Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Reply

Thread Tools
Old 14-03-2011, 15:37   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Black swan'

Ballerina Nina Sayers (Natalie Portman) doet auditie voor de hoofdrol in de nieuwe productie van het Zwanenmeer. Artistiek directeur Thomas (Vincent Cassel) meent dat Nina perfect zou zijn voor de rol van de Witte Zwaan. Helaas is hij voor zijn visie op het stuk op zoek naar een danseres die zowel de rol van de Witte als de Zwarte kan vertolken. De perfectionistische Nina mist volgens hem het dierlijke, ongeremde dat hij wel in nieuwkomer Lily (Mila Kunis) ziet. Nina krijgt de dubbelrol toch aangeboden. Geobsedeerd door de rol wordt Nina tot het uiterste gedreven om zich beide vertolkingen eigen te maken.

Dat ballet niet voor mietjes is wist ik al sinds Robert Altmans 'The company'. 'Black swan' is echter meer dan zomaar een simpele weergave van het balletmilieu. In de handen van Darren Aronofsky wordt dit verhaal over het Zwanenmeer, de populairste en bekendste aller balletten, een huiveringwekkende psychologische thriller. De epische verhalen over de toewijding, passie, gedrevenheid en devotie van ballerina's voor hun kunst, de haast onwereldse drang naar perfectie die de echte prima ballerina's bezitten om de perfectie in hun bewegingen te krijgen en de niet te stillen drang naar appreciatie van het publiek kennen we inmiddels wel, en sommige van de grootste clichés die er over ballet bestaan zijn (de artistieke leider van het gezelschap met de losse handjes, het elitaire van deze kunstvorm) zijn op de een of andere manier ook in 'Black swan' terug te vinden.

En toch is 'Black swan' iets totaal anders, een film die ook mensen die gemeenzaam in elkaar krimpen bij het horen van de woorden tutu, demi-plié en pirouette moeten gezien hebben.

Aronosfky doet hier iets met het genre waarvoor maar één woord op zijn plaats is: knettergek. Verscheidene malen heb ik me luidop tijdens de film zitten afvragen: WHAT THE FUCK?! Het lijkt er aanvankelijk op dat je naar het verhaal van een lieflijk prinsesje zit te kijken wiens wens in vervulling gaat, maar dan blijkt het prinsesje plots een grote lul met vlijmscherpe tanden te hebben waarmee ze de concurrentie zonder verpinken dood bijt.

Het prinsesje in kwestie is Natalie Portman, die zich een jaar lang maniakaal voor deze rol voorbereidde, zodat ze ook alle balletscènes zelf kon dansen. Portman is beangstigend diep gegaan, de uitputting staat op haar gezicht af te lezen. Ik kan me alleen maar inbeelden wat voor een hels trainingsschema Aronofsky Portman zal hebben opgelegd. Net als Thomas Nina haar limiet laat opzoeken, laat ook Aronofsky Portman de grenzen van haar kunnen aftasten. Met resultaat: de langzame transformatie van Portman in de Zwarte Zwaan is onvergetelijk. Ik zal nooit meer met dezelfde ogen naar Natalie Portman kijken. Portman, in het verleden in de eerste plaats toch vooral een razend knappe griet die ook nog wel een degelijke vertolking kon neerzetten, speelt in een klap mee met de grote meisjes.

En laat ons niet uit het oog verliezen dat ook Mila Kunis, nog zo'n moordgriet, een niveau hoger staat te spelen dan we gewend zijn, en dat ook Vincent Cassel en Winona Ryder op hun dodelijkste best zijn.

Qua opbouw zit het precies snor met 'Black swan'. Regelmatig vuurt Aronofsky ontregelende scènes op je af die je gefascineerd aan het scherm houden en de boel vreemder en vreemder maken. Hoe verder de film voortschrijdt hoe meer het mooie en het lelijke met elkaar in botsing komen. Zonder expliciet te zijn heeft 'Black swan' nachtmerrieachtige beelden in huis die zich als paarsieten in je onderbewustzijn nestelen. De soundtrack van Clint Mansell complimenteert mooi de bekende muziek van Tsjaikovski en wanneer de magistrale tonen van de finale uit de boxen knallen vloeien het verhaal, de muziek en de vertolking van Portman samen in een heerlijke gebalde brok pure waanzin die je overspoelt met sterke emoties.

Dik respect voor Aronofsky en Portman, die met 'Black swan' tonen dat ze knoerten van cojones aan hun lijf hebben. Een jaar van je leven geven aan een film over een dergelijk onderwerp is niet evident, zeker als niets garandeert dat de massa de klik zal maken en zal gaan kijken. De bijval die 'Black swan' momenteel kent bij pers en publiek is verdiend en zal ongetwijfeld deugd doen. 'Black swan' is zonder twijfel het beste wat 2011 al te bieden heeft gehad. Absolute topklasse.

4 sterren op 4

Trailer

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2011, 17:27   #2   link
Wapi
Stainboy

Wapi's Avatar

Send a message via MSN to Wapi
Score is meer dan terecht. De knapste film die ik afgelopen jaar heb gezien. Heb Portman ook nog nooit zo sterk zien acteren. Wel paar zeer grafische scenes, krijg er nog altijd kippenvel van als ik er aan terugdenk.
Old 14-03-2011, 17:32   #3   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Kleine voetnoot: Portman danst veel scenes zelf, maar niet allemaal. Scenes waarbij je enkel haar benen ziet, zijn gedanst door een professional.

Imdb:
Quote:
Though Natalie Portman does mostly all of her own dancing, ABT professional ballerina Sarah Lane acted as her body and dance double. These doubles shots involve complex en pointe work (fouettes, pique turns) and virtually all camera shots that focus below the waist on Portman's legs and feet.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2011, 17:57   #4   link
SkY
Senior Member

SkY's Avatar

Helemaal mee eens, beste film van 2011 voor mij!
SkY is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2011, 21:02   #5   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

over de grafische scenes

Als ze daar haar nagels knipt en dan zo vel begint van haar hand te trekken, man dat was echt billetjes toeknijpend ongemakkelijk, ik haat het zien/gevoel van nagels knippen en dan komt dat kwenie oeveel in die film

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2011, 21:14   #6   link
andu

andu's Avatar

Overroepen.

Het mist de impact van Requiem, de geschifte noot van Pi en de tederheid van The Wrestler.

Niet slecht. Gewoon overroepen.

Weer zoiets dat iedereen fantastisch vindt omdat dat nu eenmaal zo hoort.
andu is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2011, 21:24   #7   link
Wapi
Stainboy

Wapi's Avatar

Send a message via MSN to Wapi
Ik wist nochtans niets over de film, zelfs niet welke films de regisseur nog heeft gemaakt. Enkel dat ze oscar heeft gewonnen voor beste vrouwelijke hoofdrol. Verwachtingen waren dan ook niet zo hoog. Denk dat jij te veel vergelijkingen maakt met zijn vorige films en op voorhand zeer hoge verwachtingen had.
Old 14-03-2011, 21:31   #8   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Quote:
Originally Posted by andu View Post
Het mist de impact van Requiem, de geschifte noot van Pi
Over overroepen films gesproken.
CSM is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2011, 21:40   #9   link
andu

andu's Avatar

Euhm, ja? Referentiekader is de basis van elk waarde-oordeel. Als je nooit een andere film hebt gezien dan pakweg Scary Movie 4, dan is Scary Movie 4 de beste film die je ooit hebt gezien. Ook niet gezegd dat ik Aronofsky per se goede films vind maken, enkel dat deze overroepen is en de aspecten waaruit hij is opgebouwd (iemand draait door, fucked up moeder/dochter relatie, catharsis op het einde) eerder zijn gedaan (en beter). O.a. door Aronofsky zelf.

Dus: niet slecht, gewoon niet het meesterwerk dat er van wordt gemaakt. Iets waarin ik een kuddegeest zie. Enfin ja, ik ben het grootste wijf ooit wanneer het op body horror aankomt en hier zat écht niets in waar ik me ongemakkelijk bij voelde. Dus als ik lees dat sommige scènes "tenenkrullend" zouden zijn? Mja. Nu ja, kleuren en smaken and all that jazz.
Old 14-03-2011, 22:00   #10   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Welja, dat Lijkkist dwaze dinges gaat zeggen over ne film is nogal wiedes.
Old 14-03-2011, 23:28   #11   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Overroepen.

Het mist de impact van Requiem, de geschifte noot van Pi en de tederheid van The Wrestler.

Niet slecht. Gewoon overroepen.
LOL. Grappig bedoeld hoop ik ofwel niet echt een filmliefhebber.

Trouwens, eens een algemeen vraagske, kan de Black Swan thread en deze thread niet samengevoegd worden achteraf?
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2011, 23:47   #12   link
andu

andu's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
LOL. Grappig bedoeld hoop ik ofwel niet echt een filmliefhebber.
Dus als ik niet in mijn broek schiet voor een goede (maar niet meer dan dat) film, ben ik geen filmliefhebber?

Fijn dat we dat ook weer weten.
Old 15-03-2011, 00:06   #13   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Als ge niet in uw broek schiet voor Natalie Portman en Mila Kunis zijt ge alleszins nen homo.
Old 15-03-2011, 00:31   #14   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Dus als ik niet in mijn broek schiet voor een goede (maar niet meer dan dat) film, ben ik geen filmliefhebber?

Fijn dat we dat ook weer weten.
Black Swan is geen griezelfim hé, het is een psychologisch drama. En dit wordt (naar mijn mening, want het is blijkbaar belangrijk om dit te posten bij élke post op dit forum) perfect weergegeven door een geniale Portman en een excellente cast. Iedereen speelt op niveau én hoger en het nogal 'simpele' verhaal van het Zwanemeer krijgt meer diepgang enkel en alleen door deze film. Die is dus niet alleen goed qua film, maar geeft, VOLGENS MIJ, een meerwaarde aan éénieder die daarna nog het Zwanemeer gaat bekijken. En als dat geen max score waard is dan weet ik het niet meer.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2011, 02:21   #15   link
operator
Senior Member

operator's Avatar

Overdrijvers. Beste film van 2011 tot nu toe, absoluut, en wellicht staat hij op het einde van het jaar nog steeds in de top 5. Maar om daar perfecte scores tegenaan te zwieren of Natalie de hemel in te prijzen, komaan?
operator is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2011, 08:36   #16   link
andu

andu's Avatar

Ah kijk, toch één iemand met wat gezond verstand.
Old 15-03-2011, 08:55   #17   link
SkY
Senior Member

SkY's Avatar

Ben ik hier trouwens de enige die het zwanenmeer nog nooit heb gezien? Sommigen gaan precies paar keer per jaar ofzo?
SkY is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2011, 09:08   #18   link
tknomel
<insert lachband>

tknomel's Avatar

Quote:
Originally Posted by operator View Post
Overdrijvers. Beste film van 2011 tot nu toe, absoluut, en wellicht staat hij op het einde van het jaar nog steeds in de top 5. Maar om daar perfecte scores tegenaan te zwieren of Natalie de hemel in te prijzen, komaan?
ik heb dat ook al eerder ergens eens gezegd. omdat gans de wereld (lees: cinenerdfora) nu een stijve heeft voor Portman en Kunis is Black Swan opeens omgwtfbbqcumswapfuckingbestefilmooit.
Portman speelt haar rol goed, maar het is er dan ook wel één dat haar op het lijf is geschreven, goed gecast zonder meer.
tknomel is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2011, 09:15   #19   link
axel
Aaah. Ehh. Errr.

axel's Avatar

Send a message via ICQ to axel
Oei, ik vond het ook een retegoede film, betekent dat dus dat ik geen uniek, kritisch individu ben, maar gewoon een schaap uit de kudde?

Ik zal dan maar rap obscure Japanse drama's uit de jaren '60 bekijken en masturberen op experimenteel proza, terwijl ik mezelf en mijn zotte foulard bewonder in de spiegel en kak op een poster van Will Smith. Uniqueness achieved! Victorie!
Old 15-03-2011, 10:14   #20   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Quote:
Originally Posted by operator View Post
Als we toch de score van 4 op 4 hebben, waarom zouden we die dan niet mogen gebruiken? Omdat de perfecte film niet bestaat? Ik heb nergens gezegd dat 'Black swan' perfect is. De eindbeoordeling is een persoonlijk waardeoordeel, gemeten t.a.v. andere films en gebaseerd op eigen smaak. Niet t.a.v. de perfectie.

En zonder een filosofische boom te willen opzetten: imperfectie leidt vaak tot mooiere resultaten dan perfectie. Wat de hele notie van perfectie weer op de helling zet.
Maniac is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules