Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 21-03-2017, 21:36   #741   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Ik denk dat wij fucked zijn met onze nieuwe meter.

3j geleden dit huis gekocht en verbruik bleek verrassend mee te vallen.
2200 dag, 2400 nacht en 4000 excl nacht voor accumulatie/boiler. Jeej us.

De meter begaf het in december en ik dacht nu voor de leut eens naar mijn meterstanden te kijken.

950 dag en 1400 nacht op 3 maanden, aka extra gepoleerd zie ik een verdubbeling, want alles wat we meer verbruiken in de winter (aka verwarming) zit apart.
Die paar uur dat een licht meer moet branden zal het ook niet maken?

shiat.

Al lijkt me +9000 watt ineens zoveel voor 2 man + peuter aan elektrische toestellen. Gemiddeld verbruik zit volgens internet op de helft.
Of is het met de wintermaanden achter de rug, te vroeg voor conclusies? Kan het toch aan die nieuwe meter liggen?

Last edited by Turtle; 21-03-2017 at 21:41.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2017, 22:28   #742   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Dat lijkt mij toch heel veel. Weet niet hoe ruim je woont en of het vrijstaand is maar ik verbruik jaarlijks zo'n 7200 met 4 en volledig vrijstaand in een open veld.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2017, 07:40   #743   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
Originally Posted by frenzal View Post
explain it like i'm five, wat is er nu zo fantastisch aan een warmtepomp?

Erik spreekt hier over electriciteitsrekeningen van 300 euro en moet micromanagen wanneer er warmwater is.

Wij betalen misschien 130 gas/elektr per maand en hebben 24/7 warmwater met een doorstromer. Wel een apartement zonder industriele zaagmachines.
Een warmtepomp verbruikt inderdaad veel electriciteit. Maar dat verbruik kan ik dekken door het plaatsen van zonnepanelen, waardoor ik (investeringskost niet meegerekend) gratis verwarm en electricteit heb. Dus jouw 130 eur / maand valt weg voor mij.

Daarnaast kan je het verwarmen van een appartement niet vergelijken met het verwarmen van een vrijstaande woning. Te verwarmen volume is hier x3 van een gemiddeld appartement, en daarnaast allemaal open gevels, dak, en ongeisoleerde kelder. Ik denk dat je rustig mag stellen dat de energievraag voor verwarming ook 3x zo hoog ligt dan bij een gemiddeld appartement.

Micromanagement is absoluut niet noodzakelijk, dat zou het enkel nog iets efficienter kunnen maken. Sinds wij hier wonen (op 1 april wordt dat 1 jaar) heb ik de verwarming niet aangeraakt, enkel uitgeschakeld in de zomer (en extra druk op de leiding zetten, wat bij elke nieuwe installatie normaal is).
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old Yesterday, 14:49   #744   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Quote:
Originally Posted by frenzal View Post
explain it like i'm five, wat is er nu zo fantastisch aan een warmtepomp?
Dat maakt het huisje lekker warm.
CSM is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules