Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Reply

Thread Tools
Old 09-01-2017, 13:13   #1   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Boardgames in 2016

Vertel eens, hoe heeft 2016 eruit gezien voor jullie op het vlak van bordspellen? Mogelijke topics:

- Top 10 spellen
- Meest gespeelde spellen
- Aantal plays
- Welke games gekocht
- Impressies
- Shame List
- 10x10 challenges
- Dingen om in het oog te houden voor 2017

Ik ga morgen of overmorgen een entry maken

Tyrael is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2017, 16:02   #2   link
wjw
Alive and human

wjw's Avatar

2016 was een topjaar. Favoriete spel, dit jaar gespeeld: Imperial Assault.

Meest gespeeld: In playtime Imperial Assault. In aantal Seven Wonders Duel.

Minder gespeeld dan verwacht, keispijtig: Terra Mystica. Hoewel nog steeds zeer geliefd. Meest gespeelde spel van 2015.

Gekocht (door mij en vriendengroep): 7 wonders Duel Pantheon, uitbreiding voyage of the Beagle voor Robinson Crusoe, Mechs vs Minions, Galaxy Trucker, Seafall, Dead of Winter expansion, Mansion of Madness second edition.

Shame list: Pathfinder I guess. Ksnap ni hoe dat spel ooit gepublished is geraakt.

Impressies: Een paar jaar geleden waren Worker Placement games nog all over the place, maar die fase lijkt ietwat voorbij. Wat ervoor in de plaats is gekomen is een veel breder gamma aan mechanics. Me like.
Old 09-01-2017, 18:34   #3   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Spel vh Jaar: Great Western Trail (al moet ik Terraforming mars nog spelen)
Meest gespeeld: 3-4p Through the ages: new story of civilisation. 2p 7 Wonders: Duel (En Pandemic Legacy, maar das een andere orde)
Werk van te maken in 2017: Food Chain Manager, meer Vital Lacerda.
Meest opmerkelijk: gestopt met Netrunner, hoewel we net wat in de compo-scene aan het sukkelen waren.
Op mijn buy-lijst voor 2017: 7th continent

Misschien ook wel eens een 10x10 doen. Met de vaste groep speelden we de laatste maanden (eindelijk) minstens 1x per week en ook met de vriendin weer wat meer.

Last edited by Turtle; 09-01-2017 at 19:27.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2017, 10:07   #4   link
Mr.E
Senior Member

Mr.E's Avatar

Massaal veel nieuwe aankopen (van +-75 games naar 115, en dan nog wat ruilen daarbovenop), wegens koopjes in US, eerste maal Essen en dan nog wat cadeaus. Helaas nog lang niet alles kunnen spelen.
Ook veel meer gespeeld dan voorbije jaren en naast Essen nog een paar andere events gedaan (wat ik daarvoor nooit deed), is min of meer mijn grootste hobby geworden.
Opmerkelijkste spellen:
- Time stories: basisscenario gedaan = simpelweg fantastisch. Huidige 3 expansies liggen al klaar en de andere komen sowieso ook binnen.
- Blood rage: imho de hype waard, 3x gespeeld en iedere keer heel erg geamuseerd tijdens het spelen en het blijft spannend tot het einde wegens behoorlijk zware scoring end-game. Sfeer en theme zijn echt top.
- Antidote: filler game die qua regels eigenlijk niet helemaal 'werkt', maar in de praktijk steeds zot goed aanslaat. Fijn spel met heel veel meta-gaming bij meerdere rondes
- Casting: speciaal op Essen gaan ophalen voor een Engelse versie, met de juiste groep echt hilarisch
- The big book of madness: leuke co-op die ik ook met mijn ouders kan spelen
- Broom Service: slechts 2x kunnen spelen en de meesten vinden het slechts 'goed', ikzelf vind het uitstekend en hoop het nog vaak op tafel te krijgen
- Eggs & Empires: simpele filler die in de vaste groep heel goed werd onthaald, minstens avond of 6-7 bovengehaald

Opvallende afwezige dit jaar:
- Avalon is denk ik maar 1x bovengehaald, wat opvallend weinig is ivm vorige jaren. Ben er nog steeds enthousiast over, maar heb nu ook andere spellen in de collectie die een gelijkaardige itch kunnen scratchen (Coup, Deception in Hong Kong, Panic Station, ...)
- Escape: ik houd wel van real-time games en de spanning die ze brengen. Helaas geen hit in mijn groep en veel mensen lijken niet happig om het te proberen. Vliegt buiten om plaats te maken voor een ander real-time spel hieronder

Ongespeelde spellen waar ik het meest enthousiast over ben:
- Captain Sonar
- Dragon & Flagon
- Keyflower: krijg ik maar niet op tafel wegens gepercipieerde droogheid/complexiteit
- Mechs vs Minions

Ontgoochelingen:
- AssassinCon: ligt msh aan mijn uitleg maar wordt steevast "verkeerd" gespeeld door een aantal spelers (domme beslissingen), waardoor het spel 'broken' aanvoelt. Spel is nochtans echt niet moeilijk en zou denk ik heel leuk zijn mocht iedereen wat meer geduld had om elkaar af te maken Gezien de eerste indruk bij velen negatief was en ik genoeg andere games heb, vliegt deze ook buiten
- Dark Moon: absoluut een heel goed spel, maar veel minder voor non-gamers weggelegd dan verwacht. Regels toch net iets complexer/langer dan je op eerste zicht zou denken en infected spelers mogen niet al te veel fouten maken om te kunnen winnen. Blijft zeker in de collectie, maar zal het niet zo vaak kunnen uithalen als gehoopt.

Last edited by Mr.E; 11-01-2017 at 10:16.
Mr.E is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2017, 14:26   #5   link
Karel
Senior Member

Karel's Avatar

In ben niet echt up-to-date, dus sommige games die ik ga vermelden zijn van vorige jaren maar heb ik nu pas ontdekt. Maar heb dit jaar veel games gekocht en veel gespeeld.

Meest gespeelde games:
- One Night Ultimate Werewolf (+ expansion)
- Codenames (beter dan Pictures, maar beide zijn goed)
- Cosmic Encounter (evergreen)

Topper voor nu en dan boven te halen in een nieuwe groep en hilariteit te veroorzaken: Captain Sonar. Is wel na een zestal sessies (van elke keer 3-4 games) serieus aan het kapotgaan: plastic die overal loskomt, bubbels onder de plastic, etc. Niet echt goede productiekwaliteit vrees ik, of tenminste productiekwaliteit die compatibel is met de hectiek van dit spel.

Opvallend afwezig na jaren consistent een topper te zijn: Dominion. Tijd om Catan te vervoegen in de lijst van "ooit was dit mijn favoriete boardgame maar nu is het kapot gespeeld".

Heb ik gekregen vlak voor nieuwjaar maar nog niet gespeeld: Terra Mystica, Pandemic Legacy. Kijk er naar uit om ze te proberen.
Karel is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2017, 14:37   #6   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Ik ben duidelijk ook te casual in vergelijking met anderen, Karel.

Veel gespeeld!
- Machi Koro kwam hier het vaakst op tafel wegens vlot, niet moeilijk zonder dwaas te zijn en prima herspeelbaar, Onder de kerstboom lagen de twee uitbreiding, da's voor dit jaar.
- Ticket to Ride Märklin: behalve een mooie versie, ook meer diepgang dankzij de reizigers. Bijzonder vaak gespeeld, 2017 alvast ingezet met de Groot-Brittanië uitbreiding.
- Qwirkle blijft in alle eenvoud een tof spel.
- Idem voor Alhambra, al hoeven de uitbreidingen niet.
- Tschak! scoort nergens slecht maar evenmin opvallend goed. Toch blijft het bevallen. Het spelmechanisme is niet speciaal, wel voldoende in balans om gewoon tof te blijven.

Te weinig gespeeld!
- Broom Service beviel me enorm, kwam iets te weinig boven. Vlot opstarten wil nog niet echt lukken waardoor we sneller naar iets bekenders grepen.
- Macchiavelli is ondertussen al een oldie, maar ik vind het - zeker met de uitbreiding - nog steeds een tof spel.
- Dominion wil maar nier lukken. 'T is te zeggen, tegen dat we vertrokken zijn blijft het weer weken liggen waardoor het telkens als opnieuw beginnen aanvoelt. Zonde!
- Agricola komt ook bijna niet meer uit de kast, geen idee waarom.

Niet gespeeld!
- War of the Ring staat nog steeds klaar om eens duchtig aan te beginnen.
- En Rozenoorlog ligt nog langer aan te schuiven!

Verlanglijst voor 2017!
Through the Ages (2015)
Old 12-01-2017, 14:14   #7   link
deev´
feel the music.

deev´'s Avatar

Meest gespeeld in 2016 & uitleg

Smash Up (23)
Aaaaaawesome kaartspel. Komt tegenwoordig vooral met twee op tafel. (niet met de vriendin)
Bling Bling Gemstone (17)
oftewel Kling Klang Klunker! Ideale afsluiter na een zwaar spel of gewoon een avondje party games. Aanrader!
Codenames: Pictures (13)
Destijds al fan van de orginele Codenames. Waar ik me zelf toch wel wat creatief prijs, vind ik Codenames Pictures toch soms best moeilijk. Het orgineel lijkt beter te gaan? Minder afhankelijk van geluk met combinaties? Groot minpunt is voor mij ook wel de stilte die er moet zijn bij spymasters. En bijgevolg zowat tijdens heel het spel als je het met maar 4 zou spelen. Toch 13 plays gezien de korte duur en het is natuurlijk ook wel een zeer leuk spel.
Schotten Totten (10)
Kort en snel 2 spelersspel bij uitstek. Must have.
7 Wonders Duel (9)
Waar het basisspel me amper kan boeien is dit een zeer fijn, spannend, eenvoudig, snel 2 spelersspel. Dikke aanrader!
Is er iemand die de uitbreiding wél een meerwaarde vindt? Zelf heb ik hem niet en wat ik er van lees overtuigt allesbehalve. Het spel zou zijn vlotheid verliezen?
Caverna: The Cave Farmers (9)
Zeer tevreden om deels dankzij dit spel de zwaardere games te kunnen introduceren bij mijn vriendin. Zelf een zeer goed spel en een pak rustiger dan Agricola.
Flying Kiwis (8)
Geestige, snelle brol.
Dixit Odyssey (7)
Party game classic. Blijft goed mits af en toe kaarten bijkopen.
The Duke (7)
Top abstract 2 player game.
Ekö (7)
Abstract area control met enorm veel diepgang. Zotgoed.
Isle of Skye: From Chieftain to King (7)
Smijt Carcassone weg, dit is de must have tegellegbuildergame. Spannend en leuk biedelement.
Beasty Bar (6)
Toffe tussendoor.
Istanbul (6)
Met de aankoop van de 1e uitbreiding boeit dit spel terug een pak meer. Routes worden een pak minder voorspelbaar en je kan weer op meer manieren winnen.
Lost Cities (6)
Net als Schotten Totten een supergoed kaartspel voor 2.
Crazy Coconuts (5)
Geestige, beter versie van Flyings Kiwis.
Orléans (5)
Straffe workerplacement-bagbuilder, vriendin-approved.
Sushi Go Party! (5)
Waar ik Sushi Go nog niet kende maar zag dat het duidelijk aantrek had op BGG dan toch maar gewacht op de Party versie.
Qua waar voor je geld was de WGG editie een teleurstelling.
Gelukkig maakt het spel zelf zeer veel goed! Enorm eenvoudig doch zeer leuk doorgeefsysteem van de kaarten. Waar ik er bij 7 Wonders niet van moet weten, werkt het hier wel voor mij. De grote afwisseling door de verschillende soorten sushi's, deserts, ... in de Party versie is ook super.
Rococo (4)
Thema gewijs had ie niet echt aantrek voor mij, maar dit een zeer goede workerplacement met interessante deckbuilding.
Takenoko (4)
Eenvoudig, enorm mooi en leuke tussendoor.
Agricola: All Creatures Big and Small (3)
Vorige jaren kwam het veel meer op tafel maar dankzij de aantrek van de stevigere broers en zussen van dit spel maar een drie tal keer gespeeld. Blijft wel een zeer goed spel en ik zou ook meteen de 1e uitbreiding kopen. De 2e gaan we helaas nooit zien lijkt het?

En dan natuurlijk nog een resem games 1 of 2 keer gespeeld.

Aangename ontdekkingen in 2016 (die niet hierboven in de lijst staan)

Viticulture Erg onder de indruk van deze mooie, supergoede workerplacement. Tof spelsysteem van zomer en winter maar vooral ook van die grote werker zodoende dat je toch altijd wel 1 actie zeker kan doen.
Kaarten kunnen wel wat tegen of mee zitten leek me maar ook daar werd op andere manieren een oplossing voor bedacht, zoals 'slechte' kaarten afgeven in ruil voor ... .
Hier zal helaas wel nooit een Nederlandse versie van komen zeker?
Bora Bora Eerste Feld dat ik speelde en tzat er meteen zeer goed op.
Spannend kiezen met dat dobbelsteensysteem.
Ondertussen aangekocht en benieuwd naar de volgende plays.
El Grande Area control en damn hoe goed steekt dit spel in mekaar. Niks voor niks een klassieker. Me ook de Big Box editie aangeschaft. Ik vrees er voor maar hopelijk komt dit spel nog zeer veel op tafel! (amper tot geen mensen met wie ik tegenwoordig regelmatig boardgame verkiezen (harde) area controls, helaas!)
Dominant Species Zalig, hard spel!

Meer van verwacht in 2016

Scythe Meh. Ziet er mooi uit en steekt wel goed in mekaar maar toch ook weer niet echt. Te passief voor mij. Geef mij maar harde, agressieve area-control.
Cacao Ok, niet zot veel van verwacht maar het leek me toch een aangenaam tegelleg-area control spel te zijn. Maar wat een belachelijk eenvoudige, saaie nest is me dit. Misschien was het omdat we maar met twee speelden?

Komt hopelijk (veel) meer op tafel in 2017

Terra Mystica Zo goed, zo enorm goed! Niet kunnen laten om de uitbreiding een tijdje geleden goedkoop binnen te halen.
Cyclades Ligt hier nu al met Hades uitbreiding al enige tijd stof te vangen. Ongespeeld, spijtig!
Kemet Al een paar keer gespeeld, maar slechts 1 keer in 2016. Nochtans zo'n lekkere, harde area control.
Barony Top ontdekking van vorig jaar. Area control Ondertussen ook de Sorcery uitbreiding aangekocht. Zeer benieuwd naar.

Allicht ontgaan er een heleboel games me, maar dit geeft toch al wel een uitgebreid beeld van mijn jaar betreft boardgamen. 2016 was lang geen slecht jaar en hopelijk 2017 nog beter!

Last edited by deev´; 12-01-2017 at 14:23.
deev´ is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2017, 14:16   #8   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Oeh, Schotten Totten ben ik vergeten. Da's inderdaad een tof spel om met twee te spelen. Dat kwam ook hier dikwijls op tafel.
Old 12-01-2017, 19:44   #9   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Wij spelen minstens 3 van de 5 dagen op't werk onder de middag een kaart- of bordspel. Variërend van 3 tot 8 spelers

Veruit het populairste is "Land Unter" (of in het Nederlands "Pompen of verzuipen"):

Met For Sale (omdat het heel gelijkaardig is aan Land unter) en Code Names als vice kampioenen .

Daarna nog veel gespeeld:
Machi Koro + Haven
Beasty Bar (maar dan met de alternatieve regels)
King of Tokyo + Power up (essentieel om KoT plezant te maken)
De Grote Dalmuti

In mindere mate ook nog:
Love Letters
Beverbende
Exploding Kittens (meh)
Epic spell wars of the battle wizards.
King of New York zonder een Power up maar meh.

Met de kerst periode onlangs begonnen met
Camel Up Helemaal anders dan wat we anders zouden spelen, maar onverwacht nu al een topper.
Minoes (in dezelfde categorie van For Sale en Land unter)

Populair met de vrouw:
7 Wonders Duel

Met bezoek:
Overleven in het Stenen Tijdperk

Last edited by Fieldy; 12-01-2017 at 19:48.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2017, 15:44   #10   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fieldy View Post
...
Beasty Bar (maar dan met de alternatieve regels)
...
King of New York zonder een Power up maar meh.
...
Benieuwd wat jullie huisregel is voor Beasty Bar

King of New York Power Up is al even uit, en de karakters van New York hebben ook King of Tokyo Power Up kaartjes in die expansie, dus mocht New York alsnog niet in de smaak vallen, zijn ze niet echt verloren
Old 17-01-2017, 21:21   #11   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Gewoon de andere spelregels die gesuggereerd zijn in de handleiding. 4 kaarten er uit flikkeren en ge wint op basis van punten, ipv aantal kaarten in de bar. De aap vliegt er dan wel altijd meteen bij iedereen er uit.

Power up staat hier al op het lijstje om te bestellen. Maar bij Adriaensen stond het vandaag aan 12 miljoen euro. Sevves nog eens proberen.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2017, 13:36   #12   link
Despelvogel
Junior Member

Despelvogel's Avatar

Onze meest gespeelde spellen als koppel, vaak ook op een avond met vrienden:

Lords of Waterdeep + Scoundrels of Skullport uitbreiding (15+ keer gespeeld)
Dit is een erg toegankelijke worker placement game met veel diepgang. We introduceren vaak nieuwe mensen aan het betere bordspel via Lords of Waterdeep.

Eldritch Horror met afwisselend uitbreidingen (10+)
Het leuke aan Eldritch Horror is dat het ook vlot speelt met twee spelers. We speelden het vaak als koppel, maar soms ook met 3-4 spelers.

Blood Rage (10+)
Voor ons één van de beste recente spellen. Komt regelmatig op tafel voor 3-4 spelers omwille van het hoge actie gehalte en de herspeelbaarheid

Tzol'kin the Mayan Calendar (10+)
Een iets complexere, maar brilliante worker placement game met een leuk, non-fantasy thema.

Star Wars Rebellion (8 keer)
"Star Wars in a Box", de ultieme Star Wars ervaring. Zeer leuk assymetrisch spel voor twee spelers. Omwille van de zwaarte en het beperkte speleraantal komt deze minder op tafel dan we zouden willen, maar eigenlijk is het één van de beste spellen out there.

Lancaster (5+)
Uitstekende worker placement game met uitstekende politieke flavour omwille van het stemmen op de wetten.

Dead of Winter(5+)
Uniek coöperatief topspel waarbij iedereen ook persoonlijke goals heeft, die vaak de groep dwarsbomen. De wantrouwige sfeer bij deze bij coöp game weet het uiteindelijk altijd spannend te maken.

De Spelvogel - Voor liefhebbers van het betere bord- en kaartspel
Despelvogel is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2017, 14:10   #13   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Ik zie dat je graag Worker Placements speelt. Ik kan je ten zeerste Scythe aanraden.

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2017, 15:33   #14   link
deev´
feel the music.

deev´'s Avatar

Quote:
Originally Posted by Tyrael View Post

Ik ga morgen of overmorgen een entry maken
Awel?
deev´ is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2017, 11:30   #15   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Quote:
Originally Posted by deev´ View Post
Awel?
Komt er nog aan, januari was erg druk met 32 plays. Heb zelf geen tijd meer om een tekst te schrijven over bvb een goed spel. Ik hoop binnenkort mijn entry te maken hier, maar ik kan nu alvast zeggen dat Scythe voor mij GOTY was. 13 plays al en 't verveelt absoluut niet.
Tyrael is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Thread Tools

Posting Rules