Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 19-10-2017, 13:38   #5141   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Binnen dit en enkele maanden moet ons huizeken ook verkocht zijn. De verkoop zoek ik zelf te organiseren, maar ik wil wel graag een paar waardebepalingen. Vrijblijvend, dat spreekt. De meeste immo's maken daar wel reclame over, maar loopt dat ook werkelijk vlot? Ik kan me voorstellen dat ze herhaaldelijk blijven memmen om toch maar via hen te verkopen (wat ik ook wel zou verstaan, eerlijk gezegd).
Old 19-10-2017, 23:17   #5142   link
FuNeo
darcore 460

FuNeo's Avatar

Send a message via MSN to FuNeo
laten doen door beŽdigde schatter via bank (koste paar honderd euro)
die zat er uiteindelijk 60K naast (lager geschat dan we verkocht hebben)
laten doen door een immo (gratis en niets meer van gehoord eigenlijk. - we hebben uiteindelijk een paar maand later zonder immo verkocht)
die zat er zowat knal op

tis goed om een algemeen beeld te krijgen, maar ook niet meer. was de paar honderd euro alvast niet waard van de eerste
kijken naar huizen uit de buurt, en zelf met wat boerenstand gelijkaardige panden vergelijken >> any schatter
Old 23-10-2017, 12:26   #5143   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Immo-bureau's doen dat erg vlot, bij ons zijn de drie grootste geweest uit de buurt en hebben ze telkens 1 bezichtiging gedaan en dan 1 bezoek om de waardebepaling uit te leggen.
Het is uiteraard vervelend dat je ze dan nadien moet weigeren, en ja, ze volgen dat op. Maar als ze ietwat professioneel zijn laten ze u ook met rust nadien als je duidelijk bent, want een goede relatie is belangrijk voor hun reputatie in de buurt. Zuur gedrag is contra-productief voor hen. Ze zijn Hello Fresh of Telenet niet.

Ik had liever wel een schatting van de bank gehad, daar hebben paar mensen naar gevraagd. Omdat het meer vertrouwen uitstraalt, al kan ik geloven dat immo's er dichter bij zitten.

Van immo had ik wel verwacht dat ze de prijs gingen overschatten om nadien hem te doen zakken. Dat is normaal de werkwijze om de klant te binden en nadien toch de premie te hebben. Het verschil voor hen is miniem (10% zakken terwijl ze 3% premie hebben is slechts 0,3% voor hen maar 10% voor u). Bij ons echter zaten ze 15% onder ons uiteindelijke verkoopprijs. Dus had de indruk dat ze juist aan het onderschatten waren voor een vlotte verkoop te hebben. Wie weet werken ze met onderlinge prijsafspraken...
Of zijn wij betere verkopers natuurlijk.

Zoals funeo zegt kan je zelf ook wel een idee krijgen door in de buurt te kijken. In tegenstelling tot immo zie je enkel vraagprijzen geen werkelijke verkoopprijzen, maar trek er 10% van af en je zal goed in de buurt zitten. Heb mezelf geabonneerd bij immoweb en realo voor huizen in onze klasse, zodat we telkens op de hoogte waren van de vraagprijzen op de markt.
Immoweb geeft zelfs openbaar info over aantal keer bekeken en opgeslagen, dat geeft u aan hoe aantrekkelijk de samenvatting is, en hoe aantrekkelijk het huis is. Dat samen met aantal dagen te koop.
Old 23-10-2017, 14:15   #5144   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

Wij hebben destijds zelf verkocht via immoweb/kapaza etc en hebben ons huisje zelf geschat naar wat vergelijkbaar in de buurt verkocht werd. Uiteindelijk een prijs gezet die het midden hield tussen de reeds aangeboden woningen, aangezien ons huisje wel meer dan instapklaar was maar op middellange termijn wel wat renovatie kon gebruiken. Maar wees vooral eerlijk met jezelf, want vaak worden huizen overschat (ook door immo-kantoren) waardoor ze te lang op de markt blijven staan en 'verbranden'. Zeker als er ergens duidelijk werken nodig zijn, moet je niet gaan proberen verkopen voor een volwaardige prijs.

Een immo-peet die aan de deur kwam bellen toen hij zag dat wij ons huis verkochten, zei dat hij het voor minstens 10.000 euro meer kon verkopen - wat mij al deed vermoeden dat we een goede prijs hadden gezet, want zoveel meer was dat niet op het totaal. Wij hebben de prijs dan gewoon gelaten voor wat het was en na 3 weken was het weg aan de vraagprijs (elke week wel een potentiŽle koper gehad, maar de twee eerste keren werd hun lening geweigerd bij de bank).

Gezond boerenverstand primeert.
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2017, 20:54   #5145   link
BlaCkBirD
Senior Member

BlaCkBirD's Avatar

woning hier verkocht na 8 maand.

Op zich zat er niet echt veel druk achter, waren bezig met nieuwbouw.

Zowel bank als (3) immo schatters zaten allemaal aardig in de buurt (maximum 5k verschil tussen laagste en hoogste.
Old 02-11-2017, 07:57   #5146   link
DUR0N
Chasing Sunset

DUR0N's Avatar

Sommige woningen en regio's zijn gemakkelijker te schatten dan andere.
DUR0N is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2017, 20:30   #5147   link
DyNaRaX
Senior Member

DyNaRaX's Avatar

Hier wat verder in de straat staat sinds dit weekend een huis te koop en heb reeds een afspraak voor een bezoek.

Wat zijn zowat de punten waar jullie op letten tijdens een bezoek aan een pand?

Het is al even geleden dat ik nog eens vastgoed heb gekocht.
Old 13-11-2017, 20:46   #5148   link
FuNeo
darcore 460

FuNeo's Avatar

zo goed mogelijk proberen wegdenken van wat er op die moment in staat, een ruimte met (te) veel kasten kan klein lijken, of omgekeerd...

niet tťveel denken "als we daar een muurtje wegslaan, als we daar wat aanpassen" - tis rap gedacht maar niet altijd zo rap of makkelijk uitgevoerd. my 2 cents alvast na enige verbouwingen

Indien nadelige elementen (dicht bij spoor, dicht bij industrieterrein, drukke steenweg, ...) eventueel ervaringen eens vragen bij de buren - tenzij je zelf niet twijfelt. Die zullen vaak eerder (te) eerlijk antwoorden
Old 13-11-2017, 20:46   #5149   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

denk dat hij zelf de buren is
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2017, 20:47   #5150   link
FuNeo
darcore 460

FuNeo's Avatar

dan zal hij des te eerlijker zijn! o wait
Old 13-11-2017, 20:55   #5151   link
DyNaRaX
Senior Member

DyNaRaX's Avatar

Gaat over een huis van 2009, ben zeker en vast niet van plan te breken of verbouwen. Wil hooguit eens herschilderen/behangen.

Woon op het einde van de straat, 400 m van het huis, ken dus de directe buren niet maar ken wel de omgeving goed.
Old 14-11-2017, 14:18   #5152   link
DUR0N
Chasing Sunset

DUR0N's Avatar

Vocht in de kelder/muren, en tegenwoordig alles op het EPC.
DUR0N is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules