Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Reply

Thread Tools
Old 16-03-2013, 22:00   #721   link
Robin
Redactie

Robin's Avatar

Eindelijk aan [b]Mice and Mystics[b] geraakt. Enkel ik en zieke vriendin wel. Schitterend spelletje. Erg eenvoudige mechanics wel, zeker geen duizend regels die met elkaar samenwerken, waardoor je lange tactische discussies moet houden. Maar het verhaal, de kleine story moments tussen het spelen door enzo zorgen ervoor dat je dat helemaal niet erg vindt, want je wil toch gewoon verderspelen.

Nog maar 2 van de 10 chapters gespeeld, 2de lijkt tot nu toe het kortste, maar denk dat we wel snel de rest zullen doen. Aanrader voor iedereen die een eenvoudige coop zoekt, maar die echt overstroomt van theme.
Robin is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2013, 13:04   #722   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Hive met de collega tijdens de middagpauze.

Zijn eerste stapjes met boardgames en het viel precies toch in de smaak.
Old 22-03-2013, 12:42   #723   link
deevī
feel the music.

deevī's Avatar

De Ladybug is een awesome uitbreiding voor Hive. Gooide de standaard start posities, na zovele Hive games, van mijn broer en mezelf compleet om.
Turtle, ik zou dan ook eerst games spelen zonder Ladybug en Mosquito, des te meer fun later
deevī is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2013, 12:51   #724   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Euh, ondertussen al een keer of 10 gespeeld, met zowel ladybug als mug.

Zitten sowieso nog met een grote leercurve
Old 22-03-2013, 13:44   #725   link
deevī
feel the music.

deevī's Avatar

Mosquito vind ik momenteel nog steeds maar een veredelde tijdelijke mier, maar het is wel een handig stuk om de ladybug-start te counteren.
Old 22-03-2013, 14:10   #726   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Hoe gebruik je die dan na de start? Die zet zichzelf toch vast?
Dat is de reden waarom ik begin met spin, kever of ineens queen.
Old 22-03-2013, 21:37   #727   link
deevī
feel the music.

deevī's Avatar

onze start positie met standaard stukken: allebei eerst kever, iets later daaraan vast queen. tegenwoordig allebei ladybug, iets later daaraan vast queen. enorm sterk stuk, kan later makkelijk losbreken en een stuk van je queen vrij spelen EN meteen een plek inpikken bij de vijandelijke queen. waar dat vroeger dus met de losbrekende kever werd gespeeld, maar die is dan slechts 1 plaats verder (en dan nog is op iets)

starten met uw queen lijkt me toch een erg slechte zet? je bent meteen vastgezet en omsingeld, nuja, zal wel veel afhangen van speelstijl. mijn broer en mijn speelstijl zijn vrij identiek, en deze werden mooi doorbroken dankzij ladybug

Last edited by deevī; 22-03-2013 at 21:43.
Old 25-03-2013, 09:30   #728   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by deevī View Post
starten met uw queen lijkt me toch een erg slechte zet? je bent meteen vastgezet en omsingeld, nuja, zal wel veel afhangen van speelstijl. mijn broer en mijn speelstijl zijn vrij identiek, en deze werden mooi doorbroken dankzij ladybug
De algemene sfeer op BGG is dat openen met queen zowat de sterkste zet is
Je kan niet onmiddellijk omsingelt worden, omdat men enkel mag aanleggen aan de eigen kleur. En uw eigen stukken kunnen veel sneller bewegen. Een sprinkhaan, spin of mier zet je onmiddellijk aan de andere kant vd vijandige queen waardoor je aan 2 kanten kan aanbouwen.
Old 30-03-2013, 00:56   #729   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Terra Mystica.

Ik weet niet wat Kittens er van vond, maar ik vind het verdomd goeie shit
Euro workerplacement maar MET interactie, nieuwe mechanics en aparte abilities voor iedereen.
Zitten echt wel heel veel zaken in die elkaar beïnvloeden. Ik doe mijn goed af voor de persoon die dit gebalanced heeft.

Wel serieus intimiderend de eerste keer. Heel veel regels
Balance lijkt me ook wel goed te zitten. In tegenstelling tot andere spelen, leek 5p geen overkill.
Old 30-03-2013, 01:13   #730   link
Kittens
Blofficoso

Kittens's Avatar

Halflings OP imo.

'k Vond het redelijk goed ja. Er zit van alles wat in, maar het voelt toch aan als zijn eigen ding

En ja, speelde goed met 5, wat ge niet van al te veel spellen kunt zeggen.
Kittens is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2013, 01:28   #731   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Ja hebt gewoon veel sneller gespeeld op je racial skill.
Achteraf gezien heb ik heel veel fout gedaan en dat doet het des te meer naar meer smaken.

Komt in elk geval op men "to-buy" list.
Old 30-03-2013, 19:04   #732   link
deevī
feel the music.

deevī's Avatar

voorbije week eindelijk nog eens wat geboardgamed!

paar keer Through the Desert, met 2 en met 3 (eindelijk). zo niet nog leuker met 3, benieuwd hoe het speelt met 4 of 5! Knizia ftw!
hopelijk ook snel Samurai eens spelen met meer dan 2.

Famiglia, eindelijk nog eens 2 keer dit kaart-rekenspel in mafia setting gespeeld. blijft leuk.

Schotten Totten, luchtig en leuk.

Jaipur, blijft ook een topper voor met 2.

Mamma mia!, slechts even gespeeld wegens tijdgebrek, viel niet meteen in de smaak van vrouwelijke gezelschap, misschien later nog eens een kans geven.

Galaxy Trucker. voor de eerste keer met mijn broer. had het zelf al paar maal gespeeld maar dat was ondertussen ook al een tijd geleden, dus bepaalde zaken zaten weer ver. niettemin blijft dit puzzel-bouw-ruimteschip spel zeer leuk! al zijn mijn schepen soms toch nog lang niet wat het moet zijn.

iets wat ons niet meteen zo duidelijk leek en dan maar eigen regel aan gegeven, betreft de actie kaarten. je hebt er 20 fase1, 20 fase2, 20 fase3. 20 kaarten op 1 ronde is duidelijk te veel. in de regels staat er iets van kaarten van de vorige fases combineren, maar het aantal zou in totaal maar 8 zijn. dat lijkt ons dan ook weer wat weinig? dus deden we gewoon per ronde 10 kaarten van de betreffende fase. hoe doen jullie het?
Old 30-03-2013, 23:58   #733   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Tabletopday geëerd met Netrunner. Zelfs 2x gewonnen tegen Kittens! Al was 1 daarvan een opgave na een slechte starthand
Daarna ook nog even 7 wonders omdat Netrunnen met 5 niet zo tof is.

Minder relevant maar ook een uur (of 2) Brawl. Die zotte Kittens die zijn Wii overal meesleurt. Topspel, we moeten dat meer doen

Last edited by Turtle; 31-03-2013 at 00:15.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2013, 19:28   #734   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Nog niet gespeeld, wel de regels gelezen van Dominant Species

Hyped. Eerste indruk qua mechanics is een combinatie van Caylus (acties kiezen waarna die in volgende worden uitgevoerd) en El Grande (Majority) met een aantal twists (extinction, glaciation,...)
Bedoeling is te overleven (en VP's te scoren) terwijl de aarde stilaan in een ijsvlakte verandert. Je kan gaan lopen, je aanpassen, andere dieren het moeilijker maken en best area's scoren waar je de meerderheid hebt, maar oppassen als je daar niet het dominante ras bent.

Regelboek was alvast iets lichter dan gevreesd, met duidelijke voorbeelden. Zou ook met elk aantal spelers vrij goed moeten werken, al zou 4p de sweet spot zijn.
2 geeft je meer controle, 6 is wss totale chaos.

Wie komt er af?

Het hoge prijskaartje, lijkt me een gevolg van de shitload hout in de doos
Old 31-03-2013, 21:20   #735   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

K ondertussen een ronde of 3 gespeeld met de GF.

Wat schrik voor een "majority" game met 2, maar damn dat is goed uitgewerkt.
Je komt heel snel in elkaars vaarwater en posities zijn zeer fragiel. Het ijs rukt op en wiped hele gebieden.
Of als er plots wat "elements" (voedseltypes) verdwijnen, kan het goed zijn dat je dieren op een bepaalde tegel uitsterven.

Ook moet je oppassen als je ergens de meerderheid hebt, dat de andere niet dominant is (hangt af vh voedsel), want de kaarten die de dominante krijgt zijn potentieel dodelijk.

Topper!
Alleen jammer dat de speelduur met meer dan 2 snel naar de 3-4u tikt en het 80€ kost.
Old 02-04-2013, 17:06   #736   link
Robin
Redactie

Robin's Avatar

Laatste tijd:

Erg veel Revolver (spel of 7-8). Toch wel een 2-player toppertje hoor. Speelt snel en blijft toch even spannend tot nu toe.

Onlangs begonnen met Descent 2nd Edition. Spel ziet er enorm tof uit, maar ik ben met een beetje een dubbel gevoel van tafel gegaan. Maar dat lag er meer aan dat ik maar alweer de Overlord was, en ik denk dat het antagonist spelen me een beetje begint tegen te steken (roleplay, mansions of madness,...). Om altijd 4 man te hebben die enorm zitten te hopen op slechte rolls van u en niet blij zijn bij goeie, begint op den duur wat in mijn vel te steken. Toegegeven, ik ben geen held in het verliezen, maar zelfs toen ik een quest won, was de overwinning een beetje bitterzoet, aangezien 80% van de tafel er niets aan vindt.
Ook het feit dat ik alleen speel tegen een vierkopping team is wat lastig, ik zit vaak 10 minuten op mijn beurt te wachten, terwijl de heroes hun beurt mooi samen uitplannen, om dan in 2-3 minuten tijd mijn beurt te spelen, en daarna te merken dat ik iets erg doms heb gedaan, terwijl bij de heroes er altijd wel iemand de andere laat weten wanneer hij een tactisch slechte beslissing maakt. Daardoor is het voor mijn (beperkt) taktisch brein ook wat lastiger ...

Soit, met slecht gevoel de tafel verlaten, maar na er tijdje over na te denken, denk ik dat ik het spel gewoon met een andere instelling moet benaderen, en nu heb ik er alweer erg veel zin in. Want 't is best wel een vree wijs spel .
Old 03-04-2013, 00:07   #737   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Quote:
Originally Posted by Guns View Post
Ik heb Twilight Struggle gekocht omdat fuck it 't klinkt 101% awesome.

Al mijn vrienden: "ah bloo bloo 's maar met twee spelers wei wei de koude oorlog zo saai"

BOLAF ZIJT ALLEMAAL ONTSLAGEN K ZOEK WEL ANDER VRIENDEN
Schoonbroer kunnen overtuigen om keer te spelen. Pretty awesome. 'k Ben verloren, maar veel zegt dat niet echt. 't Was langs beide kanten vrij reactief spelen, spel ging heen en weer naargelang wie de beste kaarten had/meest chance had met de dice en die slinger sloeg toevallig richting hem tegen het einde van het spel.

Maar toch goedgekeur, want t was vrij duidelijk dat ge er veel strategie en anticipering kunt insteken eens ge het spel wat beter doorhebt, en een beetje besef hebt van welke risico's ge zijt aan het lopen enzo
Guns is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2013, 08:23   #738   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Kben nog niet aan Terra Mystica geraakt, zit met verhuis enzo
Tyrael is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2013, 10:53   #739   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Quote:
Originally Posted by Guns View Post
Schoonbroer kunnen overtuigen om keer te spelen. Pretty awesome. 'k Ben verloren, maar veel zegt dat niet echt. 't Was langs beide kanten vrij reactief spelen, spel ging heen en weer naargelang wie de beste kaarten had/meest chance had met de dice en die slinger sloeg toevallig richting hem tegen het einde van het spel.

Maar toch goedgekeur, want t was vrij duidelijk dat ge er veel strategie en anticipering kunt insteken eens ge het spel wat beter doorhebt, en een beetje besef hebt van welke risico's ge zijt aan het lopen enzo
Ben nu ook wat aan 't bijlezen over TS, en blijkt nu ook dat we lijk duust dingen fout hebben gedaan ofzo. 't Is geen moeilijk spel, maar ge moet echt wel continu aan erg veel denken, zelfs gewoon maar om de regels correct te volgen.
Guns is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2013, 11:19   #740   link
Robin
Redactie

Robin's Avatar

Zoals wat allemaal? Ook nog maar 2 maal gespeeld, inderdaad makkelijk te leren, hard to master enzo, maar vraag me af wat jij (en ik wrs) allemaal fout hebt gedaan?
Reply

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Thread Tools

Posting Rules