Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 18-01-2017, 13:58   #701   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by quantrias View Post
Wat bedoel je daarmee? Prijzen omhoog, omlaag?
Naar wat kan een gewone mens (zonder gerelateerd beurskennis) kijken om de energiemarkten te volgen? Gewoon uit interesse.
Is dat de belpex die we bekijken?

Koud & Paniek = prijzen speculatief omhoog
Geen probleem? => Prijzen terug naar beneden

Buy the rumour, sell the news

Belpex is de beurs voor intraday & day ahead. De meeste contracten zijn month of year ahead.

Dat zijn gewoon futures, voor levering in jaar X, dus als jij nu stroom koopt op een vast contract, en 10 000 anderen doen dat ook, dan koopt hun inkoper gewoon X MW op die future, en locken ze hun marge in.

Prijzen voor 2018 zijn nu 35.85 EUR/MWh, alles daarboven is marge voor je leverancier

https://www.theice.com/products/2799...-Futures/specs
Teki is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2017, 14:04   #702   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Is dat nu niet elk jaar opnieuw dat ze hysterisch lopen doen over blackouts?
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2017, 18:15   #703   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Dat is uiteraard ook politiek, zo kunnen alle industriegroepen wat gaan lobbyen, om dan tot de conclusie te komen dat er geen alternatief is en ze kerncentrales nog maar eens langer willen openhouden omdat er geen investeringsklimaat is...

De ene kant met de zeggen 'ziedewel tis onbetrouwbaar die kerncentrales', tov 'ziedewel zonder kunnen we niet'

En uiteraard is dat ook elk jaar, maar tis wel elk jaar nipter en nipter
92.5GW consumptie, dat is 9x zoveel als in België

Denk er een keertje aan op skiverlof als ge u kousen droogt op u elektrisch vuurke!
Old 18-01-2017, 18:46   #704   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teki View Post
Ik heb ze een mailke gestuurd met een screenshot van men trading terminal Eens kijken wat ze gaan zeggen.
GE HAD DUS NIET HET BESTE TARIEF als voorstel! Al een geluk ben ik een geek en weet ik exact hoe een elektriciteitsfactuur werkt! Ge had mij 200 EUR gekost per jaar!

op 20/12:
'Uw nieuwe tarieven vanaf 1/03/2017:
Deze tarieven zijn momenteel de goedkoopste tarieven voor een soortgelijk contract'

Nu vandaag:
'Hartelijk dank voor uw e-mail van 17 januari 2017, we kunnen we u het volgende meedelen:

Er is inderdaad een prijsstijging geweest van het C@retarief. Inmiddels wordt dit tarief ook niet meer aangeboden aan nieuwe klanten. We kunnen u echter wel een beter voorstel doen.

We hebben sinds enkele maanden een nieuw tarief, namelijk essent.online. Dit tarief hanteert dezelfde voorwaarden als uw C@re. Concreet: online facturatie en communicatie.'
Old 18-01-2017, 19:03   #705   link
quantrias
Senior Member

quantrias's Avatar

Ha lol, we hebben hier nu 2 jaar bij Essent Vast Groen C@re voor elektriciteit en Vast C@re bij gas. Had nog niet gezien dat dit niet meer bestond, althans niet voor nieuwe klanten.
quantrias is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2017, 19:06   #706   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Zie eens naar u vaste vergoeding
Old 19-01-2017, 07:28   #707   link
quantrias
Senior Member

quantrias's Avatar

Quote:
Zie eens naar u vaste vergoeding
1/9/2016-1/9/2017
Quote:
Uw nieuwe tarieven vanaf 1/09/2016:
Deze tarieven zijn momenteel de goedkoopste tarieven voor een soortgelijk contract!
Elektriciteit Vast Groen C@re 1 jaar (incl. 21% btw):
Uw energieprijs voor een enkelvoudige meter: 4,21 eurocent/kWh;
Vaste vergoeding: 34,95 €/per gestart leveringsjaar;

Uw nieuwe tarieven vanaf 1/09/2016:
Deze tarieven zijn momenteel de goedkoopste tarieven voor een soortgelijk contract!
Aardgas Vast C@re 1 jaar (incl. 21% btw):
Uw energieprijs: 2,20 eurocent/kWh;
Vaste vergoeding: 34,95 €/per gestart leveringsjaar.

1/9/2015-1/9/2016
Quote:
Uw huidige tarieven:
Elektriciteit Vast Groen C@re 1 jaar (incl. 21% btw):
Uw energieprijs voor een enkelvoudige meter: 6,23 eurocent/kWh;
Vaste vergoeding: 34,23 €/jaar;

Uw huidige tarieven:
Aardgas Vast C@re 1 jaar (incl.21%btw):
Uw energieprijs: 3,16 eurocent/kWh;
Vaste vergoeding: 29,99 €/jaar.
Dus sowieso gaan ze als het bijna september 2017 is een ander contract voorstel doen... denk ik toch of gaan ze die C@re gewoon verlengen? Ze zouden mij die Essent.online dan moeten voorstellen. Die Essent.online is wel variabel en de vaste vergoeding voor gas en elek is 34,95€ volgens hun website.

Vaste vergoeding voor VAST 1 bij Essent (gas en elek): 69,95€

Last edited by quantrias; 19-01-2017 at 10:27.
Old 19-01-2017, 07:41   #708   link
quantrias
Senior Member

quantrias's Avatar

Quote:
We hebben sinds enkele maanden een nieuw tarief, namelijk essent.online. Dit tarief hanteert dezelfde voorwaarden als uw C@re. Concreet: online facturatie en communicatie.'
Dezelfde voorwaarden alleen is het Essent.online variabel en die C@re die jij hebt vast.

Last edited by quantrias; 19-01-2017 at 10:27.
Old 14-02-2017, 06:10   #709   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Sites genoeg om de huidige tariefformules van energieleveranciers te vergelijken... maar hoe achterhaal je wat je nú al aan't betalen zijt?

Ik zit bij eni zowel voor gas en EL op een tariefplan dat niet meer bestaat. (maw, je kan het nu niet meer nemen)
Tijdje geleden al de tariefkaarten daarvoor gezocht.. maar niet gevonden. (en dan nog.. die tariefkaarten zijn niet meer actueel)

Vorige week mijn afrekening gekregen en ik betaal nu (en geen extra vaste abonnementskost per jaar)
Gas: €2,23 kWH
EL Dag: 8,51 kWH
EL Nacht: 5,13 kWH
Dit is zonder enige taxen en extra vergoedingen uiteraard.

Mijn zogezegde huidige tariefkaarten die ik blijkbaar online wel kan opvragen bij eni als ik mijn tariefplan aan het wijzigen ben geven bvb al andere (hogere) waarden aan.

Als ik wat ik nu afgelopen jaar betaald heb vergelijk met de huidige tarieven.. dan denk ik alleszins dat ik voor gas best blijf en voor EL best switch naar een ander tarief of andere leverancier.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2017, 07:24   #710   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Zakt de prijs/kWh ooit op vaste contracten? (vóór het afsluiten wel te verstaan).

Bvb een tarief bij eni was 6,28 cent/kWh indien je afsloot in februari, en 6,38 in maart.
Dus.. iemand enig idee of die dingen normaliter zakken (na de winter bvb) of stijgt zoiets alleen maar?

ps. gaat in dit geval over EL dag tarief trouwens
Old 08-03-2017, 10:06   #711   link
rooz
Gemiddelde JPL-Speler

rooz's Avatar

€848 voor een jaar electriciteit en gas op een duplex
1185kwh dag/1194kwh nacht & 4617kwh gas
beter dan het jaar ervoor, hoera!
rooz is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2017, 10:15   #712   link
rooz
Gemiddelde JPL-Speler

rooz's Avatar

En als ik nu een test doe op vreg.be dan is €1023 het goedkoopste wtf
rooz is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2017, 20:21   #713   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lacroix View Post
Zakt de prijs/kWh ooit op vaste contracten? (vóór het afsluiten wel te verstaan).

Bvb een tarief bij eni was 6,28 cent/kWh indien je afsloot in februari, en 6,38 in maart.
Dus.. iemand enig idee of die dingen normaliter zakken (na de winter bvb) of stijgt zoiets alleen maar?

ps. gaat in dit geval over EL dag tarief trouwens
Ja is mogelijk.

Ik heb om het duidelijk te maken ipv candlesticks de curve oranje gekleurd, dus dat oranje deel is de elektriciteitsprijs in België op de groothandelsmarkt. (waar dus leveranciers die zelf geen elektriciteit maken hun elektriciteit kopen, of grote industrials...)

Dit is dus nu het contract voor 2018 als voorbeeld, maar ze werkt het voor de komende maanden, kwartalen en jaren. X aantal klanten? We kopen 1MW elektriciteit tegen een prijs X, en we rekenen X + Y aan onze klanten.

Je ziet die bewegen als volgt:
Fundamenteel op Coal / Gas / Olie
Dan op prijzen in de buurlanden (een grote Europese markt, gelimiteerd door connecties naar de buurlanden)
Dan op nieuws genre Aaargh er zitten scheurtjes in onze reactoren.

Er is dus geen reden dat de prijzen nu stijgen, want de prijzen op de markt dalen

63.8 EUR/MWh is veel, Je ziet op de screenshot de prijzen voor de komende maanden en jaren onder 'Belgian power'

Ze nemen dus een flinke markup.

Old 18-03-2017, 06:45   #714   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Er liggen sinds 3 maanden 35 zonnepanelen op mijn dak, en na de voorbije zonnige week is gebleken dat we eigenlijk quasi zelfvoorzienend zijn.

Woning is ruim voldoende geisoleerd (12CM PIR in muur, 26cm in hellend dak, 12CM PUR in vloer, vloerverwarming op lage temperatuur). 35 panelen met een 10kW omvormer, dakhelling 45 graden zuidgericht. Een 16kW warmtepomp in de kelder (zonder electrische weerstand), met 4 diepteboringen van elk 89m, die zorgt voor sanitair warm water en verwarming.

Het was een redelijke investeringskost, maar we hebben praktisch geen energiekost. Enkel een klein beetje gas in de winter voor de gashaard, maar die dient meer voor de gezelligheid en is niet echt een noodzaak.

Helaas moeten we wel nog steeds netvergoeding en prosumententarief e.d. betalen ...
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2017, 06:55   #715   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Enig idee hoeveel netvergoeding en prosumententarief je nu moet betalen in vgl met wat je daarvoor betaald aan verbruik? (+taxen).
Old 18-03-2017, 09:40   #716   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Netvergoeding betaalt iedereen, prosumententarief zal voor ons toch een kleine 1000 eur / jaar zijn. Voor de zonnepanelen betaalde ik een dikke 300 eur / maand aan electriciteit (lol).
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2017, 11:04   #717   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Mja dat is nu eenmaal het perverse van het hele renewables systeem.

Iemand moet er betalen voor de centrales die in standby moeten staan voor wanneer er weinig zon en geen wind is. Je ziet het overal in Europa dat er meer en meer capaciteitstarieven komen.

En daar is spijtig genoeg momenteel geen oplossing voor, behalve meer nucleaire centrales of gascentrales. Maar die eerste wilt niemand nog anno 2017, en die laatste zijn veel te duur in gebruik met de huidige gasprijzen. Over kolencentrales zal ik maar zwijgen.

En Europa is een duim groot, dus import of export vanuit andere regio's gaat op zo'n momenten ook niet.
Old 18-03-2017, 11:52   #718   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Waarom is dat veel te duur als het uiteindelijk over standby centrales gaat? En er zijn wel alternatieve backup systemen die worden uitgedacht he, batterijsystemen, voornamelijk.

Als je offshore bezig bent is heel dat "dagen zonder wind én zonder zon" idee er toch maar eentje dat stilaan achterhaald wordt imo. Ik denk dat onze kerncentrales tegenwoordig een pak kwetsbaarder zijn op dat vlak.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2017, 12:17   #719   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Lol ja batterijsystemen, de grootste in Belgie is 6MW en moet nog gebouwd worden en is niet te betalen. Belgie heeft op piek 14500MW nodig.

Wie gaat er een gascentrale bouwen als ze maar 10 uur per jaar moet draaien? Omdat de rest van de tijd er wél genoeg wind en zon is? Daarom die capaciteitsbetalingen.

En offshore wind? Al eens van de wet van Ohms gehoord? Erik is niet veel met offshore wind in zonnig Limburg Tegenwoordig valt dat allemaal technisch op te lossen, maar het is pokkeduur. Daarom zijn die energie eilanden nog zo geen zot idee.

En dan nogeens de onvoorspelbaarheid, ik heb even de hele Nordic area genomen, dit is ons trading model. Dat gaat van 2 naar 10GW. Waar gaat tijdens die 2GW periodes je andere capaciteit vandaankomen?

En wie gaat die producenten betalen als ze aan 10GW kunnen produceren en het systeem hun energie niet nodig heeft? Op dat moment heb je dan van die smeerlapjes zoals de grote industrie die geld KRIJGEN om meer elektriciteit te verbruiken

Ik zou anno 2017 ook geen kerncentrales meer bouwen, maar dat is dan puur vanuit perceptie en een klein deel veiligheid. Als baseload elektriciteitssupply is dat verdorie handig. Daarna gascentrales, maar die draaien maar X uur per jaar meer.

De lastigste momenten? Tussen 5 en 8 smorgends (wanneer er weinig zon is en statistisch gezien minder wind) en tussen 6 & 9 savonds (wanneer er opnieuw weinig zon is & weeral minder wind)
Wanneer heeft iedereen energie nodig? Juist...
Old 18-03-2017, 12:26   #720   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Solar op nul in de avond & snachts

En slechte windforecast de komende weken (dit is heel NL, waar er ietsiepietsie meer windmolens staan)

En om dat verschil tussen 1750 en 0 op te vangen voor zon, en dan nogeens 50 en 3000 voor de wind, moet Erik zijn capaciteitstarief betalen.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules