Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 05-02-2017, 22:22   #1   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
GeorgiŽ

Na onze fantastische reis naar Bali vorig jaar gaan we het dit jaar iets dichterbij houden en ons oog is gevallen op GeorgiŽ. Al redelijk wat over opgezocht en ook gesproken met wat GeorgiŽrs op het vakantiesalon dit weekend en dat klonk allemaal fantastisch.

Maar, zoals altijd ben ik wel benieuwd of er onder de Shrimpers mensen zitten die al in GeorgiŽ zijn geweest (of er door zijn gereisd).

Want waar we nog steeds niet uit zijn is: daar zelf rijden, of ons laten rondrijden? De ene zegt: "Rij zelf, lekker avontuurlijk", de ander heeft meer iets van: "Zelf rijden? Dat is zelfmoord". Dusja

Alle tips en leuke plekjes dus welkom!
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2017, 22:27   #2   link
Lycas
Senior Member

Reizen Waes gaat er volgende zondag naartoe.
Lycas is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2017, 23:13   #3   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Ja, want reizen Waes is ongelooflijk representatief . Je ziet eigenlijk niet zoveel in dat programma - alleen de absolute highlights, jammer genoeg.
Tyrael is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2017, 00:12   #4   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Ik heb al even geen tv-aansluiting meer, dus ben daar niet zo heel veel mee. Liever persoonlijke ervaringen, uiteraard

Is dat een populair programma btw? Dat daar niet opeens een hype door ontstaat, waardoor de prijzen omhoog schieten ofzo.
Old 06-02-2017, 03:06   #5   link
Muis
grml

Muis's Avatar

Je kan het online bekijken op de site van vrt.
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/reizen-...-sierra-leone/
Old 06-02-2017, 06:28   #6   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Quote:
Originally Posted by Disabled View Post
Ik heb al even geen tv-aansluiting meer, dus ben daar niet zo heel veel mee. Liever persoonlijke ervaringen, uiteraard

Is dat een populair programma btw? Dat daar niet opeens een hype door ontstaat, waardoor de prijzen omhoog schieten ofzo.
Beperkt risico voor landen die 'zo ver' en 'zo gevaarlijk' zijn.

Helaas nog niet geweest, maar wel benieuwd naar (uw) ervaringen. Staat ook op mijn lijstje, sinds een kennis vertelde over haar trip naar Azerbaijan & de *stan's.
BlackRabbit is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2017, 20:31   #7   link
Metal
Senior Member

Metal's Avatar

Ben er in 2009 een 3-tal weken geweest en het jaar erna nog eens 2 weken, wel alleen de hoofdstad. Mijn ex was afkomstig uit Tbilisi en uiteindelijk daar eens gaan kijken. Tbilisi is op zich een mooie stad, natuurlijk heb je het daar op een dag of 4 wel gezien.. De oude "burcht" op de berg is geweldig om te zien, vooral snachts. Daarnaast die immens grote kerk was indertijd ook wel de moeite om te doen. Groot plein er rond met mooi uitzicht over de stad. Ben ook een aantal keer buiten de stad geweest en dan was het snel armoede troef.. Daar toen ook langs een riviertje met allemaal Georgische boeren in een chalet een soort BBQ gehad. Zijn toen richting het noorden gereden als ik mij niet vergis. Niet zo meteen iets spectaculairs, maar was als jonge gast in die tijd wel knap om toch te zien. Een vlucht van 4 uur en aankomen in Tbilisi..daar wen je snel aan, maar eenmaal verder naar het noorden, was het 8 jaar geleden toch echt wel eventjes de ogen opentrekken als "rijke Belg". Batoemi aan de kust zou volgens die mensen ook de moeite zijn om te bezoeken, maar ben er toen zelf niet geraakt (was daar in de winter). Het is daar wel belachelijk goedkoop. Vervoer (taxi of dolmus busjes) en eten kosten daar echt niets. Maar opnieuw...ik had locals bij, als toerist zul je wel afgezet worden, maar dan valt het waarschijnlijk allemaal nog goed mee. Het eten daar is wel een enorme aanrader, net zoals de wijn. Ik heb daar indertijd 3 weken gegeten en gedronken gelijk zot en ik viel daar uiteindelijk eerder af als iets bij te komen. Indertijd met 4 man een hele tafel vol eten op restaurant met zoveel drank als we op konden...Dat heeft toen al bij al iets van een 20 euro gekost en dat was dan nog in een "deftiger" restaurant in tegenstelling tot de meeste gewone restaurantjes die je er tegen komt. Grappig genoeg liggen er langs de "autostrade" (op de rand van de stad) ook geweldige restaurantjes waar je een eigen "kamertje" kan krijgen om te dineren met je groep. Ik blijf erbij, dat eten daar...dat zijn we hier in BelgiŽ niet gewoon.. Veel natuurlijker als wat wij hier in de supermarkt allemaal vinden met bewaarmiddelen en god weet wat nog allemaal. De taxi's zijn wel iets aparts...ik heb er gehad die geen koplampen hadden (snachts), geen ramen, geen gordels...het is daar allemaal normaal en een aantal keer ook mijn hart vast gehouden op de drukke punten in de stad. Zitten genoeg cowboys in het verkeer, maar niet erger als op SiciliŽ uiteindelijk. Aantal keer op cafť geweest wat wel gezellig was.. Veel mensen maken daar ook hun eigen wijn. Herinner me nog een avond op het appartement dat een bovenbuur een feest gaf, nodigde mij ook uit... serveerde zelf gestookte wijn. Zeer straf, maar ook wel lekker. Kerel was een chirurg en moest de dag erna werken. Toen heb ik me wel vragen gesteld

Ik heb daar indertijd mijn hart wel lichtjes verloren, maar dat zal vooral te maken hebben met de geweldige mensen die ik daar heb leren kennen. Die mensen leven op een mager loontje, maar zijn zo ontzettend warm dat het ontroerend is. Als je uitgenodigd wordt bij mensen thuis, ben je als zoon aan huis. Ik ben al een heel tijdje aan het overwegen om er binnenkort nog eens terug heen te gaan. Het duurste was indertijd de vlucht, meen 300 euro enkel vanaf Schiphol met Georgian Airways. Op de heenvlucht met slechts 8 man zitten..ik vergeet het nooit

Last edited by Metal; 06-02-2017 at 20:37.
Metal is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2017, 01:15   #8   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Heel toffe ervaringen om te lezen, dikke merci om ze te delen! Klinkt echt als iets voor ons.
Old 07-02-2017, 07:09   #9   link
rooz
Gemiddelde JPL-Speler

rooz's Avatar

Lap nu wil ik ook gaan
rooz is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2017, 07:50   #10   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Vraag uw vriendin dat ze tickets boekt?
BlackRabbit is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2017, 08:33   #11   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Ik heb er 2 jaar geleden een road trip gedaan van een 2-tal weken. Goedkope vlucht gevonden met Turkish Airlines, citytrip Istanbul eraan verbonden. Was iets van een 250 euro heen en terug.

GeorgiŽ vind ik best wel een aanrader, maar je moet een open geest hebben en een beetje avontuurlijk zijn. Haast niemand spreekt daar Engels. Alles is onderhandelbaar. Sinds Rusland daar een deel bezet krijgt het land veel steun van Amerika en EU. Dat resulteert in een beter wegennet en veel politie op straat, toch in Tbilisi waar je om de 2 minuten spiksplinternieuwe Ford politiewagens ziet voorbijkomen.

Tbilisi is leuk voor een dag of 3, leuk historisch centrum, deels gerenoveerd, nog veel toeristisch potentieel. Ook wat nieuwe gebouwen en moderne parken die een aanvulling zijn op de tristesse van een voormalige belangrijke Sovjetstad.

Ik wou gaan skiŽn in Gudauri, helaas slecht gerekend want het skigebied was net een week dicht. Uiteindelijk doorgereden naar de grens met TsjecheniŽ om toch maar eens te kunnen zeggen dat ik daar gestaan heb.

Wat hebben we oa. nog gedaan:
- Chiatura (veroeste kabelbanen uit Stalin tijdperk die nog operationeel zijn!)
- Stepantminda (Gergeti Trinity Church, zelf offroad naar boven gereden, te gekke ervaring)
- Borjomi (kuuroord met nationaal park)
- Vardzia (nog een actief grottenklooster, de moeite, geen toeristen, gewoon op goed geluk doorwandelen en verrast zijn waar je uitkomt)
- Mestia en Svaneti (wordt sterk toeristisch ontwikkeld door GeorgiŽ, hier staat toerisme echt nog in zijn kinderschoenen, interessant om te zijn)
- Sighnaghi, heel mooi gerestaureerd dorpje met magistraal zicht op wijngaarden en Kaukasus.

En rondom Tbislisi nog een aantal zaken gaan bezoeken (Jvari, Sameba Cathedral, grote dam).

Het eten is inderdaad niet slecht, net als de wijn. Het klopt ook dat quasi elk huishouden nog zijn wijn maakt, maar dat wil niet zeggen dat die ook altijd lekker is.

Wel een heel andere manier van reizen als je Europa/AziŽ gewoon zijt. Mensen zijn gesloten en door taal is conversatie altijd een uitdaging.

Ja, je ziet armoede en dieren in bedenkelijke omstandigheden. Je ziet kilometers lange oude Sovjetfabrieken in the middle of nowhere. Maar dat maakt het reizen net zo interessant.

Als je een auto huurt, neem dan een 4x4.

Last edited by Kolb; 07-02-2017 at 08:37.
Kolb is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules