 150 minuten lang aan herinnert dat de regisseur eindelijk terug is van veel te lang weg geweest. Zijn vorige, 'Le huitième jour', dateert alweer van 1996. Het werd dus verdorie tijd dat Van Dormael eens met iets nieuws op de proppen kwam. en 'Mr. Nobody' is niet zomaar een projectje: heel die tijd werkte van Dormael aan wat de duurste Belgische film tot op heden is. Want hoewel deze internationale co-productie engelstalig is en er Amerikaanse, Duitse, Britse en Candese acteurs in meespelen draagt 'Mr. Nobody' ontegensprekelijk die typisch Belgische surrealistische stempel waar we zo goed in zijn.

Wat ook erg Belgisch is zijn de futuristische decors van de hand van François Schuiten. Visueel oogt 'Mr. Nobody' sowieso heel erg verzorgd. Indrukwekkende ruimteschepen glijden majestueus door het heelal, bizarre shots wisselen dromerige taferelen af en kleurrijke retrodecors roepen een gevoel van warme melancholie op. Wacht eens even. Retro? Ruimteschepen? Dromerige taferelen? Huh?

Wat is 'Mr. Nobody' precies voor een soort film? Eerlijk gezegd, ik ben er zelf nog niet helemaal uit. Het is deels science-fiction, maar ook romantiek, vaak drama en af en toe erg grappig. 'Mr. Nobody' is niet bepaald een Ikea-film: het standaardmodel waaronder men deze prent kan klasseren moet nog ontworpen worden. Wat de film wel is, is pure poëzie. Bijna ongelooflijk dat een dromer als van Dormael een dergelijk gigantisch budget (33 miljoen euro) wist bijeen te krijgen om zijn fantasie vorm te geven. Ofwel waren de financiers allemaal net zo'n grote dromers als Jaco, ofwel waren ze meteen geïntrigeerd door het bizarre script vol tijdreizen, parallelle universums en metafysische theorieën, ofwel zijn ze blind voort gegaan op defaam die Van Dormael met zijn twee vorige films had opgebouwd. Wat ook de reden is, ik vrees dat dit een slechte investering gaat blijken want het lijkt me aartsmoeilijk om een een werkstuk dat zo complex en tegelijk zo simpel is aan de man te brengen.

Alleen al de manier waarop Van Dormael zijn scènes in elkaar laat overvloeien getuigt van een grote creativiteit en klasse. In plaats van een klassieke narratieve structuur ontvouwt 'Mr. Nobody' zich vooral op associatieve wijze. De oude Nemo blikt terug op zijn leven en tuimelt van de ene herinnering in de andere, een beetje zoals een klein detail in een droom je weer naar een volledig andere droom kan leiden. Wie kickt op een duidelijk verhaal zal dan ook al snel gefrustreerd raken. Beter is alle vertrouwde conventies gewoon los te laten en mee te surfen op de prachtige gevoelige golven die Van Dormael teweeg brengt.

Jaco Van Dormael wist met Jared Leto, Sarah Polley, Diane Kruger en Rhys Ifans vier redelijk bekende namen vast te krijgen. Toch waren het vooral de jongeren Toby Regbo en Juno Temple die me het meest overtuigden. Wat overigens niet wil zeggen dat de rest van de cast teleur zou stellen. Hier en daar hapert er iets aan 'Mr. Nobody': de scènes met de oude Nemo waren voor mij het minst interessant (en doen, niet geheel toevallig, ook dienst als narratieve kapstok voor al de rest) en op sommige momenten, als Nemo allerlei futuristische theoriën aan de man probeert te brengen, doet de film een klein beetje protserig aan.

Maar dat verbleekt allemaal in het totaalplaatje. 'Mr. Nobody' kent momenten van een oprechte, immense schoonheid die recht naar het hart gaan. Het is een prent die je op de terugweg zelf mijmerend doet nadenken over de keuzes die je in je leven maakt, over de dingen die je hebt gezegd en de dingen die je eigenlijk had willen zeggen, over hoop, aspiraties en doelen die je nastreeft en achteraf misschien veel minder voldoening geven dan gehoopt. Over de Liefde ook, en het geluk en de pijn die ze met zich meebrengt. Over het heel even aanraken van de schouder van dat ene meisje, over het recht komen van de haartjes op je arm. 'Mr. Nobody' is uniek. Het is een film waarbij je achteraf niet helemaal precies weet wat je juist gezien hebt, enkel dat het een geweldige, verrijkende ervaring was. Ik denk niet dat ik kan ik 'Mr. Nobody' een mooier compliment kan geven.

3.5 sterren op 4

Last edited by Maniac; 25-03-2015 at 11:22.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2010, 12:47   #2   link
Karel
Senior Member

Karel's Avatar

Zeer straffe film. Meest getalenteerde Belgische regisseur ook: de enige die er echt in slaagt om een unieke visuele stijl te ontwikkelen.
Karel is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2010, 12:57   #3   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

ik heb me zitten opwinden in de cinema bij deze. Deze film had idd geweldig goed kunnen zijn moest onze Jaco wat langer in de editingroom hebben gezeten. Er kan met gemak 3 kwartier af... film zit propvol mooie maar totaal overbodige scenes
erg jammer

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Wannes is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2010, 19:28   #4   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Ik vond vooral het einde teleurstellend. Ik weet niet...
Begreep ook niet goed waarom de tijd terug achteruit zou moeten lopen.
BlackRabbit is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2010, 02:20   #5   link
Random
Shrimp Recidivist

Random's Avatar

Heel erg mooie film, heeft zeker een paar gevoelige snaren geraakt bij mij. Wel een beetje bedenkelijke interpretaties van de fysica hier en daar, maar ik betwijfel of er zich velen zullen aan storen. Ik alvast minimaal .

En dat deuntje waarvan de sfeer (mij althans) zo hard aan Greensleeves deed denken, dat is blijkbaar Pavane, Op. 50 van Gabriel Fauré. De rest van de muziek was al even goed gekozen imo.
Random is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2010, 11:01   #6   link
tknomel
<insert lachband>

tknomel's Avatar

spelen ze deze nog ergens (voorkeur Gent) Cinebel ligt plat en vind voor de rest niks terug

edit: nvm, Studio Skoop draait em nog
tknomel is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2010, 23:06   #7   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

vandaag gaan zien, nogal veel emo-scenes. voor de rest wel een mooie film.

IT WAS ALL A DREAM!
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
onbewust is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules