Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 15-11-2015, 09:39   #161   link
Shai-Hulud
The slightly odd

Quote:
Originally Posted by logion View Post
Een leuk staaltje gratis en open software: https://owncloud.org.
Open alternatief voor dropbox, onedrive, google drive, ... Kunt het zelf hosten of met een van hun herkende providers in zee gaan. Draait hier alleszins goed op een VPS.
Inderdaad zeer handig. Ik gebruik dat ook al een hele tijd om mijn documenten bij te houden.

Owncloud spreekt ook CalDAV en CardDAV, dus je kan het ook gebruiken om je kalender en contacten te synchroniseren. Apple devices spreken dat gewoon, en voor Android bestaan er plug-in apps geloof ik.
Shai-Hulud is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2015, 14:54   #162   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Quote:
Originally Posted by Shai-Hulud View Post
Inderdaad zeer handig. Ik gebruik dat ook al een hele tijd om mijn documenten bij te houden.

Owncloud spreekt ook CalDAV en CardDAV, dus je kan het ook gebruiken om je kalender en contacten te synchroniseren. Apple devices spreken dat gewoon, en voor Android bestaan er plug-in apps geloof ik.
Dat app concept in owncloud is wel nog interessant. Trekt een beetje op een app store voor cloud applicaties die je zelf kunt hosten/beheren.

Nog een interessant initiatief is gratis SSL certificates via letsencrypt.org. Momenteel nog in closed beta, maar mijn aanvraag werd reeds na 1 dag verwerkt. Door het volledig automatiseren van certificaataanvragen, kunnen ze een gratis dienst aanbieden. Wordt herkend door alle major browser vendors.

Vanavond trouwens een talk van de Richard Stallman in Gent over copyright. Ben benieuwd.
logion is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2015, 16:04   #163   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

Hé dat is zo te zien wel interessant, die mogelijkheid tot automatiseren van certificaatrenewal met de letsencrypt CLI tool. Momenteel gebruik ik een gratis cert van bij startssl.com, één jaar geldig en ik vernieuw het manueel. Als letsencrypt in open beta gaat zal ik dat eens uittesten.
dweezil is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2015, 17:38   #164   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Bij letsencrypt zijn certificaten slechts 3 maanden geldig, maar mijn certificaat was aangevraagd/gevalideerd en geïnstalleerd met slechts 1 commando:
./letsencrypt-auto certonly -a webroot --webroot-path /usr/share/nginx/html -d xxx.be -d www.xxx.be --server https://acme-v01.api.letsencrypt.org/directory --agree-dev-preview

Als uw nginx installatie goed staat (wat je slechts eenmalig hoeft te doen; bij apache is dit zelfs automatisch denk ik), dan kun je dit gewoon in een twee maandelijkse cron job steken (samen met een server reload/restart) en je hoeft jou er niets meer van aan te trekken
Old 04-12-2015, 08:32   #165   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

FYI letsencrypt is nu in public beta: https://letsencrypt.org/2015/12/03/e...blic-beta.html
Old 04-12-2015, 13:33   #166   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

Ziezo, letsencrypt gebruikt voor mijn 2 domeinen. Volledig automatisch de nginx configs aangepast.

Ik zat eventjes vast met een "Failed to connect to host for DVSNI challenge" error, bleek uiteindelijk dat het kwam door de reverse proxy van Cloudflare die aanstond op de dns.
Old 15-01-2016, 07:44   #167   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Het gaat redelijk hard vooruit bij letsencrypt: https://letsencrypt.org/stats/
Eind januari is het trouwens FOSDEM in Brussel, jammer genoeg past dat weekend net niet :-(
Old 12-02-2016, 14:55   #168   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

Ik had nood aan een eID-reader om mijn afspraken in het uz te beheren en heb een vasco 905 gekocht. Die was het goedkoopst en heeft linux ondersteuning.

Met ccid, pcsc en eid-mw lukt het om met eid-viewer mijn kaart succesvol uit te lezen.
Installeer firefox add-on, importeer en configureer de Belgium Root certificaten en voila, het werkt.

Met Chrome daarentegen lukt dat niet (meer).
https://github.com/Fedict/eid-mw/issues/9
https://code.google.com/p/chromium/i...tail?id=579480
Interessant om volgen.

Ik ben toch ook eens naar mypension.be gegaan: Als u uw huidige beroepsactiviteit verderzet tot 01 november 2045, dan hebt u vanaf dan recht op uw werknemerspensioen.
Old 13-02-2016, 23:11   #169   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Ja die eid readers dat werkt wel nog redelijk deftig onder Linux inderdaad, ook die standaard blauwkes: http://bitkicks.com/images001/thumbs/0002517.jpg

Vooral die laatste comment dan: https://code.google.com/p/chromium/i...?id=579480#c10
Vind de comment van fedict wel een beetje raar, want de server van fedict kent toch alle geldige intermediate CA's die in omloop zijn? Zie niet in waarom de client dan de intermediate CA mee zou moeten sturen. Zijn comment vermeldt dat de server dan alle intermediate CA certificaten in het certificate TLS handshake bericht zou moeten steken, maar dat is toch helemaal overbodig voor client authenticatie? Hopelijk mis ik iets, want anders is het meer triestig gesteld bij fedict precies.
Old 25-04-2016, 21:24   #170   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

Zalig dat er weer actief gewerkt wordt aan Compiz 0.8.x met Compiz Reloaded.

Ik heb het net geinstalleerd op mijn xfce desktop en voel me weer 10 jaar jonger. Wobbly windows, open/close animaties vanuit mijn dock onderaan. Waar is de tijd

Sebiet nog wat aan het emerald theme werken zodat het er net als toen uitziet.
Old 25-04-2016, 22:39   #171   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Jees, die kerel ziet er freaky uit in dat filmpje. Zelf zegt het mij nog weinig de effectjes in compiz, doe mij maar de normale window manager van xfce.

Ondertussen is ubuntu 16.04 bijna een week uit. Dacht eraan om te upgraden (clean install), maar ga dan waarschijnlijk van eerste keer overschakelen naar rolling distro gelijk Arch. Het rolling model lijkt aangenamer dan elke 2 jaar een upgrade te doen, alleen is voor veel software Linux=ubuntu. En dat schrikt mij wel nog een beetje af. Zou eens moeten checken hoe het staat met Dropbox, skype, steam en MS Office (wine).
Old 01-09-2016, 21:04   #172   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Vraagje aan de linuxboys hier. Ik heb de volgende setup:

http://forum.shrimprefuge.be/showthr...31#post1434731

Bijkomend:
Dual Band Wireless ~90Mbps
4k scherm & desktop environment
Ubuntu 16.04

Kodi streamt vanop Windows pc die wired in het modem zit. Heeft jarenlang dienst gedaan als 'htpc'.

Het meeste gaat vrij vlot, maar dit kan ik bv niet afspelen:
https://www.ted.com/talks/tim_urban_...or?language=en

In de browser hakkelt het een beetje, maar full screen wordt het helemaal onbekijkbaar. En dat gebeurt bij full screen yt soms ook. Het beeld flikkert en het lijkt alsof geopende vensters uit de achtergrond in witte vierkanten door de video komen.

Kodi bolt af en toe vrij goed. Af en toe gaat het hopeloos fout:
http://i.imgur.com/0dZn7fx.jpg

Mijn 8 jaar oude Vaio draait kodi zonder problemen. Op mijn nieuwe pc crasht het soms zodat ik moet kill -9'en. Is dat gewoon omdat zowel 16.04 als de hardware nog te jong zijn? Of is het systeem feitelijk toch underpowered en moet ik er mijn graka (gtx960) bij in proppen? Als ik de resolutie naar gewone 1080p zet, heeft hij het ook.

Op mijn laptop draait heel het handeltje (ook 16.04) stabiel. Maar ik kan me herinneren dat dat een aantal jaar geleden, toen ik er voor de eerste keer linux op duwde, ook niet bepaald het geval was.

Iemand tips?
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2016, 12:41   #173   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Ik ben er niet uitgeraakt. Me gewoon een W10 OEM van 18 euro gekocht. It just works.

Betekent dat dat de gemiddelde linux gebruiker gewoon constant naar dodgy video kijkt, of ben ik de enige die op verschillende toestellen hetzelfde probleem tegen komt?
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2016, 10:50   #174   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

ik heb ook eens kodi geïnstalleerd op mijn gentoo laptop. De laatste versie in portage is 16.0, 16.1 en 17.0_beta1 zitten blijkbaar nog in een pull.
16.0 gaat niet met gcc-6.2.0 en uit luiheid heb ik dan maar gewoon de live ebuild in portage gepakt en kodi recht van git gecompileerd. Enkel een klein foutje uit de ebuild moeten halen op het einde en het lukte zowaar.
De TED en exodus add-on erop gezet en die werken zonder problemen. Dan met chrome die naar mijn chromecast aan de tv casten. En terwijl ik aan het casten ben kan ik gewoon surfen. nice.

Op mijn desktop werkte het ook. Graphics van Laptop is een Ivy Bridge HD 4000, desktop is een GTX 970. Over Skylake lees ik op reddit dat er toch nog wat problemen zijn. Dat zal nog tijd nodig hebben om goed te werken in linux. Op phoronix zie ik dat recentere kernel en drivers beter zijn voor Skylake. In het geval van ubuntu zou ik gebruik maken van de kernel ppa en padoka ppa voor drivers. Ik zie dat kodi in ubuntu versie 15.2 is, er is ook een ppa met 16.1 en 17.0 beta.

Wel teleurstellend van Intel dat de linux support in Skylake zo achterloopt op windows.
Old 25-01-2017, 17:23   #175   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

Code:
$ curl -s wttr.in/Oostende
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules