Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Forum Games

Reply

Thread Tools
Old 10-09-2012, 12:50   #1   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Twilight Imperium - Game Over - L1Z1X victory

Meer dan drieduizend jaar geleden regeerden de Lazax over de melkweg. Na enkele duizenden jaren werden de Lazax erg zelfvoldaan met hun positie over de andere rassen. De zes grote rassen Sol, Hylar, N'orr, Hacan, Letnev en Xxcha begonnen te rebelleren. Wanneer een handelsdispuut over het Quann wormhole resulteerde in een oorlog tussen de Sol vloot en de Letnev, ontstonden doorheen heel de melkweg gewelddadige conflicten en er kwam een burgeroorlog tussen de rassen, een burgeroorlog die de Lazax tot dan hadden kunnen onderdrukken. In de volgende paar honderd jaar werd het Lazax ras vernietigd in de Twilight Oorlogen en werd de beschaving duizenden jaren teruggedraaid. De grote rassen trokken zich terug naar hun thuisplaneten om te heropbouwen. Toen de Galactische Raad eindelijk terug klaar was om samen te komen, was ze slechts een schaduw van wat ze ooit geweest was. Nu, duizenden jaren later, na een lange periode van schaduw, is de tijd gekomen voor een nieuw ras om op te staan, heerser te worden over de melkweg en de leidende hand voor alle rassen.

Spelers in Twilight Imperium zullen schepen bouwen, planeten veroveren, technologie onderzoeken, handel voeren en diplomatische overeenkomsten sluiten. Dat doen ze om Victory Points te behalen om de Keizerlijke Troon van Mecatol Rex te verkrijgen en over de melkweg te heersen. In dit spel gebruiken we een aantal optionele regels uit de uitbreidingen Shattered Empire en Shards of the Throne:
  • Strategy Cards uit Shattered Empire
  • Public Objective deck uit Shattered Empire
  • Wormhole Nexus. De stapel lege werelden hebben ook de wormholes
  • Action Cards die werken voor opties die niet in het spel zitten, zijn verwijderd.
  • Racial Techs
  • Tactical Retreats
  • Custodians of Mecatol Rex
  • Yssaril Tribes zijn banned

Voor de duidelijkheid, we spelen niet met:
  • Space Mines
  • Shock Troops
  • Leaders
  • Flagships
  • Mechanized Units
  • Alien artifacts of hoe die dingen ook heten.
  • Representatives
  • Mercenaries
  • Alle andere optionele shit die ik niet vermeld heb hierboven.

Basisregels
Shattered Empire
Shards of the Throne
OfficiŽle FAQ
Tech Tree

!!! Een walkthrough/tutorial van een spel Twilight Imperium. Dit gaat je heel erg helpen. Let wel op: de acht strategy cards die wij gebruiken zijn verschillend dan die uit dit voorbeeld. Kijk voor de juiste strategies in de regels van Shattered Empire of hieronder ergens (edit: Zie 6.1). De walkthrough zal je wel een goed idee geven al.

Acties gaan we in dit spel posten in bold DeepSkyBlue, bold Lime of bold Red (specifiek: zie hieronder ergens). Je mag ook je acties posten in de kleur van je ras, als je dat wil. Alle conversaties, afspraken, diplomatie, etc gebeuren in de thread. Conversaties tussen teammaats of conversaties die ik heb gestart, kunnen wel privť blijven. Verduidelijkingen vraag je in bold Orange.
1. DOEL VAN HET SPEL
Om te winnen, moet je 9 victory points (VP) hebben behaald. Die verdien je door objectives te vervullen. In het begin van het spel krijgt elke speler ook ťťn geheim objective dat alleen zij kunnen vervullen. Tijdens het spel worden kaarten van het objective deck getoond. Die objectives mogen alle spelers vervullen. Zo gauw een speler 9 punten heeft, eindigt het spel onmiddelijk, zelfs als andere spelers in dezelfde ronde ook nog aan 9 punten zouden geraken.

Het public objective deck bestaat uit 10 Stage I kaarten en 10 Stage II kaarten. Tussen de Stage II kaarten zit ook de kaart Imperium Rex. Die fungeert een beetje als klok: als die kaart getoond wordt, eindigt het spel meteen en wint de speler met de meeste punten. Bij gelijkspel wint de speler die de meeste objectives heeft vervuld, de meeste planeten controleert of daarna de meeste command counters in zijn reserve heeft. Bij het begin van het spel worden 3 objectives open gelegd. Vanaf er 8 Stage I objectives liggen, beginnen we met Stage II.

De lijst van mogelijke Objectives:

Stage I:
  • I successfully invaded 1 planet containing at least 1 opposing ground force this turn.
  • I won a space battle against at least 3 opposing ships in 1 system this turn.
  • I control Mecatol Rex.
  • I took control of 3 planets this turn.
  • I control planets with a total influence greater than the player to my immediate right and greater than the player to my immediate left.
  • I am blockading an opponent’s space dock.
  • I now spend 3 command counters from my command and/or strategy allocation areas.
  • I now spend 10 resources or 10 influence.
  • I now spend 4 trade goods, 3 resources, and 3 influence.
  • I have more than 1 technology advances in 3 different colors.

Stage II:
  • I successfully invaded 2 planets, each containing at least 1 opposing ground force this turn. (2VP)
  • I won 2 space battles this turn, each in different systems and against at least 3 opposing ships. (2VP)
  • I control the Mecatol Rex system and at least 3 systems adjacent to it. (I “control” a system if I have at least 1 nonfighter ship there, and I control every planet in the system.) (2VP)
  • I control 11 planets outside my home system. (3VP)
  • I destroyed an opponent’s space dock at the end of combat this turn. (2VP)
  • I have at least 4 nonfighter ships in 2 different opponents’ home systems. I win the game
  • I now spend 6 command counters from my command and/or strategy allocation areas. (2VP)
  • I now spend 20 resources or 20 influence. (2VP)
  • Imperium Rex: As soon as this card is a revealed, the game ends immediately. The player with the most victory points wins the game.
  • I have 5 technology advances of the same color. (2VP)

Secret (allemaal 2VP) :
  • Usurper: I control Mecatol Rex; I have a space dock and at least 8 ground forces here.
  • Master of Ships: I control Mecatol Rex, I have a space dock here, and at least 6 nonfighter ships in the Mecatol Rex system.
  • Forceful: I control Mecatol Rex; I have a space dock here, and at least 4 dreadnoughts in the Mecatol Rex the system.
  • Industrial: I control Mecatol Rex, and I have all 3 of my space docks and all 5 of my dreadnoughts on the board.
  • Diversified: I control Mecatol Rex: I have a space dock here, and I have at least 2 technology advances in each of 3 different colors.
  • Conqueror: I control all the planets in another player's home system.
  • Merciless: This turn, I successfully took control of my neighbors planet that held his last space dock on the board. (My neighbor is another player directly to my right or left)
  • Focused: I control at least 4 planets with the same technology specialty.
  • Technocrat: I control at least 6 planets with a technology specialty
  • Keeper of Gates: I have at least 1 nonfighter ship in every system containing a wormhole.
  • Regulator: I destroyed space docks controlled by 2 different players in this turn.
  • Expansionist: I control 8 systems outside of my home system. (I “control” a system if I have at least 1 nonfighter ship there and I control every planet in the system.)
  • Threatening: I control systems adjacent to 2 different players’ home systems. (I “control” a system if I have at least 1 nonfighter ship there, and I control every planet in the system.)

2. RASSEN EN ABILITIES
Er zijn 13 rassen beschikbaar in dit spel (we gebruiken Yssaril en de rassen uit Shards of the Throne niet). Elke speler zal er twee willekeurig krijgen en er daar eentje uit kiezen. Wanneer iedereen gekozen heeft, zullen we overlopen wat de verschillende powers zijn van iedereen.

3. SETUP
In het begin van het spel krijgt elke speler dus twee willekeurige rassen, waarvan er een wordt gekozen. Elke speler krijgt zijn starteenheden, technologieŽn, Secret Objective, 2 political cards, en zet 2 Command Counters op Strategy Allocation, 3 op Fleet Supply en 3 op de Command Pool.

Dan is het tijd om de melkweg te bouwen. Elke speler krijgt vijf tegels om de map te bouwen. Mecatol Rex ligt in het midden en de home systems van elke speler liggen op de derde ring daarrond. De eerste speler legt een tegel, dan de tweede, etc tot de zesde speler die twee tegels legt. Daarna legt de vijfde speler een tegel, dan de vierde, etc. Tot de map vol ligt. Enkele restricties:

- Eerst moet de eerste ring volledig gelegd zijn, daarna de tweede ring volledig, en dan pas de derde.
- Speciale systemen met een rode rand mogen niet naast elkaar liggen.
- Een speler mag niet twee keer na elkaar een systeem leggen zonder een planeet op.

Als een speler geen systeem kan leggen volgens deze regels, wordt hun hand open gelegd, zodat ze een systeem kunnen leggen terwijl ze die restricties breken. Als de map volledig is, legt iedereen zijn starteenheden, worden er Custodians op Mecatol Rex gelegd en begint het spel met de eerste Strategy Phase.

Map

4. GAME FLOW
Het spel speelt doorheen een aantal rondes (een stuk of acht ongeveer). Elke ronde bestaat uit 3 fases: de Strategy Phase, de Action Phase en de Status Phase. In de Strategy Phase kiest elke speler een van de acht Strategy Cards die bepalen welke speciale actie die speler mag uitvoeren. Het meeste gebeurt in de Action Phase. Hierin kunnen spelers hun speciale actie van hun strategy card uitvoeren, kunnen ze systemen activeren om er eenheden te bouwen of naar te verplaatsen, is er combat, worden planeten veroverd, of worden actiekaarten gespeeld. Wanneer iedereen gepast heeft, volgt de Status Phase. Hierin kunnen spelers punten scoren door objectives te claimen en wordt het spelbord ververst voor de volgende ronde.

5. STRATEGY PHASE
In deze fase selecteren spelers een van de acht mogelijke Strategy Cards. Elke strategy card heeft een speciale ability en bepaalt ook de speelvolgorde in de Action Phase. Beginnend bij de Speaker en daarna in wijzerzin kiest elke speler een kaart. Elke kaart kan maar door ťťn speler gekozen worden. Om een kaart te selecteren, post je in bold DeepSkyBlue:

Ik kies de (7) Technology Strategy Card.

Op het einde van deze fase zijn er steeds twee strategy cards over die niet gekozen zijn. Op die kaarten komt een bonus counter. Wanneer in de volgende strategy phase iemand een kaart kiest met een bonus counter, krijgt die speler in ruil een Trade Good of een Command Counter per bonus counter.

6. ACTION PHASE
Te beginnen met de speler met de Strategy Card met de laagste nummer voeren de spelers om beurt een actie uit. Dit gebeurt in volgorde van de strategy cards, dus niet in wijzerzin. (Eerst komt de speler met 1. Initiative, dan de speler met 2. Diplomacy, etcetera.)

Er zijn vier mogelijke acties die je kan uitvoeren: de Strategic Action, Tactical Action, Transfer Action en Action Cards. Details over de eerste drie soorten acties lees je wat verderop. De vierde mogelijkheid is simpel, je speelt een van de action cards in je hand als een actie. Die doe je door de kaart die je wil spelen aan te kondigen in bold deepskyblue en je vermeldt ook wat het effect is. (Het is niet nodig om eerst te zeggen "ik ga deze actiekaart spelen", dan te wachten of andere spelers iets willen spelen daartussen om het bijvoorbeeld te saboteren, en dan pas de effecten te vermelden. In andere fases in het spel telt het [zeg wat je doet > wacht op de rest > doe het ook echt] protocol wel.)

Voorbeeld:

Ik speel de Action Card: Alien Technology: "Spend 4 resources to recieve one technology. Cost can't be reduced".
Ik tap de planeten Arnor (2R) en Saudor (2R) en krijg een technology: Sarween Tools.

Als een speler geen actie meer wil doen in deze ronde, mag hij passen. Het is verplicht om de actie van je Strategy Card te gebruiken voordat je past. Spelers die gepast hebben, mogen nog wel de secondary abilities gebruiken van de strategy cards van andere spelers, maar mogen verder geen andere acties meer doen in de Action Phase. Passen doe je in bold red. Zo:

IK PAS.

6.1 STRATEGIC ACTION EN STRATEGY CARDS
Met een Strategic Action activeren spelers de speciale ability die op hun gekozen Strategy Card vermeld staat. Nadat ze de primary ability hebben uitgevoerd, krijgen alle andere spelers (ook spelers die al gepast hebben) de kans om de secondary ability uit te voeren. Om dat te doen, spenderen ze 1 Command Counter uit hun Strategy Allocation. Normaal gezien maken spelers de keuze of de secondary willen uitvoeren in wijzerzin vanaf de primaire speler, maar omdat dit gespeeld wordt op een forum, gaan we dat niet zo doen en mag je passen op de secondary of hem spelen wanneer je zelf wil. De kaarten en wat uitleg volgen hieronder. Als je een Strategy Card wil spelen, doe je dat in bold DeepSkyBlue. Zo:

Ik activeer de primary ability van Strategy Card x.
Ik SPEEL de secondary van ...
Ik PAS op de secondary van...

(1) Leadership

Primary Ability: Take Charge Receive 3 Command Counters from your reinforcements. You may then immediately use this card's secondary ability.
Secondary Ability: Masterful Tactician You may spend influence to purchase up to 3 Command Counters from your reinforcements. You receive 1 Command Counter for every 2 influence you spend.

In tegenstelling tot andere Strategy Cards moet je voor de secondary hier geen Strategy Allocation counter spenderen. Voorbeelden:

Ik activeer de primary ability van de (1) Leadership kaart en ik tap Mellon (2I). Ik plaats 1 counter in Strategy Allocation, 1 in Fleet Supply en 2 in de Command Pool.

Ik SPEEL de secondary ability en exhaust Dal Bootha (2I) en plaats 1 counter in mijn Command Pool.

(2) Diplomacy II
Primary Ability: Demilitarized Zone Choose either a) or b):
a) Choose one system containing a planet you control. Each opponent must place one of his Command Counters into the system from his reinforcements.
b) Execute the secondary ability of this card without paying a Command Counter or any influence.
Secondary Ability: Peaceful Annexation Spend 1 Command Counter from your Strategy Allocation area and 3 Influence to claim an empty planet adjacent to a system you control. Place your Command Marker on the planet.

De a) optie beschermt een systeem van andere spelers, omdat ze er hierna geen command counter meer mogen plaatsen. Als de andere speler geen command counter meer in zijn reserve heeft, moet hij er een van zijn race sheet gebruiken. Spelers mogen de secondary niet gebruiken om Mecatol Rex te pakken te krijgen. Ze mogen ook geen planeet kiezen die een andere speler net heeft gekozen. Voorbeelden:

Ik activeer de primary van (2) Diplomacy II en kies optie a). Ik kies het systeem Abyz-Fria.

Ik SPEEL de secondary en spendeer een Strategy Allocation counter en exhaust Torkan (3I) om Vefut II te annexeren.

(3) Assembly
Primary Ability: Senate Draw 1 Political Card and 2 Action Cards. Then choose either a) or b):
a) Claim the Speaker token and choose one other player to play a Political Card and resolve its agenda. You may not choose this option if you are already the Speaker.
b) Choose one other player to claim the Speaker token. Play a Political Card from your hand and resolve its agenda. You must select a player that is not currently Speaker.
Secondary Ability: Morale Boost Spend 1 Command Counter from your Strategy Allocation area to refresh any number of your Planet Cards with total combined resource and influence of 6 or less.

Als de speler die wordt gekozen om een Political Card te spelen er geen meer heeft, wordt de bovenste kaart van het Political Deck getrokken en wordt die gespeeld. Er wordt onderhandeld en de spelers stemmen op de agenda, te beginnen bij de speler links van de Speaker en eindigend bij de Speaker zelf. Spelers mogen zich afzijdig houden uit de stemming. Elke spelers stem heeft een gewicht gelijk aan de hoeveelheid Influence die nog over is op hun NIET GETAPTE planeten (minstens 1). Trade Goods mogen hier niet gespendeerd worden om je invloed op de stemming te verhogen. De optie met de meeste stemmen wint. Bij een gelijkspel, kiest de Speaker. Voorbeelden:

Ik activeer de primary ability van (3) Assembly en kies optie a) om zelf de Speaker token te krijgen. Ik kies de Universities of Jol-Nar om een Political Card te spelen. (De activerende speler mag wachten tot hij zijn kaarten heeft getrokken voor hij deze keuze maakt.)
De gekozen speler (Jol-Nar hier) post: Ik breng de agenda Ancient Artifact naar voren. en post de volledige tekst van die kaart.
Stemmen: Ik stem VOOR de agenda, Ik stem TEGEN de agenda, Ik VERKIES <item> voor deze agenda, Ik ABSTAIN voor deze agenda.

Ik SPEEL de secondary ability, spendeer een Strategy Allocation Counter en refresh Lodor en Xxehan.

(4) Production
Primary Ability: Tight Deadlines Immediately build units in one of your systems containing one or more friendly Space Docks, receiving 2 additional resources with which to build, even if you have activated this system already. Building units here does not activate the system.
Secondary Ability: Double Efforts Spend 1 Command Counter from your Strategy Allocation area to immediately build up to 3 units in one of your systems containing one or more friendly Space Docks, even if you have activated this system already. Building units here does not activate the system.

Spelers zijn gelimiteerd door de production capacity van de Space Docks waar ze bouwen. Voorbeelden:

Ik activeer de primary ability van (4) Production, exhaust Fria (2R) om een Cruiser (2R) en 2 Destroyers (2R) te bouwen in het Space Dock op Abyz.

Ik SPEEL de secondary ability, spendeer een Strategy Allocation counter en exhaust Lodor (3R) om een Cruiser (2R) en 2 Fighters (1R) te bouwen in het Space Dock op Lodor.

(5) Trade II
Primary Ability: Free Trade Receive 3 Trade Goods or cancel up to 2 trade agreements. Then all players receive Trade Goods from their active trade agreements. Players who are not the active player receive 1 fewer total Trade Goods. Finally, open trade negotiations among all players. You must approve all new trade agreements.

Elk ras heeft twee Trade Contracts die ze mogen ruilen met anderen om Trade Goods te krijgen tijdens de Trade II Strategy Card. Trade agreements moet je met verschillende rassen maken; je mag niet allebei je trade contracts aan dezelfde speler geven. Hier moet je natuurlijk een beetje onderhandelen wanneer je handelscontracten sluit. Er is geen secondary ability voor Trade II. Je hoeft niet per se in de thread te zeggen hoeveel trade goods je krijgt, maar het wordt wel aangemoedigd, natuurlijk. Voorbeelden:

Ik activeer de primary ability van (5) Trade II en krijg 6 Trade Goods (3 gratis, 3 van mijn contracten). of
Ik activeer de primary ability van (5) Trade II en breek het contract tussen de Jol-Nar en Letnev. Ik krijg 3 Trade Goods (van mijn contracten).

Wanneer je een contract probeert te sluiten: Ik vraag een Trade Agreement aan tussen mezelf [2] en Xxcha [2].
Als je een contract aanvaardt: Ik ga akkoord met het Trade Agreement tussen Xxcha [2] en Sol [2].

(6) Warfare II
Primary Ability: High Alert Place the High Alert token in a system. Your ships in the system with the token gain +1 movement and +1 on all combat rolls. If you move ant ships from this system, you may move the token with them. Remove the token from the board at the start of the next Status Phase.
Secondary Ability: Reinforce Spend 1 Command Counter from your Strategy Allocation area to move up to two of your ships from unactivated systems into any adjacent systems you control. This does not activate the destination systems.

De High Alert token heeft geen effect op Ground Forces en heeft ook geen effect op pre-combat abilities. Schepen bewegen met de secondary ability triggert geen PDS (planetary defense system) fire. Voorbeelden:

Ik activeer de primary ability van (6) Warfare en plaats de High Alert token in het Abyz-Fria systeem.

Ik SPEEL de secondary ability van (6) Warfare, spendeer een Strategy Allocation counter en verplaats een Destroyer van Quann naar Qucen'n-Rarron en een Cruiser van Dal Bootha-Xxehan naar Qucen'n-Rarron.

(7) Technology II
Primary Ability: Technological Focus Receive one Technology advance. You may then buy a second Technology advance at the cost of 8 resources. You must have the necessary prerequisites for each Technology.
Secondary Ability: Advanced Development Spend 1 Command Counter from your Strategy Allocation area and 6 resources to receive one Technology advance (for which you have the necessary prerequisites.

TechnologieŽn worden onderverdeeld in vier categorieŽn en zijn georganiseerd in een Tech Tree. Wanneer je een technologie koopt, kan de kostprijs ervan gereduceerd worden met 1 per specialiteitsicoon dat op je niet-ge-exhauste planeten staat. (Sommige planeten hebben een gekleurd icoontje erbij staan. Er zijn vier kleurtjes die overeen komen met de vier types technologie.) Zulke planeten hoef je niet te exhausten om te betalen voor de technologie; ze geven sowieso hun korting. Elk ras heeft ook twee technologieŽn die alleen zij kunnen kopen. Deze technologieŽn hebben geen voorwaardes, zijn kleurloos en kosten extra resources om te kopen (ook als de tech gratis wordt gekregen, moet je die extra kost betalen). Voorbeelden:

Ik activeer de primary van (7) Technology en exhaust Abyz (3R) om mijn racial tech "Production Centers" te krijgen. (de Hacan racial tech die +3 resources kost)

Ik SPEEL de secondary van (7) Technology, spendeer een Strategy Allocation counter en exhaust Abyz (3R), Fria (2R) en gebruik de tech specialty op Fria om "XRD Transporters" te krijgen.

(8) Bureaucracy
SPECIAL After selecting this Strategy Card, reveal cards from the Objective deck equal to the number of Bonus Counters on this card.
Primary Ability: Senatorial Control Receive 1 Command Counter from your reinforcements. Then draw the top two three cards from the Objective deck. Place one faceup in the common play area, another on the top of the deck, and another on the bottom of the deck. You may then immediately claim one public objective that you qualify for.
Secondary Ability: New Agendas Spend 1 Command Counter from your Strategy Allocation area to draw one Political Card and one Action Card.

Als 'Imperium Rex' verschijnt, eindigt het spel meteen en krijgt niemand nog een actie. Een speler moet alle planeten in zijn Home System controleren om een objective te kunnen claimen. Voorbeelden:

Ik activeer de primary ability van (8) Bureaucracy en plaats een Command Counter in mijn Command Pool. Nadat je objective cards hebt gezien: Ik reveal de volgende Objective Card: [en post de volledige tekst van het objective] en claim [dit objective].

Ik SPEEL de secondary, spendeer een Strategy Allocation counter en trek 1 Political Card en 1 Action Card.

6.2 TACTICAL ACTION
Met een Tactical Action activeer je een systeem op het spelbord voor movement, aanvallen en productie. Je volgt de volgende stappen:

Activate a System One counter will be spent from the Command Pool to activate the chosen system.
Movement into the System Ships cannot be moved out of activated systems and cannot pass through systems with non-Fighter enemy ships. Units with carry ability can pick up units at any time during their movement as long as the systems do not contain enemy ships and are not previously activated.
PDS Fire If there are any enemy PDS units in range, play will be paused to allow their owning players the opportunity to decide whether or not to react. The active player may then choose to activate their own PDS units, if any. Hits are scored as in Space Battles (see below) by each player.
Space Battles A Space Battle occurs when ships of different players are in the same system. See section below.
Planetary Landings Units being carried may be landed at this time; they may be split between multiple planets.
Invasion Combat Invasion Combat occurs when units of different players are in the same planet. See section below.
Produce Units Players may exhaust planets and spend trade goods to build units at a previously established Space Dock, or to build a Space Dock if the planet it is being built on has been controlled the entire round. The maximum number of units that may be produced is equal to 2 plus the resource value of the planet housing the Space Dock.

Als een planeet wordt ingenomen (door te landen met Ground Forces op een lege planeet of door een Invasion Combat te winnen), krijg je de planeet in je bezit (exhausted). Voorbeeld:

Ik spendeer een Command Pool counter om het Tar'mann systeem te activeren. Ik verplaats een Carrier met twee Fighters en twee Ground Forces van Tequ'ran-Torkan en een cruiser vanuit het Xxcha home system naar daar. (Als er in Tar'mann een PDS stond, zou de actie hier pauzeren zodat die PDS zou kunnen schieten.)
Ik land met twee Ground Forces op Tar'mann en neem controle over de planeet.

Units bouwen: Ik exhaust Bereg (3R) om een Cruiser (2R) en twee Fighters (1R) te bouwen.

6.3 SPACE BATTLES EN INVASION COMBAT
Voor een Space Battle gebeuren er pre-combat acties en anti-Fighter barrages. In een Anti-Fighter Barrage rolt elke speler twee dobbelstenen voor elke Destroyer die ze hebben in dat systeem. Elke hit (een rol met een d10+modifiers die de combat value van dat schip bereikt) vernietigt een Fighter in de vloot van de tegenstander. Als Anti-Fighter Barrages klaar zijn, gaat de combat verder in rondes:

Announce Withdrawals/Retreats Attacker has first option to declare a retreat, followed by the Defender. Players may retreat into an adjacent activated system without enemy ships. Alternatively, they may spend a counter from Strategy Allocation to activate an adjacent system for the purposes of retreat.
Roll Combat Dice Both players simultaneously roll outcomes for all their ships.
Remove Casualties Both players decide what ships to remove from their own fleets; attacker removes first.
Execute Withdrawals/Retreats If there are still ships of both players in the system and a retreat was declared, it is executed now.

Die rondes gaan verder tot er een speler zich terugtrekt of als er alleen schepen van ťťn speler in het systeem overblijven. Battles zullen zich via PM voltrekken, of via chat of zo. Resultaten worden in de thread gepost als de combat klaar is.

Invasion Combat is ongeveer gelijk aan Space Combat, maar dan zonder een optie om terug te trekken. Pre-combat kan je een Planetary Bombardment uitvoeren met een Dreadnought of War Sun. De verdediger mag zijn PDS units gebruiken. Voor bombardementen moeten de schepen worden gesplitst over de planeten, als er meer dan 1 invasion is in hetzelfde systeem op hetzelfde moment. Dreadnoughts mogen niet bombarderen op planeten met een PDS unit. PDS units moeten op de planeet staan die wordt binnengevallen. Voor elke hit wordt een Ground Force of Shock Troop verwijderd. Overblijvende Ground Forces en Shock Troops vechten verder in ronden met dobbelstenen en verwijderen gesneuvelden. Als de aanvaller wint met misntens 1 Ground Force over, krijgt hij de controle over de planeet. Alle vijandige Space Docks en PDS units worden vernietigd, tenzij de aanvaller minstens een Shock Troop bij had. Als dat zo is, mag de aanvaller die facilities overnemen en vervangen door units van hemzelf.

6.4 UNITS
Het aantal schepen van een type dat op het bord mag staan is gelimiteerd (uitgezonderd Ground Forces en Shock Troops). Sommige units hebben een Sustain Damage ability waardoor ze een hit kunnen pakken zonder vernietigd te worden. Units die zo beschadigd zijn kunnen nog altijd even goed vechten. Een tweede hit vernietigt ze. Beschadigde schepen worden gerepareerd tijdens de Status Phase.
  • Space Dock Cost: 4, Max Available: 3. Ground unit, cannot be carried. No combat capabilities, but can support three Fighter units. Builds units; cannot produce units the same turn it is built. If blockaded (in a system with enemy ships), only ground units can be built.
  • Ground Force Cost: 1 (for 2), Max Available: unlimited in 12 divisions, Combat Value: 8. Ground unit. Can establish control of planets.
  • PDS (Planetary Defense System) Cost: 2, Max Available: 6, Combat Value: 6. Ground unit, Planetary Shield (defend against bombardment), PDS Fire abilities. Maximum of two can be built on each planet.
  • Fighter Cost: 1 (for 2), Max Available: unlimited in 10 divisions, Combat Value: 9. Space unit, must be supported by a Space Dock or unit with carry capacity.
  • Carrier Cost: 3, Max Available: 4, Combat Value: 9, Movement: 1. Space unit. Carry capacity of 6 units. If destroyed, any carried Ground units are immediately lost.
  • Destroyer Cost: 1, Max Available: 8, Combat Value: 9, Movement: 2. Space unit, can use Anti-fighter barrage.
  • Cruiser Cost: 2, Max Available: 8, Combat Value: 7, Movement: 2. Space unit.
  • Dreadnought Cost: 5, Max Available: 5, Combat Value: 5, Movement: 1. Space unit, can bombard, can sustain damage.
  • War Sun Cost: 12, Max Available: 2, Combat Value: 3 (x3), Movement: 2. Space unit, can bombard through Planetary Shield, can sustain damage. Carry capacity of 6 units. If destroyed, any carried Ground units are immediately lost. Requires tech advance to build.

6.5 TRANSFER ACTION
Deze actie lijkt op de Tactical Action, maar kan alleen gebruikt worden in eigen systemen en alleen om units en productie te reorganiseren. De volgende stappen worden genomen:

Activate Two Systems One counter will come from the Command Pool like in a Tactical Action, the other will come from the reserve tokens. Both systems must be “friendly”, containing at least one friendly unit and no enemy units, and must be adjacent to each other.
Movement Between Systems
PDS Fire
Planetary Landings
Units may not be landed on neutral or enemy-controlled planets in the Transfer Action.
Produce Units Units may be produced or a Space Dock may be built at only one of the activated systems.

Voorbeeld:
Ik spendeer een Command Pool counter om Saudor en Arinam-Meer te activeren en een Transfer Action uit te voeren. Een Carrier met twee Fighters en twee Ground Forces beweegt van Saudor naar Arinam-Meer; een Cruiser movet van Arinam-Meer naar Saudor.
Er landt een Ground Force van de Carrier op Arinam en er landt er eentje op Meer.
Ik exhaust Saudor (2R) en spendeer 2 Trade Goods om een Space Dock te bouwen op Arinam.

7. STATUS PHASE
Als alle spelers gepast hebben, eindigt de Action Phase en begint de Status Phase. De volgende stappen worden ondernomen:

Qualify for Public/Secret Objective Cards Players may qualify for at most one Public Objective Card and one Secret Objective Card per round. A player must control all planets in their home system in order to claim an objective.
Repair Damaged Ships
Remove Command Counters Counters are removed from the board and returned to players' reserves.
Refresh Planet Cards Trade stations and certain worlds have Refresh abilities that can be used immediately after refreshing, causing them to become exhausted.
Receive 1 Action Card and 2 Command Counters
Redistribute Command Areas If a player reduces their Fleet Supply, they must make sure their fleet numbers are in compliance with the new number.
Return Strategy Cards Strategy Cards return to the common area for selection in the next Strategy Phase.

Spelers mogen eigen units vernietigen tijdens deze fase en de units terug naar hun reserves brengen. Geen zorgen over de status phase: de meeste stappen zijn volledig automatisch. Er zijn wel nog action cards die in deze fase gespeeld kunnen worden en spelers kunnen ook hun Command Counters verplaatsen tussen Strategy Allocation, Fleet Supply en Command Pool. Voorbeeld:

Ik krijg 2 Command Counters en plaats er 1 in mijn Strategy Allocation en 1 in mijn Command Pool. of Ik krijg 2 Command Counters, en verplaats mijn command areas en heb er daarna 2 in Strategy Allocation, 4 in Fleet Supply en 2 in Command Pool.

8. DE REST
  • In het begin van het spel liggen er op Mecatol Rex Custodians. Voordat een speler Mecatol Rex kan invallen, moeten ze een macht van 3 Fighters en 2 Grounds Forces verslaan. De Fighters zijn immuun voor anti-fighter barrage, de Ground Forces immuun voor bombardment. Als ze niet volledig verslagen worden, komen ze terug in full force. Als ze verslagen worden, verdwijnen ze voorgoed uit het spel.
  • Command Counter in de Strategy Allocation worden gespeeld om secondary abilities van Strategy Cards uit te voeren en counters in de Command Pool worden gebruikt om Tactical en Transfer actions te doen. Command Counters in Fleet Supply kan je niet uitgeven, maar worden gebruikt om aan te tonen hoeveel niet-Fighter schepen er maximaal in een van je vloten mogen liggen.
  • Ground Forces van een planeet afhalen zorgt er niet voor dat je die planeet niet meer controleert. Wie de planeet controleert verandert alleen als iemand de planeet binnenvalt.
  • Sommige hexes op de map hebben speciale eigenschappen. Hexes met wormholes liggen zogezegd naast elkaar voor movement. Asteroid Fields zijn ondoordringbaar, tenzij je de technology Antimass Deflectors hebt. Zelfs dan nog mag movement nooit eindigen in een asteroid field. Supernova systemen zijn volledig ondoordringbaar. Nebula kunnen geactiveerd worden, maar units mogen er niet doorheen vliegen. Ze kunnen er wel in stoppen. Schepen in een Nebula verdedigen met een +1 op combat rolls terwijl ze zich in die nebula bevinden, maar schepen die vanuit een Nebula vertrekken, mogen maximaal 1 hex verder bewegen. Ion Storms lijken wat op Nebulas. Je mag ze activeren, maar mag er niet doorheen bewegen zonder te stoppen. In een Ion Storm kan je niet beschoten worden door PDS units en werken Fighters niet in combat (ze kunnen wel als casualties genomen worden).
  • De Trade Goods pool is gelimiteerd tot 88 trade goods. Trade Goods mogen gespendeerd worden op eender welk moment in de plaats van een resource of een influence (behalve bij stemmingen). Trade Goods zijn special, omdat ze vrij rondgegeven mogen worden door spelers. "Hey, als jij dat doet, geef ik je een trade good." etc. Transfers van trade goods mogen steeds gemaakt worden door het in bold deepskyblue in de thread te zetten. Trade Goods kan je goed gebruiken bij het onderhandelen.
  • In de Status Phase kunnen Trade Contracts gebroken worden. Een van de twee spelers moet dat zeggen in de thread. Contracts worden automatisch gebroken als een van de twee spelers een systeem van de andere speler activeert.
  • Als je een Action Card niet als een actie speelt tijdens je eigen actie in de Action Phase, moet je declareren dat je die bepaalde actiekaart gaat spelen. Daarna krijgen alle spelers de kans om te reageren of te passen. Als meerdere spelers tegelijkertijd een actiekaart willen spelen, wordt dat gedaan in speelvolgorde. De uitzondering is de actiekaart "Sabotage". Deze moet je niet declareren voordat je ze echt speelt als reactie op een andere actiekaart. Om een kaart te willen spelen, post je ze in bold Deepskyblue op het juiste moment.
  • Maximum 7 Action Cards in je hand. Als je er meer hebt, moet je er meteen eentje discarden, zelfs als je er nog bij moet trekken.
  • Maximum 5 Political Cards in hand. Political Cards mag je op eender welk moment ruilen in een Trade Good.
  • Alsjeblieft, om te helpen bij al de boekhouding en uit beleefdheid, post na elk van je acties een status update van jezelf met Trade Goods, Action Cards, Political Cards en al je Command Counters (Strategy Allocation, Fleet Supply, Command Counters) in bold Lime:

TG/AC/PC: 0/0/2
    SA/FS/CC: 2/3/3

Credit voor de originele tekst, de map en tech tree graphics, het idee etc etc voor MrBlarney.

Last edited by Fidoh; 13-11-2012 at 16:11.
Fidoh is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 12:51   #2   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Game status

Map

Technologies

Victory Points
Stage I
  1. I now spend 4 trade goods, 3 resources, and 3 influence.
  2. I won a space battle against at least 3 opposing ships in 1 system this turn.
  3. I now spend 3 command counters from my command and/or strategy allocation areas.
Statusupdates van rassen staan doorheen de thread.

Links

Uitleg over alle rassen

Last edited by Fidoh; 25-09-2012 at 10:25.
Old 11-09-2012, 22:46   #3   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Dit zijn de Strategy Cards die we zullen gebruiken.

Nieuwe map graphic ook:

Last edited by Fidoh; 12-09-2012 at 08:14.
Old 12-09-2012, 09:08   #4   link
Kalutica
Fanboy

Kalutica's Avatar

Ziet er goed uit
Old 14-09-2012, 15:19   #5   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Deze tech tree is duidelijker, volgens mij.

Opgelet: Er staan daar een paar techs op die regulars van bij ons misschien nog niet kennen. Duranium Armor, Transfabrication, Neural Computing en Gravity Drive. Voor die laatste, er zal geen Gravity Rift in het spel zitten. Nevermind. 'k Heb die vier techs eruit gehaald.

Last edited by Fidoh; 16-09-2012 at 20:05.
Old 17-09-2012, 19:02   #6   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Kies-Uw-Ras PM's zijn verstuurd naar iedereen. Laat aan mij weten wat jouw keuze is. Ik zal het in de thread posten zodra ik het van iedereen weet. We doen het zo, zodat andere mensen niet beÔnvloed worden door jouw keuze.

Nadat iedereen gekozen heeft, rol ik voor wie naast wie zit.
Daarna krijgt iedereen twee secret objectives om er eentje uit te kiezen.
Daarna beginnen we aan galaxy creation.

(No rush, trouwens.)
Old 18-09-2012, 15:44   #7   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Lijst van mogelijke objectives toegevoegd in OP onder punt 1 "Doel van het Spel".

Ik heb van iedereen zijn raskeuze gekregen. Ik wil van Andu en Guns nog bevestiging van hun keuze.

Last edited by Fidoh; 18-09-2012 at 15:47.
Old 18-09-2012, 22:16   #8   link
Fjuri
Senior Member

Fjuri's Avatar

even in de game thread subscriben.

Veel plezier allemaal.
Fjuri is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2012, 09:45   #9   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Efkes nen FYI da'k officieel HYPED ben.

Fidoh post de races eens. FIDOOOH HAAST U K MOET STRATEGIES LEZEN EN MINDER NAAB WORDEN
Guns is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2012, 09:56   #10   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Pas als Kittens confirmed meedoet, imo.
Old 21-09-2012, 10:06   #11   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Ahja, goe punt.

(toch hyped)
Old 21-09-2012, 10:24   #12   link
Kittens
Blofficoso

Kittens's Avatar

Allť tis goe, kdoe wel mee. Anders ga'k toch maar facepalmen als iemand anders domme dingen uitsteekt met Naalu. DATS RITE NAALU IN DA HIZZLE FO SHIZZLE.
Kittens is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2012, 10:25   #13   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

'k Had gehoopt da ge iets anders ging kiezen want 'k heb al iets gelezen over Naalu en 't zijn psies keiharde bitches.

Guns is reading ALL THE THINGS. More at 11.
Old 21-09-2012, 10:29   #14   link
Fjuri
Senior Member

Fjuri's Avatar

Ik zal L1z1x spelen in de hoop hem in toom te houden...
Fjuri is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2012, 10:29   #15   link
Kittens
Blofficoso

Kittens's Avatar

Quote:
Originally Posted by Guns View Post
'k Had gehoopt da ge iets anders ging kiezen want 'k heb al iets gelezen over Naalu en 't zijn psies keiharde bitches.
Kben wel bros met u ze no worries.
Kittens is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2012, 10:31   #16   link
andu

andu's Avatar

Allez, Sol ziet er zoveel cooler uit. Spees muhreens!

EDIT: Speel niet mee, maar ben de regels wel aan het doornemen, ziet er fucking cool uit. Keer de doos/dozen kopen.
andu is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2012, 10:35   #17   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kittens View Post
Kben wel bros met u ze no worries.
Ge zit nevest mij dus voor de zekerheid toch maar ALL THE DESTROYERS bouwen.

Maar als we overeen kunnen komen des te beter. 'k Zen echt een keidiplomatische schildpad
Old 21-09-2012, 10:49   #18   link
Kalutica
Fanboy

Kalutica's Avatar

Ik gaan Winnu met Winnu, ja het mopje is gemaakt
Old 21-09-2012, 13:39   #19   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Note: De plaatsing van Space Docks heb ik steeds op de planeet met de meeste resources gedaan. Kittens en Guns: als jullie je PDS op een andere planeet willen zetten, laat dat dan even weten.
In the yellow corner...

OmegaII speelt met The Emirates of Hacan. Hacan zijn masters of trade.

The Emirates of Hacan

Home World(s) - Arretze (2r/0i), Hercant (1r/1i) and Kamdorn (0r/1i). (r= resources, i= influence)

Starting Units - 4 ground forces, 2 carriers, 1 cruiser, 2 fighters, 1 space dock
Starting Tech - Enviro Compensator, Sarween Tools
Trade Agreements: 3, 3
Special Abilities :
  • Your trades do not require approval during Trade Negotiations.
  • When you receive Trade Goods from a Trade Contract you receive one additional Trade Good.
  • No player may ever (except for war) break a Trade Contract with you.
  • During the Status Phase you may trade Action Cards with other players.
Racial Technology :
Production Centers (3 resources): As an action, spend 1 CC from Strategy Allocation area to gain 6 TG. You must then give 2 TG to any other player. You may only do this once per turn, and only if you have fewer than 6 TG."

Hacan zijn trade junkies. Met iedereen onderhandelen, dealtjes sluiten, dingen beloven. In de lore zijn de Hacan een soort van drugdealers. (Serious.) Hacan zijn vriendjes van iedereen.

In the blue corner..

Fjuri speelt The L1Z1X Mindnet. De L1Z1X kan je vergelijken met The Borg uit Star Trek.

The L1Z1X Mindnet

Home World(s) - [0,0,0] (5r/0i)

Starting Units - 1 space dock, 1 carrier, 5 ground forces, 1 dreadnought, 3 fighters, 1 PDS
Starting Tech -Enviro Compensator, Stasis Capsules, Cybernetics, Hylar V Assault Laser
Trade Agreements: 1, 1
Special Abilities:
  • The base cost of your Dreadnoughts is 4.
  • Your Dreadnoughts receive +1 during Space Battles and your ground forces receive +1 when attacking during Invasion Combat.
  • You start with one extra Command Counter in your Strategic Allocation pool.
Racial Technology :
Dreadnought Invasion Pod (2 resources): Dreadnoughts may carry one additional GF."

Borg. You will be assimilated. Geen diplomatiek ras. Geen ras om veel trade te doen. Wordt ook wel de "gletsjer" genoemd. Beweegt heel traag, maar is bijna niet te stoppen.

Kalutica speelt met The Winnu. De Winnu zijn een beetje zoals de mensheid. Ze hebben geen opvallende zwaktes of sterktes. Best goed in politiek en handel. Iets minder goed in combat, misschien, maar hun technologie kan dat goedmaken.

The Winnu

Home World(s) - Winnu (3r/4i) Yellow tech discount

Starting Units - 3 ground forces, 1 carrier, 1 cruiser, 2 fighters, 1PDS, 1 space dock
Starting Tech - Antimass Deflectors, Enviro Compensator, Stasis Capsules
Trade Agreements: 3, 1
Special Abilities:
  • You may always add Influence value of your Home System planet to your votes, even if is exhausted.
  • Your planets that contain at least 1 Ground Force are immune to the Local Unrest Action Card.
  • You do not need to spend a Command Counter to execute secondary ability of the Technology Strategy.
Racial Technology:
Bioptic Recyclers (3 resources): Once per game round, as an action, discard an action card from your hand and receive 2 TG or one CC. " (Als je dit zou opzoeken, die 'once per game round' is een officieel erratum)

Geen gemakkelijk ras, de Winnu, maar wel heel fun. Ze zijn in het begin van het spel nogal zwak. Ze zijn goed in diplomatie en handel. In combat zijn ze wat fragieler.

De volgende is Wjw met The Brotherhood of Yin. De Yin zijn een kloonleger.

The Yin Brotherhood

Home World(s) - Darien (2r/4i)

Starting Units - 4 ground forces, 2 carriers, 1 destroyer, 4 fighters, 1 space dock
Starting Tech - Hylar V Assault Laser, Automated Defense Turrets
Trade Agreements: 1, 1
Special Abilities:
  • Before an Invasion Combat in which you are the attacker begins, you may roll 1 die. On a 5+ your opponent looses 1 Ground Force and you gain 1 Ground Force.
  • Immediately before the second round of a Space Battle, you may discard one of your participating Destroyers or Cruisers to choose one opposing ship present and immediately inflict one hit on it.
  • Once per turn, as an Action, you may place your control marker on an unexhausted Planet Card you control. Until the end of the round, its Influence and Resource values are reversed.
Racial Technology:
Fanaticism (4 resources): You may use your race special ability twice at the start of each invasion combat."

Yin Brotherhood bestaat uit eigenlijk uit een heleboel klonen. Ze hebben bakken Ground Forces.

Kittens speelt met The Naalu Collective. Een telepathisch slangenvolkje.

The Naalu Collective

Home World(s) - Druaa (3r/1i) and Maaluuk (0r/2i)

Starting Units - 1 space dock, 4 ground forces, 1 PDS, 1 carrier, 1 cruiser, 1 destroyer, 4 fighters
Starting Tech - Antimass Deflectors, Enviro Compensator
Trade Agreements: 2, 1
Special Abilities:
  • The initiative number on your chosen Strategy card is always considered to be zero (this means you're always first in the order of play).
  • If attacked a Naalu fleet may retreat before the beginning of the Space Battle.
  • Your Fighters receive +1 on all combat rolls in Space Battles.
Racial Technology :
Telepathic Mind Weapon (5 resources): When an opponent activates a system you control, he immediately loses one CC from ship supply." HOUSE RULED : Telepathic Mind Weapon takes effect whenever an opponent activates a system containing a planet you control.

Soort van telepathische slangen. Sneaky bitches. 't Feit dat ze altijd eerst komen, is een blessing en een curse tegelijk. Tof ras met sterke fighters.

De laatste is Guns met The Xxcha Kingdom, een ras schildpadachtige, diplomatische en politieke genieŽn die nogal vasthangen aan traditie.

The Xxcha Kingdom

Home World(s) - Archon Ren (2r/3i) and Archon Tau (1r/1i)

Starting Units - 1 space dock, 3 fighters, 1PDS, 1 carrier, 3 ground forces, 2 cruisers [i]house rule: 3 GFs in plaats van 2 GFs)
Starting Tech - Antimass Deflectors, Enviro Compensator
Trade Agreements: 2, 2
Special Abilities :
  • When executing the secondary action of the Diplomacy Strategy you may execute the primary action instead.
  • Immediately after a political card has been drawn and read you may spend one Command Counter from your Strategic Allocation pool to cancel the card and force another political card to be drawn.
  • Your opponent receives -1 on all combat rolls against you during the first combat round of all Space Battles and Invasion Combats.
Racial Technology :
Diplomats (5 resources): Once per turn when an enemy activates a system you control, you may spend 1 CC from Strategy Allocation area to force him to instead place the CC into his reinforcements and immediately end his action.
house rule: “Once per game round when an opponent activates a system containing a planet you control, you may force him to instead place the Command Counter into his reinforcements and immediately end his action.”

Turtles. Zijn goed in diplomatie en trade. Ook best goed in combat, maar expanden wel redelijk traag.

Belangrijk om te onthouden is dat een paar zaken hier veranderd zijn ten opzichte van de gepubliceerde regels. Een aantal house rules dus:
  • Xxcha Kingdomkrijgt een extra ground force.
  • Change the second Naalu Collective special ability: “If attacked, a Naalu fleet may perform a (tactical) retreat at the beginning of the pre-combat step of the Space Battle, following the normal rules and restrictions of a (tactical) retreat.” Concreet: Ze kunnen weglopen voordat anti-fighter barrages of enige andere attack rolls triggeren.
  • Naalu Collective: Telepathic Mind Weapon takes effect whenever an opponent activates a system containing a planet you control.
  • Over technologie: Hylar V Assault Laser, Automated Defense Turrets, Assault Cannon, Graviton Laser System, and Deep Space Cannon are considered different types of weaponry. Only one of these tech may be applied to each die-roll.
  • Racial tech van Xxcha Kingdom is veranderd naar “Once per game round when an opponent activates a system containing a planet you control, you may force him to instead place the Command Counter into his reinforcements and immediately end his action.”

Ik begin nu met het versturen van PM's. Daarin staat een link naar een Spreadsheet op Google Docs. In dat document staan belangrijke dingen als jullie race sheet, trade agreements, welke werelden jullie hebben, welke action cards en political cards jullie hebben en jullie secret objective.

Over dat secret objective: in het document staan er twee. Jullie moeten er daarvan een kiezen vůordat we aan de Galaxy Creation beginnen. Ik verwacht dus een PM terug. Het is NOOIT toegelaten om jouw spreadsheet aan iemand anders te tonen.

Last edited by Fidoh; 22-09-2012 at 01:25.
Old 21-09-2012, 13:51   #20   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

PMs gestuurd. Vragen, een adres.
Er staat in elk spreadsheet ook een overzicht van welke technologieŽn elk ras bezit.
Elk spreadsheet is alleen zichtbaar voor mensen die de link hebben.

Last edited by Fidoh; 21-09-2012 at 14:03.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Forum Games

Thread Tools

Posting Rules