Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Reply

Thread Tools
Old 06-06-2007, 23:11   #1   link
Pokalapoketl
Not Aztec, Olmec!

Pokalapoketl's Avatar

Post Cinema: 'Zodiac'

Ik zal de 'Cinema'-tag maar voor Maniac bewaren .

Zodiac (2007 – David Fincher)

Na enkele moorden in 1968 en 1969 worden bij vier kranten in de omgeving van San Francisco brieven bezorgd met daarin een gedetailleerde beschrijving en enkele vreemde codes. De dader van de moorden en de zender van de brieven noemt zich snel daarna de Zodiac en claimt in de jaren daarna nog meer moorden waarbij op een handige manier de media bespeelt en de politie tot wanhoop drijft. Naast de politieagenten Armstrong en Toschi proberen ook journalist Paul Avery en Robert Graysmith cartoonist de identiteit van de moorden te ontrafelen. Tijdens dit moeizame proces begint hun obsessie echter de overhand te nemen.

Vijf jaar hebben we moeten wachten op een nieuwe film van David Fincher. Als één van de meest getalenteerde regisseurs van zijn generatie ontstaat dan ook een hoog verwachtingspatroon voor zijn komende films. Met ‘Zodiac’ heeft hij nu zijn meest volwassen en misschien wel meest persoonlijke film afgeleverd tot nu toe. De jonge Fincher leefde immers in de tijd van de Zodiac-killer in de omgeving van San Francisco waar de Zodiac, na een dreigement om een bus met school kinderen uit te moorden, zijn grootste jeugdangst werd. Na ruim dertig jaar gebruikt hij zijn fascinatie nu om een tot in de puntjes gedetailleerde verhaal te maken over de mannen die hun leven gaven om de identiteit van de Zodiac te onthullen. De vijf jaar na ‘Panic Room’ heeft hij dan ook vooral gebruikt om research te doen naar het politieonderzoek naar de Zodiac waarbij hij duizenden rapporten heeft doorgelezen. Als uitgangspunt voor de film heeft hij gekozen voor het boek van Robert Graysmith die beweert de ware identiteit van de Zodiac te weten.

Beweert te weten inderdaad. Tot op heden is de zaak namelijk nog niet opgelost en zou de Zodiac nog gewoon vrij rond kunnen lopen. Hoewel Graysmith en Fincher aan het einde een duidelijke richting aangeven wie de dader is, blijft er nog genoeg open voor speculatie. Dit geeft de film misschien geen gevoel van totale bevrediging maar het is een prima methode om de frustratie weer te geven van de mannen die zochten naar het antwoord waarvan ze nooit zullen weten of het klopt. Hoewel de uitkomst bekend is, leef je als publiek toch mee in de hoop op een ‘goede’ afloop. Na verloop van tijd weet Fincher je zelf ook zover te krijgen dat je bijna mee gaat delen in de obsessie van de vier mannen die hun hele leven in duigen zagen vallen omwille van een de Zodiac. Avery verliest zichzelf naar verloop van tijd aan de drank, Graysmith krijgt problemen met zijn gezin, Armstrong besluit zelfs te stoppen bij moordzaken en Toschi wordt zelfs beschuldigd voor het maken van nepbrieven. “He offed a few citizens, wrote a few notes and faded into a footnote.” zegt Avery op een gegeven moment. Je vraagt je inderdaad af of het het waard was.

De grootste triomf van Fincher is echter dat hij een film van ruim 150 minuten boeiend weet te houden ondanks dat het grootste deel alleen uit pratende mensen bestaat. Geen moment wordt de film echter saai of stoffig: de dialogen zijn lekker vlot en is een goede mix tussen de praatscènes en de wat spannendere, harde moorden en onderzoek- / puzzelmomenten en zelfs enkele komische elementen om druk eraf te halen. Dit is mede te danken aan de voortreffelijke cast. Met name Robert Downey Jr is op dreef als Paul Avery met zijn nonchalante uitstraling terwijl Jake Gyllenhaal overtuigt als de sociaal onderontwikkelde Graysmith die als enige de onuitputtelijkheid heeft om door te blijven gaan met zoeken. Een goede ondersteunende cast maakt het verhaal compleet.

‘Zodiac’ is op zich een bijna on-Fincherse film geworden qua beeldvoering. Waar met name ‘Fight Club’ en ‘Panic Room’ vol zaten met spectaculair camerawerk is ‘Zodiac’ vrij sober en documentaireachtig. Dit past prima bij het tijdsbeeld wat door Fincher is geschept. Alle sets en kleding geven je echt het gevoel in de jaren ’70 te zitten (Fincher schijnt zelfs zo ver te zijn gegaan om echte gummen en potloden uit die periode in laden te leggen om ze vervolgens nooit te openen). Hierdoor is het wel vrij opvallend dat in een tijdsbestek van ongeveer 15 jaar de karakters niet ouder lijken te worden. Verder wordt er vooral in het begin van de film behoorlijk wat tijdsprongen gemaakt (wisselend van uren tot maanden). Dit geeft de film wat moeite om in een goed ritme te komen. Een andere ‘fout’ in de montage is wat mij betreft de laatste scène. Hoewel hiermee de cirkel van de film wordt voltooid, was de een-na-laatste scène (in 1983) wat mij betreft een veel pakkender einde geweest.

‘Se7en’ of ‘Fight Club’ blijven naar mijn mening zijn beste films maar toch is ‘Zodiac’ een meer dan waardige toevoeging aan het oeuvre van Fincher en was het lange wachten meer dan waard. Zolang zijn films van deze kwaliteit zijn, mag hij zo lang over een film doen als hij wil. ‘Zodiac’ is wat mij betreft de beste film van 2007 tot nu toe.

Quote:
Robert Graysmith: I... I Need to know who he is. I... I need to stand there, I need to look him in the eye and I need to know that it's him.

Last edited by Maniac; 16-06-2007 at 22:04.
Pokalapoketl is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 00:57   #2   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Ik stel voor om nadien de twee threads te mergen?
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 01:00   #3   link
.fanny
Banned

ik stel voor van niet. jij schrijft je reviews toch ook niet in reeds bestaande threads van diezelfde film.
.fanny is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2007, 17:22   #4   link
Pokalapoketl
Not Aztec, Olmec!

Pokalapoketl's Avatar

Quote:
Originally Posted by Maniac View Post
Ik stel voor om nadien de twee threads te mergen?
Het maakt mij niet zo veel uit. Voor jouw eigen overzicht lijkt het me wel handiger als jij je eigen thread hebt. Je mag ze ook mergen met jouw review als openingspost (kan dat uberhaupt?).

*edit*
Trouwens nog vergeten te melden: de film heeft een heerlijke soundtrack

1. "Easy to Be Hard" - Three Dog Night 3:15
2. "Sky Pilot" - Eric Burdon and the Animals 7:33
3. "Soul Sacrifice" - Santana 6:37
4. "Bernadette" - Four Tops 3:02
5. "(I Never Promised You a) Rose Garden" - Lynn Anderson 2:57
6. "I Want to Take You Higher" - Sly and the Family Stone 5:25
7. "Hyperbolicsyllabicsequedalymistic" - Isaac Hayes 9:41
8. "Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)" - Marvin Gaye 5:29
9. "Brother Louie" - Stories 3:57
10. "Hurdy Gurdy Man" - Donovan 3:20
11. "It's Not For Me to Say" - Johnny Mathis 3:06
12. "Mary's Blues" - John Coltrane 6:47
13. "Solar" - Miles Davis 4:44
14. "Johnny Mann Singers" - The Sound of the City 1:14

Last edited by Pokalapoketl; 07-06-2007 at 17:30.
Pokalapoketl is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2007, 14:08   #5   link
Neill
Member

Neill's Avatar

Ondanks nogal uiteenlopende reviews in "de media" vond ik het een goeie film, idd een beetje onbevredigend, maar tegelijk ook wel leuk einde, schitterende soundtrack, goeie mark ruffalo en gyllenhaal... er wordt veel gezegd dat hij te lang is, maar mij stoorde dit eigenlijk niet, inleving met de personages was erg groot. Wat idd wel een beetje meer aandacht verdiende was het verouderen. Jake Gyllenhaal overschrijdt een periode van twintig jaar en ziet er in elk shot even strak uit.
Old 13-06-2007, 23:22   #6   link
Wapi
Stainboy

Wapi's Avatar

Send a message via MSN to Wapi
Geweldige film. Na dit jaar al zeker 5 keer teleurgesteld van de cinema teruggekeerd te zijn heb ik eindelijk weer eens een "wow-gevoel" gehad. De vorige keer was bij Children of Men. Ik wist totaal niet waar Zodiac over ging en wist dus ook niet dat er geen sluitend einde ging zijn. Ik had verwacht een nieuwe Se7en te zien, wat natuurlijk ook geweldig zou geweest zijn, maar wat een verrassing was me dit. Een geweldige recherche film, een tempo dat net goed ligt waardoor de film geen seconde verveelt, een perfecte cast, een beangstigende sfeer, ...
Ik had ook liever gehad dat de film 1 scene eerder eindigde, al was het laatste stuk wel een betere aanloop om de feiten te vertellen.

Panic Room is hem bij deze vergeven en wat mij betreft evenaart/overtreft hij Se7en en Fight Club. Ben ook blij dat hij zich wat meer heeft ingehouden met zijn special effects. De enkele keren waar hij ze wel gebruikt passen goed in het geheel.

Heb meteen ook het boek besteld: (momenteel 6,5 euro)
http://www.play.com/Books/Books/4-/3...c/Product.html
Old 14-06-2007, 11:17   #7   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Quote:
Originally Posted by .fanny View Post
ik stel voor van niet. jij schrijft je reviews toch ook niet in reeds bestaande threads van diezelfde film.
Wel als die threads aangemaakt zijn om een review in te plaatsen (zie bespreking van 'Rocky Balboa').

Maar bon, voor mij maakt het niet uit hoor. Gewoon kwestie van alles overzichtelijk te houden.
Old 16-06-2007, 22:06   #8   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Zodiac'

'Zodiac' is gebaseerd op het verhaal van de gelijknamige seriemoordenaar die eind jaren '60 en de jaren '70 de Bay Area van San Fransisco terroriseerde. De film begint wanneer de moordenaar een cryptische brief naar de redactie van een aantal kranten stuurt. Robert Graysmith (Jake Gyllenhaal), een cartoonist op een van de redacties, raakt geïntrigeerd door de symbolen die Zodiac in zijn brieven gebruikt en bijt zich samen met collega Paul Avery (Robert Downey Jr.) vast in de zaak. Ondertussen worden inspecteurs Toschi (Mark Ruffalo) en Armstrong (Anthony Edwards) met de zaak belast. Zij moeten ervoor zorgen dat er een einde komt aan de reeks moorden en verhinderen dat de hele Staat zich laat meeslepen in de massahysterie die Zodiac tracht te creëren.

'Zodiac', David Finchers nieuwste, is een hele goede film, en toch bleef ik een beetje teleurgesteld achter. Het eerste deel van deze thriller is zonder twijfel het allerbeste wat ik dit jaar al in de bioscoop heb gezien. Op meesterlijke wijze bouwt Fincher de spanning op. Met virtuoze klasse maakt hij van belegen scènes als het belaagde vrijend koppeltje in de oldsmobile grandioze nagelbijters waar mijn hart een paar slagen van oversloeg. De optimale sfeerschepping, de prima locaties, de knappe cameravoering: alles aan deze scènes is af. Ik stond halverwege dan ook klaar om de knip van de zak met sterren te halen en royaal met de punten te gaan smijten. Dit moest hem wel zijn, de ijzersterke classic waar ik al een heel jaar op zit te wachten. En als het alleen aan het eerste deel had gelegen was het op zeker ook zo gegaan.

Maar 'Zodiac' kent ook een tweede deel, en daar verslikt Fincher zich toch een beetje. De toon wijzigt, de nadruk komt op het onderzoek van Robert Graysmith en de politie te liggen en de spanning wordt steeds ijler. In de plaats presenteert Fincher ons een zeer complex en chaotisch kluwen van aanwijzingen, bewijsmateriaal en hints die uiteindelijk in de richting van een welbepaalde verdachte leiden (de echte Zodiac werd nooit gepakt). De manier waarop Fincher ons het onderzoeksproces tracht uit te doeken te doen is op zich wel interessant en legt ook de pijnpunten van het echte onderzoek bloot maar de film wordt er langdradiger en eentoniger door. Waarom bleef men zich halsstarrig op de studie van Zodiacs handschrift vastpinnen? Waarom confronteerde men niet eerder de overlevers van Zodiacs aanvallen met een lijst verdachten? Op een zeldzame scène na wordt het torenhoge niveau van het eerste deel niet meer geëvenaard en dat is jammer.

Nu wil ik zeker niet zeggen dat het tweede luik van 'Zodiac' middelmatig is. Het blijft een erg genietbare weergave van een mysterieuze zaak die Californië enkele jaren in zijn greep hield. Er wordt prima geacteerd, zeker door een fantastische Robert Downey Jr. (is er iets wat de man niet kan spelen?) die als Paul Avery de show steelt. Helaas, en ik begin in herhaling te vallen, verdwijnt zijn personage halverwege uit de film. Mark Ruffalo werd geboren om in een seventiesvestje rond te lopen en Jake Gyllenhaal is best te pruimen als de jonge cartoonist die zichzelf langzaam aan volledig verliest in de zaak. De soundtrack is met zorg uitgekozen en draagt bij tot de knappe evocatie van de sixties en seventies. Het einde van de film is open en alhoewel Fincher en Graysmith op wiens boek de film is gebaseerd duidelijk een bepaald persoon als hoofdverdachte naar voren schuiven zitten er genoeg bewijsstukken in de prent om je eigen mening over de hele zaak te vormen. Zeker gaan kijken dus want ondanks dat de film achteraf een beetje een onevenwichtige indruk nalaat is hij erg intrigerend. De moeite.

3 sterren op 4

Trailer

Old 16-06-2007, 22:42   #9   link
axel
Aaah. Ehh. Errr.

axel's Avatar

Send a message via ICQ to axel
Ej, ik ben eens akkoord. Eergisteren gezien, behalve dat het iets na de helft iets begon te slabakken, bijzonder coole film.
Old 17-06-2007, 15:10   #10   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Ik ga akkoord - ik was vooral onder de indruk van Ruffalo en de decors. Het eerste kwartier was méér dan geweldig en ik heb nooit op de klok gekeken, wat sterk is voor zo'n lange film.

Fincher begint mijn favoriete regisseur te worden
Old 21-06-2007, 23:46   #11   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Quote:
Originally Posted by axel View Post
Ej, ik ben eens akkoord. Eergisteren gezien, behalve dat het iets na de helft iets begon te slabakken, bijzonder coole film.
True, maar dat slabakken duurt uiteindelijk maar even. Als je het gevoel hebt dat Graysmith mijlenver van de dader zit en steeds obsessiever alles wat op een spoor lijkt begint na te gaan, wordt het zelfs wat komisch. Maar het laatste half uur is er weer recht op.

In elk geval: een verhaal dat al zo vaak tot in de details is verteld en waarvan je exact weet hoe het gaat aflopen toch bijna 2.5 uur spannend kunnen houden, je moet het maar kunnen.

Robert Downey Jr. wordt er trouwens ook niet jonger op, jawadde.
Jonah is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2007, 10:39   #12   link
Karel
Senior Member

Karel's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jonah View Post
Robert Downey Jr. wordt er trouwens ook niet jonger op, jawadde.
Tijd dat zijn vader sterft, zodat we eindelijk die Jr kunnen droppen .
Karel is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2007, 23:04   #13   link
Slakziesig
Senior Member

Slakziesig's Avatar

Net gezien, een redelijk goed filmpke. Vrij interessant onderwerp ook, natuurlijk.
Slakziesig is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2008, 00:55   #14   link
vincent vega
huh?

vincent vega's Avatar

Fantastische film, ik heb met spijt efkes de dvd op pauze moeten zetten om te zien of de klein mannen goed sliepen.
Nooit vervelend, tweede deel imo niet zwakker dan eerste (onderzoeksjournalistiek me likes), en vooral onder de indruk van gyllenhaal.
Humo noemt hem frustrerend en onbevredigend, God mag weten waarom.
vincent vega is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules