Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Reply

Thread Tools
Old 22-12-2010, 16:32   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Machete'

De Mexicaanse federale Machete (Danny Trejo) komt tijdens een opdracht oog in oog te staan met drugsbaas Torrez (Steven Seagal). Hij moet toezien hoe zijn vrouw voor zijn ogen vermoord wordt. Enkele jaren later leeft Machete ondergedoken als dagarbeider in Texas. Dan wwordt hij benaderd door Michael Booth (Jeff Fahey) met het voorstel om in ruil voor 150000 dollar senaatskandidaat John McLaughlin (Robert De Niro) om te leggen. Voor hij het weet komt Machete terecht in een kluwen van corruptie en geweld.

Nadat enkele jaren geleden de valse trailer voor 'Machete', als voorstukje bij 'Death proof', op mijn netvlies was gebrand droomde ik al van een geweldorgie met Danny Trejo in de hoofdrol. Robert Rodriguez liet me verder watertanden met de hilarische camp van 'Planet terror' en toen aangekondigd werd dat 'Machete' daadwerkelijk in een langspeelfilm zou transformeren zat deze jongen te trappelen van ongeduld. Het wachten duurde lang, bijzonder lang, maar nu heeft Rodriguez' mexploitation onze zalen eindelijk bereikt. Eens kijken of het het lange wachten waard is geweest.

Het eerste wat opvalt, en wat we eigenlijk al wisten uit de trailer, is de onwaarschijnlijke cast die hier bij elkaar is gebracht. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik had nooit gedacht dat ik ooit nog eens een film ging aanschouwen waarin Steven Seagal en Robert De Niro in dezelfde actiescène verwikkeld zijn. Dat de film volledig opgebouwd is rond het verweerde lichaam van Danny Trejo -die er altijd al heeft uitgezien alsof er net een bus zoutzuur in zijn gezicht ontplofte- komt nauwelijk als een verrassing. Het zijn echter de bijrollen die de film tot kitscherige hoogtepunten stuwen. Robert De Niro is ronduit hilarisch als de slijmerige rechtse politieker en Lindsay Lohan doet aan autoparodie wanneer ze een aan drugs verslaafd, losbandig sletje speelt. Het nadeel is dat sommige acteurs te weinig schermtijd krijgen en dat veel bijrollen als veredelde cameo's aanvoelen.

De actie is net zoals in 'Planet terror' volledig over the top. De nonsensicale plot doet iets met de problematiek van de illegale migranten langs de Texaanse grens, vergezeld van veel kogelregens, vlijmscherpe messen en gratuit geweld. Het is leuk om naar te kijken en werkt geregeld op de lachspieren maar het verrassingseffect van 'Planet terror' ontbreekt deze keer. Misschien dat Rodriguez voor zijn volgende film best niet al zijn beste troeven in de trailer stopt. Soms komt 'Machete' gevaarlijk dicht in de buurt van een echt slechte film in plaats van een parodie. Gelukkig staan de acteurs zo onnozel te doen, zijn de dialogen als 'They just fucked with the wrong mexican' zo cool en de vrouwen zo heet dat het moeilijk is geen sympathie te voelen voor deze brok onversneden pulp. En de tune van Machete is als een goede slok Jack Daniels na een lange rit door de zanderige woestijn: niet te versmaden. 'Machete' is een ouderwetse brok stompzinnige actie, gemaakt door een man die de filmtaal van het genre beheerst maar nu wel eens op zoek mag naar iets binnen een ander genre.

2.5 sterren op 4

Trailer

Last edited by Maniac; 07-09-2011 at 11:23.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 19:42   #2   link
Galeo
Galeocerdo teh shark

Galeo's Avatar

Ik vond hem overall iets beter dan Planet Terror. Er waren meer oneliners in PT, maar diegenen die in Machete gebruikt werden vond ik wel beter, heb met deze film meer moeten lachen.
Ventenfilm²²

Ik vind hem toch 3/4 waard

Overigens is het wel een heel goede review, Maniac.

Quote:
Originally Posted by Clipper View Post
Maat van mij is zo eens naar de psycholoog gegaan, verdict: "gij mankeert niks, gij wilt gewoon per se speciaal zijn". Beste psycholoog ooit.
Galeo is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2010, 23:36   #3   link
vincent vega
huh?

vincent vega's Avatar

Ja, volledig terechte review en score.
vincent vega is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2010, 00:33   #4   link
Karel
Senior Member

Karel's Avatar

Veel beter dan planet terror. Zeker één van de beste films van het jaar: 3,5/4.
Karel is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2010, 20:22   #5   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Ik weet niet, ik bleef nog een beetje op mijn honger zitten
Tyrael is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules