Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 14-09-2020, 14:16   #3221   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by blumcole View Post
Kwil eerst eens zien waarmee AMD komt. Misschien nog betere value.
Ongeacht wat AMD precies lanceert is dat laatste een veilige aanname. Meer competitie is, nogal wiedes, interessanter. Zelfs al komt AMD niet in de buurt, een scherpe prijszetting kan dan alsnog troost bieden. Mindere prestaties voor een pak minder centen is wat ik verwacht.
Old 16-09-2020, 15:57   #3222   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

De reviews mogen vrijgegeven worden, heren.
Old 16-09-2020, 16:03   #3223   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

tldr (RTX3080):

a. Spectaculair veel progressie: ca. 2x sneller dan RX5700XT, ca. 30% sneller dan RTX2080Ti.

b. Het blijft een flinke investering, maar de prijzen zijn eigenlijk schappelijker geworden. Een RTX2080Ti werd gelanceerd aan $1000 en meer, de RTX3080 zit daar met een MSRP van $700 flink onder.

c. Voor wat hoort wat, de kaart verbruikt een pak meer (al doet de Founders Edition-koeler het aanvaardbaar goed!).
Old 16-09-2020, 17:17   #3224   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Zo "spectaculair" is het nu ook weer niet, zeker als je naar peformance/watt kijkt (+10 tot 15% tov een 2080ti). Er is zeker vooruitgang, daar niet van.

Vooral op 4k is er wel degelijk fameuze winst geboekt. Ikzelf game op 4k op een 1080. Een 3080 zou ongeveer dubbel zo snel moeten zijn.

De FE koeler is blijkbaar ook een heel goed ding, al geven de betere reviewers wel aan dat ze meer tijd in het reviewen van de koeling willen insteken. Valt nog te bekijken wat de rest op vlak van koeling gaat produceren. De FE kaarten overclocken quasi niets, hoofdzakelijk door de power limit. Voor bordbouwers kan dit wel een factor zijn om op te diferentieren. De miserie zal vermoedelijk wel zijn dat die kaarten een pak duurder gaan zijn (voor misschien minieme winst).

Een quote van een redditor over de gamer nexus video:

Quote:
The GN review had a really helpful comment at the end, which boiled down to "If you feel like your 980 Ti isn't doing what you need it to do anymore, this is looking to be a solid upgrade...but the 980 Ti isn't at the just throw it away stage either." I'm thinking I'm going to get the 3080 and give my 980 Ti to a friend's kid who is currently on my old 660 Ti.
Het zal vooral van ieders persoonlijke usecase afhangen. Als ge gamet op 1080p (of zelfs 1440p) en ge zijt tevreden met wat ge vandaag hebt, kunt ge best afwachten. Als ge gamet op 4k of VR, is dit daarentegen wel een heel interessante.

-edit-
Er zijn heel wat technieken die we pas later echt kunnen waarderen. DLSS 2.0, RTX IO kunnen allebei nog een extra boost geven.

Last edited by Blade; 16-09-2020 at 17:23.
Blade is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2020, 17:29   #3225   link
Fallschirmjaeger
Senior Member

Fallschirmjaeger's Avatar

Over de prijzen van andere merken is nog niets bekend zeker?
Old 16-09-2020, 18:24   #3226   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

ziet er goed uit

dien 3080 komt hier binnen in november das duidelijk

y'all motherfuckers are crazy
Ferrex is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2020, 22:04   #3227   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Blade View Post
Zo "spectaculair" is het nu ook weer niet, zeker als je naar peformance/watt kijkt (+10 tot 15% tov een 2080ti). Er is zeker vooruitgang, daar niet van.

Het zal vooral van ieders persoonlijke usecase afhangen. Als ge gamet op 1080p (of zelfs 1440p) en ge zijt tevreden met wat ge vandaag hebt, kunt ge best afwachten. Als ge gamet op 4k of VR, is dit daarentegen wel een heel interessante.
Voila, dat is ook zo'n beetje de recap dat ik eruithaal.

1440p met 100hz monitor hier, mits een klein compromis draait alles stabiel op 100fps met een R7 3700 / oc'd 2070.

4k zou ik het ook overwegen, nu kan ik nog eentje uitzitten. Raytracing zegt me nog weinig momenteel, paar games mee installed, en dat halveert gewoon de fps voor een marginale winst. Als je niet weet naar wat je moet zien, valt dat bijna niet op.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2020, 22:16   #3228   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fallschirmjaeger View Post
Over de prijzen van andere merken is nog niets bekend zeker?
950 voor de Asus ROG Strix GeForce RTX 3080 volgens tweakers' pricewatch.

Dit is een screenshot van een duitse store:

Komende dagen zal het wel wat duidelijker worden.
Old 16-09-2020, 22:18   #3229   link
Fallschirmjaeger
Senior Member

€950? Damn, das €230 meer dan de FE.

Edit: tweakers pricewatch blijkt fout te zijn. Blijkbaar maar €780.

Last edited by Fallschirmjaeger; 16-09-2020 at 22:21.
Fallschirmjaeger is online now   Reply With Quote
Old 17-09-2020, 08:43   #3230   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Ik heb hier thuis iets raar voor.

Voor mijn connectie met het werk, gebruik ik Openvpn, maar dat geeft dus netwerk problemen met alles niet-extern bureaublad. Wifi-printer onbereikbaar, surfen traag.
Omdat ik tot nu altijd alleen thuis werkte, was dat niet echt een probleem, daar het meeste op het extern bureaublad gebeurde. Om te printen verbrak ik even de VPN

Maar vandaag werkt mijn vrouw ook thuis en die heeft dus hetzelfde voor. Zodra ik op mijn desktop de openvpn verbind, kan zij op haar laptop quasi niet meer werken op smartschool (browser).
Iemand een idee waaraan dit zou kunnen liggen? Het gaat imo iets lokaal zijn, want ik ken geen enkele collega met hetzelfde probleem.

Edit: Ik kan ook niet meer aan mijn modem precies met VPN verbonden.

Last edited by Turtle; 17-09-2020 at 09:26.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2020, 08:46   #3231   link
rooz
Bange Blanke Man

rooz's Avatar

5700 XT opgestuurd naar Alternate, uit hun testen is nu ook gebleken dat er iets mee scheelt dus retour naar fabrikant

Hoe lang kan zo'n grapje duren?
rooz is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2020, 10:42   #3232   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Bij Tones vroeger een 980Ti 3 keer terug gebracht en 3 keer direct een nieuwe meegekregen.

980Ti had een serieus issue met coil whine. Ik denk dat Alternate met retours gewoon nen drek winkel is.
Guru is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2020, 10:50   #3233   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Mja, ondertussen de tijd gevonden om me wat beter in te lezen en 'spectaculair' was inderdaad niet de beste woordkeuze.

Een overgrote meerderheid speelt nog steeds op 1080p, eventueel 1440p. Een RTX3080 is dan overduidelijk overdreven. Momenteel is het daar kiezen tussen een RTX 2060 (Super) of een RX5600 XT indien het budget strakker moet. Ik hoop dat Ampere de boel daar wat op stelten kan zetten en AMD even goed iets fatsoenlijks klaar heeft met de RX6xxx-reeks.

Daarnaast kunnen de RTX 2070 Super en RX5700XT potentiŽle koopjes worden in de komende weken.
Old 17-09-2020, 11:22   #3234   link
Wannes.
Junior Member

Ik zit met een resolutie van 5120*1440 op nog een 1070Ti, dus op het eerste zicht lijkt deze 3080 wel uitermate geschikt.

Nog even afwachten wat de prijzen en beschikbaarheid van de niet-FE Editions gaan zijn maar ik ga wrsch niet nog een generatie overslaan. De 1070Ti heeft last in die hoge resolutie..
Wannes. is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2020, 16:37   #3235   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

't gaat precies toch al de verkeerde kant op met de prijzen.

Het asus TUF gaming model komt er goed uit: betere koeling, betere peformance dan FE voor, normaal gezien, dezelfde prijs. Hardware unboxed video:

In de review wordt gesteld dat het model te koop is voor 700 USD. Ik kijk op tweakers en inderdaad, 719 EUR. Echter maar 1 winkel: tones. Als ik bij tones zelf kijk: 849 EUR
Old 17-09-2020, 16:42   #3236   link
Fallschirmjaeger
Senior Member

Stond effectief €719 bij Tones. Was zogezegd in promotie met €779 de normale prijs.

De OC versie stond €849.
Old 17-09-2020, 16:48   #3237   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Yep, kameraad heeft eentje kunnen reserveren aan 719. Ik vrees dat dit met veel kaarten gaat gebeuren.

Die 719 staat nu aan 849, de 779 OC staat nu aan 879.
Old 17-09-2020, 18:22   #3238   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Als er voldoende voorraad is, bekoelt die prijshausse ook wel weer binnen aanzienlijke tijd. Daarnaast is de RTX3080 hoe je het ook draait of keert high end, die markt is niet gigantisch. De RTX3070 en vooral RTX3060Ti daarentegen...
Old 17-09-2020, 18:43   #3239   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Over welke voorraad hebt ge het precies?

Van megekko:

Quote:
We zijn vanaf 15:00 overstelpt door orders en vragen over de nieuwe Nvidia RTX-3080 videokaarten. Onze website kon het enorme aantal bezoekers die gelijktijdig aan het zoeken waren niet langer verwerken, onze excuses hiervoor, desondanks zijn er toch ongeveer 800 klanten in geslaagd tussen 15:00 en 15:30 een RTX-3080 videokaart te bestellen. Een gedeelte hiervan kunnen wij uitleveren maar lang niet allemaal. Nvidia heeft aangegeven dat het niet waarschijnlijk is dat alle bestellingen binnen enkele maanden worden uitgeleverd.
Redelijke fail, dat.
Old 17-09-2020, 18:46   #3240   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Vermoed dat partner boards wel beter leverbaar zullen zijn?
logion is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules