Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 15-10-2011, 10:37   #1   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

De grote vraag-disabled-om-hulp-bij-geluidsgevallen thread

Het viel me op dat Disabled in allerlei threads (inclusief door mezelf) om hulp/informatie wordt gevraagd ivm geluidsinstallaties (amplifiers, speakers, ..).

Omdat daar regelmatig nuttige informatie tussenzit, leek het mij interessant om een thread te hebben waar deze informatie gebundeld zit. Maw: gebruik deze thread om advies in te winnen bij Disabled & de andere audiofielen op dit forum. Eigen ervaringen met sets zijn eveneens welkom.

Alvast mijn bevindingen bij deze combo:
* Onkyo TX-NR509 5.1-kanaals netwerk A/V receiver
* Jamo S 426 HCS 3 ‘Black Ash’ speakerset

- zeer onder de indruk van de versterker (!!)
- speakers vielen initieel ietwat tegen, maar dat veranderde wanneer:
* de 2 surround speakers ook aangesloten werden (had te weinig kabel liggen )
* ik de versterker eens op 'Pure audio' zette (= negeer alle equilizer instellingen) (bass klonk oa dieper, geluid zuiverder)

Nu goed, bij die versterker zit ook een geijkte microfoon die gebruikt kan worden voor de EQ2 functie van de versterker: automatische meting van allerlei parameters van uw speakerset/opstelling (afstanden van de speakers, range, ..). Die microfoon moet op een statief geplaatst worden, gepositioneerd op de plaats waar je doorgaans muziek/film gaat luisteren/kijken. Dat statief ga ik 1 dezer dagen eens meebrengen van mijn ouders, dus verwacht dan maar een update..

Alvast mijn eerste vraag (die eigenlijk minder prangend is geworden sinds ik gemerkt heb dat de huidige opstelling dieper kan gaan dan eerst gedacht):
- welke subwoofer zou passen bij deze opstelling?

Misschien ook nog interessant: vermelden van online/offline winkels die redelijke prijzen vragen voor deftig materiaal.

Last edited by BlackRabbit; 15-10-2011 at 10:41.
BlackRabbit is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2011, 09:29   #2   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Quote:
Originally Posted by BlackRabbit View Post
ik de versterker eens op 'Pure audio' zette (= negeer alle equilizer instellingen) (bass klonk oa dieper, geluid zuiverder)

Nu goed, bij die versterker zit ook een geijkte microfoon die gebruikt kan worden voor de EQ2 functie van de versterker: automatische meting van allerlei parameters van uw speakerset/opstelling (afstanden van de speakers, range, ..). Die microfoon moet op een statief geplaatst worden, gepositioneerd op de plaats waar je doorgaans muziek/film gaat luisteren/kijken. Dat statief ga ik 1 dezer dagen eens meebrengen van mijn ouders, dus verwacht dan maar een update..
Ik zet eigenlijk altijd meteen al mijn versterkers op Source Direct of Pure Audio. Des te minder je moet prullen daar, des te meer kan je de kwaliteiten van je speakers correct beoordelen.

Daartegen, zo een microfoon gebruiken zou je ook zeker moeten doen, dat werkt meestal zeer goed en dan staan je instelling altijd min of meer direct goed afgesteld op je kamer.

Quote:
Alvast mijn eerste vraag (die eigenlijk minder prangend is geworden sinds ik gemerkt heb dat de huidige opstelling dieper kan gaan dan eerst gedacht):
- welke subwoofer zou passen bij deze opstelling?

Misschien ook nog interessant: vermelden van online/offline winkels die redelijke prijzen vragen voor deftig materiaal.
Subwoofer moet je kiezen op basis van wat je wilt: wil je een muzikale sub die ook kan inspringen bij muziekstukken, of wil je gewoon een knaller voor tijdens films? Want dat laatste is veel makkelijker te vinden dan dat eerste.

Qua winkels, online zit ik regelmatig bij een BesteKeus.be /.nl of een Correct.nl, offline ben ik niet echt meer op de hoogte van de goeie winkels. Al herinner ik mij goede dingen van ESW in Landen, en van Ghijsens Hifi in Hasselt.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2011, 18:13   #3   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Wel, ik moet zeggen, ik begin hoe langer hoe meer te twijfelen of ik wel een sub zou toevoegen.

I'll keep you posted
BlackRabbit is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2011, 21:59   #4   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

waar koop ik in't Gentse kabels en zekeringen om een externe versterker te plaatsen?
prolly zal het wel onvermijdbaar zijn om boenke boenke tjoeners te consulteren omtrent zo'n dingen, ook al wil ik maar een bescheiden maar deftig geluid krijgen.
Old 19-10-2011, 22:32   #5   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31
Quote:
Wel, ik moet zeggen, ik begin hoe langer hoe meer te twijfelen of ik wel een sub zou toevoegen.

I'll keep you posted
Ik kan de Yamaha YST-SW's aanraden. Heb een oude YST-SW320 staan en die doet het redelijk goed in feite. In films subliem, in muziek goed. Als ge naar de nieuwe variant van de 320 uitziet is dit een prijs-kwaliteit-aanrader imo.

luisterensessie in betere audio-winkel vragen.

Last edited by Jerre_31; 19-10-2011 at 22:38.
Jerre_31 is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2011, 18:28   #6   link
Niels
Chav

Niels's Avatar

Ik heb onlangs een paar Mission 771e occasie gekocht:

Wreed content van, prachtig geluid voor géén geld. K weet wel niet goed waar ze te zetten, bestaan daar specifieke ophangbeugels voor?
Niels is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2011, 21:33   #7   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Amai, schoon dingskes! Ben zelf grote fan van Mission, heb er al heel wat gehad.
Vogels heeft verschillende luidsprekerbeugels die passen op zowat alle speakers
Old 20-10-2011, 21:34   #8   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
waar koop ik in't Gentse kabels en zekeringen om een externe versterker te plaatsen?
prolly zal het wel onvermijdbaar zijn om boenke boenke tjoeners te consulteren omtrent zo'n dingen, ook al wil ik maar een bescheiden maar deftig geluid krijgen.
Ik ben helaas niet bekend in't Gentse, maar bij ne Brezan of dergelijke zul je wel terechtkunnen zeker?
Old 22-10-2011, 13:41   #9   link
leetduud
ik verveel mij vaak

leetduud's Avatar

Een versterker voor 2 HPM-40's en 2 HPM-60's? Tegelijkertijd?

Niets digitaal, een simpele analoge ingang is goed. Quasi geen andere functies nodig.
leetduud is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2011, 22:11   #10   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

zit er shielding op kabels zoals deze? http://blue.bandridge.nl/products/au...e/general.html

zijn gouden contactpuntjes werkelijk nodig?
ik stak net mijn auto audio setup in elkaar en zag te laat dat veel van mijn connectors verguld zijn, maar van een aantal connectors en de O-ringen op het einde niet.
connectors die ik gebruik zijn zoals: http://www.parts-express.com/images/.../092-564_s.jpg

edit: nja ik ging af op wat er standaard gebruikt wordt: http://en.wikipedia.org/wiki/File:IS...nit_in_car.JPG

Last edited by Teus; 22-10-2011 at 22:16.
Teus is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2011, 14:13   #11   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wapi View Post
Bump!

Ik ben momenteel aan het zoeken naar twee degelijke zuilspeakers. Mijn ogen zijn gevallen op de Chrono reeks van Canton. Heb er even naar kunnen luisteren in de winkel en was onder de indruk en bovendien is hun design ook vrij compact en stijlvol. Vraag is: welk model van Canton is het interessantste en zijn er nog andere merken die zowel qua design als geluidskwaliteit de moeite zijn binnen een prijscategorie van max 1000 euro per speaker? Welke versterker zou je aanraden voor zo'n set? De bedoeling zou zijn om eerst te investeren in degelijke 2.0 speakers en later uit te breiden naar 5.1 dus het moet sowieso wel een surroundreceiver zijn.
Old 23-10-2011, 15:54   #12   link
quantrias
Senior Member

quantrias's Avatar

Ik ga mij mss dit setje kopen in verschiet van BF3.
2.1 van Onkyo.
Kan niet slecht zijn me dunkt.
quantrias is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2011, 10:23   #13   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Quote:
Originally Posted by quantrias View Post
Ik ga mij mss dit setje kopen in verschiet van BF3.
2.1 van Onkyo.
Kan niet slecht zijn me dunkt.
Moest je de kans hebben om het ergens te testen (MediaMarkt ofzo) zou ik dat toch doen. 2.1 setjes verschillen nogal heel hard in kwaliteit, en het is niet omdat het van Onkyo is dat het meteen goed zal zijn. Onkyo is de laatste paar jaar ook veel meer materiaal gaan maken in de "het is goed voor de prijs" range, naast hun beter materiaal.

Quote:
Originally Posted by OmegaII View Post
Bump!

Ik ben momenteel aan het zoeken naar twee degelijke zuilspeakers. Mijn ogen zijn gevallen op de Chrono reeks van Canton. Heb er even naar kunnen luisteren in de winkel en was onder de indruk en bovendien is hun design ook vrij compact en stijlvol. Vraag is: welk model van Canton is het interessantste en zijn er nog andere merken die zowel qua design als geluidskwaliteit de moeite zijn binnen een prijscategorie van max 1000 euro per speaker? Welke versterker zou je aanraden voor zo'n set? De bedoeling zou zijn om eerst te investeren in degelijke 2.0 speakers en later uit te breiden naar 5.1 dus het moet sowieso wel een surroundreceiver zijn.
Als ik mij niet vergis heeft Lapino Cantons, dus die kan je misschien ook wat verderhelpen. Ik ben niet zo bekend met Canton, maar denk wel dat het mooi combineert met een wat rustigere versterker (Cambridge Audio, Marantz, Denon) dan met een nogal neutrale/scherpere (Onkyo, Yamaha).

Ik zou gaan voor een midrange Marantz als ik jou was. Iets alla http://www.bestekeus.nl/product_info...pId-74029.html

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
zit er shielding op kabels zoals deze? http://blue.bandridge.nl/products/au...e/general.html

zijn gouden contactpuntjes werkelijk nodig?
ik stak net mijn auto audio setup in elkaar en zag te laat dat veel van mijn connectors verguld zijn, maar van een aantal connectors en de O-ringen op het einde niet.
connectors die ik gebruik zijn zoals: http://www.parts-express.com/images/.../092-564_s.jpg

edit: nja ik ging af op wat er standaard gebruikt wordt: http://en.wikipedia.org/wiki/File:IS...nit_in_car.JPG
Bandridge is redelijk deftig materiaal, dus ik vermoed dat daar wel shielding op gaat zitten. Gouden contactpuntjes zijn fijn marketingmateriaal maar veel doet het echt niet af.
Old 25-10-2011, 11:18   #14   link
tVentje
Clementine!

tVentje's Avatar

Shielding is belangrijk(er), maar die gouden contactpuntjes zijn idd verwaarloosbaar. Zolang er niets geoxideerd is of beschadigd van een gewone punt zal je geen verschil merken.
Old 27-10-2011, 15:39   #15   link
Drennargh
Senior Member

Drennargh's Avatar

Ik gebruik de Pioneer sa 5300 versterker van mijn pa die sinds '76 al goed werkt.
Helaas krijgt die sinds een verhuis (en na twee maanden opgeborgen liggen) kuren: na een tijd valt het rechterkanaal van de versterker zeer geleidelijk weg binnen een seconde, alsof je de versterker uitzet en de boxen verder laat spelen tot er geen stroom is. Bij het openen van de versterker merk ik niets abnormaals en geen abnormale hoeveelheid stof.

Enkele feiten op een rijtje:
- het ligt niet aan de boxen, want met koptelefoon krijg ik hetzelfde effect.
- het ligt niet aan de rechterinputkabel, want als ik ze omwissel krijg ik hetzelfde effect.
- het ligt niet aan de inputplug, want als ik snel genoeg na het wegvallen de versterker afzet, komt er weer stroom door. Als ik hem terug opzet, blijft hij normaal verderspelen.
- het gebeurt niet bij phono input, maar dat heb ik niet langdurig getest omdat dat niet zo gezond leek.
- als ik met linker en rechter input omwissel, dan komt het geluid soms terug. Ik heb echter geen regelmatigheid opgemerkt.

Komt dit iemand bekend voor?

Slaan, overslaan, doodslaan, afslaan, inslaan, beslaan, opslaan, uitslaan, toeslaan, tegenslaan, doorslaan, ontslaan, neerslaan, bananaphoneslaan: al de rest. ==> Voltooid deelwoord: -geslagen

Last edited by Drennargh; 27-10-2011 at 15:43.
Drennargh is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2011, 15:52   #16   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

Eerste suggestie: draai eens een paar keer goed aan alle knoppen (met de versterker uit natuurlijk).
Clipper is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2011, 16:21   #17   link
Drennargh
Senior Member

Drennargh's Avatar

KBEN DOOF MAAT. Nee lol, prutsen doe ik sowieso. Helaas zonder gevolg . Maar als dit fenomeen iemand bekend in de oren klinkt, laat maar horen.

Slaan, overslaan, doodslaan, afslaan, inslaan, beslaan, opslaan, uitslaan, toeslaan, tegenslaan, doorslaan, ontslaan, neerslaan, bananaphoneslaan: al de rest. ==> Voltooid deelwoord: -geslagen

Last edited by Drennargh; 27-10-2011 at 16:50.
Drennargh is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2011, 17:11   #18   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

Mja, ik heb dat dus eens (ongeveer) gehad en toen was het de volumeknop. Daar aan prutsen loste het op, en die een paar keer met geweld naar de uitersten draaien stelde het wat langer uit.
Clipper is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2011, 08:32   #19   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Quote:
Originally Posted by Drennargh View Post
Komt dit iemand bekend voor?
Ik vermoed dat als draaien aan de volumeknop niet helpt (of aan andere knoppen) dat een beetje contactspray daar ook niet zal helpen.

Misschien zit je met lekkende Elco's. Gezien de leeftijd zou dat wel eens kunnen.
Zie: http://www.student.kuleuven.be/~m983...enonPMA860.jpg

- - - - -

Voor mensen die een cheap 5.0 setje zoeken, iBood is er weer mee:
http://www.ibood.com/be/nl

Last edited by Disabled; 28-10-2011 at 10:02.
Old 28-10-2011, 09:46   #20   link
DeathKnight
Voorzitter CSOLT

DeathKnight's Avatar

Send a message via ICQ to DeathKnight
Niet echt 5.1 want er zit geen sub bij.
DeathKnight is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules