Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 30-10-2018, 18:12   #1861   link
Galeo
Galeocerdo teh shark

Galeo's Avatar

Koop u nen Omega speedmaster reduced.

Quote:
Originally Posted by Clipper View Post
Maat van mij is zo eens naar de psycholoog gegaan, verdict: "gij mankeert niks, gij wilt gewoon per se speciaal zijn". Beste psycholoog ooit.
Galeo is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2018, 19:47   #1862   link
Dorfmeister
O_o

Quote:
Originally Posted by Wazeiterna? View Post
Tijd voor een nieuw, deftig horloge.

Voorzien budget: 2500 EUR - 3500 EUR (het moet dus enkele jaren dienen ja).

Ik ken er dus helaas niet heel veel van (degene die bevriende voetbaljournalisten e.d. rond hun pols hebben vind ik wel mooi, maar allez).

Er is mij al aangeraden om te gaan voor een deftige, nieuwe Longines ofzo, maar naar het schijnt kunt ge ook zaakjes doen wanneer ge uitkijkt naar een Rolex die als 'jonge occasie' wordt aangeboden door iemand met veel te veel geld die zijn uurwerken na een jaar beu is - in dat geval kan het budget wel wat naar omhoog als het moet. Het probleem met die (jonge tweedehands) Rolexen is natuurlijk de authenticiteit vaststellen. Geen zin om nadien veel tijd te investeren om mijn geld terug te krijgen, moest het een fake blijken.

What to do, vrienden?
Mijn eerste advies: het is niet omdat je dat budget ter beschikking hebt dat je het meteen moet opsouperen. Er zijn veel horloges die een stuk minder kosten en over een meer dan deftige kwaliteit beschikken. Ik heb voor mijn Seiko SDGM001 450 euro betaald (voor een gebruikt exemplaar). Ik wil die Seiko naast een horloge uit de prijscategorie van 2500 - 3500 zetten en ik ben er gerust op dat het de vergelijking goed kan doorstaan.

De categorie van rond de 3000 euro is juist onder het luxesegment waar merken bivakeren zoals Rado, Baume & Mercier, Longines, Tag Heuer, ... en de waardeverminderingen op die horloges zijn extreem groot. Dat is voor mij een reden om daar twee keer over na te denken om een horloge van zo'n merk aan te schaffen (hoewel ik zelf een Rado heb).

Een Rolex voor dat budget gaat moeilijk worden, maar niet onmogelijk. Een Rolex Explorer van tien vijftien jaar oud is rond 3500 euro te verkrijgen in de EU (zie de prijzen op Chrono24), maar wellicht zonder onderhoudsbeurt. Een Rolex laten servicen kost rond de 800 euro wat ook wel een boel geld is.

Tudor, het zustermerk van Rolex, vind ik dan meer geschikt. Voor dat budget kan je mooie horloges krijgen zoals de nieuwe GMT of de Black Bay Fifty-Eight. Qua prijs-kwaliteit vind ik Tudor persoonlijk het best scoren in die prijscategorie samen met Grand Seiko (voor een jong gebruikt exemplaar). Met een lager budget scoren ook de boetiekmerken zoals Sinn, Oris en Stowa goed.

Maar ik raad aan om eerst je keuze wat te verfijnen inzake stijl (duiker, flieger, dress, casual, sportief, ...), movement, bracelet/band en dan pas te zoeken naar een specifiek horloge of merk.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2018, 23:54   #1863   link
Wazeiterna?
Welingelichte bron

Wazeiterna?'s Avatar

Bedankt voor de zeer nuttige tips allemaal!

Maandag eens zien bij een dealer die de twee merken heeft waar ik nog tussen twijfel: Longines en Tudor (met lichte voorkeur voor het laatste na wat ge-Youtube).

Aan waardedalingen zoals hier aangehaald had ik eigenlijk nog niet gedacht. Vreemd verschijnsel als dat zo schommelt, toch voor een leek als ik. Alleszins: speelt hier minder een rol omdat ik sowieso niet de persoon ben die geregeld iets doorverpatst.

(↑ Ceci n'est pas une menace ↑)
Wazeiterna? is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2018, 21:12   #1864   link
rooz
siii

rooz's Avatar

Grand Seiko mss?
Old 09-12-2018, 21:52   #1865   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Ik geraak er hier niet uit. Ben ergens op een of andere manier te weten gekomen dat ik naar een type horloge op zoek ben dat gemakkelijk te googlen valt onder de term "Field watch".

Ik denk dat het begonnen is met de luminox attacama (voor't gemak de 1929).
+: Tritium, want wat is er cooler dan ne lichtgevende radioactieve armband.
-: Met mijn smalle polsen waarschijnlijk te breed. Maar omdat het ook niet mechanisch of automatisch is leek me het ook wat duur. En wat als de tritium uitgewerkt is. Is dat gemakkelijk te hervullen?

Via heel wat lijstjes dan ook nog op de volgende gekomen:
  • Citizen BM8476-07EE
    +: Het draait op zonlicht en het is zeer betaalbaar.
    -: Voor het geen dat ik er nu van heb gelezen, niet zo bestand tegen krassen. Gewoon kristal glas.
    -> Minder flashy alternatief: Citizen BM8470-11EE
  • Citizen Chandler BM8180-03E
    +: Lijkt me eigenlijk hetzelfde horloge als hierboven, maar tijdlozer, door de kleinere getallen.
    -: Precies niet te vinden op de Europese site. (Wat voor een slechte website is die Europese, terwijl die Amerikaanse zoveel beter is)
  • Hamilton Khaki Field Mechanical
    +: Stevig horloge, en krasbestendig. Ziet er mooi uit en is met 38mm diameter zeker niet te groot. In deze tijden van smartwatches vind ik het nog wel lollig om iets anachronisch als een mechanisch horloge te hebben.
    -: Mechanisch, maar niet automatisch. Ik ben bang om het beu te worden om elke ochtend dat ding aan te draaien. En die dingen zijn uiteindelijk ook niet nauwkeurig met een verlies van een aantal seconden om de zoveel dagen? Weken? Als ik een trein wil halen en ik moet mijn GSM boven halen om te weten hoe laat het precies is, heeft dat horloge ook niet veel nut.
    Ook geen dag functie.
  • Hamilton Khaki Field Day Date Auto
    +: Met de pluspunten van de mechanische. Plus dag functie n het is automatisch.
    -: Wel ook direct dubbel zo duur en het heeft een mottige armband.

En dan heb ik er nog gezien van Seiko (zeer gelijkaardig aan die Citizen horloges), Victorinox, Tudor (lol) enz.

Als ik alles bij elkaar op tel denk ik dat ik op een Field watch wil komen die ergens een combinatie is van alles wat hier boven staat, dus
- Niet te groot (diameter tussen 38 en 42 mm)
- Robuust genoeg (of ik overdrijf misschien valt dat kristalglas nog allemaal mee, en zijn het enkel horlogefreaks die er over zagen op youtube)
- Dag tellerke (aangezien ik altijd vergeet welke dag we weer vandaag zijn)
- Geen goesting om elk jaar er een nieuw batterij in te steken, dus ofwel op zonne-energie ofwel automatisch(?)

Moest die Hamilton Khaki een dag tellerke hebben gehad en op zonlicht hebben gelopen had ik voor die gegaan.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2018, 18:11   #1866   link
Dorfmeister
O_o

Ter verduidelijking: de laatste Hamilton beschikt over een automaat. Dat wil zeggen dat het aangedreven wordt door een rotor en dat het opwindbaar is met de hand. De Hamilton mechanical kan enkel met de hand opgewonden worden en beschikt niet over een rotor.

'Automaat' heeft dus betrekking op het gebruik van de rotor en is dus niet bijvoorbeeld een signaal van een atoomklok dat het uur van je horloge correct gaat zetten. Ik weet niet of dat duidelijk is, daarom geef ik het maar even mee.

Als ik lees dat je voorkeur uitgaat naar niet te veel poespas, denk ik dat je met de quartzversie van de Hamilton Khaki field watch een goede koop doet. Als ik me goed herinner zijn er zowel versies voor 38 mm als 42 mm. Qua prijs zijn ze vergelijkbaar met de mechanische versies.

Citizen is bijna het enige werk (voor zover ik weet) dat voornamelijk met zonne-energie werkt. Goede horloges met een erg degelijke prijs-kwaliteitverhouding, maar niet echt mijn smaak.
Old 11-12-2018, 23:02   #1867   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Dat van de Automaat had ik wel door. Wat ik niet snap is, in het geval van die hamiltons er een automaat bestaat die 300 euro goedkoper is dan alle andere automaten. Uit de product description kan geen verschil afleiden. Maar daar moet dan toch een minderwaardige drive achter zitten?

Wist nog niet dat die Hamilton ook in kwarts versie kwamen. Ben er nu weer een hele hoop andere op het spoor. Zag er binnen dezelfde familie
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old Yesterday, 18:43   #1868   link
Dorfmeister
O_o

Ik ben niet zo thuis in de movements van Hamilton, maar ik zie zelf ook weinig verschil tussen bijvoorbeeld de H10 en H30. De H30 is uitgerust met een extra dagcomplicatie en is beter/meer verfijnd (op basis van het basis-movement van ETA). Of dat een paar honderd euro extra rechtvaardigt in de prijs, lijkt me sterk.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules