Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 3 42.86%
3 sterren 4 57.14%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 7. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 26-11-2019, 17:58   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'The irishman'

Een bejaarde gangster blikt terug op zijn leven.

'The irishman' is een oudemannenfilm. Dat is geen verwijt, gewoon een vaststelling. Martin Scorsese verfilmt de memoires van gangster Frank Sheeran met het oog van een man die zelf een leven erop heeft zitten. Wie de energie van Scorseses misdaadklassiekers 'Mean streets' en 'Goodfella's' verwacht zal waarschijnlijk ontgoocheld worden door het rustige tempo van de film, hetgeen zich ook vertaalt in een indrukwekkende speelduur van 209 minuten. Wat Scorsese ervoor in de plaats geeft is tijd en ruimte om het verhaal te vertellen, om meanderend zijwegen te bewandelen en 50 jaar Amerikaanse geschiedenis te beschouwen vanuit het standpunt van de georganiseerde misdaad. Scorsese zelf is ook niet meer de jonge, gejaagde filmmaker die hij in de jaren '70 en '80 was. Als mens heeft hij echter een schat aan menselijk inzicht opgebouwd, wat hij hier volledig benut.

Ook de cast is een reünie van klasbakken uit het verleden. Robert DeNiro, Al Pacino, Joe Pesci, Harvey Keitel, allemaal oude getrouwen van Scorsese die hij nog eens samenbrengt om te schitteren. Om de leeftijd van zijn hoofdrolspelers te omzeilen wordt er gebruikt gemaakt van digitale verjongingstechnieken die bijzonder overtuigend werken. Ik heb me nooit veel vragen gesteld bij het gegeven dat DeNiro in de ene scène een dertigjarige man speelt en vervolgens als bejaarde in een rolstoel zit. De hele cast is fantastisch, waarbij vooral Joe Pesci een genuanceerde, pakkende vertolking neerzet. Alleen al voor deze heren is het de moeite drieëneenhalf uur te gaan zitten.

Narratief neemt 'The irishman' dus nogal zijn tijd om echt op dreef te komen. Dit is een prent om eens goed voor te gaan zitten en je te laten onderdompelen in de wereld die Scorsese op het scherm tovert. 'The irishman' is visueel niet de meest overrompelende ervaring die de meester ons al heeft geboden maar het scenario steekt sterk in elkaar en zoals we van Scorsese gewend zijn weet hij de menselijke tragiek en zwarte humor perfect te vatten. De wereld van 'The irishman' is erg sfeervol en de personages zijn zonder uitzondering interessante figuren. De film blijft boeien tot het eind, is misschien een tikkeltje lang maar wanneer de slotscène voorbij rolt besef je dat je naar een onverwacht pakkende meditatie over vergankelijkheid hebt zitten kijken, die enkel maar gemaakt kon worden door een aantal mensen die het tikken van de klok horen en de jaren zien verstrijken.

Beseffen dat je helden geen eeuwen meer op deze aardkloot zullen rondlopen is confronterend. 'The irishman' is kwaliteit van de eerste tot de laatste minuut. Misschien niet een klassieker van het niveau van 'Goodfella's', 'The wolf of Wall Street' of 'Taxi driver', wel een film die zijn speelduur verdient door de empathische blik van Scorsese op zijn personages. It is what it is.

3.5 sterren op 4

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2019, 21:02   #2   link
The one and only Buffalo
Kwek

The one and only Buffalo's Avatar

Zondag ook gezien. Een film van 3,5 uur die geen seconde verveelt, dik in orde.
Old 28-11-2019, 09:14   #3   link
tragezot
Ne coureur

Goeie film, maar iets te gezapig voor mij al vind ik het bewonderenswaardig dat zeker in de dialogen de tijd wordt genomen.

Het 'digitale masker' dat ze opgeplakt hebben om de personages te verjongen is, vind ik niet altijd overtuigend omdat het er meer uitziet alsof ze volgespoten zijn met botox. Het vlakt de gezichtsuitdrukkingen uit.

3 sterren op 4
tragezot is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2019, 08:49   #4   link
aksm
anale kattenneuker

aksm's Avatar

Goeie film, maar heeft geen ongelofelijke indruk nagelaten dat hij in mijn top 20 aller tijden zal terechtkomen. Zitten enkele leuke scenes tussen, maar ook zeer veel snooze fest momenten. Tempo was uiteraard passend aan de leeftijd van onze helden hier en aan die van Scorsese. Vooral in het begin vond ik dit niet storend, maar na 2u begonnen sommige scenes meer als vullend te voelen ipv nuttig. 3starz

“WE HATE SPORTING"

~ First it giveth - Then it taketh away ~
aksm is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2019, 16:18   #5   link
rooz
Bange Blanke Man

rooz's Avatar

Idd iets te lang om episch te zijn
rooz is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools