Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Reply

Thread Tools
Old 26-09-2010, 19:01   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Adem'

Tom (Stef Aerts) en zijn broer Lucas (Maarten Mertens) zijn allebei mucopatiŽnten. Bij Lucas, de oudste van de twee, is de ziekte al in een vergevorderd stadium. Hij ligt te wachten op een paar donorlongen. Tom staat op het punt af te studeren van de middelbare school en wil volop genieten van het leven. Hij heeft het enorm moeiljk met de beperkingen die zijn ziekte hem oplegt, en de realiteit dat er een grote kans bestaat dat hij jong zal sterven. Dan leert Tom Xavier (Wouter Hendrickx) en Anneleen (Marie Vinck) kennen, twee andere mucopatiŽnten. Elk staan ze anders tegenover hun ziekte en hebben ze andere dromen en verwachtingen van het leven.

Het minste wat je van 'Adem' kan zeggen, is dat de prent met de beste bedoelingen is gemaakt. Scenarist en regisseur Hans Van Nuffel is zelf mucopatiŽnt en weet als geen ander wat het inhoudt om met de ziekte door het leven te gaan. Je voelt dat het verhaal geschreven is door iemand met kennis van zaken. En daarmee bedoel ik niet dat 'Adem' bulkt van de medische toelichtingen over de ziekte zelf, maar wel dat de dilemma's en uitdagingen waar mucopatiŽnten mee te maken krijgen treffend getoond worden aan het publiek. Zo wil ťťn van de personages per se een kind op de wereld zetten, alhoewel ze zeer goed weet dat de kans dat ze dat kind ook zal zien opgroeien klein is. Sommige van de personages hebben er vrede mee genomen dat hun levensverwachting een stuk lager ligt dan bij de doorsnee gezonde mens, andere personages vechten met elke vezel tegen de onrechtvaardige erfelijke aandoening die hun lichaam langzaam maar zeker kapot maakt.

Van Nuffel heeft gekozen voor een sobere aanpak, met eenvoudig camerawerk en een canvas dat in vale en bleke kleuren getint is. De focus van de film ligt op Tom, Xavier en Anneleen, drie jongen mensen die elk op hun eigen manier met de ziekte omgaan. Er is echter ťťn ding dat ze gemeen hebben: een wil om te leven. Het is dan ook bijzonder choquant wanneer blijkt dat een stel donorlongen geen garantie op herstel of een lang leven is. Af en toe neigt de film iets te veel naar een ziekte-van-de-week drama en sommige dialogen hadden best wat minder knullig kunnen worden uitgewerkt. De romance tussen Tom en een andere patiŽnte in het ziekenhuis deed heel even mijn meligheidsmeter rinkelen, en ik ben er ook nog niet uit of het personage van Jimmy, de marginale vriend van tom die voor de komische noot moet zorgen, niet te veel in contrast staat met de ernst die de rest van de film uitstraalt.

Toch liet adem me finaal stil achter in mijn stoel. 'Adem' stelt cruciale, moeilijke vragen. Het spreekt voor Van Nuffel dat hij zijn personages niet als hulpeloze mensen afschildert, maar er integendeel zeer bewuste jongeren van heeft gemaakt. Wouter Hendrickx, Marie Vinck en Stef Aerts staan mooi te acteren. De passie, de liefde voor het leven maar ook de verbittering en vertwijfeling vallen zo op hun gelaat af te lezen. 'Adem' behandelt zijn onderwerp op genuanceerde wijze. Het is geen film die probeert medelijden op te wekken voor mucopatiŽnten, wel een film die probeert te tonen hoe deze mensen zo veel als mogelijk in het leven trachten te staan. Regie en camerawerk mogen dan al onopvallend zijn, als ode aan het leven is 'Adem' zonder meer geslaagd. Aangrijpend.

2.5 sterren op 4

Maniac is online now   Reply With Quote
Old 27-09-2010, 10:33   #2   link
Galeo
Galeocerdo teh shark

Galeo's Avatar

Akkoord met de review. Het einde was wel dikke kak. Ik haat zo'n eindes. Open einde ok, maar dit was meer dan dat. Waarschijnlijk was het te moeilijk om nog iets kort nŗ die operatie te vertellen.

Quote:
Originally Posted by Clipper View Post
Maat van mij is zo eens naar de psycholoog gegaan, verdict: "gij mankeert niks, gij wilt gewoon per se speciaal zijn". Beste psycholoog ooit.
Galeo is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2010, 11:23   #3   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Quote:
Originally Posted by Galeo View Post
Akkoord met de review. Het einde was wel dikke kak. Ik haat zo'n eindes. Open einde ok, maar dit was meer dan dat. Waarschijnlijk was het te moeilijk om nog iets kort nŗ die operatie te vertellen.
Het was een Inceptionneke: hij ademt nog als het scherm zwart is
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2010, 16:00   #4   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Voor mij had de film gerust mogen eindigen op het moment dat hij moet kiezen om de transplantatie wel of niet te ondergaan. Had nog meer ruimte voor nuancering gelaten.
Maniac is online now   Reply With Quote
Old 28-09-2010, 17:34   #5   link
Galeo
Galeocerdo teh shark

Galeo's Avatar

Quote:
Originally Posted by Disabled View Post
Het was een Inceptionneke: hij ademt nog als het scherm zwart is
Uiteraard, ik had gewoon graag een shot gezien waarin hij bijvoorbeeld aan't zwemmen was om zijn broer te eren o.i.d., of zijn wijf naast hem zien staan als hij wakker wordt.

Quote:
Maat van mij is zo eens naar de psycholoog gegaan, verdict: "gij mankeert niks, gij wilt gewoon per se speciaal zijn". Beste psycholoog ooit.
Old 06-10-2010, 21:53   #6   link
Unzip Attack
Self-proclaimed genious

Unzip Attack's Avatar

gisteren gaan kijken in groep, aanvankelijk had ik er niet zo veel zin in maar ik moet zeggen dat ik me na afloop niet beklaag. Ik hou van dit soort films, niks vingerdik er op leggen maar toch vlijmscherp.
Ik vind dit knap stukje cinema een 3/4 waard, maar ga voor de rest akkoord met Maniac.

Het einde vond ik persoonlijk adembenemend mooi en perfect. Ik betrapte er me zelfs op dat ik wou dat de film daar zou stoppen Uiteindelijk bevat dit open einde veel symboliek. Deze film draait in de grond namelijk niet muco of "wat de toekomst zal brengen", imo bitch-slapped hij met een open-einde de kijker dat het draait om het hier en nu en het feit dat het elk moment gedaan kan zijn.
Unzip Attack is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2010, 12:05   #7   link
Galeo
Galeocerdo teh shark

Galeo's Avatar

Quote:
Originally Posted by Unzip Attack View Post
gisteren gaan kijken in groep, aanvankelijk had ik er niet zo veel zin in maar ik moet zeggen dat ik me na afloop niet beklaag. Ik hou van dit soort films, niks vingerdik er op leggen maar toch vlijmscherp.
Ik vind dit knap stukje cinema een 3/4 waard, maar ga voor de rest akkoord met Maniac.

Het einde vond ik persoonlijk adembenemend mooi en perfect. Ik betrapte er me zelfs op dat ik wou dat de film daar zou stoppen Uiteindelijk bevat dit open einde veel symboliek. Deze film draait in de grond namelijk niet muco of "wat de toekomst zal brengen", imo bitch-slapped hij met een open-einde de kijker dat het draait om het hier en nu en het feit dat het elk moment gedaan kan zijn.
Zo had ik het nog niet bekeken, thanx

Quote:
Old 14-10-2010, 23:16   #8   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ik ben zowaar verliefd op deze film. Ik ga ook volledig akkoord met unzip. Een beter einde kon niet.

na de laatste scene blijft het beeld ook zo 15 seconden of wat zwart met wat muziek tot opeens de muziek stil valt. En ik heb me er op betrapt te denken 'shit, ze gaan hier nog een scene achter steken, anders was de ondertiteling al lang gekomen' Niet dus gelukkig maar.
kar is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules