Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 12-06-2014, 10:02   #21   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Deze zomer gaan we naar Praag, een stad die al lang op onze verlanglijst staat. Is de info uit deze en de eerder gelinkte thread nog een beetje up to date, of zijn er belangrijke nieuwigheden? Ik ben niet geďnteresseerd in clubs of hoerenkoten, wel mooie plekjes, boeiende cultuur en lekker eten/drinken.

Ik ben trouwens van plan om hier in België op voorhand Tsjechische Kronen te wisselen, maar heb geen idee welk bedrag geschikt is. We zijn met twee, plannen geen zotte aankopen of chique toestanden en hangen er 4 dagen rond. Hoeveel zou ik ongeveer voorzien?
Old 12-06-2014, 10:18   #22   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Deze zomer gaan we naar Praag, een stad die al lang op onze verlanglijst staat. Is de info uit deze en de eerder gelinkte thread nog een beetje up to date, of zijn er belangrijke nieuwigheden? Ik ben niet geďnteresseerd in clubs of hoerenkoten, wel mooie plekjes, boeiende cultuur en lekker eten/drinken.

Ik ben trouwens van plan om hier in België op voorhand Tsjechische Kronen te wisselen, maar heb geen idee welk bedrag geschikt is. We zijn met twee, plannen geen zotte aankopen of chique toestanden en hangen er 4 dagen rond. Hoeveel zou ik ongeveer voorzien?
Paar jaar geleden was het nog altijd een pak goedkoper dan hier.
Iets meer dan een euro voor een halve liter pils en 10 eur ofzo voor een standaard hoofdgerecht.

Op een vrijgezelleweekend toen, kwam ik vlot toe met een budget van 200€ pp, maar dan doe je wel geen klasse restaurants of musea, wel veel bier
Old 12-06-2014, 10:31   #23   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Jep, zelden iets anders dan halve liters gedronken daar.

Veletržní Palace
eye is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2014, 18:54   #24   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Net terug, een prachtige stad! Daar deze threads best handig waren, geef ik ook even wat tips en bevindingen mee.

De stad is een absolute parel wat betreft architectuur. Het eenvoudige advies om simpelweg wat rond te slenteren en veel naar boven te kijken, is helemaal correct. Daar heb je in geen tijd een dag mee gevuld. De gebouwen zijn er onvoorstelbaar groots en opvallend goed onderhouden. Voor liefhebbers van architectuur en geschiedenis is Praag ideaal. De toeristische trekpleisters zijn doorgaans de moeite, evenwel niet noodzakelijk. Ze zijn vooral véél te druk. Het had ongetwijfeld met de periode te maken, maar ik had niet verwacht dat het soms zo druk en toeristisch zouden zijn. De as Oude Markt > Karelsbrug > Burcht zit altijd propvol. Dat vonden we jammer, soms was de drukte echt storend.

Musea hebben we niet gedaan, omdat er zo al meer dan voldoende te zien is en het erg mooi weer was (soms zelfs te mooi). Bovendien zijn heel wat zaken prijzig en al bij al weinig of niet de moeite. Het Gouden Straatje is zo'n goed voorbeeld. Toevallig was er geen ticketcontrole waardoor we gratis konden piepen: geen bal te zien en superdruk. Ook in de Joodse wijk (die al bij al weinig voorstelt) zijn de prijzen meestal overdreven. Met wat je gratis kan bekijken is een citytrip in Praag meer dan voldoende gevuld. De Petrintoren hebben we wel gedaan, een aanrader. Het kabeltreintje hoefde eigenlijk voor mij niet, te druk en te warm, al is het sneller dan wandelen. Van de abdij had ik wat meer verwacht, niet veel te zien en het bier is er nogal duur.

Een leuke aanrader indien je even uit de stad wil, is de Zoo. Die ligt net buiten Praag en is verbazend goedkoop (200 CZK, iets meer dan €7 per persoon). Mooi park, prima voorzieningen, knap zicht op Praag en een leuke stoeltjeslift. Met het openbaar vervoer ben je vlot heen en terug. Over openbaar vervoer gesproken: dat is goedkoop (iets meer dan €10 voor een driedagenkaart), snel en makkelijk. Vooral de metro brengt je vlot door heel Praag.

Eten en drinken is er inderdaad prima van prijs. Er zijn uiteraard klassieke toeristenvallen, een verstandige mens haalt die er echter zo uit. Ga een paar straten verder dan de klassieke toeristische bastions, vergelijk wat kaarten, en je vindt snel iets geschikt. De prijzen kunnen alleszins enorm variëren. Wij hebben altijd iets gevonden waar een halve liter bier ca. 30 CZK kostte (iets meer dan een euro) en een lekker hoofdgerecht van 150 tot 300 CZK ging (tussen €5 en €10). Betaal alleszins altijd in kronen - die haal je zonder problemen uit elke bankautomaat. Enkele adresjes die ons bevielen:

- U Spirku - Vlakbij de Oude Markt, amper één steegje weg, en toch stukken goedkoper. 30 CZK voor een halve liter op 1 minuut van de Oude Markt! Typisch Tsjechische keuken, die me absoluut beviel (stevige, hartige kost, veel vlees). Tof interieur (het thema is alchemie) en vlotte bediening. Gezien de combo prijzen/locatie een topper.
- Locanda Marina - Prima Italiaan, indien je de Tsjechische kost beu bent. Niet duur, naast het Statentheater en dus pal in het centrum maar toch opvallend rustig, gezellig schaduwterras, zeer vriendelijk.
- Bar Bar - Op aanraden van enkele Shrimpers, en ik bevestig graag. Gezellig plekje, niet duur noch toeristisch maar wel piekfijne, lekkere maaltijden. De kaart is best klein, zeker in vergelijking met de typische Tsjechische restaurants die erg veel keuze bieden. Het wenkt eerder naar gastronomie.
- Švejk restaurant "Malostranská pivnice" - Dit is in feite een soort keten, maar deze vestiging ligt wat verder weg en heeft veel plaats. Het prijsverschil met hun andere adressen is dan ook navenant, enkel deze vestiging is een bezoek waard. 100% toeristisch, maar geen val. Snelle bediening, voor ieder wat wils, niet gek duur (reken wel op klassieke extra's zoals betalen voor bestek en service) en lekker, vooral de typisch Tsjechische gerechten.

Tot slot was ons hotel (Hotel Prague Star) ook dik in orde, een aanrader zelfs. Het is een voormalige ruimte van plezier, wat het een grappige maar ook gezellige sfeer geeft. Recent opgefrist, goed onderhouden en opnieuw niet duur. Vlakbij het Nationaal Museum en op alle vakken goed uitgerust. Een leuke plus (enfin, vooral voor mannen): vlakbij zijn panden zoals 'Sexy Sauna' en 'Cabaret'. Met wat chance zie je die grieten een sigaret roken op straat in werkoutfit. Oh ja, opvallend veel knap vrouwvolk gezien. Alle vrijgezellen daarheen.

Oh, en overal Skoda's.
Old 30-11-2015, 17:20   #25   link
deev´
feel the music.

deev´'s Avatar

Op hoeveel dagen heb je het daar zowat gezien? Wij denken er aan op een city trip naar Praag te doen tijdens de paasvakantie. Beide zijn we leerkracht dus 2 weken ter beschikking (Maandag, 28 Maart 2016 - Zondag, 10 April 2016). Het lijkt me logisch om best tijdens de weekdagen te gaan in de hoop dan minder druk/duur dan tijdens het weekend?
deev´ is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2015, 17:32   #26   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

Ik ben 3,5 dagen geweest en dat Was eigenlijk perfect. Veel verschil tussen week en weekend heb ik wel niet gemerkt, in de weekend Is het wel leuk dat er meer drankstandjes open zijn overal. Dat is echt gezellig en je hebt wat meer kans om te zeveren met de locals. Qua drukte vond ik het niet de moeite om daar mijn verlof naar te plannen. De toeristische hoogtepunten zijn altijd druk. Kerken en dat soort gedoe heb ik niet gedaan, misschien dat dit het verschil maakt.

Vergeet zeker uber niet als optie mocht je op zoek zijn naar een taxi. Is veel goedkoper dan een taxi, zeer snel en heb alleen maar vriendelijke mensen gehad (in de us heb ik andere ervaringen ermee). Reken op 3 euro voor een rit

/mod
Dat van die drankstandjes lijkt btw een onnozel detail. Maar dat is het dus niet. Bier Is daar srs bisnis en er komt heel veel volk op straat gewoon om te drinken. Wandelen langs het water Is wel leuker met al die commotie erbij ☺

Last edited by Nieker; 30-11-2015 at 17:39.
Nieker is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2015, 19:28   #27   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Drie volle dagen lijkt me ook te volstaan, afhankelijk van je interesses. De classics zijn altijd druk, vooral de as Burcht (Malá Strana, bij uitbreiding) - Karelsbrug - Oudestadsplein is altijd koppen lopen. Idem voor het Joodse kwartier. Tegelijkertijd heb je al die typische shit makkelijk op één dag gezien. Ik vind het vooral een fantastische stad om rond de drukte je neus te volgen. Je hoeft de drukke stukken niet bijzonder ver achter je te laten om net zo indrukwekkende architectuur en gezellige hoekjes te vinden. Daar is ook vlug een dag mee gevuld. De metro is een absolute aanrader om meer te zien dan het klassieke gedeelte. Goedkoop, makkelijk en uiterst vlot.

Waar je eventueel ook een dagje voor kan rekenen: de zoo. Na drie dagen stad was dat een bijzonder welgekomen afwisseling: een prachtig stukje natuur met een formidabel zicht op de stad.
Old 30-11-2015, 20:26   #28   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Om de toerist uit te hangen is 3 dagen genoeg ja.

Tis met pasen, dus het gaat sowieso druk zijn. Zeker met alle markten daar.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2015, 20:30   #29   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Nogmaals: Pak de kabelbaan aan Petrin en wandel dan naar Strahov om in een lokale brouwerij iets te drinken. Daarna kan je met een mooi uitzicht terug naar de burcht wandelen. Zowel op vrijgezelle als met de vriendin een hoogtepunt
Quote:
Originally Posted by Teki View Post
Als je ne local zoekt... Ik woon daar de helft van de tijd & pendel tussen Praag & Antwerpen.

Dit hierboven klopt anders wel. Petrin is wel den top, de baan zelf begint in Ujezd. (wij wonen trouwens met een deel mensen van Inbev & Ex Inbev in Ujezd)

Als je verder wandelt door het kasteel kom je verschillende parken tegen (kralovska, chotkovy & Letna) Vooral die laatste is de max om wat te gaan drinken met uitzicht op de stad.

Eigenlijk is heel het 'linkerdeel' met het 'mala strana' deel de max om rond te lopen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mal%C3%A1_Strana

Als je meer tijd hebt zeker Vyšehrad erbijnemen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vy%C5%A1ehrad
Kunt trouwens helemaal doorlopen als ge wilt. Petrin tot en met Lavka, wandeling van een km of 5.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2015, 14:05   #30   link
deev´
feel the music.

deev´'s Avatar

Ok, merci. Ik had ook al zo'n 4 a 5 dagen in gedachten (3-4 dagen stad inclusief aankomst en vertrek? + 1 dag zoo)

Met welke maatschappij en luchthaven raden jullie aan?
Old 01-12-2015, 14:30   #31   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Is dat een veilige stad?
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2015, 15:04   #32   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by deev´ View Post
Met welke maatschappij en luchthaven raden jullie aan?
Al met Brussel Airlines gevlogen (60eur ofzo pp) vanuit brussel
En met Whizzair (20eur pp, beetje gelijk Ryanair) vanuit charleroi
Old 06-12-2015, 20:19   #33   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bourgi View Post
Is dat een veilige stad?
Nee. Kzou in Gent blijven.
BlackRabbit is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2015, 09:22   #34   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Niet zo veilig idd http://www.praha.eu/jnp/en/transport...idents_in.html

Als je dan toch gaat, best fluo vestje aandoen.
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
onbewust is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2015, 10:02   #35   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Wat is momenteel het terreurdreigingsniveau in Praag?
Old 07-12-2015, 19:59   #36   link
deev´
feel the music.

deev´'s Avatar

Net geboekt via Ryanair. Van zondagmiddag 3 april tot donderdag 7 april 's avonds. 86 euro per persoon.
Sowieso een dagje naar de Praagse Zoo. De rest zal later wel bekeken/ gepland worden. Komende dagen wel al eens een hotel fixen.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules