Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 23-10-2009, 15:30   #81   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31
nu even iets anders: is de garantie van Apple wel conform wetgeving? Op hun site zie ik dat ze maar 1 jaar geven, maar hier lees ik http://www.eccbelgium.be/NL/infocent...p?h=10&nID=356 dat de consument 2 jaar garantie heeft...
eventjes klacht indienen bij ministerie van economie
Bijkomend: welke garantie heb je op de schermen? Op eentje van 27 duim en die pixelhoeveelheid kan er al wel is eentje kapot: Dell geeft dacht ik al garantie op hun IPS schermpjes vanaf 1 pixel
Jerre_31 is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2009, 15:44   #82   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Send a message via MSN to Takeshi
Nogmaals, garantie is een moeilijk iets.

Die EU regel van 2 jaar is enkel geldig voor defecten bij aankoop!
Dus je moet kunnen aantonen dat het defect er bij de aankoop reeds was.

Uw link zegt het zelf:

Quote:
De wet geeft de koper een wettelijke garantie van 2 jaar. Echter, indien het probleem zich voordoet na de eerste 6 maanden na de levering, dan moet de koper aantonen dat het probleem al bestond op het ogenblik van de levering. Dit is meestal niet eenvoudig. In feite beschik je probleemloos over een garantie van 6 maand. Daarom blijft de commerciŽle garantie belangrijk en informeer je je best over het bestaan en de inhoud van een commerciŽle garantie voor je de aankoop verricht.
Bij tweedehandsgoederen mag de wettelijke garantie beperkt worden tot 1 jaar, maar niet minder.
Dus eigenlijk zegt Apple dat ze niet gaan ambetant doen het eerste jaar (ipv 6 maanden) en defecten die niet te wijten zijn aan verkeerd gebruik kostenloos zullen repareren.

En dan hebben we het nog niet over EU richtlijn-effectief een wet in de lidstaat shizzle.

Last edited by Takeshi; 23-10-2009 at 16:22.
Takeshi is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2009, 09:34   #83   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

in praktijk is het 2 jaar hoor: voorbeeld: bij m'n laptop is eens het scherm goed onder handen genomen op 1,5 jaar na aankoop...

wat er niet onder viel was de batterij.

Dus 1 jaar garantie is dus maar poverkes imo. Voor die prijs verwacht ik toch een standaard garantie van 2 jaar - minimum - andere merken geven langere garantie-periode en duidelijker garantievoorwaarden.

De garantievoorwaarden van de apple-schermen al is gelezen?
Old 26-10-2009, 09:36   #84   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Zijn er zoveel andere merken die meer dan 1 jaar geven?
Meestal zit er dan een of andere carepack of andere garantiebundel in de prijs doorgerekend.

Dell

HP ook 1 jaar, Sony ook.

Enige die ik weet afwijken is Lenovo.

Maar goed, hoe je het ooit draait of keer, als je Apple koopt, betaalt je Appletax, meestal rond de 500 EUR.
Dat is een bedrag dat je meerbetaalt voor het merk, voor de look&feel, design of OS. Het heeft absoluut geen tastbare waarde en dikke kassa kassa voor Apple, maar als mensen er tevreden mee zijn, waarom ook niet.

Ik heb trouwens gehoord dat het niet mogelijk is de nieuwe imac te gebruiken als monitor/TV zonder de mac (computer gedeelte) ook aan te zetten? Vind ik wel serieus minpunt.

Last edited by Takeshi; 26-10-2009 at 09:50.
Old 27-10-2009, 15:08   #85   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

volgens dell:
Old 27-10-2009, 15:33   #86   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Klopt, op monitors geeft men courant 3 jaar garantie omdat de failure rate veel lager ligt dan bij een PC/notebook.
De iMac is een scherm + computer dus ik vrees dat Apple op zo een combinatie geen 3 jaar durft te geven.
Old 01-11-2009, 01:47   #87   link
Deffe
Essential

Deffe's Avatar

Ik zie het best wel zitten om een iMac aan te schaffen, maar wat als OS X me niet zou aanstaan en ik (god vergeve me) Windows zou willen draaien? Is de performance via Bootcamp wat in orde / gelijk met die van een native Windows-omgeving?
Deffe is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2009, 01:59   #88   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

dan zit je gewoon met een veel te duur pc
frenzal is online now   Reply With Quote
Old 01-11-2009, 08:17   #89   link
Scientist
Petrolhead!

Quote:
Originally Posted by Deffe View Post
Ik zie het best wel zitten om een iMac aan te schaffen, maar wat als OS X me niet zou aanstaan en ik (god vergeve me) Windows zou willen draaien? Is de performance via Bootcamp wat in orde / gelijk met die van een native Windows-omgeving?
Bootcamp is native windows omgeving. Parallels, VmWare enz zijn niet native/virtualisatie. Is het takeshi niet die beweert dat windows het beste draait op mac hardware?
Scientist is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2009, 10:54   #90   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Quote:
Originally Posted by Scientist View Post
Is het takeshi niet die beweert dat windows het beste draait op mac hardware?
In de tijd van Vista werd de Macbook Pro uitgeroepen tot beste/vlotste Windows Vista PC.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2009, 21:39   #91   link
Matthias
*snore*

Quote:
Originally Posted by frenzal View Post
dan zit je gewoon met een veel te duur pc
iMac was deze maand de Beste Koop volgens Test Aankoop binnen het segment "alles-in-ťťn-pc".
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2009, 03:00   #92   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Send a message via MSN to blumcole
De kans is best klein dat mac os u niet zal aanstaan. In mijn ogen heeft het vele gelijkenissen met Windows. Sommige dingen zijn beter, andere zijn slechter. Het is ook een andere manier van werken op een mac maar Gť kunt hetzelfde gedaan krijgen.

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2009, 08:50   #93   link
Aristide
5x combo bonus

Aristide's Avatar

Quote:
Originally Posted by Scientist View Post
Is het takeshi niet die beweert dat windows het beste draait op mac hardware?
Ah, ik heb op GoT anders wel gelezen dat Windows niet perfect draait op een MacBook, de batterijduur is iets lager dan in MacOS X, sommige speciale functieknoppen werken niet, er is het gebrek aan windows toetsen, zoals delete en een rechtermuisknop, de koeling heeft minder intelligent gedrag dan in MacOS X, etc.
Aristide is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2009, 10:29   #94   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Quote:
Originally Posted by Aristide View Post
...er is het gebrek aan windows toetsen, zoals delete en een rechtermuisknop
Ja, want het is zo moeilijk van even een Windows toetsenbordje en muis aan te sluiten.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2009, 10:39   #95   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Rechtermuisknop werkt hier perfect , delete is er inderdaad niet maar dat is niet ononverkomelijk. Ik heb enkel win7 op mijn MBP staan om wat games te kunnen spelen als ik thuis ben
Tyrael is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2009, 19:37   #96   link
BOERteun
Senior Member

BOERteun's Avatar

Quote:
Originally Posted by Disabled View Post
In de tijd van Vista werd de Macbook Pro uitgeroepen tot beste/vlotste Windows Vista PC.
Grapjas.

Als ik de Test Aankoop zie zal ik de argumenten eens moeten bekijken en de alternatieven die ze bespreken.

Last edited by BOERteun; 02-11-2009 at 19:44.
BOERteun is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2009, 20:06   #97   link
Deff
!= Deffe

Macbook Pro heeft dat wel gewonnen omdat dat sowieso een clean install was, terwijl zowat alle toestellen van HP, Dell... meestal geleverd worden met bloatware die paar procenten van de prestaties afdoen. Dus niet de meest faire test als ik mij niet vergis.
Deff is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2009, 23:09   #98   link
BOERteun
Senior Member

BOERteun's Avatar

Sorry, als er een internationale autoriteit is die de Macbook Pro dat label heeft gegeven, dan ken ik die niet.
BOERteun is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2009, 13:53   #100   link
silence
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Aristide View Post
Ah, ik heb op GoT anders wel gelezen dat Windows niet perfect draait op een MacBook, de batterijduur is iets lager dan in MacOS X, sommige speciale functieknoppen werken niet, er is het gebrek aan windows toetsen, zoals delete en een rechtermuisknop, de koeling heeft minder intelligent gedrag dan in MacOS X, etc.
ATI drivers waren ook niet dat van dat.

Ik had wat OpenGL stuff ontwikkeld en toen ik het via bootcamp naar Windows wilde porten was de performance erbarmelijk slecht. Basis extensies die half of zelf niet werkten, lage performantie, het trok echt op niets.

Nu ik heb sowieso een slechte smaak als het gaat over ATI en OpenGL zelf toen ik nog op Windows werkte.

Hou al mijn hart vast voor die ATI Kaarten in die 27" iMac's en Blender (waar de GUI compleet in OpenGL wordt gerendered, mijn 2600 XT doet het vandaag ook niet zonder problemen)

Quote:
Ik zie het best wel zitten om een iMac aan te schaffen, maar wat als OS X me niet zou aanstaan en ik (god vergeve me) Windows zou willen draaien?
Als je niet vasthoud aan het feit dat alles moet werken zoals je het gewoon bent in een Windows wereld zie ik eigenlijk weinig reden waarom je dat OS zou haten. Het is te zien hoe open je staat om nieuwe dingen te leren of een andere manier van werken wil aanvaarden.

Het is geen perfect OS, maar voor mij benaderd het toch wel. Grootste pluspunt is voor mij dat het eigenlijk het beste is van 2 werelden. Een *nix omgeving maar toch nog met de toegang tot bepaalde commerciŽle pakketten. Met Wine en Codeweavers zou je dat waarschijnlijk ook wel kunnen op andere platformen maar heb echt geen gezin in gepruts of veroordeeld te worden om oudere versies van software te gebruiken.

Gisteren probeerde ik een oud python project (msnlib, pyaiml, pyOpenSSL,...) terug leven in te roepen en ter vergelijking hoe een ramp het was op windows om sommige dingen in gang te krijgen, was dat gisteren toch echt wel een "walk ik the park".

Windows 7 schijnt heel goed te zijn, maar ik zie mij toch niet snel terugkeren.
silence is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules