Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Hot Wheels

Reply

Thread Tools
Old 11-03-2015, 12:18   #1   link
Horla
Senior Member

motorreglement

Een vraag voor de motorrijders:
Mogen jullie aan een rood licht de auto's voorbijsteken?

Ik stond gisteren aan een rood licht te wachten (met links, recht, voor en achter mij auto's) en wou nog vlug iets uit mijn koffer halen. Gehaast als ik was, heb ik niet in mijn spiegel gekeken (dom uiteraard) en een moto geraakt die zich tussen de auto's door aan het wringen was. Gelukkig enkel blikschade tot gevolg.

Ik heb uiteraard een fout gemaakt door niet in mijn spiegel te kijken maar ik vraag mij af of de moto wel tussen de auto's door mag komen en niet gewoon voor de lichten moet wachten. Het internet levert mij niet veel op behalve dat ze in de file mogen voorbijsteken.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2015, 12:47   #2   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

Stilstaand verkeer zowel links als rechts van u mag je altijd voorbijrijden, dat is niet hetzelfde als voorbijsteken/inhalen. Tussen rijdende files mag bij mijn weten alleen op de autostrade, is een uitzondering want dan haal je dus een deel van het verkeer langs rechts in.

Hij zou eventueel wel een fout kunnen gemaakt hebben door bijv. een verdrijvingsvlak te gebruiken of een voorsorteerstrook die niet overeenkomt met de richting die hij uiteindelijk uit ging rijden als hij niet op uw deur was gebotst, maar da's moeilijk te zeggen zonder te weten hoe het kruispunt er uitziet en waar die mens naartoe wou.

"Wringen" is sowieso wel nogal tendentieus taalgebruik in deze context.
Clipper is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2015, 12:54   #3   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

Correctie, filteren tussen rijdende files mag blijkbaar ook zo goed als overal:

Quote:
Het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files wordt uitdrukkelijk niet als inhalen beschouwd. De motorrijder mag terwijl hij dit doet niet sneller dan 50 km/h rijden en het snelheidsverschil mag niet meer dan 20 km/h bedragen. Op autosnelwegen en autowegen moet hij tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.
Old 11-03-2015, 14:26   #4   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Die limieten van 50 en 20 zorgen er wel voor een overtreding in 90% van de gevallen denk ik.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2015, 14:36   #5   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

Ja, da's zeker waar. Ik rij zelf soms al te snel door de file en ik heb nog nooit een andere filterende motorrijder ingehaald maar er wel al veel doorgelaten. En dan zwijg ik nog over "filteren" tussen gewoon druk verkeer dat eigenlijk helemaal geen file is.

Doet allemaal niet veel ter zake voor Horla zijn geval, 'k denk dat die beter kan hopen dat die motard over een volle witte lijn is gereden ofzo om zijn gelijk te halen.
Old 11-03-2015, 17:23   #6   link
Horla
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Clipper View Post
Stilstaand verkeer zowel links als rechts van u mag je altijd voorbijrijden
Ook als je op hetzelfde rijbaan rijdt als diegene die je voorbij steekt?
Quote:
Originally Posted by Clipper
"Wringen" is sowieso wel nogal tendentieus taalgebruik in deze context.
Als er een meter ruimte is tussen twee auto's en de motor heeft dus links en rechts maar 10cm over en rijdt op de stippellijn tussen twee rijvakken, dan noem ik dat wringen.
Old 11-03-2015, 17:25   #7   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

de ruimte die er is, speelt geen rol.
hoe had je die mee met de deur: jij zwiert je deur open en de motard rijdt er tegen, of je duwt de motard omver door je deur open te doen?
Old 11-03-2015, 17:50   #8   link
Horla
Senior Member

Ik doe mijn deur 15 cm open en hij rijdt er tegen. Dus eigenlijk tegen de korte kant van mijn deur. Daarom ook dat ik enkel een blutsje heb aan de binnen/zijkant van mijn deur.

Soit, het was om te weten hoe slecht ik er voor stond voor een minnelijke schikking. Aangezien hij zegt dat het €450 + werkuren is om te herstellen, zal het toch de verzekering worden want dat samen zal meer zijn dan ik jaarlijks aan mijn verzekering betaal. Zo veel zal mijn premie wel niet stijgen
Old 11-03-2015, 18:35   #9   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

Quote:
Originally Posted by Horla View Post
Ook als je op hetzelfde rijbaan rijdt als diegene die je voorbij steekt?
Jazeker, als er bijvoorbeeld een volle witte lijn links naast uw strook zou zijn dan mocht hij zelfs alleen maar langs u zonder dat vak te verlaten.
Old 11-03-2015, 21:32   #10   link
DaHitch
Resident Curmudgeon

DaHitch's Avatar

Zelfs al maakt die motorrijder een illegaal manoeuvre (wat volgens mij niet het geval is afgaande op uw uitleg), jij bent nog steeds in fout door uw deur open te zwaaien zonder in de spiegel te kijken.
En ja, motorrijders mogen bij een rood licht naar voor rijden tussen de auto's door.

FYI: Zelfs als je naar links af slaat moet je in de spiegel kijken om te checken of iemand je wil inhalen. Ik heb een paar maanden geleden zo een ongeval zien gebeuren met een motorrijder die traag rijdend verkeer aan het inhalen was. Auto slaat naar links af en hij vol in de flank. Ik was ervan overtuigd dat hij in fout was (hij haalde namelijk auto's in -de auto's stonden niet stil- en hij was niet aan het filteren -slechts 1 vak per rijrichting), de afslaande auto maakt echter een manoeuvre en wordt verondersteld zich ervan te vergewissen dat er niet alleen geen verkeer komt van de tegenovergestelde richting, maar er ook niemand aan het inhalen is.
Ik zeg het maar omdat ik geen zin heb om op uw motorkap te liggen.

I don't mean to sound bitter, cold, or cruel, but I am, so that's how it comes out.
Racing is life. Everything else is just waiting.
Racing, competing, is in my blood. It's part of me, it's part of my life; I've been doing it all my life. And it stands up before anything else.
Accelerated movement sharpens the senses, dulls reality, heightens perception, quickens the mind, slows time, purifies travel, transports my being into another world - the place I want to live.

Last edited by DaHitch; 11-03-2015 at 21:38.
DaHitch is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2015, 21:54   #11   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Technisch gezien is hij een manoever aan het uitvoeren, door je in te halen. Jij zwaait je deur open nadat hij het manoever is begonnen, dus jij bent in fout.
Old 11-03-2015, 22:08   #12   link
DaHitch
Resident Curmudgeon

DaHitch's Avatar

Een stilstaand voertuig voorbijgaan is geen manoeuvre, dat wordt wettelijk niet gezien als inhalen.

I don't mean to sound bitter, cold, or cruel, but I am, so that's how it comes out.
Racing is life. Everything else is just waiting.
Racing, competing, is in my blood. It's part of me, it's part of my life; I've been doing it all my life. And it stands up before anything else.
Accelerated movement sharpens the senses, dulls reality, heightens perception, quickens the mind, slows time, purifies travel, transports my being into another world - the place I want to live.
DaHitch is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2015, 07:53   #13   link
Horla
Senior Member

Zeg mannen, ik beweer nergens dat ik niet in fout ben. Ik zeg zelfs letterlijk "ik heb uiteraard een fout gemaakt". Ik vroeg mij gewoon af of een motorrijder dit wel mocht doen en het geen gedeelde fout was.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Hot Wheels

Thread Tools

Posting Rules