Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 6 42.86%
3.5 sterren 3 21.43%
3 sterren 3 21.43%
2.5 sterren 2 14.29%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 14. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 30-10-2017, 21:08   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Blade runner 2049'

2049. K (Ryan Gosling) is een Blade Runner, een politieagent die oude replicants, synthetische mensen zonder beperkte levensverwachting, opspoort en uitschakelt. De ontdekking van een koffer met een mysterieuze inhoud brengt K op het spoor van een geheim dat het evenwicht tussen mens en replicant volledig onderuit kan halen.

'Blade runner 2049' is geen hapklare sequel. De eerste keer dat ik de film zag had ik het gevoel dat ik een deel van de prent gemist had. Ik was vooral bezig met het volgen van de nogal ingewikkelde plot en mij aan te passen aan de sombere, bedachtzame toon die regisseur Denis Villeneuve hanteert. Dat Villeneuve er geen spektakel à la Michael Bay van zou maken, daar had ik na 'Arrival' wel vertrouwen in. De vraag was vooral wat voor film Villeneuve zou maken, en of het tegen de torenhoge, bijna onrealistische verwachtingen van de fans van Ridley Scotts klassieker op zou kunnen tornen.

Na een tweede kijkbeurt ben ik ervan overtuigd dat Villeneuve de best mogelijke 'Blade runner' heeft gedraaid die uit zijn eigen koker kon komen. Waar ik de eerste keer vooral gefocust was op het verhaal kon ik de tweede keer veel meer genieten van de overdonderende aanpak waarvoor Villeneuve, D.O.P Roger Deakins en componisten Benjamin Walfisch en Hans Zimmer zijn gegaan. Verhaal, beeld en geluid smelten samen tot een ijzersterke science-fiction noir. Als ik 'Blade runner 2049' in één woord zou moeten omschrijven zou het 'grandioos' zijn. Sony heeft een topregisseur 150 miljoen dollar gegeven en die topregisseur heeft dat geld gebruikt om zijn eigen artistieke visie op Philip K. Dicks novelle en Ridley Scotts toekomstvisie los te laten. Het knappe aan deze 'Blade runner 2049' is dat Villeneuve zijn voorganger niet slaafs volgt maar wel het DNA van het origineel heeft gebruikt als uitgangspunt voor een film die op veel vlakken een stuk complexer is.

Drie sleutelfiguren die van 'Blade runner' een schot in de roos maakten keren terug. Ridley Scott producet, Harrison Ford herneemt zijn iconisch rol als Deckard en Hampton Fancher tekent opnieuw voor een prachtig, intelligent scenario vol ethische vraagstukken over menselijkheid. Gedurende 160 minuten vuurt 'Blade runner 2049' de ene na de andere uitdagende hypothese op de kijker af. Intrigerend is ook dat terwijl het scenario zich in het verlengde van het origineel lijkt te bevinden Villeneuve en Fancher toch afstand nemen van Ridley Scotts visie dat Deckard zelf een replicant is, door middels een aantal subtiele elementen opnieuw te laten uitschijnen dat Deckard gewoon een mens van vlees en bloed is.

Ik kon de film de tweede keer nog veel meer appreciëren. Het verhaal leek meer steek te houden, ik kon de prachtige, gestileerde beelden de aandacht geven die ze verdienen, had zonder me al te veel te moeten focusen op de plot meer ruimte om me in de bedwelmende sfeer onder te dompelen en kon me volop laten overdonderen door de magistrale soundtrack (ik heb Vangelis welgeteld 5 seconden gemist) en de schitterende manier waarop het Californië van 2049 tot leven wordt gewekt. De beeldregie is voortreffelijk, met evenveel minimalistische decors als bombastische shots van gigantische onder smog bedekte stadslandschappen. Zowel visueel als qua geluid is dit van het allerstrafste wat 2017 te bieden heeft.

Ryan Gosling, Ana de Armas en Sylvia Hoeks zijn uitstekend in hun rollen. Ondanks de sombere sfeer en duistere opflakkering van geweld weten ze menselijkheid te vinden in de meest onverwachte hoeken. 'Blade runner 2049' had makkelijk een kille, afstandelijke brok cyperpunk kunnen zijn maar een aantal ontroerende momenten en enkele goed getimede humoristische toetsen houden de gravitas van het verhaal verteerbaar.

Twee jaar geleden had ik het geluk om de gerestaureerde 4K-versie van 'Blade runner' in de bioscoop te zien. 'Blade runner 2049' op groot scherm ervaren valt te vergelijken met dat genot. Hoewel ik een persoonlijke voorkeur heb voor Scotts klassieker met zijn strakkere speelduur, een onvergetelijke Rutger Hauer en de soundtrack van Vangelis, is 'Blade runner 2049' op zichzelf beschouwd een fantastische filmervaring. Lang maar nooit langdradig, artistiek en constant boeiend, uitdagend en intrigerend, immersief en meeslepend. Overweldigende science-fiction.

4 sterren op 4

Last edited by Maniac; 02-11-2017 at 08:52.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2017, 08:17   #2   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Fantastische filmervaring, maar toch 1 bedenking:
Blade Runner (de eerste) steunt heel sterk op (vaak onbeschaamde in your face) visuele symboliek en een (soms nogal potsierlijk) poëtisch-filosofisch taaltje. Daarin zit de charme en de sterkte van die film volgens mij: het is allemaal niet heel ingewikkeld, maar alles zit in de beelden. Vandaar ook dat de film zoveel beter geworden is zonder die voice-over. In Blade Runner 2049 wordt daar soms nodeloos van afgeweken, door toch maar even een personage te laten zeggen wat al uit de beelden moest blijken, of door er nog een scène in te steken die de puntjes nog wat explicieter met elkaar verbindt. En dat doet dan de visuele kracht een béétje te niet.

Los daarvan: topfilm.
Old 03-01-2018, 01:18   #3   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

Daarnet gaan zien in de cinema. Op m'n eentje, maar ik moest en zou hem nog zien voor hij uit de zalen verdwijnt. Was al in het kleine zaaltje 11 in kinepolis Gent, dus het zal niet lang meer duren.

Fantastische film. De film zelf vond ik qua plot niet echt ingewikkeld, ik had destijds meer 'last' met de originele versie. Ik zag de twists telkens wel aankomen. Maar het kan ik goed zijn dat ik nog eens moet kijken om alles goed door te hebben, want ik vond bijvoorbeeld net dat ze wél Ridley Scott zijn versie volgden (zie post Maniac, om zelf niets te spoilen). Decor en geluid zijn, net zoals in de eerste film, alvast weer twee fantastische hoofdrolspelers. Heerlijk om zo'n films te beleven.

Als ik dan toch een verschil tussen de twee films zou moeten aanduiden, is dat de sfeer toch niet volledig hetzelfde is. De eerste had een veel groter film noir-gevoel, en was bovendien veel dreigender, op momenten zelfs angstaanjagend.
Dat had ik nu niet meer. Het lijkt me dat ze de focus van film noir verlegd hebben naar nog wat meer cyberpunk. Dat stoort uiteraard niet, de film noir zit er nog wel in, maar het is gewoon anders. Waardig vervolg op één van mijn favoriete films aller tijden.

By the way, zijn ze trouwens aan het opbouwen voor nog een film? Want ik had het gevoel dat er bewust een aantal zaken inzaten waarmee ze in de toekomst verder konden. Ik heb niets over de film gelezen om mezelf niet te spoilen, dus sorry als dat al lang zou bevestigd zijn.

Last edited by HeLLBirD; 03-01-2018 at 01:35.
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2018, 08:39   #4   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Officieel is er dacht ik geen nieuwe sequel aangekondigd. Eerlijk gezegd zie ik dat ook niet meteen gebeuren, de film presteerde toch licht onder de verwachtingen in de V.S. en had een behoorlijk groot budget.

Het is zeker niet de financiële flop geworden die sommigen ervan maken maar de studio had op meer gehoopt.
Maniac is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules