Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Reply

Thread Tools
Old 26-08-2011, 17:21   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Cowboys & aliens'

Arizona, 1873. Een man (Daniel Craig) komt in de woestijn bij bewustzijn. Hij weet niet wie hij is, enkel dat hij een vreemde metalen armband aan heeft. Wanneer hij in een nabij dorpje aankomt belandt hij in de cel. 's Nachts breekt er echter rumoer uit. De dorpelingen zien hoe hun families door grote vliegende gevaartes worden meegenomen. Samen met de eigenaar van de saloon (Sam Rockwell), de mysterieuze Ella (Olivia Wilde), en de gewelddadige kolonel Dolarhyde (Harrison Ford) begint de man aan een zoektocht naar de ontvoerde burgers.

'Cowboys & aliens': ik ben gek van die titel. Het ademt gewoon lulkoek en trash uit, en het maakte me behoorlijk nieuwsgierig naar wat Jon Favreau met de kruising tussen western en science-fiction zou doen. Het was immers al van 'Back to the future III' geleden dat ik nog eens een film zag waarin de toekomst met het wilde westen van de 19e eeuw werd gecombineerd.

Geen vliegende DeLorean deze keer, maar wel Daniel Craig die in de prima opening bij zijn positieven komt, meteen een aantal ongeschoren types uitschakelt en op zijn dooie gemakje de prairie doorkruist. Stilte voor de storm, want een kwartier later arriveren de aliens in wat ongetwijfeld de beste scène uit de hele film is. De nachtelijke aanval van een aantal ruimtescheepjes op het westerndorpje wordt bijzonder sfeervol in beeld gebracht, en het is gewoon cool om Harrison Ford en zijn posse hillbillies het te zien opnemen te zien opnemen tegen machines die -een flinke knipoog naar het genre- met een soort van metalen lasso's mensen als vee van de grond plukken.

Yeeha! denk je dan, maar helaas moeten er nog 90 minuten volgen, en die zijn beduidend minder interessant. Dat er 7 scenaristen nodig waren om dit flutverhaaltje neer te pennen is al een mysterie op zich, maar de grootste vraag die ik me stel is hoe Jon Favreau, de regisseur van het toch wel behoorlijk entertainende 'Iron man', erin geslaagd is van 'Cowboys & aliens' zo'n ongeïnspireerde boel te maken. Cowboys! Aliens! De mogelijkheden lijken me eindeloos maar Favreau komt niet veel verder dan een reeks voor de hand liggende, ongeinspireerde actietaferelen. De uitwerking van de prent is vlak, met een aaneenschakeling van routineus afgehaspelde actiescènes en een gebrek aan chemistry tussen hoofdrolspelers Craig en Ford. En dat doet pijn, want de cast heeft wel wat star power in huis. We hebben het hier uiteindelijk niet alleen over cowboys vs. aliens, maar ook over 007 vs Indiana Jones! Wat een gemiste kans!

Het westernelement is in 'Cowboys & aliens' naar mijn smaak prominenter aanwezig dan het futuristische. De fotografie laat de weidse landschappen volledig tot hun recht komen en mag gezien worden. Visueel ziet het er uiteraard allemaal keurig uit en de mooie soundtrack verdient een pluim, maar bij mij overheerst vooral het gevoel dat 'Cowboys & aliens' veel meer had kunnen zijn. Mits wat originele ideeën en meer durf was dit de meest uitzinnige blockbuster van de zomer geweest. Helaas pindakaas, hollywood heeft weer eens op veilig gespeeld en een leuk uitgangspunt in de kiem gesmoord. Echt slecht kan je 'Cowboys & aliens' niet noemen, daarvoor heeft Favreau te veel metier, maar opwindend is het evenmin. Doorsnee kost.

2 sterren op 4

Trailer

Last edited by Maniac; 27-08-2011 at 09:39.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2011, 21:09   #2   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Toont ze haar tetten?
CSM is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2011, 08:02   #3   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

De Amerikaanse rating is PG-13. Nee dus.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2011, 09:34   #4   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by CSM View Post
Toont ze haar tepels?
Fixed.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2011, 18:42   #5   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Ok, die kunnen we dus aan ons laten voorbij gaan.
CSM is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2011, 09:54   #6   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Ben het eens met Maniac zijn review, het had zoveel meer kunnen zijn.

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules