Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Reply

Thread Tools
Old 24-05-2012, 16:23   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'On the road'

Sal Paradise (Sam Riley) is een aspirerend schrijver die zich avond na avond met zijn vrienden Carlo Marx (Tom Sturridge) en Dean Moriarty (Garrett Hedlund) in het wilde New Yorkse nachtleven smijt. Op zoek naar de zin in het bestaan en handelend vanuit een tomeloze drang om ten volle van het leven te proeven trekken de drie kerels de baan op.

De status van 'On the road' als klassieker en van zijn auteur Jack Kerouac als vaandeldrager van de beatgeneratie was me bekend, maar in alle eerlijkheid: ik heb het boek nooit gelezen. Een werk met een haast mythische status verfilmen is altijd een riskante opdracht. Er zijn reeds verscheidene pogingen geweest om van 'On the road' een langspeelfilm te maken, maar keer op keer hebben filmmakers er hun tanden op stuk gebeten. Walter Salles mag met de eer gaan lopen diegene te zijn die voldoende doorzettingsvermogen heeft getoond om het project toch van de grond te krijgen. Het lijkt me in ieder geval geen simpele opgave om Kerouacs proza en gevoel voor ritme van papier naar pellicule te vertalen. 'On the road' is een dappere poging, maar brengt zijn moeilijke opdracht niet jammer genoeg niet helemaal tot een goed einde.

Los van elkaar beschouwd zijn de bestanddelen van de film nochtans van goede kwaliteit. De jonge acteurs, Garrett Hedlund op kop, vervullen hun taak met verve. Er wordt op niveau geacteerd, ook door bijvoorbeeld een Kirsten Stewart wiens spel me totnogtoe nooit 100% kon overtuigen, en zelfs de kleinste bijrollen worden ingevuld door een reeks topacteurs in vorm: Viggo Mortensen, Amy Adams, Kirsten Dunst en Steve Buscemi zijn allen uitstekend. Achter de camera heeft Walter Salles ook prima de uitstraling van de vijftiger jaren weten te vatten. De fotografie mag gezien worden en de locaties en decors voelen erg authentiek aan. In het recreëren van het visuele laat 'On the road' geen steekjes vallen.

Het is wanneer je verder kijkt dan enkel de technische kant van de zaak dat 'On the road' tekort schiet. De specifieke proza van Kerouac, die duidelijk doorheen de film aan bod komt, ligt niet steeds in lijn met de toon van de film. Kerouacs tekst lijkt me een nogal weerbarstig karakter te hebben, maar daar is in de film weinig van terug te vinden. Als roadmovie sleept 'On the road' ook veel te lang aan. Een boek kan je makkelijk even wegleggen, of er een aantal pagina's uit lezen om alles perfect in je op te nemen. Bij een film heb je die luxe niet. Moeilijke keuzes dringen zich dan aan een regisseur en zijn scenaristen op. Voor de 140 minuten die 'On the road' duurt wordt er te weinig verteld. In sommige gevallen lukt het filmmakers om een film puur op sfeer te laten voortdrijven, maar daar slaagt Salles niet in.

Begrijp me niet verkeerd: 'On the road' is verre van een slechte film. Salles heeft hoog gemikt maar kan gewoon niet alle verwachtingen inlossen. Op sommige momenten heeft hij kortstondig de juiste toon te pakken en voel je de beat, begrijp je waarom de personages doen wat ze doen. Maar drie vierde van de tijd is 'On the road' niets meer dan een mooi vorm gegeven, fijn geacteerde maar oeverloos lange road movie met enkele intrigerende personages, die echter niet de specifieke geest van Kerouac weet te vatten. Te veel blues en te weinig jazz. 'On the road' drijft gewoon voort op de verkeerde beat.

2.5 sterren op 4

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2012, 00:08   #2   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Klinkt me dus als een vrij goede verfilming van het boek.

Het mag dan wel een klassieker zijn, het is één van de zaken die ik na een tijd heb weggelegd omdat ik hem zwaar beu was gelezen. Je zou het boek er echt eens moeten bijnemen. Want dan zou je zo'n zaken niet schrijven:

Quote:
Het lijkt me in ieder geval geen simpele opgave om Kerouacs proza en gevoel voor ritme van papier naar pellicule te vertalen.
On the Road leest alsof het geschreven is in één ruk, zonder pauze, zonder correctie en compleet zonder lijn. En dat komt, vreemd genoeg, omdat dat ook helemaal het geval is. Het is zo één van die boeken waarbij ik me halverwege afvroeg:

- wat is er tot nu toe gebeurd?
- wie zijn de hoofdpersonages?
- waarom doen ze wat ze doen?

En aangezien ik daar niet op kon antwoorden, heb ik het niet uitgelezen. Dus in dat opzicht lijkt de film er precies wel ket op te zitten. Misschien dat ik hem eens kijk om te weten waarover het nu precies ging en ik daarna het boek mss nog wel eens een kans geef.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2012, 08:06   #3   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Het is vooral een véél te lange film. Een dik half uur korter en het was een stuk beter geweest.

Je ziet Kerouacs alter ego Sal trouwens tijdens de film wel voortdurend nota's nemen om er dan op het eind in één ruk zijn boek mee te schrijven, dus dat klopt blijkbaar wel.
Maniac is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules