Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 08-02-2014, 14:02   #1041   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Heb me dus ook langzaam in de aandelenmarkt ingewerkt, toen ik redelijk wat kapitaal had die ik niet allemaal vast wou zetten maar waar ik wel iets mee wou gaan doen.
Het is via Binckbank geworden en de algemene strategie is langetermijn, wat blijkbaar toch de beste manier is om het wat te leren zonder teveel risico's te nemen.

Heb aandelen in drie bewegingen aangekocht. Ze zijn erg voorspelbaar, maar dat is deels omdat ik enkel wil kopen wat ik zelf begrijp, en waar ik zelf principieel deels achtersta (of net niet en het als risicodekking beschouw, dat werkt ook). Het gaat erom dat ik er om geef, wat het boeiend maakt om te volgen.
  1. Google: Als er één bedrijf onweerlegbaar de toekomst zal bepalen is het Google. Ze hebben data van internet én de gebruikers erop sinds het prille begin. Ze hebben de grootste genieën, en de creatiefste bedrijfscultuur. Het bedrijf maakt het internet; en zorgt ervoor dat ze dat doen me solide principes van eerlijkheid. In eerste plaats maken ze technologie, en het lijkt alsof geld verzamelen om dat te doen (veelal via advertenties) slechts een noodzakelijk kwaad is. Het gemak waarmee ze budgetten verzamelen voor de zotste projecten is ongezien.
    En het zijn die projecten die telkens voor innovatie zorgen. Google+ is niet erg geslaagd, Google Glass lijkt dat wel en wat ze nu investeren in robotics en AI zal binnen een paar jaren dominantie verzekeren. Het is niet zeker of ze binnen 10 jaar ons leven ten goede of kwade verbeteren, maar ik zal in elk geval er een deel van mee profiteren.
  2. Facebook: Facebook is de Google van de sociale platformen. Facebook zelf verliest ietwat aan aantrekkelijkheid bij de jeugd, maar ze krijgen iedereen op het platform en zorgen voor de sociale identiteit op internet van zowat elke gebruiker. De jeugd krijgen ze dan weer binnen via strategische aankopen zoals Instagram. Als je iemand zoekt op internet, dan vind je die op Facebook. Dat is een ontegensprekelijke kracht, zelfs al ergert het platform vaak zijn gebruikers. Net zoals Google kent Facebook zijn gebruikers erg goed en zijn ze enorm lucratief qua data-analyse en marketing. Zelfs al verliest Facebook kracht over de jaren, ze hebben data genoeg om er jaren van te profiteren.
  3. LinkedIn: Wat Facebook is voor uw vrienden en kenissenkring, is LinkedIn voor de professionele contacten. Het is een goudmijn aan relevante data voor zowel bedrijven als werkzoekenden, en die markt is erg vermogend. Het is of wordt het standaardplatform om werkkrachten te zoeken. Alle grote headhunters en selectiebureaus zullen er moeten van gebruik maken, en zij hebben daar geld voor over. Los daarvan is het ook een ideaal platform om zichzelf te promoten, en wordt het daardoor een sterk kennisplatform an sich. De newsfeed is erg rijk aan informatie.
  4. Amazon: De aankoop was geďnspireerd op de hoeveelheid data Amazon heeft over consumenten. Wat Google, Facebook en LinkedIn hebben is interessant, maar nog steeds ruw. Amazon heeft expertise om klantengewoonten te ontleden en zaken voor te stellen aan klanten waarvan ze nog niet wisten dat ze het wouden hebben. Dat zijn behoorlijk complexe algoritmes op zich, Komt daarbij dat ze van alle verdelers het beste netwerk hebben en dat ze voorloper zijn in cloud-toepassingen. Heel veel diensten lopen op Amazon WS. Er is sterke concurrentie nu, maar hun neiging te investeren in innovatie is veelbelovend. Ook in Azie hebben ze een goede kans.
  5. Twitter: Het werd me door dichte familie afgedaan als een hype en zeepbel, maar ik zie er enorm potentieel in. Het is vooral eenvoudig, en een ideale manier om informatiestromen te verwerken. Op Facebook volg je vrienden, op LinkedIn contacten en op Twitter persoonlijkheden en interesses. Als het ergens botst is het met Google+, maar die zitten ver achter omdat ze teveel willen doen. Twitter is nu de standaard voor grote bekendheden om hun publiek te bereiken, en laat toe dat er een vorm van directe communicatie lijkt te ontstaan tussen leider en volger. Dat laatste is dan weer erg interessant voor marketingbureaus, en diensten zoals support maken er graag gebruik van. Twitter is totnogtoe niet erg rendabel en doet veel meer kosten dan ik zou verwachten, toch geloof ik dat ze met die informatiestromen veel in kaart kunnen brengen waar bedrijven gebruik van willen maken om informatie gericht te leiden naar de juiste bestemmingen.
  6. Realdolmen: Ik wou een braaf aandeel, en dit is het beste dat ik kon bedenken. Heb er zelf gewerkt en het beleid van Dolmen alvast was erg stabiel. Belgie zal ook altijd een IT-partner bij de deur nodig hebben en daar staat Realdolmen momenteel erg sterk, zeker met de overheid als klant. Het is ook een ideale gateway naar cloud-toepassingen voor vele bedrijven.

Daarna heb ik me iets verder van huis en comfort-zone gaan mikken, er rekening mee houdend dat de grote namen erg in trek zijn en nu nog weinig kansen bieden op grote rendementen. Google bvb is betrouwbaar als belegging, maar met een prijs van 1000 dollar per aandeel en reeds een onschatbare kapitalisatie, waarschijnlijk niet meer het bedrijf dat zich makkelijk zal laten verdubbelen.
Op de Aziatische markten zitten ook bedrijven die ervaring hebben en opbouwen, die hier niet gekend zijn maar daarginds wel sterker staan dan de bedrijven hier. Met de NSA affaire is het ook logisch dat er protectionistischer wordt opgetreden, en maakt het de Westerse bedrijven moeilijk om door te breken. Los van de kwalitatieve verschillen in dienst. Bedrijven die via Alexa Netratings opvallen:
  1. Baidu: Eigenlijk relatief jong, van 2000; opgericht door twee chinezen die in het Westen hebben gestudeerd en dan in China hun ervaring zijn gaan uitbouwen. Momenteel kan je hen vergelijken met de Chinese Google. Ze verwerken de meeste Chinese queries, en bieden ook een encyclopedie aan zoals Wikipedia. Dit zorgt ervoor dat ze waarschijnlijk meer data hebben over chinese gebruikers dan eender wie. Hun politiek qua openheid lijkt niet denderend, maar ook dat is een kans gegeven de vermogens die de Chinese overheid ervoor over heeft om informatie af te schermen. Als Google en/of Yahoo er niet in slaagt te penetreren in China zijn enkel Taobao en Tencent grote concurrenten op de markt.
  2. Tencent: Een mastodont, in grootte naast Google, Amazon en Ebay. Ze beiden vele diensten aan zoals portals, messaging en ecommerce. Ze werken graag samen met internationale bedrijven, en doen via Google pogingen om Baidu van de troon te stoten. In tegenstelling tot Baidu echter bieden ze weinig innovatie en brengen ze vooral Chinese varianten van Westerse internetmerken. Maar gegeven dat China nog een tijd geďsoleerd blijft kan dat nog behoorlijk gaan renderen.

Helaas is Taobao van Alibaba een privaat bedrijf, want zij zien er sterk uit.

Last edited by acku; 08-02-2014 at 14:05.
acku is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2014, 14:19   #1042   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

In een derde beweging ben ik mee op de kar van Netflix gesprongen. Het was een fout van mij om dat niet meteen te doen (voor eind 2013, toen ze de hype van Wall street werden).
  1. Netflix: het lijkt in hindsight maar Netflix strookt met waarin ik geloof: innovatie en openheid. Hun frameworks releasen ze vaak als open-source, en heb hun code zelf overwogen voor een bedrijfsproject. Daarnaast zijn ze de sterkste concurrenten van HBO, en doen ze wat Spotify voor muziek deed: video per abonnement verkopen in plaats van per stuk. Het model wint enorm aan belang, en is ook zinvol in de post-fysische tijd. In contrast daarmee staat het iTunes model dat dan wel niet fysisch is, maar nog steeds via de oude principes werkt qua aankoop. Informatie is een recht waarvoor je betaalt, je betaalt voor recht van toegang. Hun intrede in Europa is niet makkelijk maar welkom, en hun eigen producties tonen aan dat het niet enkel een platform is ter verdeling, maar ook een content-provider. Dit is noodzakelijk om de concurrentie voor te blijven zonder zich blauw te betalen aan licenties, wat bvb Spotify veel moeilijker kan, zij zullen altijd onder grote druk staan te onderhandelen met providers én met hun klanten wegens hetzelfde aanbod via concurrenten. Mijn grote spijt echter is dat ik het pas heb aangekocht na hun uitstekende jaarresultaten.
  2. Lenovo: Ze namen Motorola van Google over, en servers van IBM. Ik zocht nog een hardware-fabrikant doe de infrastructuur leverde voor alle data die er in de andere beleggingen omgaat. Google zal ook hardware maken, maar dan voornamelijk voor henzelf. Lenovo deed het er sterk met laptops van IBM, en kon kwaliteit leveren vanuit China die vooral gekend is rond kwantiteit. Ze gaan nu in concurrentie met Samsung, Huawei en HTC in Azie wat moeilijk is. Ze krijgen wel een belangrijke injectie van Google-ervaring. In de smartphonemarkt ben ik onzeker, maar qua low-end servers is er zeker in China nog markt te bouwen. Helaas kocht ik dit net (in kleine hoeveelheid gelukkig) de dag aan toen het aandeel -20% ging omwille van wantrouwen in het benodigde kapitaal al die plannen uit te bouwen. Heb de inleg dan maar verdubbeld in ware Western-stijl.
Old 08-02-2014, 14:40   #1043   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Wat is er mis met Bitcoin?
CSM is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2014, 14:43   #1044   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Daar zit ook een deeltje in, maar deze nacht heeft het me wel wat slaap gekost MT GOX is waarschijnlijk dood.
Old 08-02-2014, 14:55   #1045   link
Aoyama
Senior Member

Aoyama's Avatar

Waarom geen fondsen?

Een portfolio bestaande uit 10 aandelen, waarvan 6 in de VS en allemaal internetbedrijven lijkt mij nogal vrij ongediversifieerd en risicovol. Vooral bij een portfolio op langere termijn zou ik toch wat stabiele fondsen incorporeren en cash & commodities aanhouden als imperfecte hedge.
Old 08-02-2014, 15:30   #1046   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Fondsen die aandelen voor u kopen zijn gewoon niet zo boeiend. Het gaat me niet enkel om rendement of veiligheid, ook om de ervaring in totaal. Denk wel dat bepaalde groepen interessant kunnen zijn, want aandelen kan je pas kopen als een bedrijf al publiek is gegaan. Er zijn er erg veel die mijn interesse hebben (bvb Pinterest, Reddit, SumAll, Trello etc) maar die worden privaat gefinancierd. Ik neem aan dat je daar ook mee kan beleggen in die kapitaalfondsen, maar dat is ver af van mijn bed.
Old 09-02-2014, 00:46   #1047   link
Mr.E
Senior Member

Mr.E's Avatar

Niet voor 't een of 't ander, maar Aoyama heeft wel behoorlijk hard gelijk bij deze: uw risicospreiding is beperkt. Als er een kans bestaat dat je je geld op relatief korte termijn (en daarmee bedoel ik < 6 ŕ 12 maand) kunt nodig hebben, is het een slecht idee om zo exclusief in internetbedrijven in vrij specifiek geografisch gebied te zitten. En waar de idee om aandelen te bezitten voor de ervaring ervan een nobel idee is: de volledige kapitaalmarkt werkt niet zo (grote fondsen op kop, die veel meer impact hebben op de beurs dan de kleine garnalen zoals jij en ik).

Ik weet natuurlijk niet hoe je aandelen zich verhouden tot je totaal vermogen, maar nogmaals: voorzichtigheid is geboden. Als de markt plots denkt (ongeacht of ze gelijk heeft of niet) dat er een bubble is in IT/USA, kan uw aandelenkapitaal plots een zware duik nemen. En dan moet je stalen kloten hebben om bijv. tegen een verlies van 25% te kijken en nog rustig juiste beslissingen te nemen; en bij voorkeur niet in de situatie zitten dat je plots 40K EUR nodig hebt voor het volgende stuk van een verbouwing.

Persoonlijke mening: enkel kapitaal dat je nooit binnen termijn van een jaar gaat nodig hebben in aandelen steken, en dan idealiter met voldoende risicospreiding (bijv. door 50-75% van uw aandelen in trackers te steken - die vind ik beter dan fondsen wegens gemiddeld even goede prestatie en veel lagere instap/beheerkosten). Andere aanpak is enkel aan te bevelen als het geld u niet kan schelen of je wel heel erg goed weet wat je aan het doen bent (wat wil zeggen dat je niet alleen iets weet over de bedrijven waarin je investeert, maar ook algemene economische toestand).
Old 09-02-2014, 07:03   #1048   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Aandelen is minder dan 10% van het kapitaal en ergens rond de 15% van de liquide middelen. Het rendement of verlies ervan is dus vrij beperkt. Het voelt wel snel als een boeiend spel aan, zoals een RTS met veel getallen, in plaats van een echte belegging waar een toekomst op rust.

Had met Twitter en Facebook in het begin redelijk veel geluk, zat na een maand al aan 15%. Helaas is Twitter teruggefloten, Amazon ook en was Lenovo erg slechte timing waardoor het nu na 3 maanden naar 6% is teruggevallen. Ik. Ertrouw er beetje op dat het nu terug beter hoort te gaan, maar het is een feit dat voor iemand als mij dat allemaal abstract en ijdele hoop is. Waardering is onmogelijk, kan enkel op gevoel gaan
Old 09-02-2014, 08:29   #1049   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

Wat beschouw je als lange termijn Bavo? Ik speel sinds anderhalf jaar ook en momenteel werk ik met blokken van 5k euro per aandeel, waarna ik elke keer verkoop bij 10% winst (5x gebeurd) of verkoop bij 10% verlies (2x gebeurd). Tot nu toe zit ik gemiddeld aan +- 8% rendement op 1 jaar, met long trades op AAPL, FB, een paar op de BEL20 en dan wat exotisch spul zoals GOGO.

Als je enkel op lange termijn speelt heb je dus momenteel nog geen enkele keer winst gepakt? Ik ben er nog niet uit wat voor mij beste tactiek is, maar door telkens te verkopen bij 10% winst heb ik bvb op FB al veel meer gewonnen dan het gewoon te houden van begin tot nu.

Ik heb de indruk dat het veel moeilijker is om te weten wanneer ik moet verkopen dan wanneer ik moet inkopen.
]as]e is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2014, 09:50   #1050   link
Mr.E
Senior Member

Mr.E's Avatar

Quote:
Originally Posted by acku View Post
Aandelen is minder dan 10% van het kapitaal en ergens rond de 15% van de liquide middelen. Het rendement of verlies ervan is dus vrij beperkt. Het voelt wel snel als een boeiend spel aan, zoals een RTS met veel getallen, in plaats van een echte belegging waar een toekomst op rust.
Ik moet uw financiële situatie niet weten, maar ofwel is uw verwoording fout of uw situatie vreemd. Jij had toch een huis? Aandelenkapitaal x = tegen de 10% van uw vermogen en x = 15% van uw liquide middelen. 6,5x = liquide middelen = tegen de 65% van uw vermogen is liquide?; wat mij voor een dertiger met een huis niet enorm waarschijnlijk lijkt. Ongeacht, met minder dan 10% van uw kapitaal en voldoende andere liquide middelen kan je effectief wat risico nemen.
Maar de manier van schrijven in je posts, geeft mij niet de indruk dat je een zeer goede kennis hebt van de aandelenmarkt. Elk zijn ding, maar als je dat echt interessant vindt, zou ik aanraden eens een beleggingscursus te volgen.
Old 09-02-2014, 09:59   #1051   link
Eposhark
Master i/d Japanologie

Eposhark's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mr.E View Post
Ik moet uw financiële situatie niet weten, maar ofwel is uw verwoording fout of uw situatie vreemd. Jij had toch een huis? Aandelenkapitaal x = tegen de 10% van uw vermogen en x = 15% van uw liquide middelen. 6,5x = liquide middelen = tegen de 65% van uw vermogen is liquide?; wat mij voor een dertiger met een huis niet enorm waarschijnlijk lijkt. Ongeacht, met minder dan 10% van uw kapitaal en voldoende andere liquide middelen kan je effectief wat risico nemen.
Maar de manier van schrijven in je posts, geeft mij niet de indruk dat je een zeer goede kennis hebt van de aandelenmarkt. Elk zijn ding, maar als je dat echt interessant vindt, zou ik aanraden eens een beleggingscursus te volgen.
rekt
Old 09-02-2014, 10:57   #1052   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mr.E View Post
Het is nu wel zo per toeval. Heb mijn huis niet bij kapitaal gerekend uit gemak, heb niet meteen zicht hoeveel ervan afbetaald is.
Cursussen, ik probeer gewoon Trends en Detijd te volgen en af en toe eens iets op te zoeken op investopedia. Verder volg ik de technologiemarkt met veel interesse. Het gaat me dus nog niet om ingewikkelde constructies, technische of fundamentele analyse, eerder om het kiezen van de juiste bedrijven en te hopen op bevestiging door hun groei.
De jasje-aanpak zal wel de juiste zijn voor winsten, maar ik heb mezelf voorgenomen een jaar te houden op deze aandelen en te kijken of dat beter was dan 5% via een termijnbelegging
Old 10-02-2014, 07:37   #1053   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

Voor info is Seekingalpha trouwens een aanrader. Tijdens de beursuren lurken op stocktwits is ook nog geschift, vooral tijdens de earnings
Old 10-02-2014, 07:49   #1054   link
micksque
World of Warcraft nerd.

micksque's Avatar

GOGO zit ik ook in, ]as]e. Wanneer gaan die weer naar 30? =)

Acku, ik vind jouw portfolio toch ook niet echt gediversifieerd hoor... Twitter, LinkedIn EN Facebook? Beetje overkill, best 1 v/d 3 kiezen? Anders kan je imho best voor een Social Media ETF gaan, zoals: http://www.globalxfunds.com/socialmediaetf/
OK - het is maar voor de "fun" nu met klein kapitaal, maar als je er meer geld zou insteken zou ik toch naar verschillende sectoren kijken.

SeekingAlpha is inderdaad een aanrader, tickers aangeven die je wil volgen op een mailadres, en dat in de gaten houden voor nieuws.

Ik heb voorlopig een paar world indexen gekocht (ETF) als long term investment, en dan enkele aandelen speculatief. Wel slechte moment ingestapt precies, 1 maand geleden op het hoogtepunt van de S&P500.

Last edited by micksque; 10-02-2014 at 07:58.
micksque is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2014, 08:02   #1055   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

Idd, of nog beter, zowel Stocktwits als Seekingalpha's app op uw telefoon installeren, constant amusement

En ja, het probleem is inderdaad dat 2013 zo een goed beursjaar was dat er momenteel een correctie is (naar mijn gevoel loopt die stilaan op z'n eind) Als ik mijn resultaat van vorig jaar bekijk heb ik in feite slecht gepresteerd, omdat het zo'n topjaar was.

Ale mickske, we zijn weer samen aan het traden GOGO was wel een riskante zet, maar de meeste fun voor mij zit toch wel in de volatiele stuff. 1 keer uitgestop, terug erin en nu terug positief.

Globaal gezien heb ik 20k erin, verspreid over een 4tal aandelen. 2 goeie nasdaq-kleppers (AAPL/FB) met +50% kans op goeie winst, een stabiele van de bel20 voor grotere kans maar kleine winst (tenzij op Delhaize bvb 10% gepakt, voor de moment wel efkes afblijven), en dan een volatiele met weinig kans maar veel winst. Zo blijft dat uit zichzelf gebalanceerd en beleef ik er toch nog wat plezier aan.

GL HF

Last edited by ]as]e; 10-02-2014 at 08:06.
Old 10-02-2014, 08:21   #1056   link
micksque
World of Warcraft nerd.

micksque's Avatar

Ik zit voor heel wat minder hoor.
Voor mij is de bedoeling om dit jaar een beetje feeling te krijgen met de beurs door het opvolgen van nieuws en hoe dat bepaalde aandelen/sectoren beinvloedt, en ook te kijken waar we algemeen staan (ik wist bvb een dikke maand geleden nog niet dat 2013 een goed beursjaar was )

Eigenlijk heb ik GOGO om verkeerde redenen gekocht: omdat vrienden van me er ook inzitten (al sinds 13$, maar niet slim genoeg geweest om te verkopen op 30$ want zoals je zelf zei: weten wanneer je moet verkopen is echt niet makkelijk). Daarbuiten lijkt het me wel een leuk bedrijf met veel toekomstmogelijkheden... dus we zien wel. De earnings zouden er ook een v/d komende weken nog moeten aankomen dus ben wel eens benieuwd.
micksque is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2014, 08:56   #1057   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Wel, ik hoorde hier iemand zeggen 'op de beurs spelen'. Dat is alvast niet mijn bedoeling, dat ligt zelfs keihard in lijn tegen mijn principes. Op dat moment ben je niet bezig met in bedrijven te beleggen, je bent bezig met te spelen/gokken op marktevoluties, wat u snel ver weg plaatst van de onderliggende waarde. De beleggers die crississen veroorzaken, die verdienen op paniek dankzij hun short-tactieken, die wil ik niet kennen of leren kennen.

Ik kan wel begrijpen dat het snel die richting uit evolueert, als je bijleert en rendement zoekt. Maar waarom zou ik 'winst pakken' op iets waarin ik geloof dat ze sterk bezig zijn en nog sterker gaan presteren? Om elders nog meer te verdienen? Dat lijkt me enkel een noodzaak als ze slechter renderen dan de index, want dat is verlies. Denk niet dat ik via dezelfde uitgangspositie beleg. Wil gewoon een paar bedrijven volgen en meedelen in het succes dat ik van hen verwacht. Ik zou enkel verkopen als ze iets doms doen waardoor ik het vetrouwen verlies. Zoals Apple die Bitcoin verbant. Ben al blij dat ik ze niet gekocht heb.
  • Amazon: -9%
  • Baidu: -9%
  • Facebook: 36%
  • Google: 3%
  • Lenovo: -13%
  • LinkedIn: -6%
  • Netflix: 3%
  • Realdolmen: 20%
  • Tencent: 11%
  • Twitter: 21%

Ben altijd wat naief geweest in die dingen wel. Dat het niet divers is is gewoon omdat ik geen andere bedrijven genoeg ken om een oordeel over te vormen. En ik een die-hard gelover ben in de toekomst van IT, vooral Big Data.
Old 10-02-2014, 15:51   #1058   link
Aoyama
Senior Member

Aoyama's Avatar

Ik zou voor 2014 niet teveel beleggen in Amerikaanse ETFs. Mijn S&P500 ETF is het ook niet zo goed aan't doen. Misschien komt er wel nog een verbetering eens het lente wordt, aangezien het jobreport niet zo goed als verwacht was omwille van de strenge winter. In't algemeen denk ik dat 2014 wel een neerwaartse correctie zal betekenen voor de Amerikaanse beurzen, aangezien 2013 een té goed jaar was.

Het is altijd goed om oprecht geďnteresseerd te zijn in de bedrijven waar je aandelen van koopt, maar het is verre van risicoloos om een stuk of 10 aandelen te kopen in 1 sector in 1 land. Er is dus geen garantie dat je morgen 50% van de kapitaal kwijt bent en verwatering ziet van je aandeel omdat er kapitaalinjecties moeten komen. Even goed weet je niet of je aandeel op dit moment goed gewaardeerd is. Voor 't zelfde geld koop je op dit moment overgewaardeerd .. (Zijn er geen websites die Market-to-book ratios enzo uitrekenen?)
Old 10-02-2014, 18:53   #1059   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

Quote:
Originally Posted by Aoyama View Post
Er is dus geen garantie dat je morgen 50% van de kapitaal kwijt bent en verwatering ziet van je aandeel omdat er kapitaalinjecties moeten komen.
Wat? Ooit van stop-loss orders gehoord? Als je uw posities goed beveiligt kan je nooit opeens -50% van je geld kwijt zijn (althans met de aandelen uit Bavo's portefeuille dus zonder shorts/options) Als je echt zo bang bent kan je desnoods verkopen vlak voor ER datum. Denk jij echt dat GOOG in afterhours/pre-market opeens -50% kan gaan?

Quote:
Originally Posted by Aoyama View Post
Even goed weet je niet of je aandeel op dit moment goed gewaardeerd is. Voor 't zelfde geld koop je op dit moment overgewaardeerd .. (Zijn er geen websites die Market-to-book ratios enzo uitrekenen?)
Je kan perfect weten of je aandeel op dit moment correct gewaardeerd is. Technicals zoals P/E-ratio of EPS vind je op elke deftige stock-website.

Edit: trouwens, de enige en meest eenvoudige manier om de juiste waardering van een aandeel te weten is per definitie naar zijn koers kijken. FB verhandelt momenteel aan een P/E waarde van 7x dat van AAPL maar dat betekent in de verste verte niet dat FB momenteel 7x overgewaardeerd is tov AAPL.
Waardering op Wall Street wordt enkel bepaald door je kans op groei, en dat heeft FB bijvoorbeeld momenteel een pak meer.

Last edited by ]as]e; 10-02-2014 at 19:00.
Old 10-02-2014, 20:34   #1060   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Koop toch gewoon e-mini's? Of dek jezelf in met opties?

Voor de beginnende diehards:
Datamining via XBRL: http://xbrl.sec.gov/

Zo alle ratio's, zonder dat je afhankelijk bent van andere websites.

Of als je wat creatief bent met Python de data afhalen van Yahoo/Google finance, of simpelweg uit je Reuters of Bloomberg terminal en dan door quantmod halen.

http://www.quantmod.com/

Beetje kansberekening en dan afdekken met straddles of iron condors.

Outright posities nemen op aandelen? Enkel als er obvious zaken zijn.
Teki is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules