Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Videogames

Reply

Thread Tools
Old 05-09-2013, 13:51   #241   link
Sexy Schaap
'sexy' 'schaap'

Sexy Schaap's Avatar

Ran alstublieft, ik ken de mechanics door en door. De formule is 36*(1+provincies*0.05). Op 200 provincies duurt een provincie coren 33 jaar, 16 met claim.
Sexy Schaap is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2013, 14:40   #242   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

op wiki zie ik dit staan: "Each non-core province provide overextension percentage points equal to four times province base tax. A province that has base tax 6 will add 24% overextension penalty, no matter how big the state is. Overseas, same-culture provinces (such as colonies) do not cause overextension.", en een google zegt me vanalles over centralization - decentralization.

Proficiat, voor de rest.

Niet dat ik nu een expert ben Maar als ik in EU iemand over flawed mechanics hoor praten, denk ik meestal toch eerst dat die persoon de mechanics niet helemaal doorheeft, ofzo
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
ran is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2013, 16:30   #243   link
Sexy Schaap
'sexy' 'schaap'

Sexy Schaap's Avatar

Komaan, ik heb de helft van die wiki zelf geschreven. 't Is triest om te zeggen maar als het op EU aankomt ben ik wél een expert. Het valt ook op dat negen van de tien keer diegenen die mijn kritiek op de lategame weerleggen helemaal geen ervaring hebben met de lategame. Het is dan ook zo dat het hele monarch points gedoe best goed werkt als ge klein zijt, het trekt echter op helemaal niets als ge groot zijt. Ik heb al mijn eigen tweaks zitten maken in de gamefiles, in sommige versies van EU3 was dat ook bijna een noodzaak, maar dat is dan weer zo'n gedoe met multiplayer en dan niet echt meer gebalanceerd voor de eerste 100 jaar als ge nog klein zijt.

Core time is standaard 36 maand, komt 5% bij per eerdere core, is allemaal terug te vinden in defines.lua (ctrl+f core, 5e resultaat ofzo). Als ge een CK2 world conquest convert duurt 1 enkele provincie coren bijna een eeuw! Hoe ge het ook draait of keert, eens ge groter zijt is direct coren compleet ondoenbaar. Niet een extra hindernis te omzeilen, gewoon compleet ondoenbaar. Ik heb er op zich niets tegen dat coren lang duurt, wel dat ge als een wereldrijk decennia lang moet wachten om weer een steeds onbetekenender stukje land te veroveren.

Op dit punt zijn er maar twee manieren meer om uit te breiden: PU's claimen (zeer OP imo) of een land compleet in stukken te breken, het restje vassalizen, dan weer helemaal opbouwen en annexen. Direct veroveren is niet moeilijker, het is gewoon helemaal geen optie meer.

Last edited by Sexy Schaap; 05-09-2013 at 16:40.
Old 05-09-2013, 16:48   #244   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Die PU's maat :') Ik als Brandenburg geduldig uitbreiden, hier een oorlogje en daar een diploannexje. 'k Ging net aan de zwaarste dobber beginnen door Saxony binnen te vallen voor de laatste Germany gebieden WANNEER PLOTS PU met Saxony en een maand later PU met Oostenrijk. Twintig jaar later ben ik comically huge Germany en zit ik OE en France simultaan op hun gezicht te slaan. Na al dat gemanoeuvreer om traag maar gestaag mijn macht in het HRE te vergroten was dat eigenlijk best wel anticlimactisch.

+5 reputation advisor is best wel broken.
Guns is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2013, 17:16   #245   link
Sexy Schaap
'sexy' 'schaap'

Sexy Schaap's Avatar

Jep, PU's zijn te gemakkelijk. Er is ook nauwelijks een penalty voor thrones te claimen, da's ondertussen bijna het enige dat ik nog doe.

Europa anno 1687. Sterkste landen ter wereld: Ik, Bohemia, Denemarken.

Zitten niet toevallig in een personele unie met mij. Net Portugal geintegreerd, alle kolonies waar ze aankonden hadden ze toch gevuld.

Trade is ook ongelooflijk OP. 1000 per maand aan trade alleen, op een bepaald moment zat ik 2000 per maand in kolonies te steken omdat er toch niks met geld te doen valt.
Old 07-09-2013, 23:02   #246   link
Anton
lil carl hoefkens

Anton's Avatar

rofl
eigenlijk ben ik blij dat ik niet zo goed als u ben

"It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!" - Upton Sinclair
Anton is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2013, 23:09   #247   link
DM
Senior Member

DM's Avatar

Send a message via MSN to DM
Damn, die Game of Thrones mod werkt niet meer voor CK2

Alle tips geprobeerd op 't internet, re-installed,... niks werkt...
DM is online now   Reply With Quote
Old 26-09-2013, 12:42   #248   link
DM
Senior Member

DM's Avatar

Send a message via MSN to DM
http://www.eurogamer.net/articles/20...medium=twitter

Geeft echt een goed beeld over Paradox, plezant om te lezen
DM is online now   Reply With Quote
Old 18-10-2013, 12:44   #249   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Nu aan het proberen van Zweden een wereldmacht te maken. Vuile Russen vallen wel te pakken (zolang je niet een gans leger een hele winter een stad laat belegeren - uit Rusland blijf je met je main force best weg tussen november en mei).

Maar die vuile Litouwers staan ver achter op militair vlak (ik 20, zij 17), en toch pakken ze mij nóg als ik er met een dubbele overmacht achteraan ga. Ze hebben de volledige offensive branch unlocked, en Army Tradition van 500 ofzo Sta ik daar met een Army Tradition 50 generaal, met 2 shock en 3 fire, en komt die klootzak mij met een generaal van 5 shock en 6 fire afmaken.

Maar ik zal hen pakken. En dan doe ik hun cultuur uitsterven.

Als enige staat Reformed zijn is ook geen best idee, blijkbaar. De anderen zien mij niet meer graag
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
Old 15-01-2014, 21:14   #250   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Vijftig uurtjes in Victoria II gestoken. Leuk voor even maar ik blijf hopen landjes veroveren toch het leukst vinden, en dat gaat toch wat te traag in Victoria II. Spel beperkt u net iets te hard in dat opzicht.
CSM is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2014, 15:04   #251   link
Anton
lil carl hoefkens

Anton's Avatar

Wat. Met wie speelt ge? Voor aggressieve conquermode raad ik Glorious Nippon aan.

"It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!" - Upton Sinclair
Old 17-01-2014, 15:22   #252   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Frankrijk, Pruisen, Piëmont-Sardinië, VS. Ik kom van world conquests in EU3, dan is conquermode alleen aggressief als het alles of niets is. Soit, nu bezig met CK2. Herejezus, wat voor een ziekelijk ingewikkelde boel is dat zeg.
Old 17-01-2014, 15:31   #253   link
Sexy Schaap
'sexy' 'schaap'

Sexy Schaap's Avatar

In V2 hebt ge geen penalties voor over uw badboy te gaan, naast dan dat iedereen u graag aanvalt. Er heeft zelfs iemand met krakow drie kwart van de wereld veroverd: http://forum.paradoxplaza.com/forum/...pproach/page6&

CK2 is wat moeilijker om in te komen maar uiteindelijk een veel gemakkelijker spel, ge moet als speler al serieus moeite doen om niet te eindigen met een WC.

Nieuwe DLC voor EU4 is trouwens uit, paar leuke ideeën maar toch ook weer een paar schandalig slechte. De volledig gebroken coalition mechanic hebben ze nu gewoon omzeild door AE zo laag te maken dat coalitions nooit meer voorkomen en het feit dat Sevilla gratis alle aziatische trade kreeg hebben ze opgelost door een nieuwe trade node in de atlantische oceaan waar alle amerikaanse en aziatische trade door gaat. Koloniale macht doet er niets meer toe, moet gewoon light ships naar die nieuwe trade node spammen. Pfffff wat een teleurstelling.

Last edited by Sexy Schaap; 17-01-2014 at 15:46.
Old 17-01-2014, 19:06   #254   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

You've played 43 hours
Last played 3/09/2013

't Kwam minder hard aan dan pakweg X:Rebirth, maar uiteindelijk is EU4 toch ook wel een dikke teleurstelling gebleken
Old 17-01-2014, 19:14   #255   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Waarom?
Old 17-01-2014, 20:02   #256   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Ik weet het nog altijd niet echt helemaal, om eerlijk te zijn. Maar het is gewoon zo... dood. En saai Je zit een heel spel lang te wachten op arbitraire tellertjes die omhoog en omlaag gaan. Ok, ergens is dat in alle paradoxgames zo, maar in EU4 voelt het allemaal zo "gamey" aan. Even een paar maanden een groter deel van uw budget spenderen om de stabiliteit weer te verhogen voelt een pak beter dan even een paar maanden wachten tot uw "Administrative Power" hoog genoeg is om dan op de grote knop "Increase Stability" te duwen, waarop uw stability prompt met +1 omhoog gaat.

Zelfde als je naar warmongering gaat kijken. Ik ben zelf niet zo'n enorme warmonger, maar heb wel eens een Byzatium spel gespeeld in EU IV en man, was dat irritant met momenten. Oorlog verklaren, winnen, 4 provincies nemen, wachten tot uw arbitraire "Overextension" score terug naar beneden ging, rinse, repeat. In EU3 zaten er ook zaken die heel snel heel veel veroveren lastig maakte. Meer revolt risk in pas veroverde gebieden. Meer per-province random events die u richting decentralization duwden, wat uw revolt risk verlaagde maar uw inkomsten dan weer deed dalen etc etc. Balanceren, keuzes maken. "Overextension" in EU4 daarentegen is een kunstmatige score die zo goed als niks doet onder de 100% en dan plots BAM PETS ALLES KAPOT revolts overal inkomsten kelderen etc etc. Waarom? Omdat "Overextension 134%". Wachten tot ie gedaald is. Boeiend zeg, precies lijk de problemen waar een staatshoofd in 1546 mee te maken kreeg.

Ook heel dat gedoe met Administrative/Diplomatic/Military power, 3 tellerkes die increasen maar die eigenlijk geen enkele band hebben met een écht concept. In andere paradox games zit ge ook soms te wachten tot uw schatkist of manpower weer aangevuld is, maar dat zijn echte zaken waar ge u iets bij kunt voorstellen. Nu hebt ge "Diplomatic Power" die elke maand hoger wordt naargelang de "Diplomacy" score van uw ruler en als uw "Diplomatic Power" hoog genoeg is kunt ge een schip kopen met uw geld. Wat?

't Is gewoon dwaas en saai en 't geeft u niet het gevoel dat ge een land aan 't rulen zijt.

EDIT: en die National Ideas. Hoe ongelooflijk dom kunt ge eigenlijk zijn als developer. Een spel dat u hoort toe te staan om landen anders te "leiden" dan hoe ze historisch waren, daar gaan we dan even een groot stuk van hun speelstijk vastleggen met een aantal vast gekozen National Ideas uniek voor dat land. Aléja, als ge historisch significant genoeg waart, natuurlijk, want voor alle landen iets uniek bedenken is uiteraard onmogelijk dus enjoy uw generic "western european" national ideas als ge met een OPM wilt beginnen ofzo. Aléja, tot ge uw rijk hebt uitgebouwd en Brabant omdoopt tot Nederland, want dan worden uw nationale normen en waarden natuurlijk onmiddelijk omgezet naar die van het nieuwe land dat ge een dag geleden gevormd hebt. Dat slaat echt nergens op.

Last edited by Guns; 17-01-2014 at 20:09.
Old 17-01-2014, 20:39   #257   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Quote:
Originally Posted by Guns View Post
You've played 43 hours
Last played 3/09/2013
You've played 653 hours
Last played 29/10/2013

FU Guns, ik ga er niet opnieuw aan beginnen om te bewijzen dat ge ongelijk hebt.

edit: deel van die tijd is wel alt-tab en films, of 's nachts laten opstaan.
Old 17-01-2014, 21:57   #258   link
Sexy Schaap
'sexy' 'schaap'

Sexy Schaap's Avatar

Quote:
Ook heel dat gedoe met Administrative/Diplomatic/Military power, 3 tellerkes die increasen maar die eigenlijk geen enkele band hebben met een écht concept. In andere paradox games zit ge ook soms te wachten tot uw schatkist of manpower weer aangevuld is, maar dat zijn echte zaken waar ge u iets bij kunt voorstellen. Nu hebt ge "Diplomatic Power" die elke maand hoger wordt naargelang de "Diplomacy" score van uw ruler en als uw "Diplomatic Power" hoog genoeg is kunt ge een schip kopen met uw geld. Wat?
Dit is mijn grootste fundamentele probleem met EU4, de rest zijn voornamelijk goeie ideeën met matige tot barslechte uitwerking (absolute ipv proportionele overextension, coalitions en infamy waarvan ze de balance maar niet in orde krijgen, trade dat op het eerste zicht zeer actief lijkt maar in de praktijk minder interessant en interactief is dan het CoT systeem, zeer lage maximum diplomatic relations waardoor diplomatie met de meeste landen betekenisloos wordt, veel te deterministisch spelverloop, veel te gemakkelijk om uit te breiden tot ge aan die achterlijke overextension drempel zit).

Die verdomde monarch points! Een dobbelsteen die bij elke koning wordt geworpen en bepaalt hoeveel acties ge de komende 20 jaar kunt doen en hoeveel tijd ge aan het doorspoelen zijt. Ge hebt zelf 0,0 invloed, kunt er op geen enkele manier op anticiperen of een strategie rond uitbouwen, het staat compleet los van de reële situatie van uw land en scalet niet met de grootte van uw land. 't Is gewoon die ene enkele dobbelsteenworp die bepaalt hoeveel gebouwen ge kunt zetten, provincies kunt coren of technologie kunt researchen, maakt niet uit of ge steengoed of barslecht aan het spelen zijt. De helft van de gameplay is wachten tot ge genoeg monarch points hebt gespaard om op een knop te mogen duwen. In paradoxgames hebt ge altijd tot op zeker hoogte die arbitraire nummers die u inperken maar het is nog nooit zo prominent en zo onbeïnvloedbaar geweest.

Bovendien hebben ze in feite gewoon dat monarch points systeem bedacht en dan besloten eu3 daarin te porten met als gevolg een heleboel mechanics die zeer slecht gebalanceerd zijn (maar dat tot daaraan toe, binnen een jaar zal dat hopelijk wel in orde zijn), qua echt nieuwe content is het triest gesteld. Ge hebt exact dezelfde landen te maken, dezelfde decisions, dezelfde missions (maar dan quasi volledig nutteloos), dezelfde hre mechanics als in EU3. Eens ge de nieuwe mechanics doorhebt is er weinig nieuws te doen.

Positief is wel dat het het eerste paradox spel is met een goede interface en toegankelijkheid en dat de meeste van die gebreken u niet zo zullen storen als ge weinig ervaring hebt met EU3. 't Is op zich dan ook helemaal geen slecht spel, in essentie EU3 met een facelift, dat ze hebben vastgebonden in een volstrekt arbitrair systeem dat niets met strategie of keuze te maken heeft.

Last edited by Sexy Schaap; 17-01-2014 at 22:18.
Old 20-01-2014, 13:48   #259   link
Anton
lil carl hoefkens

Anton's Avatar

Nieuwe expansion is IMO wel goed qua concept (wel nog geen tribe gespeeld), al moet er nog gepatcht worden

Quote:
Euh, vond gij (net als ik) V2 niet zalig? Is toch een en al tellers kijken, met onder meer influence, nf en factories.

Paradox gebruikt verschillende mechanics voor verschillende historische perioden, het blijft altijd een benadering. In EUIV (tijd van centraliserend vorstelijk gezag) willen ze persoonlijke capaciteiten van centrale absolute vorsten van groot belang maken (itt complexe persoonlijke patronagestelsels als CKII of staten in V2). Ben het wel eens met het feit dat er getweakt moet worden aan het MP-systeem. Zal ook wel weer (schandalig laat) gebeuren, als je kijkt hoe een CK2 vanilla verschilt van een met alle expansions (idem voor V2, EU3 etc)

Last edited by Anton; 20-01-2014 at 13:59.
Old 20-01-2014, 14:21   #260   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Quote:
Originally Posted by Anton View Post
Euh, vond gij (net als ik) V2 niet zalig? Is toch een en al tellers kijken, met onder meer influence, nf en factories.
Álle Paradox games zijn in se "tellerkes kijken". HOI3 is zo bijvoorbeeld eerder een war-economy-simulator dan een wargame. Afhankelijk van uw situatie plant ge een order-of-battle, aan de hand van uw order-of-battle bepaalt ge welke en hoeveel brigades/ships/planes van welk type ge nodig hebt, en dan gaat ge uw "tellerkes", zijnde research en industrial capacity, gaan managen om zo efficiënt mogelijk de sterkste versie van uw plannen op het terrein te krijgen.

En ja, in V2 zit ge ook te kijken naar hoe uw population classes per provincie veranderen, plaatst ge uw focuses om dat per provincie te beïnvloeden, gaat ge per land gaan toewijzen hoeveel van uw influence ge daar wilt spenderen, per goed gaan uitrekenen hoeveel ge daarvoor moet produceren en zo uw "tellerkesstrategie" aanpassen (nog afhankelijk van of ge in een Laissez-Faire, Planned Economy etc... zit),...

Die games (en de meeste andere "core"-paradox titles) bestaan dus inderdaad vooral uit tellerkes managen. Maar het zijn veel tellerkes, die vaak zodanig veel variabelen creëren dat ge nooit alles perfect kunt plannen en op gevoel wat moet gaan balanceren. In EUIV hebt ge Administrative/Diplomatic/Military power en daarmee werkt alles. En het overgrote merendeel werkt dan nog met Administrative Power, waardoor het grootste deel van uw spel eruit bestaat dat ge wacht tot die weer omhoog is. Iets dat ge op nagenoeg geen enkele manier kunt beïnvloeden, buiten de juiste advisor aanstellen. En omdat dat zo belangrijk is gaat ge nooit andere types advisors aanstellen.

Maar zoals ik al zei, dat is dus niet het enigste. Die national ideas steken mij ook serieus tegen. Niet alleen die die vastliggen (maar dat is echt wel achterlijk), ook degene die ge kunt kiezen. Als ge in EU3 meer innovative ging dan werd uw rijk gelijkdelijk aan, na veel investeren, vooruitstrevender, maar ook minder stabiel wegens religieuze onrust. In EU4 kunt ge (mits een paar decennia naar uw Admin Power te turen met het ideas scherm open) vrij snel heel de Innovative idea group completen en wat hebt ge dan? Duust bonusen op Mercenaries (wat?) en een triviale boost op uw tech. Big Whoop. Dat "klikt" gewoon niet bij mij.

En light ships spammen voor uw trade power te verhogen, wat de beste manier is om decadent rijk te worden, is de meest gamey, achterlijke feature in eender welke paradox game ever.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Videogames

Thread Tools

Posting Rules