Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 09-07-2019, 19:36   #2221   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

https://tweakers.net/categorie/47/mo...EbIEEJgDJWprAQ MSI B450 Gaming Pro Carbon AC, deftige VRM, BIOS USB flashable, 2x m.2 en die al1220 audiochip
logion is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2019, 21:01   #2222   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Die wou ik ook net komen posten. Heb ik veelvuldig aangeraden in de afgelopen maanden en is ook mijn eigen MoBo momenteel.
Old 09-07-2019, 23:40   #2223   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Rare layout niet? En geen 2 echte M2 sloten als ik het goed snap? En die kleurtjes op die moederborden zijn toch af te zetten? Wat een energieverspilling.
Ik ben het type persoon die alle lampjes afplakt met tape op scherm, modem, keyboard etc... Niemand gaat dat moederbord ooit zien. Dat gaan nu in men case, en de komende jaren staat die hier weggefoefeld onder men bureau.

Eigenlijk valt het wel mee. Voor minder dan 200 EUR zijn er equivalente X570 bordjes.
Budget maakt niet uit, zolang het maar de moeite is.

De meeste artikels zagen toch op phases, anandtech ook. Zo een CPU moet niet direct overclocked worden. Maar als ik die standaard wat hoger kan laten draaien? Ik heb al mijn processoren jarenlang hoger laten draaien. R7 3700's kunnen blijkbaar ook niet veel hoger.

"The MSI X570-A Pro includes a decent core feature set which includes the same 8+2 power delivery as the MPG X570 Gaming Plus ($169), but with basic design."
"The power delivery although adequate, probably isn't the best around for overclocking aRyzen 3000 processor to its limits, but with an MSRP of $169, it's horses for courses."

https://www.megekko.nl/product/4286/...PRO-moederbord
https://www.anandtech.com/show/14161...rd-overview/37

Wel leuk zo eens wat reviews lezen vanop de echte reviewsites. En dan die 'customer' reviews of de recommendations vanop de grote retailers.

Zaken zoals:

Positieve punten: WIFI
Negatieve punten: Geen 10Gbit netwerk, geen RGB lampjes

Wat een nutteloze feature is 10Gbit thuis, er is niemand met een deftig 1Gbit netwerk thuis. Vooraleer we hier in Belgie aan 1 Gbit download zitten zijn we 5 jaar verder.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2019, 00:18   #2224   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

MSI MPG X570 GAMING EDGE WIFI moederbord (heeft bluetooth.. handig voor duikcomputer + skype headset)
G.Skill DDR4 Trident-Z 2x8GB 3200Mhz CL14
AMD Ryzen 7 3700X processor
Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD

970 EUR, mooi binnen budget. Tijd om na 5 jaar te upgraden
Moet dat geheugen nog sneller?

+ Far Cry new dawn bij de EVO (anno & AC:O heb ik al)
+ xbox pass (voor forza 4)
+ masterliquid ml240r, die blijkbaar vrij performant is als waterkoeler

Ik heb het al een paar keer gezegd dat ik aan het zien was naar een nieuw systeem, maar dit is de eerste keer dat het de moeite lijkt.

Het enige écht zware dat ik draai is premiere, lightroom & photoshop. En dan wat tensorflow & big data/ai gepruts.

Als je daar die performance ziet, holy shit. Volgens mij gaat die sneller zijn dan men workstation.
Old 10-07-2019, 07:25   #2225   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

TF work loads hangen voornamelijk af vd GPU natuurlijk (excl eventuele preprocessing, doorgaans op de CPU).
Die X570 is toch echt wel een hard sell, maar het is jouw geld natuurlijk. Als alternatief kun je dat B450 pro carbon AC bordje nemen (heeft ook 802.11ac + bluetooth) en 100 euro opleggen voor een 3900X. Zeker als je veel premiere en lightroom draait, ga je daar veel meer van merken dan een duurder mobo. Omtrent 8+2 power phase, wederom dit is overkill. De 2700x draaide evengoed op die B450 plank en verbruikt meer dan een 3700x. Een deftige four phase is voldoende voor een OC'd 3900x, laat staan een (OCd) 3700x. De case voor een kwalitatieve 6/8phase VRM zou zijn als je later dit jaar wilt upgraden naar de 3950X. Handmatig overclocken bij Ryzen levert nauwelijks iets op aangezien AMD de chips by default redelijk hard tegen hun max clockt, zeker als je PBO aanzet.
Het verschil tussen 3200MHz en 3600MHz mem is kleiner dan 1% in reviews.
Omtrent die gamepass, bestel dan wel bij de juiste winkel want niet iedere webshop doet mee aan die 3m free actie (denk ik).
Dat de resulterende setup menig workstation zal verslaan, is idd gaaf; zeker gezien de prijs. Threadrippers zijn dan ook sterk gedaald in prijs. Ook wel benieuwd naar wat TR gaat doen op 7nm.

Last edited by logion; 10-07-2019 at 08:24.
Old 10-07-2019, 07:44   #2226   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Die chipset fannekes :') Back to the nillies
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2019, 18:06   #2227   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by logion View Post
TF work loads hangen voornamelijk af vd GPU natuurlijk (excl eventuele preprocessing, doorgaans op de CPU).
Die X570 is toch echt wel een hard sell, maar het is jouw geld natuurlijk. Als alternatief kun je dat B450 pro carbon AC bordje nemen (heeft ook 802.11ac + bluetooth) en 100 euro opleggen voor een 3900X. Zeker als je veel premiere en lightroom draait, ga je daar veel meer van merken dan een duurder mobo. Omtrent 8+2 power phase, wederom dit is overkill. De 2700x draaide evengoed op die B450 plank en verbruikt meer dan een 3700x. Een deftige four phase is voldoende voor een OC'd 3900x, laat staan een (OCd) 3700x. De case voor een kwalitatieve 6/8phase VRM zou zijn als je later dit jaar wilt upgraden naar de 3950X. Handmatig overclocken bij Ryzen levert nauwelijks iets op aangezien AMD de chips by default redelijk hard tegen hun max clockt, zeker als je PBO aanzet.
Het verschil tussen 3200MHz en 3600MHz mem is kleiner dan 1% in reviews.
Omtrent die gamepass, bestel dan wel bij de juiste winkel want niet iedere webshop doet mee aan die 3m free actie (denk ik).
Dat de resulterende setup menig workstation zal verslaan, is idd gaaf; zeker gezien de prijs. Threadrippers zijn dan ook sterk gedaald in prijs. Ook wel benieuwd naar wat TR gaat doen op 7nm.
Jups idd, workstation heeft een Tesla kaart & Titan GPU
Meeste is ook allemaal in Azure, dit is maar om thuis wat te prullen.

Eerlijk? ik zie weinig nut voor die X570, die 540 die je daar zegt heeft alles wat ik moet hebben. Inclusief bluetooth en zozo audio.

Dit lijkt het alvast te bevestigen:
https://mightygadget.co.uk/b450-vs-x...ryzen-9-3900x/

75 EUR meer is eigenlijk geen probleem, ik ga wel afwijken dan van men best bang for the buck, maar ik maak me zorgen over die PCIE

Daar gaat een RTX2070 inkomen, en 2*1 TB M2
Kan dat allemaal op max draaien?

Hou er rekening mee dat je ook een gratis waterkoeling krijgt, die goed uit de reviews komt bij een X570 MSI moederbord.

Overclocking klopt inderdaad, er valt weinig meer uit te halen. Maar standaard ga ik daar toch wat mee spelen

Mem klopt ook, met 3200 heb ik dus voldoende?

Bij de usual hollandse webshops valt alles mooi te combineren die promo's. Gratis game dat ik wil spelen, forza dat ik speel, en dan die waterkoeler...
Old 10-07-2019, 21:55   #2228   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Oei, wel opletten met de 400-Mobo's van MSI.
Old 10-07-2019, 21:57   #2229   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

'PCIE 2.0 has 500 MB/s of bandwidth per channel (X1).
PCIE 3.0 has 1000 MB/s of bandwidth per channel (X1).'

Zo'n 970 Evo Plus komt aan 3.500MB/s, met pci-e 2.0 4x kom je er dus niet (cijfers van hierboven zijn dan nog zonder overhead). Op dat pro carbon bord, kun je een van de twee pci-e 3.0 16x slots op 8x draaien en daar jouw SSD insteken (mits een adapter). Al draait het tweede 16x slot dan ook maar op 8 lanes (wat dus de GPU is). Impact hangt af van de GPU: bij een 1080 was er geen verschil bij een 2080ti 2a3%). Twee pci-e 3.0 4x nvme SSDs is wel niet zo courant, denk dat je daarvoor beter zoekt naar een mobo dat gelijktijdig pci-e 3.0 16x ondersteunt (voor GPU) en twee maal pci-e 3.0 4x m.2. Bemerk dat die Carbon Pro SATA5&6 uitschakelt indien je het eerste M.2 slot gebruikt, kan vervelend zijn als je nog magnetische storage wilt aansluiten.
Old 11-07-2019, 00:11   #2230   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Aha perfect, merci ! Daar kon ik niet volledig aan uit.

Het zal dus toch een x570 bordje worden. In principe komen enkel nog M2's & SSD's in deze pc, HDD's zitten in fileserver.

Laatste stomme vraag:

https://www.megekko.nl/downloadpdf/00262337-manual.pdf
http://download.gigabyte.eu/FileList...h87)-hd3_e.pdf

Nu heb ik de gewone ATX power connector, en dan een 8 pin stekker.
Dat nieuwe moederbord heeft ATX + 8 pin + nog een 4 pin nodig.

Ik heb ofwel een modulaire 750W corsair of een seasonic voeding daar insteken. Ik heb nog een 550W corsair op overschot, en daar zit zo geen 8 + 4 stekker op. Ik heb ook in de spares zo geen kabel. Gaat dat bij het moederbord zitten om van een molex af te takken? Zijn allebei van in 2014, uiteraard gaat de 750W dienen voor de nieuwe pc.
Old 11-07-2019, 00:20   #2231   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Magnum_ View Post
Die chipset fannekes :') Back to the nillies
https://www.reddit.com/r/Amd/comment...rience_thread/

Old 11-07-2019, 07:19   #2232   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Denk niet dat zo'n 4 pin molex converter bij het mobo gaat zitten, maar aangezien de 2700x perfect werkt op 8pin only gaat de 3700x ook geen 4pin nodig hebben. De 3700x is trouwens in prijs gestegen wegens beperkt aanbod, kost nu 20 euro meer bij de grootste nl webshops.
Old 11-07-2019, 12:04   #2233   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Jawel, kheb de manual al gelezen
Old 11-07-2019, 16:19   #2234   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Ik hoop dat die andere (toekomstige) x5x0 chipset dit niet nodig heeft. Anders is het een lotje trekken om iets deftig te hebben, want die dingen gaan sowieso stuk. Of een aftermarket oplossing om die chip te koelen; maar die borden zijn al duur genoeg 'voor wat het is'.
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2019, 19:01   #2235   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Het ziet eruit als dikke brol ja.

Ik heb speciaal de grootste coolermaster & define XL kasten, met airflow volgens de regels, overal low RPM fans, aangestuurd via een oldskool rheobus zelfs ipv via speedfan Massieve koelers op videokaart & CPU

En dan steken ze van die kleine kutfans erop... Waarvan er veel zijn die nogeens lawijt maken ook!
Old 11-07-2019, 21:24   #2236   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Vermoed dat het voornamelijk pci-e 4.0 is dat veel warmte genereert? Hopelijk draait die fan niet constant, want anders is dat wel idioot inderdaad...
Old 11-07-2019, 21:56   #2237   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Trekken blijkbaar 10 a 15watt, veel mensen klagen in die reddit theead dat er bordjes zijn die die fans op 100% laten draaien
Old 11-07-2019, 22:17   #2238   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Als je een uurtje tijd hebt: Gigabyte komt er wss nog later aan...
Old 12-07-2019, 18:14   #2239   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Samenvatting van dat filmpje?

Alternate is hier achter de hoek, en ik krijg het op men zenuwen van de laadtijden in de nieuwe games. Dus die NVME al gaan halen. Prijs was maar een paar EUR meer dan in andere webshops. En dan kan ik dit weekend al wat spelen.
Eerste NVME ook in men eigen pc... met zo'n cheapo adapterke van 10 EUR voor PCIE 4x naar M2

Eerste 2 PCIE sloten bedekt door videokaart
*KAK* gelukkig waren dat de x1 sloten

Aan het PCIE 4x slot is er nog een paar centimeter over.
Ter referentie.. ik heb nog PCI sloten op dat moederbord

Snelheid van die adapter is wel niet full speed. De 840 EVO haalt 550 read/write, de 870 evo 1700 read & 1500 write.

Is dat die adapter? of mijn antiek moederbord?
Real life merk ik geen verschil

Maar de userbenchmark doet raar:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/18335649

Daar zegt ie ' Performing way below expectations (9th percentile)'
Maar dan wel 249% outstanding performance?
Old 12-07-2019, 19:07   #2240   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

Outstanding int algemeen, toch heel slecht voor dat model.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules