Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 26-02-2010, 10:41   #21   link
boogie_man
Senior Member

Quote:
Originally Posted by FuNeo View Post
Nice voor een 1/1/1.
Quotiteit? En hoe lang?
(dit kan ek u al zeggen: argenta zal er niet aan kunnen op die formule, kbc mss wel)
Bij die quotiteit: Moet je rekening houden met het totale bedrag dat je nodig hebt (inclusief notariskosten, registratiekosten, leningkosten,...) of berekenen ze uw quotiteit door puur te kijken naar uw aankoopbedrag?

Lening op 25 jaar. Ik heb al geruchten opgevangen dat Fortis nu toch blijkbaar wil zakken tot 2.38%.

Zaterdag eens klapke gaan doen en zien dat ze mij daar niet sjarelen met een belachelijk dure schuld-saldo want dan heb ik natuurlijk ook niet veel aan mijn schoon tarief.

Alvast wat schuld-saldo offertes opgevraagd bij andere maatschappijen.

Zijn er nog die hun schuld-saldo fiscaal hebben gemaakt. Ik ben aan het overwegen om mijn premies jaarlijks te betalen met 870 euro in een verzekering, om zo mijn maximum van pensioensparen op te souperen aan die verzekering. (enfin, zoiets, ik moet dat nog eens uitpluizen)

Voordeel is dat ik gedurende een jaar of 6 tussen de 300-400 terug krijg, nadeel is dat ik gedurende 6 jaar geen pensioensparen doe.
Na die 6 jaar begin ik dan weer aan pensioensparen te doen via een fonds.
boogie_man is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2010, 12:50   #22   link
Abdallah
Senior Member

Sinds wanneer doen vastbenoemde ambtenaren aan pensioensparen?
Old 01-03-2010, 20:45   #23   link
McArvidsson
Junior Member

Quote:
Originally Posted by Marky View Post
Bij Fortis kan je wel één keer uw lening laten herzien zonder notariskosten te betalen (wel de dossierkosten)
Kan ik moeilijk geloven.
De notariële akte dien om heel de akte van kredietopening authentiek te maken en de hypothecaire inschrijving te regelen. Deze Hypothecaire inschrijving is gekoppeld aan de akte van kredietopening.

Bij een herfinanciering heb je een nieuwe kredietopening en dus een nieuwe authentieke akte + handlichting van de vorige hypothecaire inschrijving + nieuwe hypothecaire inschrijving nodig.

Anders is het bij een "wederopname" binnen de kredietopening. Na verloop van tijd kan men het reeds terugbetaald kapitaalsgedeelte terug "opnemen" of "lenen". Dit kan wel via een onderhandse akte en dus zonder notaris.
McArvidsson is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2010, 20:47   #24   link
McArvidsson
Junior Member

BTW: als je plannen hebt om een krediet aan te gaan ook altijd eens de site van Argenta checken. Van tijd tot tijd komen zij scherp uit de hoek.
Old 01-03-2010, 21:19   #25   link
Awoujol
Ancien

Awoujol's Avatar

Kan misschien interessant zijn:

http://www.rodv.be/Default.aspx
Awoujol is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2010, 11:29   #26   link
Matthias
*snore*

Quote:
Originally Posted by McArvidsson View Post
Bij een herfinanciering heb je een nieuwe kredietopening en dus een nieuwe authentieke akte + handlichting van de vorige hypothecaire inschrijving + nieuwe hypothecaire inschrijving nodig.
Maar als het bij dezelfde bank is kunnen ze natuurlijk genoegen nemen met een mandaat voor het meerdere, terwijl het oorspronkelijke bedrag nog beschermd is door de inschrijving.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2010, 12:01   #27   link
McArvidsson
Junior Member

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Maar als het bij dezelfde bank is kunnen ze natuurlijk genoegen nemen met een mandaat voor het meerdere, terwijl het oorspronkelijke bedrag nog beschermd is door de inschrijving.
Normaliter niet daar de hypothecaire inschrijving gekoppeld is aan de akte van kredietopening. De bank kan de inschrijving dus niet voor eenders welke kredietopening gaan gebruiken. Dan zal men met meerdere rangen of handlichting moeten werken.

Of je bank naast een inschrijving deels met mandaten werkt hangt natuurlijk af van de acceptatiepolitiek van je bank. Let wel op dat een mandaat eveneens invloed heeft op je fiscale regeling daar het gedeelte dat gedekt is door een volmacht niet verwerkt wordt in je éénmalig fiscaal attest (basisattest) en niet in te geven is bij je belastingen.
Old 17-03-2010, 12:46   #28   link
eniac
Senior Member

Referte-indexen zijn deze maand weer gezakt. Index A van 0.695 naar 0.609. Index van volgende maand wordt mijn herzieningsindex, nog 1 maand duimen dus... Met 0.609 zou ik uitkomen op 0.9% voor het komende jaar.
eniac is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2010, 13:26   #29   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Die index kan niet stijgen de komende maand, er is geen enkele indicator dat hij zou stijgen. Lucky fucks allemaal

(afin geluk heeft er niveel mee te maken, eerder het maken van een goeie keuze en mee op de trein springen)

Als ik het zo uitreken gaat er bij mij met 0.605 maar 0.398% af, waardoor ik op 2.05 zou uitkomen.

Nuja het heeft alleen maar voordelen, ik ben er in mijn berekening vanuitgegaan dat ik aan het slecht mogelijkste scenario zou gaan afbetalen. (en dat mijn loon binnen 3 jaar de stijging zou compenseren)

Dat kan al bijna niet meer het geval zijn intussen... Eindelijk eens een echte financiële meevaller.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2011, 19:41   #30   link
B0Yke
Senior Member

B0Yke's Avatar

Bon, november 2011 nu dus deze thread is aan een update toe. Ik wil ook lenen maar heb er helemaal geen verstand en/of ervaring mee. Mijn naaste vrienden hebben ook nog nooit een lening aangegaan dus daar kan ik al niet te rade.

Waar op letten? Wat niet overzien? Wat zijn huidige interesten (in real life, niet wat banken op hun simulatie voorstellen)..

Het enige dat ik nu weet is dat je banken tegen elkaar moet uitspelen. Meer niet.
B0Yke is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2011, 20:45   #31   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

mijn korte ervaring heeft mij het volgende geleerd:
- vast is nog steeds het beste momenteel
- op renteopdevoet.be kan je interesten van andere mensen zien wat u helpt om een idee te vormen of je een goede deal hebt of niet
- getrouwheid bij eigen bank (dexia) bleek uiteindelijk niet veel waard te zijn. kbc was voor ons uiteindelijk het beste
- naast hypotheek rente bestaat er ook een mandaat, op een mandaat betaal je geen of minder registratiekosten dan op een hypotheek. maar enkel het hypotheek gedeelte telt mee voor de aftrekbaarheid van uw belastingen de ideale situatie is een mix van beiden (fiscale optimalisaite blabla).
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2011, 00:33   #32   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Wat je ook doet, ga voor een vaste rentevoet, we zitten nog altijd op een super laag niveau.

Maat van mij heeft net iets gekocht in Gent en had de beste tarieven bij KBC en Argenta. Persoonlijk zou ik nooit een lening aangaan bij Argenta dus die KBC optie lijkt me wel goed.

Hou wel rekening met de SSV (MOET dat echt bij je bank?)
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2011, 07:31   #33   link
boogie_man
Senior Member

Waarom geen lening bij Argenta?
boogie_man is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2011, 07:38   #34   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Quote:
Originally Posted by boogie_man View Post
Waarom geen lening bij Argenta?
Dat vraag ik mij ook af eigenlijk.

Mijn zus heeft pas ook een lening aan gegaan. Zij kreeg het laagste bij Centea, en voor haar was ne variabele nog veel voordeliger dan ne vaste.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2011, 08:58   #35   link
Rufus
PimpMeister

Ik ben bij KBC en hebben een mix gekozen van vaste en variabele.
Worst case kost het ons 6000 euro meer. En dat wil zeggen dat de variabele naar zijn max zou stijgen wat zeker niet continu zal zijn.
Spil van +-2 op drie jaar tijd of zoiets.
Vaste deel is hetgeen we kunnen inbrengen in de belastingen.
Variabele is de rest waar we zo snel mogelijk van afwillen.

KBC heeft ook andere zaken die standaard erin zitten.
Verlening/verkorting van 5 jaar
vervroegde afbetaling met een verminderde boete
....
Blijkbaar niet bij alle banken gratis.

Haja en probeer altijd minder te vragen van rente dan hetgeen ze voorstellen.
Wij hebben zo op voorwaarde dat we onze familiale ook daar namen een voordeel van +- 20 euro per jaar.
T'is ni veel maar alle beetjes helpen.

Last edited by Rufus; 17-11-2011 at 10:24.
Rufus is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2011, 21:47   #36   link
B0Yke
Senior Member

B0Yke's Avatar

Vandaag bij 3 banken al een afspraak gemaakt. Blijkbaar kunnen die ten vroegste komende woensdag tijd maken voor een gesprekske. Spoedcursus onderhandelingstechnieken?
Old 17-11-2011, 21:49   #37   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Hou wel rekening met de SSV (MOET dat echt bij je bank?)
Dacht van niet.
Old 17-11-2011, 21:51   #38   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

het moet niet, maar je gaat de lagere rentevoet krijgen als je dat wel doet

Quote:
Originally Posted by B0Yke View Post
Vandaag bij 3 banken al een afspraak gemaakt. Blijkbaar kunnen die ten vroegste komende woensdag tijd maken voor een gesprekske. Spoedcursus onderhandelingstechnieken?
ik heb nergens onderhandeld, gewoon 1 voor 1 afgaan en als het nodig is kan je zeggen wat je bij de andere kreeg. maar laat ze sowieso eerst hun ding doen
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2011, 22:11   #39   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Het is er allemaal véééééél makkelijker op geworden tov vroeger.

1. Laat je het uitleggen door je bank... Het is die mensen hun job Laat het desnoods nog een 2e keer doen door een andere bank.

2. Vast is momenteel bijna altijd beter, tenzij ze daar afkomen met een of andere exotische constructie. Statistisch gezien gaat de jaarlijkse interestvoet stijgen. Die op 20/25 jaar ook als je jezelf niet haast.

Variabel:
Statistieken

Index: A
Huidige referte index: 1,467%
Percentage lager: 11%
Percentage hoger: 88%
Gemiddelde waarde: 3,468%

3. Belastingvoordeel is heel simpel te berekenen, laten we even afronden op 2800 EUR per persoon dat af je belastbaar inkomen gaat. Met 1 persoon moet je dus genoeg lenen om 233 EUR per maand af te betalen, met 2 het dubbele, daar zit je quasi direct aan (na 10 jaar iets minder, leen dus in het begin van een jaar zodat je alles kunt inbrengen)

4. Gaat dat niet, en koop je iets op het einde van een jaar, dan kan je als je alleen bent je SSV al inbrengen, heb je een partner of zie je je erfgenamen graag, dan is dit minder interessant (omdat je dat fiscaal hebt ingebracht, bij een erfenis kost dat dus pakken meer)

5. Deel hypothecair mandaat kan inderdaad interessant zijn, maar laat het uitrekenen door je bank of je daar voordeel mee doet.. Je moet al 120 000 EUR+ lenen om het interessant te maken.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2011, 21:23   #40   link
B0Yke
Senior Member

B0Yke's Avatar

Is het eigenlijk wel aangeraden om op dit moment een lening aan te gaan/te investeren in vastgoed? Ben niet zo'n econoom dus ik kan de huidige situatie in Europa/België niet vertalen naar dit specifieke domein.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules