Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Reply

Thread Tools
Old 22-02-2010, 23:48   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Shutter Island'

Teddy Daniels (Leonardo DiCaprio) en Chuck Aule (Mark Ruffalo) zijn twee U.S. marshals die naar Shutter Island, een eiland met en psychiatrische instelling erop, worden gestuurd om er de verdwijning van Rachel Solando, een van de patiŽnten te onderzoeken. Van meet af aan is duidelijk dat de mannen niet veel medewerking krijgen van het verplegend personeel en de pschiaters. Het lijkt wel alsof Shutter Island een geheim te verbergen heeft. Een geheim dat het niet van plan is zomaar prijs te geven...

Mensen die maar blijven zagen dat Martin Scorsese dringend terug een gangsterfilm moet draaien -jullie weten wie jullie zijn- hebben wat mij betreft oogkleppen op. Martin Scorsese is meer dan alleen de man die het misdaadgenre de laatste 40 jaar mee vorm heeft gegeven. Scorsese is een kunstenaar, een topregisseur, een vakman die de ene ijzersterk film na de andere aflevert. Het is ook de de man in wiens handen Leonardo DiCaprio zich ontpopte tot een respectabel en geloofwaardig acteur. Beide mannen werken opnieuw samen voor 'Shutter Island', een hommage aan de typische B-film griezelprenten uit de jaren '40 en '50.

'Shutter Island' demonstreert nog maar eens waarom Martin Scorsese een van de grootste levende Amerikaanse regisseurs is. De kwaliteit druipt gewoon van het scherm. Al van bij de eerste scŤne zit Scorsese er plat op. De overdadige muziek zwelt vervaarlijk aan, door de mist doemt een krakkemikkige ferry op en in de verte verschijnt een afgelegen sinister gevangeniseiland. Wat volgt is een wilde, stijlvolle tocht doorheen de krochten van Shutter Island. Met veel flair en respect voor het genre tovert Scorsese een boeiende horrorthriller op het scherm die niet alleen gedragen wordt door een reeks knappe vertolkingen van een uitgelezen cast (DiCaprio in topvorm, een perfect gecaste Mark Ruffalo, Ben Kingsley, Max Von Sydow, Patricia Clarkson, Emily Mortimer, Jackie Earle Haley, Michelle Williams) maar vooral door de uitmuntende regie en sfeerschepping van Scorsese.

Martin Scorsese heeft zich volledig kunnen laten gaan in de beeldvoering. De duistere afdaling van Teddy in de vreselijke geheimen die Shutter Island herbergt wordt razens knap iin beeld gebracht. Visueel is dit absolute top. De manier waarop de Scorsese de spanning minuut na minuut verder opdrijft is geweldig. 'Shutter Island' ademt een verstikkende, benauwende, intense sfeer uit die de zenuwen strak gespannen doet staan. Onbegrijpelijk dat de release van deze film om onduidelijke redenen met bijna een half jaar werd uitgesteld: 'Shutter Island' wordt, en dat geef ik jullie nu al op een blaadje, een groot succes. Een thriller die alles bevat om een publiek dat graag huivert te behagen: groezelige decors, sterke vertolkingen, een uitgesproken visuele stijl, een interessante verhaallijn in een topregie van de meester zelf. De plot schiet meteen uit de startblokken en blijft maar vooruit gaan. Geen dode momenten te bespeuren, steeds die adembenemende spanning die overheerst. Het is nagelbijten van de eerste minuut tot de laatste. De flashbacks die Teddy ervaart versterken nog de grimmige sfeer die al zo sterk aanwezig is. Bijzonder knap voor een film van 140 minuten. Het enige minpuntje vond ik dat de grote finale plottwist een beetje voorspelbaar is, maar dan nog slaagt Scorsese erin om zijn prent zo te eindigen dat je met een brede grijns huiswaarts keert.

Entertainment met de grote E. 'Shutter Island' is een behoorlijk straffe genreoefening. Absolute klasse alweer. Merci Marty!

3.5 sterren op 4

Trailer

Last edited by Maniac; 23-07-2010 at 14:29.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 11:03   #2   link
vincent vega
huh?

vincent vega's Avatar

Cool.
Als ze die vrijdag in Studio Geel spelen gaan we kijken.
vincent vega is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2010, 01:50   #3   link
Devroush
SR is de max

Devroush's Avatar

Ik vond hem ook steengoed. Maniac zit er knal op met z'n review.

Nog een minpuntje en een opmerking (SPOILERS)
- De trailer liet nogal erg duidelijk uitschijnen dat Teddy zelf een patiŽnt was. Toen ik hem zag dacht ik dat de plot wel wat meer ging bevatten, maar uiteindelijk was dat pretty much de plot. Spijtig dat de trailer zoiets weggaf.
- Ik vraag me af: zou hij op het einde van de film begrepen hebben dat hij daar niet ging weg geraken, en de lobotomie dus gewild hebben? Het zou de laatste quote "Would you rather live as a monster or die as a good man?" wel enigzins verklaren.
Devroush is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2010, 01:54   #4   link
vovi
Memba

Ga hem kijken Fijne review Maniac!
Old 27-02-2010, 10:52   #5   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Devroush View Post
- Ik vraag me af: zou hij op het einde van de film begrepen hebben dat hij daar niet ging weg geraken, en de lobotomie dus gewild hebben? Het zou de laatste quote "Would you rather live as a monster or die as a good man?" wel enigzins verklaren.
Jep, dat dacht ik ook op't einde. Dat hij in al zijn vragen en fantasieŽn nogal veel nadruk legde op die lobotomie doet mij er nog meer van overtuigen.

Anayway goede film, enkel jammer dat sommige stukken er enkel zijn ingestoken om de kijker te misleiden.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2010, 10:56   #6   link
Cakeman
the cake is a lie

Cakeman's Avatar

Vraagje: ik heb het gevoel dat de trailer die op TV en in de bioscoop getoond wordt, de helft van de film al verklapt. Is dat zo?
Cakeman is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2010, 11:00   #7   link
Tdbraban
Senior Member

Tdbraban's Avatar

Volledig mee akkoord met je review en fantastische film maar ik vind het vreemd dat je het niet meteen over de soundtrack hebt? Dit is volgens mij de meest ongelooflijke soundtrack die Scorsese ooit heeft (laten) samengesteld/samenstellen.

De soundtrack is samengesteld door Robbie Robertson van The Band en bevat een bijzonder gevoelige selectie van hedendaags en modern klassiek.
http://en.wikipedia.org/wiki/Shutter...8film%29#Music

Zťker beluisteren.
Old 27-02-2010, 15:09   #8   link
vincent vega
huh?

vincent vega's Avatar

Film is een ervaring op zich.
Gedurende de film zijn er een aantal scenes die nogal belachelijk overkwamen (als hij daar die rotsen zit op en af te klimmen, de conversatie met die grotmadam ("no, the aspirines?")) maar door de plotverwikkelingen worden die wel aanvaardbaar.
Ik had geen trailers gezien, dus was nog onbevlekt op dat gebied.
Goeie hoofdrollen, met inderdaad een extra vermelding voor de dreigende muziek.

Off topic: wij zaten op achterste rij in Metropolis, naast mij was nog een stoel vrij. Er kwam een Turks koppel naast mijn vrouw zitten. Dat meisje vroeg of de stoel naast mij vrij was en of wij allebei een stoel wilden opschuiven. Euh, waarom? Awel, dan kon ze haar sjakosj op de stoel naast haar zetten.
WTF?
Ik antwoordde dat de film nog niet bezig was en dat er nog steeds iemand kon komen zitten. En we zijn op onze plaatsen blijven zitten. Dat ze een ticketje voor haar sjakosj had gekocht.
vincent vega is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2010, 16:24   #9   link
.fanny
Banned

fucking turken maat.
.fanny is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2010, 22:17   #10   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Ook net gezien en ik vond het eerlijk gezegd vrij voorspelbaar. Dat iedereen al heel de tijd zegt dat het een verrassend einde is en je cst op het verkeerde been wordt gezet, geeft het eigenlijk al weg.
Old 01-03-2010, 08:18   #11   link
TheLegacy
Boris

TheLegacy's Avatar

Vond het een goede film, en id een ervaring op zich.
Old 01-03-2010, 10:42   #12   link
SkY
Senior Member

SkY's Avatar

Heb deze zaterdag ook gekeken en heeft echt zijn verwachtingen ingelost. Blijkbaar wel een geluk dat ik niet teveel, of toch maar met een half oog, trailers bekeken heb...

offtopic: over die turken trouwens. Terwijl wij zaten te wachten op de zaal binnen te mogen gingen er in een andere zaal (#6 dacht ik) enkel maar Turk volk binnen, vraag mij al de hele tijd af voor welke film dat zou zijn Kinepolis Gent trouwens.

edit: EYVAH EYVAH draait sinds vorige week en dat is blijkbaar een Turkse komedie, zal die wel zijn waarschijnlijk, was wel grappig
SkY is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2010, 10:43   #13   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Kinepolis Brussel draait veel Turkse films tegenwoordig. Geen idee of dat in andere steden ook zo is.
Old 01-03-2010, 10:50   #14   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Heb onlangs in een artikel gelezen dat die films in Brussel volle zalen trekken en op voorhand uitverkocht zijn omdat die slechts vertoningen per week plaatsvinden en als evenementen naar de Turkse gemeenschap toe worden geafficheerd.

Zijn films voor een beperkt publiek, waar de doorsnee belg geen bal aan vindt. Vaak zijn ze ook niet ondertiteld. Ik waag er mij niet aan

Idem voor sommige Bollywoodfilms in Antwerpen. Verklaart waarom sommige voor ons totaal onbekende titels plots in de hitparade van Kinepolis opduiken.
Old 01-03-2010, 10:56   #15   link
TheLegacy
Boris

TheLegacy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Maniac View Post
Zijn films voor een beperkt publiek, waar de doorsnee belg geen bal aan vindt. Vaak zijn ze ook niet ondertiteld. Ik waag er mij niet aan
Wijs. Niemand die dat nogal wadafak vind, of ligt het aan mijn maandagochtend ?

Laten we de boel wat afscheiden/opsplitsen; turk'n die zalen, de rest daar.
Old 01-03-2010, 12:16   #16   link
Xefox
IggaR

Xefox's Avatar

Dit weekend gekeken. Had een korte synopsis al gelezen en wist dat het van Scorsese was, dus slecht kon het niet zijn. Zowel m'n vriendin als ik waren onder de indruk. Wederom een zeer sterke film!
Xefox is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2010, 12:16   #17   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Als reden voor de niet-ondertiteling, die eigenlijk verplicht tweetalig moet zijn voor alle films in Brussel, geven ze op dat ze snel op de bal willen spelen met zeer recente producties die nog niet vertaald zijn.

Bullshitreden natuurlijk, franstalige en nederlandstalige films moeten wťl ondertiteld zijn in de andere landstaal.
Old 01-03-2010, 12:36   #18   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
' Is gewoon goedkoper, sneller, en er is te weinig niet-Turkssprekend volk geÔnteresseerd in die films om toch al die moeite te doen.
Old 01-03-2010, 12:57   #19   link
Eposhark
Master i/d Japanologie

Eposhark's Avatar

Ik vond hem niet zo geweldig. Ik had de pointe ongeveer halfweg al door, maar dat was niet echt de reden dat ik het niet geweldig vond. Ik vond het gewoon minder goed gebracht dan andere films in dit genre, zoals Memento.
Old 01-03-2010, 17:29   #20   link
.fanny
Banned

Quote:
Originally Posted by Maniac View Post
Als reden voor de niet-ondertiteling, die eigenlijk verplicht tweetalig moet zijn voor alle films in Brussel, geven ze op dat ze snel op de bal willen spelen met zeer recente producties die nog niet vertaald zijn.

Bullshitreden natuurlijk, franstalige en nederlandstalige films moeten wťl ondertiteld zijn in de andere landstaal.
die films zijn echt altijd schijteslecht. ik zie dat aan die posters. fucking turken.
.fanny is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules