Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 08-08-2011, 23:49   #41   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

De eindredactie van HLN had niet al te veel inspiratie nu ik ze zo samen zie.
CSM is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2011, 23:51   #42   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Anton View Post
Bwa, in Griekenland, Ierland, Argentinië e.a. hebben die ratingagentschappen toch heel wat schade berokkend?
Goh, maar is de verlaging van kredietwaardigheid van die landen er gekomen, vóór of ná de financiële markten hun geld zijn beginnen weghalen?

Achteraf is het altijd makkelijk spreken.
Quote:
Originally Posted by Anton View Post
edit: en als ik me niet vergis zijn de investeringen van vele institutionele beleggers (bvb pensioenfondsen) statutair afhankelijk van ratings?
Dan zullen die statuten vlug aangepast of genegeerd worden, want veel veiligere beleggingen gaat men niet vinden.

Er is ook zo veel vraag naar Amerikaanse staatsschuld dat áls die rente omhoog gaan, er ineens een hele hoop investeerders gaan opspringen die dan blij zijn dat ze eindelijk eens wat meer opbrengst uit hun belegging gaan krijgen.

Last edited by CSM; 08-08-2011 at 23:55.
Old 08-08-2011, 23:55   #43   link
Anton
lil carl hoefkens

Anton's Avatar

Door de rommel-CDSen een AAA rating te geven hebben toch veel 'veilige beleggingen' enorm veel geld verloren? Ben je nu aan het zeggen dat S&P en consoorten geen invloed hebben?

"It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!" - Upton Sinclair
Anton is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2011, 23:57   #44   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Uiteraard wel, maar overheidsobligaties van alleszins landen als de V.S. zijn daar dus duidelijk een uitzondering op. Ik kan mij ook voorstellen dat sinds een aantal jaar ook op andere vlakken die ratingagentschappen veel minder invloed hebben, al kan dat misschien eerder wishful thinking zijn.
Old 09-08-2011, 00:08   #45   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jack Carver View Post
1. Waarom? Zijn bedrijven die door de overheid gecontroleerd worden per definitie beter?
Niet op letten. Permanent nationaliseren van banken is gewoon wat commiepraat van Anton.
Quote:
2. Welk geld? Meer lenen?
Ja. (Bepaalde) overheden kunnen momenteel lenen aan enorm lage intrestvoeten. Dus meer schulden brengt amper extra kosten met zich mee.
Quote:
3. Waarom zou groene energie en sociale woningbouw enorm veel jobs creeeren?
Het gaat hem niet zozeer over in wát overheden investeren, maar dat ze het gewoon doen.

Men zou in Amerika bijvoorbeeld een bom geld kunnen steken in het bouwen van een piramide voor farao Obama en dan zou dat nog gunstig zijn voor de economie. Maar het liefst wil je natuurlijk investeren in zaken die nuttig zijn. Het heeft er dus niet veel mee te maken dat die projecten meer jobs zouden creëren als andere.
Old 09-08-2011, 10:24   #46   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by CSM View Post

Men heeft de kredietwaardigheid van Japan in 2002 en 2011 verlaagd.

Japan betaalt nu minder dan 1% op obligaties op tien jaar.

De Amerikanen hun rente is vandaag na de downgrade gezakt van 2,57% naar 2,31%.

Dus ja, men heeft ondertussen een lollig palmares opgestapeld. Ratingsagentschappen verlagen de kredietwaardigheid, en de financiële markten lachen er eens hartelijk mee.

Behalve de media, die is er wel keihard ondersteboven van! Paar titels uit HLN vandaag: "HELE FINANCIËLE WERELD BEEFT", "SCHOK VAN 9 OP SCHAAL VAN RICHTER", "VS IN SHOCK NA VERLIES VAN TOPRATING", "AARDSCHOK HEEFT EFFECT OVER HELE WERELD".
Je zei dat voordien al eens over ratingbureau's. Maar kan de goedkopere rente niet het gevolg zijn van algemene paniek op de beurs, veroorzaakt door die ratingwijzigingen? Dus in principe zou de rente moeten verhogen, maar door een contextwijziging (kort gesteld: minder neiging tot investeren) in de markt verlaagt ze net? Als dat zo is, dan zegt dat toch niets over de ratingbureau's hun invloed.
acku is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2011, 10:29   #47   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by CSM View Post
In de V.S. is het eenvoudig: stoppen met massale besparingen door te voeren, en een paar duizenden miljarden economische stimulus ertegenaan smijten.
Is dat niet de Keynes-theorie die Belgie zijn enorme schuldenlast heeft opgeleverd ergens in de jaren '80? Wat deed Belgie dan mis?
Old 09-08-2011, 10:40   #48   link
Anton
lil carl hoefkens

Anton's Avatar

Quote:
Originally Posted by acku View Post
Is dat niet de Keynes-theorie die Belgie zijn enorme schuldenlast heeft opgeleverd ergens in de jaren '80?
Nee.

"It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!" - Upton Sinclair
Old 09-08-2011, 10:41   #49   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

het is een systeemcrisis en dit zijn de spartelingen van een stervend dier.
de welvaart is gebaseerd op schuld, en dat blijkt niet zo bijzonder goed te marcheren. big surprise.
zoals al gezegd hier: begin maar te sparen, volgende decennia will be ugly

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Wannes is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2011, 10:44   #50   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Heb nog 20 jaar af te betalen, waardoor ik me wat zorgen maak. Als er ooit deflatie intreedt, of de lonen evolueren niet meer zoals verwacht dan gaat mijn gezin failliet.
En ik ben ook erg slecht in hutten bouwen, patatten planten, jagen en plunderen. Zijn er programmeurs nodig als de wereld vergaat?
Old 09-08-2011, 10:53   #51   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

We verhuizen gewoon naar Londen. Als ik het daar zo bekijk, kan je gratis rijst, jeansbroeken en TV's ophalen.
Old 09-08-2011, 10:54   #52   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ge kunt een app maken waar mensen kunnen aangeven welke winkel ze net geplunderd hebben.
kar is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2011, 10:54   #53   link
Anton
lil carl hoefkens

Anton's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wannes View Post
het is een systeemcrisis en dit zijn de spartelingen van een stervend dier.
de welvaart is gebaseerd op schuld, en dat blijkt niet zo bijzonder goed te marcheren. big surprise.
zoals al gezegd hier: begin maar te sparen, volgende decennia will be ugly
Euh, ja als we dát allemaal zouden doen is 't inderdaad naar de kloten.

Old 09-08-2011, 11:02   #54   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

naar de kloten is het al, daar moet je echt niet meer naar kijken.
niet dat de boel morgen implodeert, maar er gaan serieuze barsten & scheuren & afbrokkelingen komen en als je jezelf niet indekt met wat buffer maar enkel schulden en afbetalingen hebt, welja, good luck.

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Old 09-08-2011, 11:51   #55   link
Anton
lil carl hoefkens

Anton's Avatar

Of dat gebeurt blijft een politieke keuze. Dat het met de huidige politieke elites uitzichtloos lijkt/is, ja daar ben ik het mee eens.

Old 09-08-2011, 12:43   #56   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

Politiek heeft er helaas, bij ons toch, bitter weinig op te zeggen. Ze dansen allemaal naar de pijpen van het grote geld. En het word enkel maar erger.
Bij de volgende presidentsverkiezingen in de VS bijvoorbeeld staat er zelf geen limiet meer op de bedragen die bedrijven mogen 'doneren' aan een kandidaat.
Dus nee, er gaat niets veranderen zonder dat de boel eerst compleet de soep indraait.

Old 09-08-2011, 12:49   #57   link
Anton
lil carl hoefkens

Anton's Avatar

Ook dat is een politieke kwestie. Dat de balans compleet verstoord is ga je mij natuurlijk niet horen ontkennen.

Old 09-08-2011, 13:15   #58   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Quote:
Maar kan de goedkopere rente niet het gevolg zijn van algemene paniek op de beurs, veroorzaakt door die ratingwijzigingen? Dus in principe zou de rente moeten verhogen, maar door een contextwijziging (kort gesteld: minder neiging tot investeren) in de markt verlaagt ze net? Als dat zo is, dan zegt dat toch niets over de ratingbureau's hun invloed.
Misschien dat er op de financiële markten veel gespleten persoonlijkheden rondlopen, maar anders is het enorm absurd dat men tegelijk bezorgd zou zijn over de kredietwaardigheid van de Amerikaanse overheid en ondertussen massaal in die overheid zou gaan investeren. Kan zijn dat er bij een hoop debielen effectief paniek is door S&P, maar dan zouden die met één blik op de Amerikaanse staatsobligaties onmiddelijk moeten zien dat er niks aan de hand is.

Nee, Ockhams scheermes' gewijs is het veel logischer dat men gewoon bezorgd is om de staat van de economie (die effectief zware problemen heeft) en de Eurocrisis. En dat men in tegenstelling tot S&P het volste vertrouwen heeft in de kredietwaardigheid van de Amerikaanse overheid. Hou er rekening mee dat dit allebei al het geval was vorige week vóórr S&P hun ratingverlaging.

Last edited by CSM; 09-08-2011 at 13:19.
Old 09-08-2011, 13:24   #59   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Hoeveel belang zou China of de democraten bij S&P hebben, anyway. Obama-haters doen ons de das om
Old 09-08-2011, 13:49   #60   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Politieke agenda? Waarschijnlijk:
http://firedoglake.com/2011/08/05/the-pms-of-sp/

Zeker als je bedenkt dat hun analyse compleet brol was:
http://dmarron.com/2011/08/07/sps-2-trillion-error/
Quote:
Is dat niet de Keynes-theorie die Belgie zijn enorme schuldenlast heeft opgeleverd ergens in de jaren '80? Wat deed Belgie dan mis?
Geen idee hoe het toen precies zat met de Belgische politiek en economie. Maar Keynes zegt dat er aan stimulus moet worden gedaan in economisch moeilijke tijden. Daarbuiten moet er bespaard worden. Ik veronderstel dat men in België er tien, vijftien jaar lang onder Martens gewoon blind geld heeft tegenaan gesmeten. Waarschijnlijk nog eens gevoed door communautaire kwesties ook.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules