Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 14-01-2016, 02:02   #1   link
Blowiieh.
Senior Member

Thermostaat slaat niet af bij koud weer

Nu het buiten terug wat kouder wordt valt me op dat onze radiators gewoon warm blijven 's nachts, ook al zetten we de gevraagde temperatuur op de thermostaat bijvoorbeeld op 15 Celcius.

Onze thermostaat geeft ook de buitentemperatuur weer en ik heb de indruk dat dit gebeurt wanneer het kouder wordt dan 5 graden. Als het warmer wordt geen probleem.

Ik heb dit eens nagevraagd bij onze loodgieter (die tijdens de volledige verbouwing van onze woning alles geplaatst heeft qua boiler, leidingen, vloerverwarming en radiatoren) en die zegt dat dat normaal is. Iets in de zin van "je hoeft dan 's morgens niet zo hard bij te stoken" en hij maakte de vergelijking met een auto en cruise control tov manueel gas geven.
Die volg ik wel, maar ik vraag me toch af of het niet wat onnozel is als we pakweg niet thuis zijn en hier volop gestookt wordt. Ook als alles - bij iets warmer weer danwel - af staat zakt het tot max. 19 binnen dus opstoken tot 20,5 lijkt me nu niet zo'n opgave.

Online al gekeken en handleidingen van de thermostaat geraadpleegd maar kan niet meteen terugvinden waar en of ik dat berhaupt kan instellen.

Iemand ervaring mee?

Type thermostaat = buderus logamatic ems rc300
Blowiieh. is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2016, 09:27   #2   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Wat de loodgieter zegt klopt wel. Goedkoper om temperatuur gemiddeld te houden dan volledig opwarmen en afkoelen in cycli. En in moderne thermostaten zit ook beveiliging tegen bevriezen van leidingen enz., waarvoor oa. die buitenvoeler gebruikt wordt.

Waar hangt je binnenvoeler? Misschien voelt je binnenvoeler altijd een te koude temperatuur omdat deze in een tochtgat hangt. Als je dan zelf dichter bij de radiatoren zit kan het wel een pak te warm worden.
ibaun is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2016, 11:16   #3   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Is dat ergens bewezen? Ik alterneer nog steeds tss 21,5 en 16 graden...
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2016, 11:42   #4   link
Sloefke
Senior Member

Sloefke's Avatar

Hebt ge ergens een compensatieinstelling in die thermostaat? Ik heb een Vaillant en daar zit een feature in die "binnencompensatie" heet. Standaard staat die op "geen", wat betekent dat die (in mijn situatie) gewoon constant verwarmt, maar heb hem zelf op compensatie geregeld door thermostaat gezet. Er is ook een derde en vage instelling die compensatie doet aan de hand van verschil tussen gewenste temperatuur en gemeten temperatuur, bij die instelling blijven mijn circuits op intervallen warm water door leidingen pompen, zelfs als temperatuur ok is (of zelfs te hoog). Misschien dat dat ook zoiets is bij u?

tl;dr
Thermostaten en CV-installaties bij uitbreiding zijn des duivels. Woon hier nu bijna 5 jaar, ben nog altijd aan het sukkelen om huis optimaal te verwarmen (nu hangt thermostaat eigenlijk nog op te warme plaats).
Sloefke is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2016, 12:43   #5   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bourgi View Post
Is dat ergens bewezen? Ik alterneer nog steeds tss 21,5 en 16 graden...
Geen idee, te lui om op te zoeken. Maar met cycli bedoelde ik wel tss 21.5 en 5C ofzoiets. Dat je huis ook 's nachts en in de winter op 16C gehouden wordt, volgens mij zit daar het voordelige in. Iets van bufferwerking van je muren e.d., je wil niet dat die buffers afkoelen.
ibaun is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2016, 13:08   #6   link
tragezot
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Blowiieh. View Post
Nu het buiten terug wat kouder wordt valt me op dat onze radiators gewoon warm blijven 's nachts, ook al zetten we de gevraagde temperatuur op de thermostaat bijvoorbeeld op 15 Celcius.

Onze thermostaat geeft ook de buitentemperatuur weer en ik heb de indruk dat dit gebeurt wanneer het kouder wordt dan 5 graden. Als het warmer wordt geen probleem.

Ik heb dit eens nagevraagd bij onze loodgieter (die tijdens de volledige verbouwing van onze woning alles geplaatst heeft qua boiler, leidingen, vloerverwarming en radiatoren) en die zegt dat dat normaal is. Iets in de zin van "je hoeft dan 's morgens niet zo hard bij te stoken" en hij maakte de vergelijking met een auto en cruise control tov manueel gas geven.
Die volg ik wel, maar ik vraag me toch af of het niet wat onnozel is als we pakweg niet thuis zijn en hier volop gestookt wordt. Ook als alles - bij iets warmer weer danwel - af staat zakt het tot max. 19 binnen dus opstoken tot 20,5 lijkt me nu niet zo'n opgave.

Online al gekeken en handleidingen van de thermostaat geraadpleegd maar kan niet meteen terugvinden waar en of ik dat berhaupt kan instellen.

Iemand ervaring mee?

Type thermostaat = buderus logamatic ems rc300
Je moet je stookcurves instellen. Vierpunsberekening waarbij men rekening houdt met binnentemperatuur, buitentemperatuur, gevraagde temperatuur en keteltemperatuur.

Om je loodgieter te tegen te spreken: hij moet simpelweg de stookcurves anders instellen. Als je geen warmte wil, dan wil je geen warmte. Punt.

Mr het klopt wel dat je minder verbruikt als je je modulerende gasketel op zacht en constant regime laat draaien.

Last edited by tragezot; 15-01-2016 at 13:17.
tragezot is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2016, 21:13   #7   link
Blowiieh.
Senior Member

Quote:
Originally Posted by ibaun View Post
Wat de loodgieter zegt klopt wel. Goedkoper om temperatuur gemiddeld te houden dan volledig opwarmen en afkoelen in cycli. En in moderne thermostaten zit ook beveiliging tegen bevriezen van leidingen enz., waarvoor oa. die buitenvoeler gebruikt wordt.

Waar hangt je binnenvoeler? Misschien voelt je binnenvoeler altijd een te koude temperatuur omdat deze in een tochtgat hangt. Als je dan zelf dichter bij de radiatoren zit kan het wel een pak te warm worden.
Die hangt tegen een binnenmuur tussen de gang en de woonruimte. Ietsje kouder in de gang wel maar heb de indruk dat die toch redelijk goed de algemene temp aangeeft. Als 'm op 20,5 staat is 't overal wel ok in de living.

In verband met die compensatieregeling, daar kan ik niet meteen iets over terugvinden in de handleiding. Van 't weekend eens door alle instellingen gaan.

Die stookcurves, doe je dat dan op je ketel?
Nuja.. Als het dan voordeliger is sjah so be it dan zeker? Stel dat ik echt niet wil stoken draai ik de kranen van de radiators wel dicht
Old 15-01-2016, 21:43   #8   link
Matthias
*snore*

Uw ketel weet dat niet h, zal niet helpen.

Heb zelf niet eens meer thermostaat. Stookcurve puur op buitentemp en dat is ook erg comfortabel. Ik zou gewoon vertrouwen in uw installatie.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2016, 23:03   #9   link
Blowiieh.
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post

Heb zelf niet eens meer thermostaat. Stookcurve puur op buitentemp en dat is ook erg comfortabel. Ik zou gewoon vertrouwen in uw installatie.
Ja weet'k maar als er geen warmte wordt afgegeven moet hij alleszins minder bijstoken.
En mjah, dat laatste dacht ik ook al.
Vind het gewoon een gek gedacht, als ik vroeger bij m'n ouders thuis de verwarming vergat af te zetten waren 's morgens de rapen gaar.
Old 16-01-2016, 14:43   #10   link
Sloefke
Senior Member

Sloefke's Avatar

Quote:

Vloerverwarming? En moet ge die curve tweaken al naargelang seizoen, of hebt ge een one-fits-all?
Old 16-01-2016, 16:23   #11   link
Matthias
*snore*

Vloerverwarming, yep. En, die curve zorgt eigenlijk voor comfort zolang de verwarming (pak november - mei) aanligt. Wel een jaartje gesukkeld om het afgestemd te krijgen. Pas goed gekregen toen ik wat meer geduld had: tweaken, 48 uur wachten, evalueren, retweaken. In het begin draaide ik twee keer per dag aan de knoppen.

Alleen onverwacht warme dagen ('s nachts koud en dan overdag opeens warm en zonnig) zijn soms nog oorzaak van wat te warm zijn. Maar ja, eigen aan het systeem.
Old 16-01-2016, 17:34   #12   link
Sloefke
Senior Member

Sloefke's Avatar

Quote:
Vloerverwarming, yep. En, die curve zorgt eigenlijk voor comfort zolang de verwarming (pak november - mei) aanligt. Wel een jaartje gesukkeld om het afgestemd te krijgen. Pas goed gekregen toen ik wat meer geduld had: tweaken, 48 uur wachten, evalueren, retweaken. In het begin draaide ik twee keer per dag aan de knoppen.

Alleen onverwacht warme dagen ('s nachts koud en dan overdag opeens warm en zonnig) zijn soms nog oorzaak van wat te warm zijn. Maar ja, eigen aan het systeem.
Feeling the pain, ben er al 5 jaar aan aan het prutsen. Twee loodgieters die van afstelling zelf weinig kaas gegeten hebben helpt ook niet...

Maar op basis van uw input (en kouwelijkheid van net bevallen eega) ga ik toch eens proberen enkel op curve. Wat is uw curve nu voor welke temperatuur?
Old 16-01-2016, 20:00   #13   link
Matthias
*snore*

Mja, geen idee of dat zomaar transponeerbaar is op andere systemen?

Waarden nu (sturing is Tempolec SAM 2100):

Na "brander" (de facto warmtepomp)
- 20 C = 22 C
- -10 C = 40 C

Na mengkraan
- 20 C = 20 C
- -10 C = 37 C

Geen verlaagd bedrijf, K-waarde woning is 31.
Old 16-01-2016, 21:10   #14   link
Sloefke
Senior Member

Sloefke's Avatar

Ah ok, in mijn Vaillant-handleiding staan curves met waarden bij, had gehoopt dat dat universele aanduidingen zouden zijn
Soit, ik ga het alleszins eens uittesten!
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules