Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Sport

Reply

Thread Tools
Old 14-01-2019, 21:18   #5681   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Kans is er altijd natuurlijk, meer dan op de baan zou ik zeggen.
Guru is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2019, 09:56   #5682   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

Kan het ook googlen maar kheb geen zin. Gisteren na bijna een jaar nog eens een ftp test gedaan en 28 watt hoger uitgekomen van de vorige. Vorige keer woog ik wel 68, nu 72. Dus naar w/kg is dat maar 0.15 stijging. Maar het zet wel aan tot nadenken wat dan het optimale is voor mijn vlakke holland race.
Toch het gewicht wat hoger proberen houden en hogere wattages kunnen trappen of toch eerder naar die 68kg mikken? Is er een formule waarin ge die data kunt smijten om te zien hoeveel snelheidswinst ge boekt?

Of zijn dat maar marginale verschillen en spreken we hier over 0.1km/u rapper?
Zwoep is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2019, 10:21   #5683   link
tragezot
Ne coureur

Quote:
Originally Posted by Zwoep View Post
Kan het ook googlen maar kheb geen zin. Gisteren na bijna een jaar nog eens een ftp test gedaan en 28 watt hoger uitgekomen van de vorige. Vorige keer woog ik wel 68, nu 72. Dus naar w/kg is dat maar 0.15 stijging. Maar het zet wel aan tot nadenken wat dan het optimale is voor mijn vlakke holland race.
Toch het gewicht wat hoger proberen houden en hogere wattages kunnen trappen of toch eerder naar die 68kg mikken? Is er een formule waarin ge die data kunt smijten om te zien hoeveel snelheidswinst ge boekt?

Of zijn dat maar marginale verschillen en spreken we hier over 0.1km/u rapper?
Hangt er allemaal vanaf of die 4 extra kilo spieren of vet is. 4 kilo spieren en het is voor het vlakke: houden! 4 kilo vet = nutteloos gewicht dus die zou je eraf kunnen krijgen. Volgens wat ik altijd gehoord heb, is licht gewicht voornamelijk belangrijk voor twee zaken: veruit het belangrijkste is bergop rijden omdat je daar simpelweg 1 vijand hebt, de zwaartekracht en daar is watt/kg heel belangrijk. Daarna is het belangrijk om te kunnen versnellen.

Verder, is het uw maximum in die test dat met 28 watt verhoogd is, of uw anaerobe drempel? Dat eerste is niet zo spectaculair want dat kan ook gewoon aan de dag en je weerstand/mentaal liggen, dat tweede wel meer.

Komt er dan nog eens bij kijken dat ge misschien qua weerstand sterker zult staan met die 4 kg extra vet waardoor ge meer reserves zult hebben op wat toch een uitputtingsslag is. En op het vlakke ga je dat goed zien aan je snelheid dat je die 28 watt hoger kunt rijden
tragezot is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2019, 12:26   #5684   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Bijkomend is ook de vraag of beide testen wel correct zijn uitgevoerd, dat hangt voornamelijk af van ervaring als je dat zelf doet. Trainerroad heeft hier een interessant artikel over.

Omtrent de verhoging vd aneorbe drempel, kun je dat meten zonder lactaatmetingen tragezot? Vermoed dat dit ook samenhangt met het bovenstaande: heb je de test correct uitgevoerd? As in: bij een correcte test zou de geleverde inspanning net onder jouw LT liggen (95-99% LT bv., maar dan in vermogen; niet in hartslag). Maar dit inschatten is grotendeels een kwestie van ervaring?

Een derde puntje is afkoeling: een lichaam met meer vet zal doorgaans meer bloed moet circuleren dicht tegen de huid om af te koelen, waardoor er minder bloed beschikbaar blijft voor de spieren. Maar dit lijkt me geen factor voor Zwoep

Tot slot, is FTP wel een goede indicator voor ultra endurance atheleten? Het is een goede fitheidstest en ideaal voor wie een tijdrit wilt fietsen of een berg wilt opvlammen. Maar bij ultra endurance zit je vaak maar aan 60% FTP te fietsen en spelen er veel andere factoren ook mee: het mentale, fietshouding, aerodynamica, blessuregevoeligheid. Iemand met een 50% lagere FTP zal wel een groot nadeel hebben natuurlijk, al neemt het nadeel af naarmate je zakt in intensiteit: 200W vs 300W FTP is nog maar een verschil van 60W bij inspanningen aan 60% FTP.

Last edited by logion; 16-01-2019 at 12:29.
logion is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2019, 13:02   #5685   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

Ik bekijk het los van alle andere dingen natuurlijk. Tekort aan eten en slaap hebben veel meer impact op zo een race en ik bekijk het ook niet vanuit een standpunt om nen TT te rijden. De vraag was eerder dat als ge moet kiezen, wat is dan beter, beetje zwaarder staan en meer watt kunnen duwen of toch lichter zijn?

Maar daar is dus geen eenduidig antwoord op dus ik ga gewoon verder blijven doen zoals ik nu bezig ben; kracht in de week, afstand in het weekend en dan zien we wel waar ik uit kom. De fitness trend in Strava geeft aan dat ik redelijk goed bezig ben.
Old 16-01-2019, 14:28   #5686   link
-Tarantula-
Senior Member

volgens dit artikel behoud je beter je kilo's, hoger wattage is beter in NL: https://www.cyclingweekly.com/fitnes...e-yours-164589

edit: wel propere watt/kg
-Tarantula- is online now   Reply With Quote
Old 18-01-2019, 10:49   #5687   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Ik zou binnenkort weer wat naar werk willen pendelen met fiets (50km enkel).
Een degelijk (daylight) achterlicht heb ik al. Maar ik zoek dus ook een voorlicht. Ik vertrek wanneer het donker is en rij een deel over onverlichte stukken.

Ik heb al zitten kijken op road.cc maar het aanbod is gigantisch.

Wat zijn de shrimp recommends?

Niet te bulky, goeie bouwkwaliteit, degelijke batterij, niet verblindend voor tegenligger en niet te duur.
Old 18-01-2019, 11:07   #5688   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

https://www.bol.com/nl/p/bbb-bls-74-...00/?country=BE
Gebruik ik voor al mijn nachtelijke avonturen.
Old 18-01-2019, 11:17   #5689   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Thx, maar die ga ik precies toch overslaan als ik vergelijk op https://road.cc/content/buyers-guide...lus-how-choose
Old 18-01-2019, 15:51   #5690   link
-Tarantula-
Senior Member

Ik heb deze, heel tevreden over voor een fractie van het geld hier. Op sterkste stand geeft deze licht gedurende 2u (offroad gebruikt tijdens nachtelijke mtb tocht, geeft heel veel licht) op 2de stand geeft deze denk toch +- 4u licht geloofk en nog steeds fel genoeg eigenlijk.

Is wel 800lm ipv 2000 ( heb hem 9 jaar geleden gekocht via dxtreme
https://s.click.aliexpress.com/e/cSoKANpW

Last edited by -Tarantula-; 18-01-2019 at 15:55.
Old 18-01-2019, 16:02   #5691   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Ik heb nu een Sigma Buster en daarvoor een cateye volt die ik kwijt ben geraakt. Van beide ben/was ik wel tevreden.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2019, 05:14   #5692   link
Schism
ayatollah of rocknrollah

Schism's Avatar

Cateye Volt 800, is echt straf licht maar ge kunt in verschillende standen zetten (stand tijden moet ge maar eens opzoeken). hiermee is het 's nachts echt comfy rijden en voelt ge u ook nog eens veilig in het verkeer. opladen is via micro-USB, USB poort zit onder rubber-sealed ding tegen regen en vocht. (en dacht gelezen te hebben dat als de batterij het toch eens zou begeven, ge ne nieuwe kunt bestellen en dat er simpel op kunt draaien) ge moet ook geen houder op uw stuur vijzen, het houdertje da ge erbij krijgt draait ge snel op het stuur en dan kunt ge de lamp er snel op en af schuiven. tijdens het rijden de schijn-hoek een beetje aanpassen? kan heel gemakkelijk met deze houder. (zal soms nodig zijn want ge hebt soms echt ni door hoe hard dat ding kan schijnen en het is in de verkeerde hoek soms lastig voor tegenliggers, zo straf is dat ding).
mss is er nog iets dat ik vergeet te vermelden, maar heb er al veel rij plezier aan gehad.
I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?" Well, to tell you the truth, in all this excitement I kind of lost track myself. But being as this is a .44 Magnum, the most powerful handgun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself a question: Do I feel lucky? Well, do ya, punk?
Schism is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2019, 15:26   #5693   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

https://cyclingadventurestom.wordpre...-de-rem-staan/
Old 20-01-2019, 12:40   #5694   link
Schism
ayatollah of rocknrollah

Schism's Avatar

Quote:
Originally Posted by Zwoep View Post
cool, heb de artikels met veel plezier gelezen.
I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?" Well, to tell you the truth, in all this excitement I kind of lost track myself. But being as this is a .44 Magnum, the most powerful handgun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself a question: Do I feel lucky? Well, do ya, punk?
Old 20-01-2019, 14:43   #5695   link
-Tarantula-
Senior Member

Blijft een zotte prestatie
Old 20-01-2019, 19:20   #5696   link
Schism
ayatollah of rocknrollah

Schism's Avatar

vandaag voor het eerst ooit met winterschoenen gereden. ik had die investering veel eerder moeten doen.
Old 21-01-2019, 09:04   #5697   link
tragezot
Ne coureur

Quote:
Originally Posted by Schism View Post
vandaag voor het eerst ooit met winterschoenen gereden. ik had die investering veel eerder moeten doen.
Zijn dat dan van die montainbikeschoenen? Ik draag al jaren van die BBB overtrekken en heb altijd warme voeten.

Gisteren wel farce gehad. Zaterdag al 5u in die koude getjaffeld en dan gisteren 4u heuvels. Natuurlijk was mijn drank al na een uur bevroren en kon ik al niks meer drinken en en dan op de koop toe te weinig gegeten. Echt pijn gehad in de spieren. 's Middags zo groggy als een aap, en plots, tonk, flauwgevallen :/. Chance dat ik half op de zetel gestuikt ben, anders zou ge lelijke blessures kunnen hebben.

Waarschijnlijk dus bloeddrukval door te weinig zouten binnen te hebben. Direct een bus met elektrolyten gedronken en 's avonds dan nog keer frieten gaan halen. 's Toch een wreed sportje ze.

Last edited by tragezot; 21-01-2019 at 09:08.
tragezot is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2019, 11:46   #5698   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Tijd voor een paar thermo-bidons.

Ik ga zelf enkel off-road met zo een koude. Kunt lelijk vallen met ijs en toestanden. Zit mischien voor als int kopke dan wat anders?
Talos is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2019, 20:10   #5699   link
Schism
ayatollah of rocknrollah

Schism's Avatar

@Talos: heb nen Elite Deboyo gekocht twee jaar geleden en kokend heet water was na drie kwartier al koud. hebt gij mss nog aanraders voor nen thermo-bidon?

@tragezot: neeje, heb road schoenen. Specialized Defrosters van 2016 da een of andere winkel nog op stock had in een paar maten. enkele reviews en mensen op een ander forum zeiden da da echt de max van een schoenen zijn, vooral in de regen ook.

kheb ook al enkele jaren van die neopreen dikke overschoenen van Bioracer en tegen de koude zijn ze wel degelijk maar moet ik sowieso combineren met dikke wintersokken en dan nog, na een training als gisteren ging ik zeker wel frisse tenen gehad hebben. tegen de regen helpen die dan weer geen zak. toen maar Bioracer Easyfit overschoenen erbij gekocht en dat ging wel maar door slijtage is dat ook niet veel meer waard.
ik had schoon genoeg van al dat geklooi met overschoenen, de slijtage ervan, spatwater dat toch langs onder door de ventilatiegaten komt en all that shit.
Old Yesterday, 09:08   #5700   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

Den James is ook begonnen met te schrijven over zijn TCR: http://jamesmarkhayden.uk/tcr6/
Nuttige tip die ik er al heb uitgehaald en ga proberen in de RaTN: bij boeking vragen om al een avondmaal en ontbijt op uw kamer te zetten. Tijdswinst.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Sport

Thread Tools

Posting Rules