Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 09-07-2012, 15:51   #1   link
Robin
Redactie

Robin's Avatar

Thailand

Omdat de vorige thread ondertussen al 5 jaar oud is, hoop ik dat er misschien al wat meer ervaringen te posten vallen.

Soit, ik vertrek volgende week voor 3 weken naar Thailand. 't Is mijn eerste keer dat ik naar dat deel van AziŽ ga, en ik weet niet echt wat ik moet verwachten, buiten hetgeen ik in de boekjes gelezen heb.

Ons plan ziet er als volgt uit: toekomen in Bangkok, daar 3 nachten blijven. 10 dagen later hebben we vanuit Chiang Mai een vlucht naar Pukhet, waar we niet blijven, maar een boot nemen naar een hopelijk ongerepter stukje eiland in de buurt om wat decadent op een resort te gaan doen (Ko Yao Noi).

Bedoeling is dus om tussen Bangkok en Chiang Mai te trekken tussen die 10 dagen. Mijn vriendin en ik zijn geen zotte partypeople, dus we zijn daar vooral voor de natuur, mooie plekjes en interessante ervaringen. Als kok ook wel wat op zoek naar goede restaurants, culinaire do's enzo. Iemand die daar ook al heeft rondgehangen, tips en ervaringen kan delen? Dingen waar ik zeker op moet opletten en die niet in de boekjes staan ofzo? Alle info is welkom!
Robin is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2012, 16:46   #2   link
AngeluS
Shizkebab!

AngeluS's Avatar

In Bangkok is een hele goede vegetarische italiaan...

Wat je ook zeker moet bezoeken is de River Kwai en omstreken. Ik heb daar in een hotel geslapen dat dreef op de rivier, was 15 minuten varen zelfs om er te geraken. We zijn daar 2 dagen gebleven en daar vanalles in buurt bezocht.

In Chiang Mai zijn ook meerdere locaties waar je een cursus thai koken kunt volgen, dan nemen ze u 's morgens naar markt om boodschappen te doen en daarna alles samen maken. Als het een klein groepke is, dan is dat supertof.
Old 11-07-2012, 20:55   #3   link
Muis
grml

Muis's Avatar

Eet bij de kraampjes die aan de kant van de straat staan. Waar je vooral andere thai's ziet eten. Het lekkerste is Kao Muu Deang.
De meer op toeristen gerichten restaurantjes vermijd ik als de pest. Duur en vies.
Als je vertrekt in Bangkok kan je de trein nemen naar Ayutahya waar een enorm mooi stuk natuur is met oude tempels, daarna kan je naar kanchanaburi gaan voor de river kwai te bekijken.
De keren dat ik naar Chiang mai geweest ben nam ik de overnachttrein vanuit bankok. Het is niet zo goedkoop (+-25€) maar wel veruit de comfortabelste manier van reizen. In chiang mai zelf zijn er weinig eetplaatsen in het centrum dat ik kan aanraden. Kraampjes zijn nog altijd het goedkoopst en lekkerst.

Geen idee of je al een planning hebt van de plaatsen waar je gaat overnachten maar ga zeker niet naar een Tourism Info Center of gelijkaardige etablissementen. Gewoon zelf zoeken naar B&B's of hostels. Kan tot 10x goedkooper zijn.

Voor vervoer met de bus juist hetzelfde, gewoon ticket gaan hale in busterminus.
Goedkoper en properder.
Als je een taxi ergens naartoe neemt zeg dat je MET METER wil rijden, anders gaan ze proberen een hogere vaste prijs te geven. Als je in bankok een tuktuk wilt nemen vraag dan No sponsers, tenzij je het niet erg vind om 4 andere locaties te bezoeken voor hij je naar je eindlocatie brengt.

Naar Ko Yao Noi ben ik nog niet geweest dus daar kan ik niet veel over vertellen. Het is inderdaad niet zo toeristisch en druk daar van wat ik gehoord heb.

Plaatsen die je best kan vermijden als je rust zoek : Bangkok - Khoa san road , Bangkok - Soi cowboy, Bangkok - siam square , Phuket - Patong , Kho Phi phi,
ko samui , ko pagnan en pattaya. Dat zijn de meest toeristische plaatsen zowat.

Last edited by Muis; 12-07-2012 at 09:14.
Muis is online now   Reply With Quote
Old 12-07-2012, 07:36   #4   link
Fieldy
Senior Member

Fieldy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Muis View Post
Eet bij de kraampjes die aan de kant van de straat staan. Waar je vooral andere thai's ziet eten. Het lekkerste is Kao Muu Deang.
De meer op toeristen gerichten restaurantjes vermijd ik als de pest. Duur en vies.
Sowieso waardevolle tip. Ga eten in de restaurants waar er veel locals gaan eten, ook al is dat een kale witte zaal bekleed met badkamer tegels. Hygiene voorschriften zijn in die landen niet zo streng. Als ge eenmaal gezien hebt hoe ze hun vlees en vis verkopen kunt ge maar best gaan op plaatsen waar de ingredienten niet te lang zijn blijven liggen. Meestal is het er dan ook nog eens goedkoper dan de restaurants die gericht zijn op toeristen.

Last edited by Fieldy; 12-07-2012 at 07:40.
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2012, 09:26   #5   link
Muis
grml

Muis's Avatar

Als je kan, leer ook tellen in het thai's. Het is poepsimpel tot 1000. In het thai's onderhandelen over prijzen brengt heel vaak een enorme korting met zich mee. Let op dit is wel voor de lokale martkjes enzo, bij de shoppingmalls moet je dat niet proberen.

De eetplaatsen aan de kraampjes waar andere thai's gaan eten hebben vaak geen engelse kaart en vaak spreken ze ook geen engels. Dus een paar woordjes onthouden kan nuttig zijn.

Khao = rijst.
Muu = Varken
Neua = Rundvlees
Khao pat = gebakke rijst.
Kip = Gai.

Dus als je Gebakke Rijst met Kip wilt bv. Khao pat Gai.

Als je niet tegen pikant kan : Mai ao pet.
Heb je graag pikant : Ao pet.

Je zult het waarschijnlijk al in boeken gelezen hebben maar hun koning voor hun is heilig. Wijs niet naar foto's van hem met je vinger, stap niet op briefjes die je laten vallen hebt me de foto van de koning op, kortom zelf met de foto van de koning moet je voorzichtig omgaan. In het zuiden zijn ze hier wel wat losser in.

Deze tijd van het jaar kan het er bloedheet zijn en ik raad je ten zeerste aan 's middags niet in de zon te lopen. Zeker in centraal thailand is het heet.

Last edited by Muis; 12-07-2012 at 09:33.
Muis is online now   Reply With Quote
Old 12-07-2012, 09:34   #6   link
Robin
Redactie

Robin's Avatar

Alrite, het eten in stalletjes hoor ik overal, dus dat komt er wel van. Merci voor de andere tips alleszins al!

We hebben buiten ons hotel in Bangkok nog niets vastgelegd van accomodatie. Toen ik in italie rondtrok, keek ik altijd de dag op voorhand op internet om op volgende locatie een hostel/hotel te boeken. Doe ik dat best in Thailand ook? Of beter gewoon toekomen op locatie en zelf op zoek gaan?
Old 12-07-2012, 13:02   #7   link
AngeluS
Shizkebab!

AngeluS's Avatar

Ahja, en zeker alleen maar water vanuit gesloten flesjes drinken. Als je water koopt en er is geen plastiek "zegel" rond het "dopselke" dan best niet vertrouwen
Old 12-07-2012, 16:46   #8   link
Muis
grml

Muis's Avatar

Quote:
Originally Posted by Robin View Post
Alrite, het eten in stalletjes hoor ik overal, dus dat komt er wel van. Merci voor de andere tips alleszins al!
Let wel , het kan intimiterend zijn omdat je geen andere toeristen dit snel zal zien doen. Voor 1€ heb je soepje + rijst met varken en lekkere sauce met wat groentjes en water.

Zoals AngeLus zegt moet je oppassen met wat je drinkt. Flesjes zonder zegel kom je zo goed als nooit tegen, bij stalletjes word water regelmatig via een waterkannetje in bekers gegoten. Als er thai's eten is de kans groot dat het veilig is.

Quote:
Originally Posted by Robin View Post
We hebben buiten ons hotel in Bangkok nog niets vastgelegd van accomodatie. Toen ik in italie rondtrok, keek ik altijd de dag op voorhand op internet om op volgende locatie een hostel/hotel te boeken. Doe ik dat best in Thailand ook? Of beter gewoon toekomen op locatie en zelf op zoek gaan?

Ik ging gewoon op locatie op zoek maar ik reisde langdurig en met een budget. Ik wou de kamer zien en onderhandelde ook vaak.
Omdat dit de meer warmere periode van het jaar is in Thailand is dit ook laagseizoen en de kans dat de hotels/b&bs/hostels vol zitten is enorm klein. (En alles is goedkoeper).
Old 19-07-2012, 13:10   #9   link
kronik
Senior Member

kronik's Avatar

Veel plezier

Je zal geen enkel probleem hebben om overnachting te vinden. Gewoon ergens binnenwandelen dat je er goed uitziet en hop Best altijd vragen om de kamer te zien! Meestal betaal je 2 keer niets, en mag je niet teveel verwachten, maar het kan sterk uit een lopen. Sommige krammikelige dingen zijn heel charmant, anderen zitten vol beesten die ge liever niet in uw bed wilt Vooral nu het monsoon is zult ge een muggennet over uw bed willen.

Voor water: ja niet van de kraan drinken. Ik poetste mijn tanden wel met kraanwater en had geen last - maar bon, better safe than sorry.

Als je naar Chiang Mai reist, neem je best de nachttrein. Het meest comfortabele maar daarom niet naar westerse normen Alle ramen open (deuren ook, daar hangen de Thais wat uit te roken) zorgt ervoor dat het ijzig koud kan zijn. Breng een dikke trui mee en oorstoppen of het wordt een pijnlijk lange nacht. Probeer een bed te scoren. De zitjes zijn beenhard.

Ayutaya of Sukothai zijn beide oude steden waar je massas vervallen tempels en ruines zult vinden. Ik ben naar Sukothai gegaan, vond het daar echt fijn en je kan er brommerkes huren om op een dag alles gezien te hebben Beide liggen op het traject van de nachttrein, meen ik mij te herinneren.

In Chiang Mai moet je zeker ook eens de watervallen gaan checken. Kan makkelijk als je een brommertje huurt. Je snort even buiten de stad de berg op, voorbij een 5tal watervallen. Dit leidt tevens naar het hoogste punt in Thailand. Heel tof om is wat natuur te zien (en weer een excuus om met brommerkes rond te crossen ). Opgelet voor het verkeer als je in Chiang Mai terugkomt! Misschien best aan de rand van stad huren als het kan. Als het nog kan. Heb gehoord dat in grote steden toeristen geen brommerkes meer krijgen omdat er teveel op hun neus gaan in het hectische verkeer. Als je vol schrammen staat, noemen ze dat een "tourist tattoo"

Ook vanuit Chiang Mai zijn veel korte trektochtjes te doen. 2-3 dagen effe de natuur in met een klein rugzakje is best een fijne ervaring. Je slaapt in een bergdorpje in hutten en krijgt basic, maar superlekker eten. De rest van de dag stap je wat door de broesse. Vaak combineren ze dat als 1 dag stappen en 1 dag rafting ofzo. Mssn is het water deze tijd van't jaar wel wat wild voor rafting. Je ziet maar, elke thai en zijn grootmoeder zijn reisorganisators.

Eten doe je inderdaad best op straat. Daar zie je tenminste wat er in je eten ingaat. Mijn persoonlijke favoriet is altijd Pad Thai geweest. Een simpel noodel gerecht voor 15 baht. Voor die prijs at ik er gewoon 3 of 4 met een keer :D hahah.

In Chiang Mai is de nachtmarkt ook wel cool.

Ahja en in't zuiden, phuket ofzo, nekeer gaan snorkelen!! Kzou zeggen duiken, ma daar hebde mssn ni genoeg tijd voor (als ge het nog moet leren), en da's duurder, ma al snorkelend kunde al veel zien. Da's echt echt de moeite in die regio!

En last but not least: if it sounds too good to be true, it probably is. Let op als mensen u dingen willen aansmeren. Ge gaat niet rijk worden als ge amber importeert bvb.

Nog een goeie is "big buddha holiday". Als nen thai u wilt afschepen en ergens anders ene sturen (waarschijnlijk met zijne maat die u goed zal doorrekenen), zegt em da't big buddha holiday is en hetgeen ge wilt zien gesloten is, maar toevallig weet hij iets da zeker even goed is. Niet dus.

Thai's zijn niet aggressief, ge moet geen schrik hebben overvallen te worden ofzo. Ge moet gewoon uw gezond verstand gebruiken en af en toe assertief zijn. Als nen tuktuk driver u zegt van "ik doe het voor de helft van de prijs maar ge moet eerst me mij nog ergens langs", zeg dan beleefd "laat vallen" en pak de volgende. Er staan er altijd genoeg.

En zoals hierboven gezegd, voor ge in een taxi instapt vraag je "taxi meter?", en check nog is of er zo'n machientje instaat dat een prijs berekent op basis van afstand en tijd. Anders laat je u waarschijnlijk in't zak zetten.

En voor de rest: have a great time!
kronik is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2012, 10:38   #10   link
beki
Senior Member

Hoe zit dat met die trekkings?
Heb nog nooit een trekking gedaan, maar we zouden zo lokale korte trekkings doen.
Maar waar laat je dan uw gerief?
We starten in chiang mai, daar al 2 nachten geboekt, we zouden daarna een trekking van 3 dagen willen doen, en terug naar chiang mai gaan.
Maar wat doe je met overschot bagage? Kan je die in hotel achterlaten (waar je dan niet verblijft)? Of zijn daar ook safes in de stations?
beki is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2012, 11:02   #11   link
KingSix
Senior Member

KingSix's Avatar

hebt ge die trekkings zelf uitgezocht of zijn die door hotel of travel agent aangeboden?
KingSix is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2012, 11:17   #12   link
beki
Senior Member

Nog niet geboekt, we gaan waarschijnlijk lokaal kijken.
MAar we baseren ons op http://www.travelhubchiangmai.com/trekking.html
Old 06-09-2012, 01:56   #13   link
Muis
grml

Muis's Avatar

Ik herinner me niet direct zo'n bagage kluizen in Chiang mai. Huur gewoon 3 dagen een kamer. Kost begot nt geen 5 euro per dag.
Old 06-09-2012, 09:40   #14   link
Robin
Redactie

Robin's Avatar

Inderdaad, al die trekkings gingen er van uit dat je ondertussen op hotel zat (komen je ophalen en afzetten aan je hotel normaal gezien).

Zelf heb ik geen trekkings gedaan, alhoewel we dat wel van plan waren. Dat zag er allemaal veel te toeristisch en weinig avontuurlijk uit (as in: op dat moment gaan we een uur op een olifant zitten daarna neemt de aircobus je mee om 3 uur naar een dorpje te gaan waar inboorlingen je en masse gemaakte voorwerpen willen aansmeren, waarna we om 5 uur aan je hutje in het oerwoud zitten waar je vrij bent te doen wat je wil tot 9 uur de volgende ochtend,... etc.).

Leek ons toen niet echt de ervaring die wij wilden hebben (we hadden daarvoor in Kanchanaburi zo een prefab-tocht gemaakt met een agentschap daar, en alhoewel het wel leuk is om eens met andere mensen ook op tocht te zijn, voel je je wel een toerist die gewoon zonder meer van fotoplekje naar fotoplekje wordt gevoerd (onze gids heeft letterlijk gezegd: "now we're going to the bridge over the river kwuai, get out, take picture and back in bus in 5 minutes", mja). Hebben in Chiang Mai uiteindelijk een week een brommertje gehuurd en daarmee telkens zelf op weg gegaan naar bezienswaardigheden rond Chiang Mai. Totaal je eigen baas en met zo een brommer rondcrossen in het Thaise verkeer is nog leuk ook. Uiteindelijk hebben we zo een fantastische vakantie gehad in Thailand, alhoewel we aanvankelijk dachten wat meer zaken te doen zoals rafting, canoeing,... Maar eigelijk komt het er op neer dat thailand voor al die zaken volledig rekent op agentschappen die je dag volledig inplannen. Misschien dat als je echt goed zoekt je wel nog betere agentschappen kan tegenkomen, maar ter plaatste worden die 3day2night prefab avonturen je rond de oren gesmeten, en wij hadden geen tijd om een hele dag te zoeken naar deftige agencies.
Om maar een voorbeeld te geven: een uurtje buiten Chiang Mai is er een soort attractie Flight of the Gibbon, een heel zipline-parcours door het regenwoud, van boom tot boom. Wij wilden dat graag eens doen en bij alle agencies moest je dat inplannen voor een hele dag met daar ook nog eens bij een maaltijd in een 'fantastisch lekker authentiek thais restaurant', een bezoek aan die waterval, en tochtje naar dat dorpje. We vroegen toen of het niet mogelijk was om enkel die Flight of the Gibbon te doen en iedereen verzekerde ons dat dat enkel met zo een dagpakket kon gebeuren. We hebben het dan maar laten vallen en enkele dagen later reden we toevallig in de buurt van die attractie met de brommer en zijn we zelf eens gaan kijken. Daar vonden ze het erg vreemd dat er toeristen op hun eigen aankwamen en niet gewoon in een groep met de minibus. Heeft even geduurd voor ze doorhadden wat wij wilden doen, want ze zijn het daar inderdaad niet gewoon dat mensen iets organiseren zonder een agency. Uiteindelijk mochten we ons aansluiten bij een groep, moesten we die extra activiteiten niet doen, maar moesten we wel de volle pot betalen (waarbij dus vervoer van en naar hotel enzo ook inzaten). Vriendelijk bedankt dan, want ze hadden daar toch geen bankcontact en ze vroegen enkele duizenden baht per persoon.

Dusja. Misschien dat anderen betere ervaringen hebben met agentschappen, maar voor mij hoefde dat allemaal niet. Ik was ferm gelukkig als ik ergens aankwam met mijn brommertje en ik zag een groep toeristen in een minibus wachten tot de laatste er eindelijk was en ze konden vertrekken naar de volgende attractie. Ik heb dan wel in weer en wind op de hoogste berg van Thailand gereden, een half uur moeten schuilen omdat het de hard waaide en de wegen waren ingestort, verkleumd aangekomen boven, maar uiteindelijk zijn dat ervaringen die me beter gaan bijblijven dan toen ik met de minibus bij tempel x werd afgezet om er 2 foto's te nemen.

Ter illustratie:

cool:

niet cool:
Old 06-09-2012, 12:43   #15   link
beki
Senior Member

Damn zou graag met brommertje rondtoeren, maar heb daar totaal geen ervaring in..
Kan je daar kleine autotjes ook huren?
Old 06-09-2012, 13:27   #16   link
Robin
Redactie

Robin's Avatar

Mijn laatste keer dat ik op een brommer zat was toen ik 16 was en ik een keer reed op die van een vriend. 't Is maar te zeggen, als je geen complete idioot bent, ben je daar zo weg mee (die dingen hebben geen versnellingen en rijden max 70-80). Je moet er nu ook geen dagenlange tochten mee doen e. In Chiang Mai hebben wij er een een week gehuurd en elke dag een andere windrichting uitgegaan (Samoeng Loop, Doi Inthanon), 's avonds altijd terug in Chiang Mai.
Autootjes huren zal wel kunnen aan luchthaven ofzo, maar die brommers vind je echt overal, op 3 verschillende plaatsen een gehuurd en na 5 minuten kan je al vertrekken. En ze kosten geen geld (25 euro voor 5 dagen heb ik toen betaald).

Last edited by Robin; 06-09-2012 at 13:30.
Old 08-09-2012, 17:03   #17   link
Muis
grml

Muis's Avatar

Flight of the gibbon kan je wel appart doen met pickup/dropoff. Zeg gewoon tegen je hotel als ze het niet appart willen geven da je bij iemand anders gaat, ze zullen het dan wel aanbieden. De enige reden dat ze zeggen dat het niet gaat is omdat ze extra geld willen verdienen.

Auto's huren kan je op veel plaatsen en daar heb je bij velen zelfs geen rijbewijs voor nodig. Zeker in chiang mai moet je er kunnen vinden.

Zelf heb ik nog nooit een groep pakket genomen (buiten flight of the gibbon) waar je als toerist word behandeld. Zou me het echt niet zien doen. Ik ben toevallig tijdens een wandeling bij een huis gekomen waar een olifant stond. De eigenaar deed een babbeltje met me en ik mocht even een ritje maken van hem. Een jungle tocht zou ik niet doen zonder gids. Die zijn er zodat je niet verdwaald of gevaarlijke dingen doet.
Old 13-09-2012, 16:43   #18   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Send a message via MSN to Takeshi
Ik vertrek 1 november naar Thailand voor 2.5 weken.
Het is Phuket - Chiang Mai - Bangkok geworden. Dus eerst 5 dagen platte rust en dan 10 dagen zoveel mogelijk bezichtigen.
De nachttreinen hebben we wel overgeslagen. Het lijkt mij wel een belevenis maar met mijn slaapproblemen is zoiets hetzelfde als niet slapen. De binnenlandse vluchten zijn dan ook spotgoedkoop. Ik betaal nog geen 200 EUR voor 4 extra binnenlandse vluchten.
Takeshi is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2012, 06:04   #19   link
Muis
grml

Muis's Avatar

Phuket + platte rust is niet ideaal. Welk deel van phuket?
Old 15-09-2012, 07:41   #20   link
beki
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Takeshi View Post
Ik vertrek 1 november naar Thailand voor 2.5 weken.
Vlieg je rond de middag met Thai airways?
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules