Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Reply

Thread Tools
Old 07-12-2010, 17:37   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Scott Pilgrim vs. the world'

Scott Pilgrim (Michael Cera) is een slacker, een rocker en een gamer. Het voorlopige hoogtepunt in zijn luizenleventje is zijn vriendinnetje Knives Chau (Ellen Wong). Dan ontmoet Scott Ramona Flowers (Mary Elizabeth Winstead) en valt als een blok voor haar. Maar het pad van een jonge veroveraar gaat niet over rozen: om Ramona definitief voor zich te winnen moet Scott afrekenen met haar 7 kwaadaardige ex-vriendjes.

Van 'Scott Pilgrim vs. the world' heeft u vast al via de tam-tam gehoord. De nieuwste komedie van Edgar Wright ('Shaun of the dead', 'Hot Fuzz') is net als de strip waarop het gebaseerd is goed op weg om een zekere cultstatus te verwerven. Wij zagen de prent in een bijna lege zaal op een zaterdagavond, iets waar wij toch wel van schrokken. "Een film die alles heeft om een groot publiek mee voor zich te winnen" deelde mijn gezelschap mij achteraf mee. Des te vreemder om vast te stellen dat er vier man in de zaal zat, en dat op een zaterdagavond in de week van de release. Laat de invloed van het illegaal downloaden zich ook gevoelen aan onze held Scott?

Want laat er geen twijfel over bestaan: 'Scott Pimgrim vs. the world' is een energieke, grappige en charmante verfilming van een underground comic. Edgar Wright is opnieuw in goede doen en trekt alle visuele registers open om er een dolle boel van te maken. De nerd in mij was al helemaal verkocht bij de 8-bit uitvoering van het universal logo, en de heerlijke begintitels waren seventies punkpsychedelica op zijn best. 'Scott Pilgrim vs. the world' is een verdomd hippe prent. Er gebeurt voortdurend vanalles op het scherm. Wright maakt er een visuele speeltuin van en vuurt split-screens, tekstballonnen en allerlei maffe striptoestanden op het publiek af. 'Scott Pilgrim vs. the world' is dan ook een echte stripfilm. Meer nog dan de verfilming van een stripverhaal is dit een strip die tot leven komt en die ergens het midden vindt tussen de vormelijke aspecten van beide mediums.

Het grillige scenario maakt soms nogal vreemde bokkesprongen maar het verhaaltje is makkelijk te volgen. Geniaal hoe Wright aan het begin van de film de soundtrack van Zelda gebruikt om de gemoedstoestand van Scott te beschrijven. Niet dat het echt hoefde: de sympathieke cast slaagt er moeiteloos in om de emoties op het publiek over te dragen. Michael Cera heeft inmiddels een patent op de rol van sympathieke slacker en het kost hem dan ook geen enkele moeite om van deze Scott onze Scott te maken. Mary Elizabeth Winstead - wie zou daar geen leger ex-vriendjes voor verslaan? - en Kieran Culkin zijn kurkdroog op hun best. 'Scott Pilgrim vs. the world is een mooi huwelijk tussen tederheid en scherpe humor. Wanneer Scotts uitdagers op het toneel verschijnen en hij ze één voor één moet verslaan zorgt dit gaandeweg voor een zekere mate van herhaling, maar de visuele kracht, de energie en de humor blijven 112 minuten overeind. Het is tof, het is fris, het gaat over herkenbare dingen en het heeft een eigen smoel: het moet van 'Ghost World' geleden zijn dat ik dat nog eens over de verfilming van een comic heb gedacht. 'Scott Pilgrim vs. the world' heeft me ingepakt. Hier met die strips!

3 sterren op 4

Last edited by Maniac; 08-12-2010 at 23:50.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 20:18   #2   link
Holly Martins
a real pantload

Holly Martins's Avatar

In welke cinema spelen ze hem?
Holly Martins is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 23:42   #3   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

www.cinebel.be zeggen ze dan als ik dat vraag

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 23:45   #4   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Nergens meer, en dat al na 1 week?! Verschrikkelijk, deze film verdient veel beter.
Volledig de fout van de distributeur en Kinepolis, die de film enkel maar een avond- en laatavondvertoning gaven. Schande.

Enfin, de DVD laat waarschijnlijk niet lang meer op zich wachten.

Last edited by Maniac; 09-12-2010 at 10:47.
Old 09-12-2010, 09:28   #5   link
SkY
Senior Member

SkY's Avatar

Inderdaad wel lekker filmpje, leuke stijl waar ik in het begin wel wat aan gewoon moest worden.
Had wel een gevoel dat er een meerwaarde is als je de strips hebt gelezen, wat ik niet heb gedaan.
SkY is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2010, 11:24   #6   link
quantrias
Senior Member

quantrias's Avatar

Gewoon erg dat ze die niet meer in de cinema draaien, godverdomme, ik wou die toch eens in de cinema zien! Na 1 week dat is toch schandalig!

Ze tonen hem zelf niet meer in de metropolis van Antwerpen. Tss.
quantrias is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2010, 11:48   #7   link
Mithror
Senior Member

Mithror's Avatar

Serieus? Ik was ook van plan die in de cinema te zien
Mithror is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2010, 12:59   #8   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Met wat geluk wordt hij nog opgepikt door de kleinere bioscopen.
Old 10-12-2010, 00:26   #9   link
Anton
lil carl hoefkens

Anton's Avatar

kutfilm
Anton is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2010, 01:31   #10   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Net gezien, vond hem wel nice. Nu niet legendarisch ofzo, maar zeker genietbaar. Moet denk ik ook wel een van de meest unieke films zijn die ik al gezien heb.

VEGAN POLICE!
Guns is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2010, 12:20   #11   link
runob
Member

runob's Avatar

Inderdaad wel raar dat ze hem zo snel afvoeren, de film is echt wel stuk beter dan al de rest wat ze wel blijven draaien. De standaard heeft er nog een gans artikel aan gewijd 2 weken geleden.
runob is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules