Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Sport

Reply

Thread Tools
Old 06-08-2016, 12:13   #1   link
Drennargh
Senior Member

Drennargh's Avatar

Fietsen en tandwielen

In't kort:

Welke cranks en cassette gebruiken jullie?

Hebben jullie er standaard genomen en niet te veel naar omgekeken of welke overwegingen hebben jullie gemaakt?

Uitgebreide intro:

Op de racefiets heb ik vaak het gevoel dat ik een versnelling te laag is en de volgende te hoog. Ik reed voorheen met een compact maar de nieuwe (2de hands) fiets die ik heb aangeschaft heeft standaard een 52-39 crank.

Als ik zware ladingen vervoer met mijn aanhangwagentje op mijn stadsfiets heb ik wederom het gevoel dat de laagste versnelling vaak te hoog is en ik veel te veel kracht moet zetten.

Ik ben dan wat gaan rondneuzen en vandaag kwam ik dit filmpje tegen dat de standaard geleverde versnellingen op fietsen bekritiseert en het probleem uitlegt.

In het filmpje gebruikt hij BikeCalc waar je de snelheid op een bepaalde cadans per tandwiel kan nakijken.

http://www.bikecalc.com/speed_at_cadence

Zelfs met 50x11 kan je aan 130rpm bijna 75km/h halen, en op een comfortabele 90rpm haal je nog 51,5km/h, maar hoe vaak doe je dat?

Anderzijds is de sprong inderdaad te groot als er niets tussen 52x23,21,19 zit.

Zelfs met een sprong van 1 tand en een crank van 50 is het verschil nog steeds groter dan 1km/h en zit je in het midden van je cassette (50x16) nog aan 35,5km/h aan 90rpm.

Ik overweeg nu een 48-30 en 11 speed 30-10 te zoeken. 48x10 aan 130rpm is nog steeds een zotte 78,5 en de verschillen met de cassette zijn kleiner dus de sprongen ook.

Zijn jullie gelijkaardige problemen tegen het lijf gefietst (LOLOLOL)?

Enkele toepasselijke filmpjes van GCN:

Slaan, overslaan, doodslaan, afslaan, inslaan, beslaan, opslaan, uitslaan, toeslaan, tegenslaan, doorslaan, ontslaan, neerslaan, bananaphoneslaan: al de rest. ==> Voltooid deelwoord: -geslagen

Last edited by Drennargh; 06-08-2016 at 12:28.
Drennargh is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2016, 12:16   #2   link
rooz
Gemiddelde JPL-Speler

rooz's Avatar

Teus ga van Drennargh zijn account pls
rooz is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2016, 12:22   #3   link
rooz
Gemiddelde JPL-Speler

rooz's Avatar

Maar kvind het wel interessant, mijne is gewoon standaard aangezien ik m'n fiets gewoon gebruik om te commuten.
rooz is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2016, 12:23   #4   link
Banaan
Senior Member

Banaan's Avatar

Vergeet niet rekening te houden met capaciteit van je derailleurs voor je andere cranks/cassettes steekt.
Niet elke derailleur kan bvb een 30t cassette aan of een 18t verschil bij uw voorste tandwielen.

Ik rij op een aantal verschillende fietsen. Mijn "stadsfiets" waarmee ik ga winkelen rij ik met 50-34 en een 9 speed en heb ik nooit het gevoel dat ik in de verkeerde versnelling zit.
Op 1 van mijn stalen fietsen staat een 52-39 met 7 speed, en die ga ik wel eens naar een 50-34 ombouwen denk ik. 52t of 53t heb ik echt niet nodig, zoals je zelf aanhaalt is het al moeilijk genoeg om door te trappen in een 50x11.
Old 06-08-2016, 15:49   #5   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

De kritiek van DR lijkt mij voornamelijk gericht op 'adventure bikes' en niet zozeer op racers. Zelf heb ik op mijn beide koersfietsen een compact zitten: de trek met 34-50 28-12 en de canyon met 34-50 32-11. Met 34x28 ben ik al menig alpen col opgereden. Beide fietsen beschouw ik evenwel als road bikes en geen 'adventure bikes' (wat voor mij toch wel offroad impliceert). Voor offroad werk zou een compact afmontering inderdaad onvoldoende zijn, maar mijn 25cc slick banden zijn dat ook. Evenals het carbonnen kader op mijn Canyon ...

In jouw geval zou ik de dubbel wel zo snel mogelijk vervangen. Maar om dan onmiddellijk naar een exotische 48-30 te gaan? Waarom niet een gewone 50-34 compact met een grotere 11 speed cassette (eventueel heb je dan wel de meerkost van een long cage derailleur)?
logion is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2016, 17:23   #6   link
BOERteun
Senior Member

BOERteun's Avatar

Mijn koersfietsen zijn beide 10sp 50/34 11/28, kan me niet herinneren dat het ooit echt een beperking was. Tenzij je bijna prof bent of nooit bergen doet zou ik compact nemen met een zo groot mogelijk bereik achteraan. Als je geen comfortabel verzet vindt, ben je dan niet boven je mogelijkheden aan het fietsen?
BOERteun is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2016, 20:00   #7   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

I'm with Teun. Ongeveer.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2016, 21:25   #8   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

hmja, optimale gearing uitzoeken kan nogal iets zijn. uiteindelijk draait het allemaal om een compromis.
wanneer de vertandingen dicht bij elkaar liggen dan zul je altijd wel de juiste versnelling vinden, maar is je bereik in snelheid beperkt. moet je je gaan beperken tot een lagere, gemiddelde of hogere snelheid. een auto met korte versnellingen zal sneller accelereren, maar de topsnelheid zal beperkt zijn.
bij wijdere ratios in vertanding zul je zowel traag/bergop kunnen rijden als snel en in afdaling, maar zullen de trappen tussen de versnellingen groter zijn. een auto met lange versnellingen (de meeste dus) rijdt aangenaam en heeft een goede topsnelheid, maar acceleratie is trager en bij sportief rijden zul je soms moeten kiezen tussen veel te laag in toeren, of dom hoog (diesel) of dicht tegen de begrenzer (naft) moeten rijden

voor een racefiets kun je vertandingen nemen die dichter op elkaar liggen, maar dan zul je wel gekloot zijn wanneer je kleine/grote beklimmingen gaat doen.
voor een fiets met aanhangwagen is het verstaanbaar dat de standaard vertanding tekort schiet. je wil daar versnellingen op die een pak lichter zijn. valt goed mee met een stadsfiets, maar wanneer je buiten de stad wat snelheid wilt maken kan dat dan dik tegenvallen.
Old 06-08-2016, 22:59   #9   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

Wat een gemem. Gewoon doen wat Teun zegt en gassen.
Zwoep is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2016, 01:43   #10   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

yup, doen zoals zwoep zegt. niet nadenken in het leven en gewoon u amuseren.
Old 09-08-2016, 14:04   #11   link
Drennargh
Senior Member

Drennargh's Avatar

Quote:
Originally Posted by logion View Post
De kritiek van DR lijkt mij voornamelijk gericht op 'adventure bikes' en niet zozeer op racers.
Hij praat grotendeels over gewone fietsen, maar het is natuurlijk ook van toepassing op racefietsen.

Denk dat hij impliceert dat indien je rpm pakweg >90 wilt behouden om efficiŽnt te zijn, je al een pro moet zijn om 52x11 regelmatig te benutten en je beter (zeker als beginner) een groter bereik in je cassette hebt en een veel kleinere crank.

Quote:
Originally Posted by logion View Post
In jouw geval zou ik de dubbel wel zo snel mogelijk vervangen. Maar om dan onmiddellijk naar een exotische 48-30 te gaan? Waarom niet een gewone 50-34 compact met een grotere 11 speed cassette (eventueel heb je dan wel de meerkost van een long cage derailleur)?
30 staat sowieso op een triple en 48 chainrings zijn ook niet zo exotisch, toch? Is dan wel even uitzoeken dat het op het crankstel past. En als dat te lastig is, gewoon een compact uiteraard.

Quote:
Originally Posted by BOERteun View Post
Als je geen comfortabel verzet vindt, ben je dan niet boven je mogelijkheden aan het fietsen?
Uiteraard voel je het verschil in cadans meer wanneer je meer kracht uitoefent, dus zeker als ik hard ga, maar het zou boven m'n mogelijkheden zijn als ik de cadans constant wil houden op een hogere versnelling waar ik eigenlijk te zwaar voor moet trappen omdat de cadans op de lagere versnelling te hoog ligt om comfortabel aan te houden.

Op zich niet zo'n probleem, natuurlijk. Meh. Maar ben wel benieuwd met welke set-ups iedereen rijdt.

Slaan, overslaan, doodslaan, afslaan, inslaan, beslaan, opslaan, uitslaan, toeslaan, tegenslaan, doorslaan, ontslaan, neerslaan, bananaphoneslaan: al de rest. ==> Voltooid deelwoord: -geslagen
Drennargh is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2016, 15:21   #12   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

50-34
12-30
Old 09-08-2016, 19:23   #13   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

50-34
11-28

Waarom? Kwam standaard zo, en eigenlijk nog niet het gevoel gehad dat ik te kort kom.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2016, 12:43   #14   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

50-34
12-25

Doet pijn op bergjes als je uit conditie bent, maar eens de knieen meewillen lukt 34-25 voor alles in oost-vlaanderen / pays des collines.
ibaun is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2016, 13:38   #15   link
BOERteun
Senior Member

BOERteun's Avatar

Ik heb de gewoonte om zwaar te trappen, op mijn koersfiets kom ik in BelgiŽ zelden van mijn buitenblad af.

Koers: 50-34 11-28
CX: 46-36 11-32
BOERteun is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2016, 15:57   #16   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

Kheb het gezien. Ge zou beter nen singlespeed kopen gij.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Sport

Thread Tools

Posting Rules