Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Reply

Thread Tools
Old 19-07-2011, 17:24   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: Harry Potter and the deathly hallows: part II'

'Harry Potter and the deathy hallows: part 2' gaat verder waar deel 1 eindigde. Harry (Daniel Radcliffe), Ron (Rupert Grint en Hermione (Emma Watson) zijn ondergedoken voor Voldemorts (Ralph Fiennes) macht. Enkel door de drie overblijvende gruzielementen te vinden en vernietigen hebben ze een kans om de macht van Voldemort te breken en zijn terreur af te wenden.

Dit is het dan. 10 jaar nadat we voor het eerst op het witte doek kennis maakten met de bebrilde tovenaarsleerling valt het doek over een van de meest lucratieve filmfranchises ooit. Een serie die een weergaloos commercieel succes werd, maar tevens een interessante ontwikkeling doormaakte. Sinds 'Harry Potter and the Sorcerer's Stone' heeft de reeks qua toon een enorme evolutie meegemaakt. Wat begon als een reeks gezellige, aaibare sprookjesfilms mondde uit in een grimmig fantasyspektakel. De reeks groeide mee met zijn publiek. De jonge tieners die Harry als eersten in hun hart sloten werden volwassenen die donkerdere fantasy eisten.

Geen wonder dat de grote finale van dit slotstuk me deed denken aan de slag om Helms Deep uit 'The two towers'. Een massaleger met trollen, vliegende dementors en veel hocus pocus dat het opneemt tegen onze helden en hun vrienden in een episch gevecht. Een aantal belangrijke (neven)personages die het loodje leggen, en nog een aantal andere die eindelijk hun lang verwachte moment de gloire krijgen. Een spectaculaire beeldenstorm vol overtuigende special effects, maar ook een aantal ontroerende momenten temidden van de bombast. Het blijft bovendien een grappig gegeven dat alle helden in dit verhaal hun onvoorwaardelijk hun vertrouwen stellen in een figuur die altijd nogal bleek is gebleven, die nooit echt heldhaftigheid heeft uitgestraald. Daniel Radcliffe is nooit uitgegroeid tot een stoere actieheld, maar omdat de nevenpersonages boeiden heb ik daar mee leren leven.

En het zijn dan ook vooral die nevenpersonages die opnieuw niet teleur stellen. Een speciale vermelding uiteraard voor mijn persoonlijk favoriet Severus Snape, die wat mij betreft met de film gaat lopen en als enige de smartelijkheid van het slot echt voelbaar maakt. Alan Rickman heeft zich de rol van Snape door de jaren heen zo eigen gemaakt dat je echt kan spreken van een memorabel personage (iets wat niet van alle figuren in de saga kan gezegd worden). Zoals dat hoort bij dergelijke finales krijgt elk personage van enig belang zijn afscheidsscène, dus de fans hoeven zeker niet te vrezen dat hun persoonlijke favoriet afwezig zal zijn.

'Harry Potter and the deathly hallows: part 2' is vooral een film die de losse eindjes aan elkaar knoopt. Scenarist Steve Kloves heeft zijn best gedaan om een boeiende bewerking af te leveren. In tegenstelling tot het vorige deel staat het slot bol van de actie. Eigenlijk is de hele film een grote finale, met een cool stukje heist movie aan het begin en een epische veldslag op het eind. Als vermoedelijk een van de weinige mensen in de zaal wist uw dienaar niet hoe het verhaal af zou lopen. Welke personages zouden sterven? Zou Voldemort een persoonlijke band hebben met Harry? Ging het allemaal goed komen tussen Ron en Hermione? Zonder enige vooringenomenheid kan ik dan ook meegeven dat de ontknoping genoegdoening schenkt, zonder evenwel de grootsheid van een 'Return of the king' te benaderen. Dat de film met een redelijk overbodige epiloog welgeteld 5 minuutjes te lang duurt nam ik er graag bij.

Na al die jaren ben ik op stiekem wel op die tovenaarsleerling en zijn vrienden gesteld geraakt. Ik vermoed dat Harry Potter voor veel mensen ondertussen een soort huisvriend was geworden, een oude bekende waar ze ieder jaar eens bij op visite gingen. Met een zekere spijt nam ik afscheid van de wereld van J.K. Rowling. Anderzijds: na acht films is het wel genoeg geweest. Maar 'Harry Potter and the deathly hallows: part 2' geeft de serie tenminste het stevige slotakkoord dat het verdient.

3 sterren op 4

Trailer

Last edited by Maniac; 20-07-2011 at 16:10.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 17:29   #2   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Zelfde gevoel. En ik wist ook niet hoe het zou aflopen. Het was een mooie (film)reis.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 17:36   #3   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Voor de geïnteresseerden: heb de originele review van het eerste deel terug online gezet.

Kan je zelf zien hoe de reeks is geëvolueerd.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 18:00   #4   link
Exodus
Muziek en shit

Exodus's Avatar

mooie review, mooie film, mooi einde van de franchise.

'19 years later Harry' liet me toch even grinniken. Beter even naar Benjamin Button gekeken. Ron was dan weer wel heel overtuigend ouder.
Exodus is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 18:10   #5   link
Divolinon
Una

Divolinon's Avatar

Send a message via ICQ to Divolinon Send a message via MSN to Divolinon Send a message via Skype™ to Divolinon
Quote:
Originally Posted by Maniac View Post
na acht films is het wel genoeg geweest.
Ik geloof dat JK Rowling gezegd heeft dat harry potter kan terugkomen, niet met zekerheid, maar het kan.
Old 19-07-2011, 22:27   #6   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

Volledig mee eens: een aangename film, maar het is voelbaar dat men eindjes aan elkaar moest zien te knopen én een episch einde wilde hebben. Snape heeft de hele reeks gedragen voor mij. Zalige rol, uitstekende acteur.

De enige die echt zijn succes niet verdient is weliswaar Radcliffe. Die heeft in mijn ogen altijd tekort geschoten als Harry Potter.
vAmP is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2011, 07:49   #7   link
Vantham
Senior Member

Vantham's Avatar

komende zaterdag ga ik kijken en ik zie er naar uit.

't is trouwens Severus en niet Severius Maniac.

*edit* aangepast.

Last edited by Maniac; 20-07-2011 at 08:38.
Vantham is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2011, 12:16   #8   link
DM
Senior Member

DM's Avatar

Send a message via MSN to DM
Perfect einde, zeer goeie film.
DM is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2011, 12:36   #9   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Volledig akkoord met de review, buiten dat over de epiloog. Ik vond de epiloog best wel erbij horen, het was niet te langdradig en maakte het compleet.
Verder misschien een beetje te weinig emotioneel contact met de tragische momenten in het eindgevecht (bv de dood van Tonks&Remus en van Fred (of was het George?)) omdat er niet altijd even veel getoond werd, maar verder een zeer waardige laatste film.

En inderdaad, de man van de film was zeker Alan Rickman. Wat een geweldige vertolking, eigenlijk door de hele filmreeks heen.
Old 20-07-2011, 12:45   #10   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

SPOILER AHEAD

Die epiloog hebben ze trouwens opnieuw gefilmd. Er waren een aantal foto's online opgedoken en euh, die trokken er toch echt niet op .

Ze waren precies allemaal grootvader geworden, ipv gewoon dertigers.

Zoals in de andere thread al gezegd, een aantal zaken waren toch wel vrij onnozel. The Elder Wand, the most powerful in the world blabla *krak*. Ook zaken die veel te snel in beeld gebracht werden en dat eindgevecht vond ik ook maar dwaas. Maar al bij al geen slechte film en beetje jammer dat het helemaal gedaan is. Van mij mogen er nog een paar boeken verschijnen eerlijk gezegd .
Old 20-07-2011, 15:26   #11   link
DM
Senior Member

DM's Avatar

Send a message via MSN to DM
Het is niet letterlijk te nemen he, dat 'most powerful wand in the world'
Het blijft een houten stok.
DM is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2011, 08:16   #12   link
Vantham
Senior Member

Vantham's Avatar

eindelijk gaan kijken en ik vond hem niet slecht, maar hij mistte wat tijd op details (zoals de dood van tonks e.d.) de film mocht voor mijn part gerust 3u geduurd hebben als ze daarmee wat meer details hadden kunnen verwerken.

nu bon, slecht was hij zeker niet, maar snape kwam wel héél weinig in beeld. enkel punten die me mateloos stoorden:
Nagini die in de film nooit in een protective bubble werd gestoken (voldermort zegt 'kom, ik moet je in veiligheid brengen' en doet er dan gewoon niks mee..??
En waarom werd het boothuis gebruikt ipv the shrieking shack voor de dood van snape?? waren ze het decor kwijt of zo..??

en ook het geluid dat veel te luid stond --> het zal nog lang duren eer ik nog eens veel geld uitgeef om mijn oren om zeep te laten helpen.

ben wel blij dat ik hem gezien heb, en de serie komt zeker op BR binnen als ze de box uitbrengen.
Old 25-07-2011, 09:24   #13   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Het blijft wel grappig om hier op't werk 2 mensen (één van begin de 30 en een vent van in de 50) een hele discussie te horen voeren over Harry Potter, hoe het nu zit met die horcruxes en dat hij/zij toch vindt dat dat een andere betekenis heeft dan hetgeen de andere beweert.

Je kan zeggen wat je wilt, maar dat blijft toch wel knap van JK Rowling hoe ze meerdere generaties heeft kunnen boeien met iets wat eigenlijk gewoon "simpele" jeugdboeken zijn.
Old 25-07-2011, 09:32   #14   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Send a message via MSN to Takeshi
Als niet potterfan toch genoten van deel 2. Bij deel 1 ben ik letterlijk 2 keer in slaap gevallen.

Epiloog was er inderdaad teveel aan, maar het is tegenwoordig een must om aan elk verhaal een compleet , gesloten en gedetailleerd einde te breien. Stel u voor dat we nog onze fantasie moeten gebruiken.
Takeshi is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2011, 10:22   #15   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Wij hebben precies toch iets verkeerd begrepen.

Als snape in zijn herinnering bezig is tegen dumbledore over hoe graag hij lilly zag en dan hoor je dumbledore zeggen, maar hij heeft haar ogen en snape dan roepen dat niemand dat mag weten, was het precies of snape was de vader van harry. En ik was niet de enige die dat zo begreep. Heel bevreemdend. En flashbacks van hoe snape al die slechte dingen over harry zijn vader zei alsof hij het over zichzelf had.

Harry Snape & the deathly hallows part 2?

En oh ja, als slitherin zo een slecht huis is, waarom laten ze dat dan bestaan?
kar is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2011, 10:36   #16   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Is dat niet een beetje gelijk 'tberoeps bij ons? Als dat niet zou bestaan worden dat allemaal crimineeltjes. no offense.

Ik vraag mij nog iets af: goeie tovenaars mogen niet doden, maar in die gevechten zie ik wel veel slechteriken 'poof' gaan, wat gebeurt daar dan mee?
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier

Last edited by onbewust; 25-07-2011 at 10:43.
onbewust is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2011, 10:37   #17   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

De Jerre mag ook op het forum hè.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2011, 11:55   #18   link
Kalutica
Fanboy

Kalutica's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Wij hebben precies toch iets verkeerd begrepen.

Als snape in zijn herinnering bezig is tegen dumbledore over hoe graag hij lilly zag en dan hoor je dumbledore zeggen, maar hij heeft haar ogen en snape dan roepen dat niemand dat mag weten, was het precies of snape was de vader van harry. En ik was niet de enige die dat zo begreep. Heel bevreemdend. En flashbacks van hoe snape al die slechte dingen over harry zijn vader zei alsof hij het over zichzelf had.

Harry Snape & the deathly hallows part 2?

En oh ja, als slitherin zo een slecht huis is, waarom laten ze dat dan bestaan?
Slitherin is niet slecht he daar komen gewoon de meeste dark wizards van, niet iedereen is slecht daar he, de kwaliteiten van slitherin zijn eerder wat egoistisch etc niet zo zeer evil
Kalutica is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2011, 12:54   #19   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

frenzal is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2011, 15:02   #20   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Sup Reddit.
Mr. Santa is online now   Reply With Quote
Reply