Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 18-03-2017, 13:28   #721   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Jij doet alsof het hier morgen allemaal moet gebeuren. Dat je nu capaciteitstarieven hebt, is vrij normaal, maar is ook een tijdelijk verschijnsel. Windfluctuaties zijn al voor een riante portie op te vangen door relatief straightforward hybride systemen. En offshore is perfect op HVDC te zetten en tot in Polen te jagen, als ze willen. Denk dat de Limburg ook wel zal lukken. Dat kost wat dinero's, ja. Maar combineer op til staande megaprojecten met eender welke batterijvorm die ze kunnen hanteren, en dat komt helemaal goed. Cynisch kortetermijndenken is nu niet bepaald iets wat veel oplevert als het over renewables gaat.

Dat individuelen met enkel hun zonnepanelen niet meteen off-grid kunnen gaan, lijkt me vrij normaal atm. Het is dan ook geen toereikende oplossing. Als je ze afzonderlijk bekijkt ziet dat er dramatisch uit, maar met combinatie van de juiste systemen in een moderne grid, gaat het echt wel volstaan, en kunnen we uiteindelijk gewoon zelfs zonder extra centrales bereiken.

Ik ben trouwens ook niet meteen een tegenstander van kernenergie. Wel van onze Belgische kastaars. Serieus, hoe vaak hebben die de afgelopen paar jaar niet gedeeltelijk stil gelegen? En dan heb je dus onmiddellijk een fit van - minstens - 500MW. Dat lijkt me nu toch ook niet de meest stabiele oplossing te zijn.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2017, 23:20   #722   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sepulfly View Post

Ik ben trouwens ook niet meteen een tegenstander van kernenergie. Wel van onze Belgische kastaars. Serieus, hoe vaak hebben die de afgelopen paar jaar niet gedeeltelijk stil gelegen? En dan heb je dus onmiddellijk een fit van - minstens - 500MW. Dat lijkt me nu toch ook niet de meest stabiele oplossing te zijn.
niet meer dan vroeger of anderen in de wereld
media er vanaf het debat rond LTO Doel 1/2 gewoon gigantisch hard opgesprongen
al heeft de sabotagezaak en het scheurtjesdossier het de media natuurlijk niet echt makkelijker gemaakt.
Jack Carver is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2017, 04:34   #723   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sepulfly View Post
Jij doet alsof het hier morgen allemaal moet gebeuren. Dat je nu capaciteitstarieven hebt, is vrij normaal, maar is ook een tijdelijk verschijnsel. Windfluctuaties zijn al voor een riante portie op te vangen door relatief straightforward hybride systemen. En offshore is perfect op HVDC te zetten en tot in Polen te jagen, als ze willen. Denk dat de Limburg ook wel zal lukken. Dat kost wat dinero's, ja. Maar combineer op til staande megaprojecten met eender welke batterijvorm die ze kunnen hanteren, en dat komt helemaal goed. Cynisch kortetermijndenken is nu niet bepaald iets wat veel oplevert als het over renewables gaat.
In theorie ja

Meer dinero's = meer betalen voor capaciteit, er is geen enkele investeerder die zonder subsidies nogiets kan bouwen in België. Waar je het wel wilt doen staan er actiegroepen of is er het NIMBY principe. Daarom dat er in mijn vorige post ook al stond dat die energie eilanden geen zot idee zijn.

Of een consortium (Vleemo) dat in de haven van Antwerpen kijkt naar de goede locaties, alles van vergunningen verzorgt, de investering doet, en dan gewoon grote firma's de stroom direct laat afnemen. Petrochemie is toch baseload. Of het hele Ecluse idee van Indaver.

Maar HVDC in Brazilie? Ook mooi in theorie, tot het daar 2 jaar droog is en de halve wereld LNG schepen naar Brazilie moet sturen en half Brazilie in rolling blackout gaat + 600kV kabels.. er is 1 firma in de wereld die ze intussen een beetje consistent kan maken.. Wel knap uiteraard

En dan een modern grid ja... je kunt in Belgie amper nog windmolens bouwen omdat er nu al problemen zijn op de industriele sites. Plek met hopen, maar je kunt ze niet aansluiten op het euh, verouderde net.

Ik zie het niet somber in, ik zie alleen niet wie het gaat betalen
3/4 van een consumenten en 1/2 van een multinational hun factuur is nu al voor transport & taxen.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2017, 04:41   #724   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jack Carver View Post
niet meer dan vroeger of anderen in de wereld
media er vanaf het debat rond LTO Doel 1/2 gewoon gigantisch hard opgesprongen
al heeft de sabotagezaak en het scheurtjesdossier het de media natuurlijk niet echt makkelijker gemaakt.
+ het is nucleair.. Als ik 5 EUR krijg elke keer er een deel van een site stilvalt, er een compressor kapot is, of een pomp of whatever stilvalt in de Antwerpse haven ben ik nu rijk.

Maar omdat iedereen een panische angst heeft hoor je dat gewoon meer. + gedrochten in Frankrijk & Finland met hun 'nieuwe' EPR reactoren + alle gesjoemel bij Areva..
Old 19-03-2017, 07:21   #725   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Kunnen ze geen waterbekken bij crëeren in België? Lijkt me ideaal voor de overtollige energie overdag.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2017, 12:33   #726   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Niet op het land, en voor run of river zijn onze waterlopen niet geschikt.
Daarom dat energie atol voor de kust, maar dat is ook duur in verhouding met een gewone gascentrale.

De enige reden dat ze Coo hebben gemaakt is om vanaf een blackstart toch energie te hebben, nu dient dat vooral als centrale om de piekuren op te vangen.

Wallonie onder water zetten om te stroom te leveren voor Vlaanderen, misschien moeten we dat eens voorstellen aan de NVA
Old 19-03-2017, 16:01   #727   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teki View Post
+ het is nucleair.. Als ik 5 EUR krijg elke keer er een deel van een site stilvalt, er een compressor kapot is, of een pomp of whatever stilvalt in de Antwerpse haven ben ik nu rijk.

Maar omdat iedereen een panische angst heeft hoor je dat gewoon meer. + gedrochten in Frankrijk & Finland met hun 'nieuwe' EPR reactoren + alle gesjoemel bij Areva..
Is er niet sinds kort een verplichting van de kerncentrales om elke keer er een defect is dit te melden, waardoor er meer over gerapporteerd wordt in de media. Ik meen zoiets gelezen/gehoord te hebben.

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2017, 17:27   #728   link
Eposhark
Master i/d Japanologie

Eposhark's Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Er liggen sinds 3 maanden 35 zonnepanelen op mijn dak, en na de voorbije zonnige week is gebleken dat we eigenlijk quasi zelfvoorzienend zijn.

Woning is ruim voldoende geisoleerd (12CM PIR in muur, 26cm in hellend dak, 12CM PUR in vloer, vloerverwarming op lage temperatuur). 35 panelen met een 10kW omvormer, dakhelling 45 graden zuidgericht. Een 16kW warmtepomp in de kelder (zonder electrische weerstand), met 4 diepteboringen van elk 89m, die zorgt voor sanitair warm water en verwarming.

Het was een redelijke investeringskost, maar we hebben praktisch geen energiekost. Enkel een klein beetje gas in de winter voor de gashaard, maar die dient meer voor de gezelligheid en is niet echt een noodzaak.

Helaas moeten we wel nog steeds netvergoeding en prosumententarief e.d. betalen ...
Wat is je terugverdientijd als je alle aspecten meetelt?
Old 19-03-2017, 19:52   #729   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Geen idee. Ruwe berekening rond de 15 jaar, maar of dat realistisch is valt af te wachten. Warmtepomp is veel te zwaar voor de woning en verbruikt dus relatief veel, maar ik wil rekening houden met een verwarmd zwembad of zwemvijver (hoewel ge die eigenlijk niet moogt verwarmen) in de toekomst #yolo

Last edited by Erik701; 19-03-2017 at 19:56.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2017, 20:22   #730   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Same here, ik produceer 8kw met mijn panelen en voorzie ook een jaccuzi / sauna / zwembad / elektrische auto's en fietsen waardoor ik wel redelijk wat betaal jaarlijks door de huidige taksen.

Terugverdientijd zonder de taks was bij mij 4,6 jaar, maar dat komt ook door de subsidie van de gemeente en een bonus omwille van een redelijk lager EPB (19 FFS) op mijn nieuwbouw.

De berekening nog niet gedaan mét de taks wel, sorry Epo.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2017, 20:53   #731   link
Eposhark
Master i/d Japanologie

Eposhark's Avatar

Je kan het prosumententarief toch omzeilen door een bidirectionele meter te nemen?
Old 20-03-2017, 07:56   #732   link
Lycas
Senior Member

Ik merk wel dat we serieus meer verbruiken.

Wonen in een HoB waarvan de andere woning er nog niet staat. De eigenaars van de grond hebben precies niet veel zin om de grond van de hand te doen of te bouwen erop.
Dat laat ons met een open muur, een tijdje geleden hebben de vorige eigenaars daar wel een roofing tegen laten plaatsen tegen de regen.

Wij hadden ook de slechtste voordeur in mensenheugenis, deze stond niet goed in het kader en liet alle koud erdoor. Dat is aangepakt en de gang is al een pak warmer, aangezien je die mee verwarmt met alle andere ruimtes.

Voor de rest op de planning:

- Nieuwe binnendeuren (nu mee bezig)
- Nieuwe gas ketel
- Beter isolerende ramen/deuren achteraan

Dus dat kost allemaal geld, sparen dus. Daarna dat kot verkopen met een serieuze winst of er in blijven wonen.
Lycas is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2017, 10:39   #733   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Quote:
Originally Posted by Eposhark View Post
Je kan het prosumententarief toch omzeilen door een bidirectionele meter te nemen?
Maar wat je niet verbruikt terwijl je het produceert, ben je gewoon kwijt dan, of hoe zit dan?
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2017, 20:45   #734   link
Eposhark
Master i/d Japanologie

Eposhark's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lacroix View Post
Maar wat je niet verbruikt terwijl je het produceert, ben je gewoon kwijt dan, of hoe zit dan?
Klopt, je zet dat gedeelte niet terug op het net. Je meter draait bijgevolg ook niet terug. Alles wat je verbruikt in de downperiode moet je van het net halen en dus betalen.

... maar met een 10KW omvormer zoals Erik en een geschat prosumententarief van 100EUR per KW kost het Erik sowieso 1000EUR per jaar, ook al staat zijn teller op nul. Met die diezelfde 1000EUR kan je 4000kwh afnemen aan enkel dagtarief bij een gemiddelde leverancier.

De hamvraag is dus of Erik meer dan 4000kwh verbruikt op de perioden dat zijn zonnepanelen niet produceren (en dat is in de winter dus veel prangender dan in de zomer natuurlijk). Als je, op een paradoxaal perverse manier, alle stroomzuipende zaken door de dag doet en 's nachts zo weinig mogelijk electriciteit verbruikt is dat perfect haalbaar.

Vergeet niet dat het prosumententarief elk jaar stijgt, gemakkelijk met 5% per jaar. Dus binnen een 5 tal jaar is die 1000EUR al 1250EUR!
Old 21-03-2017, 05:46   #735   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Dat zou voor mij geen optie zijn. De grootste verbruiker is de warmtepomp, en die kan je niet zomaar even enkel snachts laten draaien. Kan wel, maar dan hebben we overdag green warm water.
Old 21-03-2017, 07:54   #736   link
Matthias
*snore*

Zo'n kleine boiler dan? Ik heb makkelijk 24 uur warm water als mijn warmtepomp uit ligt. Ik laat die ook vooral overdag cyclen (lucht-water, dus iets beter bij hogere buitentemperaturen), maar ik kan perfect 's avonds een warm bad nemen.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2017, 08:18   #737   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Geen boiler, owv de electrische weerstand die nodig is om bij te verwarmen. Een warmtepomp kan maar max 50 - 55 graden leveren, en stilstaand water (boiler) dient regelmatig tot +60 graden verwarmd te worden om bacteriën te doden.
Eerder het principe van een doorstromer: een buffervat van 800l dat op +- 53 graden gehouden wordt. Hierdoor loopt een spiraal van 40 meter waardoor het sanitair water gestuurd wordt om op te warmen. Geen stilstaand warm water dus. Het water in dat buffervat dient ook voor de vloerverwarming, maar daarvoor is bacterievorming geen probleem natuurlijk.
Old 21-03-2017, 08:23   #738   link
Matthias
*snore*

Ewel, dat buffervat blijft toch een eeuwigheid warm?
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2017, 14:11   #739   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Ik zou het nu nog wel eens moeten testen eigenlijk. In het begin van de winter eens geprobeerd om de warmtepomp enkel op nachtstroom te laten bollen (toen waren er nog geen zonnepanelen), maar dan hadden we savonds toch geen warm water meer. Maar toen stond de vvw ook nog maar net op, en was de massa misschien nog niet helemaal opgewarmd.
Ik zou natuurlijk mijn vvw ook enkel snachts kunnen laten draaien. Allemaal eens testen, volgende winter
Old 21-03-2017, 18:54   #740   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

explain it like i'm five, wat is er nu zo fantastisch aan een warmtepomp?

Erik spreekt hier over electriciteitsrekeningen van 300 euro en moet micromanagen wanneer er warmwater is.

Wij betalen misschien 130 gas/elektr per maand en hebben 24/7 warmwater met een doorstromer. Wel een apartement zonder industriele zaagmachines.
frenzal is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules