Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 14-03-2019, 20:57   #1021   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Disabled View Post
Agreed, want elke frigo, diepvries e.d. heeft zelf ingebouwde fases om net dat probleem te behelpen (zeker de A+ modellen).
Wat denkte dat wij doen als energietraders?

Elektriciteit is niet per dag, of zelfs niet per uur he, er zijn landen waar dat per minuut trade. In België per 15 minuten.

Je kunt dat vrij goed voorspellen tegenwoordig die zon & wind. Veel wind zoals deze week? Prijzen voor groothandel zijn NUL euro/MWh, soms zelfs negatief, dan krijg je geld om het Elia netwerk te ontladen.

Op dat moment schakelen wij onze plants automatisch op maximum. Extreem dure prijzen als het hagelt, wat vriest en het bewolkt is (geen windmolens op dat moment door ijzel?) processen naar beneden en produceren wanneer het goedkoper is.

Je lacht ermee, maar zo doen bijvoorbeeld boeren dat met hun serre's, die volgen op hun smartphone met een plc de prijzen, of besteden dat uit, en schakelen elke dag een paar keer op en af. Ik heb een groenteveiling gehad in men portefeuille.. die hadden 30 000m2 frigo's op -24°, hoge prijzen? frigo een halfuur uit, automatisch terug aan vanaf het X graden zakt.

Op een gegeven moment is het VEEL goedkoper om de industrie te laten op en afschakelen, dan om gascentrales te subsidieren. Het is maar een merde vanaf iedereen draait en er niet genoeg geld is om af te schakelen
Teki is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2019, 13:01   #1022   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teki View Post
Je kunt dat vrij goed voorspellen tegenwoordig die zon & wind. Veel wind zoals deze week? Prijzen voor groothandel zijn NUL euro/MWh, soms zelfs negatief, dan krijg je geld om het Elia netwerk te ontladen.

Op dat moment schakelen wij onze plants automatisch op maximum.
6 kerncentrales die draaien en 2 extra kerncentrales aan wind?

https://www.demorgen.be/binnenland/e...emen-b8dce3c5/
Old 26-03-2019, 19:15   #1023   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Ik zit nu bij Engie, vorig ingetekend op een groepsaankoop. Die loopt nu af waarmee ze me migreren naar een veel te dure formule. Slim gezien.

Tijd om weer te veranderen.

Volgens de VREG komt de Vlaamse Engergieleverancier als goedkoopste uit de bus. Hoe shady is dat of kan ik los intekenen?
Old 27-03-2019, 10:33   #1024   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Voor mij is het het interessantste om net terug naar Engie te switchen.

3jaar vaste prijs, zonder promoties één van de goedkoopste atm. Nog even wachten tot de zomer denkik, in de veronderstelling dat die prijs nog wat zakt.
Old 27-03-2019, 10:50   #1025   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Na groepsaankoop Essent bleek ik ook plots in een essent tariefformule te zitten dat 50 euro per maand lager kon bij de concurrentie. Wat een truken toch...
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2019, 12:54   #1026   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Ze hebben ook allemaal zovele abonnementsformules natuurlijk.

Bij vernieuw contract bij Essent voorbije winter, kreeg ik een goedkoper tarief voor mijn "plan". Als ik op VREG keek, was er al een voordeligere formule...
Old 27-03-2019, 13:57   #1027   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Ik kijk nu gewoon standaard naar vast en dan de kwh prijs ze vragen. Vast kosten durven nogal eens verschillen, maar dan heb je een goede vergelijking.
Old 19-04-2019, 15:04   #1028   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Tis weer tijd om te vergelijken voor prijzen van gas en elektriciteit.
Variabel of vast?
Volgens Vreg Zou variabel een dikke €100 goedkoper uitkomen, maar is dat ook effectief zo?
Old 19-04-2019, 16:13   #1029   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Niemand weet wat de variabele prijzen gaan zijn...
Maar voor België ziet het er ok uit.. ik zou variabel nemen...

1. hoe variabel is dat? het enige echte variabele zijn dagprijzen + een markup.
2. vaak zijn dat nog altijd maand of quarter contracten

Vast:
CO2 prijzen zijn heel duur momenteel, ook kolenprijzen zijn hoog.
Daartegen staat wel dat het niveau van de rijn nu ook al laag is.. en er in de zomer weer een tekort aan capaciteit kan zijn voor die steenkoolcentrales in Duitsland

Waterniveau's in de reservoirs in de alpen zijn ok, maar Frankrijk sukkel weer met hun reactoren...
Old 28-05-2019, 19:47   #1030   link
Kalutica
Fanboy

Kalutica's Avatar

Zag dit voorbij komen, wel interessant.
Old 03-06-2019, 09:50   #1031   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Wat zou ik doen mannen? Momenteel een compleet verouderde enkelvoudige meter, die binnenkort sowieso vervangen moet worden (complete renovatie). Dag- en nacht en/of keer kijken naar zonnepanelen (groot zuid-gericht dak)?
Old 03-06-2019, 10:15   #1032   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
Originally Posted by Talos View Post
Gebruik jij deze? Ik krijg mooie grafiekjes van water en gasverbruik, geef maandelijks mijn electriciteitsverbruik ook in, maar daar krijg ik geen grafiek van te zien. Reeds een mailtje verstuurd naar die mannen, maar geen antwoord.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2019, 11:08   #1033   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Wat zou ik doen mannen? Momenteel een compleet verouderde enkelvoudige meter, die binnenkort sowieso vervangen moet worden (complete renovatie). Dag- en nacht en/of keer kijken naar zonnepanelen (groot zuid-gericht dak)?
ALS

je nog een terugdraaiende meter kan hebben en de overheid gaat daar nog in mee bij de digitale (slimme) meters dan zou ik denken dat je best geen dag/nacht-teller neemt, anders kan je het net niet gebruiken als batterij en 's nachts energie gebruiken die overdag door je panelen is opgewekt.

Is het echt nodig de teller te vervangen? Wij hebben ook een complete renovatie gedaan van de zekeringskast met daaronder nog een oude enkelvoudige meter uit de jaren 60 (zo een oud zwart geval).
De kans is ook groter dat zo een oude meter een beetje sleept en dus niet alle energie meet die je verbruikt. Voor dat jaar (of misschien langer) kan dat nog licht iets opbrengen.
kar is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2019, 14:29   #1034   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Geen idee of die meter echt vervangen moet worden, maar het is inderdaad zo'n uit spel uit de jaren 50-60 waar je de stroom ook niet op kan onderbreken. Da's natuurlijk op te lossen, maar ik ging er altijd van uit dat die meter wel vervangen gaat moeten worden bij keuring van onze nieuwe installatie, nein?
Old 03-06-2019, 14:31   #1035   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Normaal niet, heb je geen afgekeurd keuringsverslag? Hou bij je verbouwing wel rekening met meer ruimte voor de nieuwe die er binnenkort aankomen die waarschijnlijk iets groter gaan zijn.
Old 03-06-2019, 20:21   #1036   link
-Tarantula-
Senior Member

elekmeter wordt om de 60 jaar vervangen, gas om de 50 jaar
-Tarantula- is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2019, 19:24   #1037   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Of dat spel vervangen moet of niet is me een kleine zorg, eerlijk gezegd. Ik vraag me vooral af of er hier mensen zich al wat meer verdiept hebben in de toekomstige mogelijkheden (digitale meter + zonnepanelen). Als ik mij voor iets moet haasten wil ik het gaarne weten.
Old 04-06-2019, 20:30   #1038   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Er is gezegd dat terugdraaiende tellers geldig blijven voor de komende 15jaar en dus ook ingeval van een digitale meter.
En dit tot eind eind 2020. Maar ik heb ook al januari 2020 gelezen en hoe zeker dat allemaal is blijft wel een beetje vaag.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03...aiende-teller/
https://www.vreg.be/nl/de-digitale-m...neleneigenaars
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2019, 21:22   #1039   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Aight, thanks. Die dingen had ik ook al min of meer gevonden. Is het au fond nog interessant om op dit moment zonnepanelen te overwegen? Ik lees en hoor héél tegenstrijdige dingen. En 't is niet dat ik poen te veel heb, maar als het de moeite waard is wil ik het wel eens concreter bestuderen.
Old 04-06-2019, 21:45   #1040   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Je leest tegenstrijdige dingen net omdat het allemaal nog niet zeker is. Tommelein heeft dat beslist om de mensen met zonnepanelen (zoals ik sinds januari) te beschermen. Dan is hij snel vertrokken als minister om burgemeester te gaan spelen. Zijn opvolgster heeft die lijn gehouden maar kwam meer onder druk te staan van de VREG die dat liever niet heeft. Zij willen die mensen (met zonnepanelen) liefst zo weinig mogelijk het net als batterij zien gebruiken, want dat zou impliceren dat ze het net gaan moeten robuuster maken.

Het is nu wat koffiedik kijken of de komende minister ook het been stijf gaat houden, of gaat toegeven aan de VREG.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules