Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Forum Games

Reply

Thread Tools
Old 17-02-2014, 17:24   #21   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Straks als ik thuis ben, yesh.
Guns is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2014, 18:23   #22   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Doe maar met 6, ik kijk nog 1 keer de kat uit de boom (komt nu ook minder goed uit)
kar is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2014, 20:07   #23   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Omdat ik dit nog niet 100% vast wil leggen, hier al even een overzicht van opties en houserules.

Optionele rules die we gebruiken (stuff in 't rood verschilt met het vorige spel):
  • Strategy Cards uit Shattered Empire
  • Public Objective deck uit Shattered Empire
  • Wormhole Nexus. De stapel lege werelden hebben ook de wormholes
  • Action Cards: Zie houserules
  • Racial Techs
  • Tactical Retreats
  • Custodians of Mecatol Rex
  • Leaders
  • Shock Troops
  • Artefacts
  • Flagships
  • Yssaril Tribes en Nekro Virus zijn banned. De eerste zijn OP, de laatste vind ik persoonlijk een geweldig saai kutras

Houserules. Dit lijkt een enorme boterham te zijn, maar de meeste zaken slaan op een bepaalde fase van het spel, een bepaald ras, of een bepaalde kaart. Ge moet dus niet alles op voorhand van buiten leren. De changes aan de action cards zitten al in de tool (of zullen erin zitten wanneer het begint). Er zit ook heel wat tussen dat gewoon een common sense verduidelijking is.

Game Setup
  • Public objectives liggen in twee decks, een Stage I en een Stage II. Aan het begin van het spel liggen er 3 Stage I objectives open. Van zodra er 7 Stage I objectives open liggen, beginnen we aan het Stage II deck.
  • Iedereen krijgt twee secret objectives, één Mecatol Rex gerelateerd, en één niet-Mecatol Rex gerelateerd. Bij de eerste Status phase discard iedereen (in het geheim) één van die twee objectives.
  • De speaker wordt random bepaald. De spelers in 5de en 6de posities krijgen 1TG aan het begin van het spel.

General
  • Racial Technologies koopt ge niet met de Technology SC. Nadat in de Status Phase objectives geclaimed zijn, mag een speler één van zijn Racial Technologies kopen. Hij krijgt op de kostprijs van deze technologies een korting gelijk aan het aantal victory points dat hij dan heeft. Wanneer je een racial tech koopt, wordt de kost van deze tech opgeteld bij de kost van je andere racial tech.
  • Political Cards mogen niet als Trade Goods gebruikt worden. Tijdens de Status Phase krijgt iedereen één Political Card en mag iedereen zo vaak als hij wilt twee Political Cards wegsmijten om er één nieuwe te trekken.
  • Vlak voor planeten gerefreshd worden in de Status Phase, mag je al je ongebruikte resources spenderen om Trade Goods te krijgen. Je krijgt 1 TG per 2 resources die je op deze manier gebruikt.
  • Buiten Strategic Actions mogen spelers enkel Trade Goods ruilen met de actieve speler.
  • "Friendly systems" zijn systems zonder enemies en met minstens één van uw eigen units, of een control marker.
  • Transfer Actions zijn mogelijk tussen aangrenzende friendly of empty systems, inclusief wormhole systems.
  • Alle pre-combat effecten gebeuren tegelijkertijd, maar Anti-Fighter Barrage hits worden als eerste toegekend.

Units
  • Dreadnoughts kosten 4 ipv 5 resources.
  • Je kan 1 GF en 1 Fighter voor 1 resource bouwen (in hetzelfde systeem, obv).
  • Een PDS blokkeert één hit van een bombardment, ipv de volledige bombardment.
  • Ground Forces worden geen Shock Troops na een 10 gerold te hebben. Na een successvolle ground combat kan je één GF naar een shock troop upgraden.
  • Shock Troops capturen niet automatisch PDS'en en Space Docks. Voor een invasie begint kan je een aantal Shock Troops opzij zetten als Commandos. Deze doen niet mee aan de invasie. Als je de invasie wint (of als alle ground forces van beide kanten dood zijn) dan nemen deze Commando's elk één PDS of Space Dock in. Als je de invasie verliest, zijn je Commando's ook dood.
  • Leaders mogen op een ship geplaatst worden wanneer het net gebouwd is.

Objectives
  • Nadat objectives geclaimd zijn tijdens de Status Phase, krijgt de speler met de meeste Victory Points 3 TG. Bij gelijkstand krijgt niemand iets.
  • Als je niet al de planeten in je eigen Home System controlleert, krijg je -3 Victory Points (geldt niet voor Clan of Saar).
  • Als je niet al de planeten in je eigen Home System controlleert, kan je geen Public of Secret objectives claimen, en kan je het spel niet winnen (geldt niet voor Clan of Saar)
  • Elk artefact geeft een Technology Credit (zoals een planeet met een tech symbool) aan de speler in het bezit van dat artefact. Deze Technology Credits tellen nooit meer voor Objectives.
  • Lege artefacts leveren de "ontdekker" 2 TG op.
  • Met Shock Troops een Space Dock capturen telt als het vernietigen voor Objectives.

Strategy Cards
[*] Bureaucracy: De primary laat u toe om 3 public objective kaarten te trekken, er 1 te selecteren en de andere twee onderaan het deck te leggen (moet hier nog een beetje voor coden, maar komt in orde )[*] Diplomacy II: De "Peaceful Annexation" mag niet gebruikt worden op Home System planets, of op Mecatol Rex met de custodians.[*] Warfare II: De High Alert token geeft +1 op combat rolls voor friendly ships in het system.

Action Cards: zitten al in de tool. Overgrote merendeel van house rules zijn gewoon verduidelijkingen en afspraken om problemen te voorkomen (Direct Hit > Emergency Repairs, bijvoorbeeld).

Races (ga ik gewoon copy pasten, moet ge in feite ook pas bekijken wanneer ge uw race options hebt (italics zijn racial techs).
  • L1z1x Mindnet – Remove the first special ability (Dreadnought resource cost is now 4 for all races).
    Remove the third special ability (additional 1 CC in Strategy Allocation).
    Change Inheritance Systems: “You may spend resources to ignore prerequisites when acquiring a new technology; ignore 1 prerequisite per 2 resources spent. Multiple prerequisites must be ignored in order.”
  • Sardakk N’orr – Add one Carrier to starting units. Change Berserker Genome: “Inflict one additional hit during each combat round in which you scored at least one hit.” Change Exotrireme: “At the end of a Space Battle combat round, you may destroy one of your Dreadnoughts to inflict 2 hits on targets of your choice.”
  • Xxcha Kingdom – Add one Ground Force to starting units. Change Diplomats: “Once per game round when an opponent activates a system containing a planet you control, you may force him to instead place the Command Counter into his reinforcements and immediately end his action.”
  • Mentak Coalition – Change the third special ability: “Once per game round, as an action, you may take one Trade Good from an opponent who has at least 3 Trade Goods on their Race Sheet.”
    Salvage Operations provides only 1 Trade Good for lost Space Battles and allows salvaging War Suns, but these have a movement value of 1 unless the War Sun technology is acquired.
  • Ghosts of Creuss – Add to the third special ability: “This does not apply to the Wormhole Nexus; instead, opponents must spend 1 influence for each (non-Fighter) ship to enter the WN controlled by you.”
  • Naalu Collective – Change Telepathic Mind Weapon: “When an opponent activates a system containing a planet you control, remove one Command Counter from his Fleet Supply area.” Change Hybrid Crystal Drives: “Your Fighters can be supported from adjacent systems, gain 1 movement and halt enemy ship movement. Your unsupported Advanced Fighters count for ½ ship towards your Fleet Supply (rounded up).”
  • Universities of Jol-Nar – Change Spatial Conduit Network: “Once per game round when moving ships, you may move ships from a system you control to any other friendly system, as if both systems were adjacent.” Change Electro-Resonance Turbines: “When an opponent activates a system you control, gain 1 CC from your reinforcements in your Command Pool. Cost: 4 Resources.”
  • Federation of Sol – Change Spec Ops Training: “Your Ground Forces gain the Commando ability (zie hierboven bij Shock Troops) and receive +1 to all combat rolls. Receive one less hit from bombardments and PDS fire in invasion combat.”
  • Winnu – Change Lazax Gate Folding: “Once per game, when activating Mecatol Rex, you may move any Ground Forces, Mechanized Units, or Leaders there directly from Winnu during Planetary Landings. Enemy PDS may not fire at these units.”
  • Clan of Saar – The flagship Son of Ragh may be built outside the Home system. Son of Ragh has a base movement value of 2 and rolls 2 dice for anti-fighter barrage instead of 4.
  • Embers of MuaatNova Seed may also be used in systems adjacent to one red-bordered system.
  • Barony of Letnev – Change Non-Euclidean Shielding cost to 6 resources.
  • Emirates of Hacan – The first part of the second special ability does not apply when using Trade III.

Technologies: alhier

Leaders: aldaar

Voila Dat is 't. Eventuele commentaar hierop kan nu nog (maar niet téveel). Ben der zelf wel tevreden mee, dus veel gaat er niet meer veranderen.
Old 17-02-2014, 20:24   #24   link
Fjuri
Senior Member

Fjuri's Avatar

Op het eerste zicht niet te veel commentaar.
Enige opmerking voorlopig:
Isolationist SO : I control at least 5 planets outside my Home System, including Mecatol Rex; I have 1 PDS and at least 2 Ground Forces on these planets and one other.

Lijkt me op het eerste zicht te simpel. vb: dubbel dock + PDS systeem kan met een actie en een carrier een ander dubbel planeet systeem voorzien van PDS'n en het is 80% OK. Geen voorbereiding nodig. Ook een PDS of 2 op MR is niet te zeldzaam.

Moeilijker lijkt me:
I control at least 6 planets outside my Home System, including Mecatol Rex; I have 1 PDS and at least 2 Ground Forces on these planets each.
Fjuri is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2014, 20:34   #25   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

"Put on bottom of deck" zit er ondertussen ook in. Welgeteld 24 minuten. MEAN is tof

En de Secret Objectives was ik nog vergeten. Bij deze:

Industrial is ondertussen wel alweer gewijzigd naar: "I control Mecatol Rex; I have all 3 of my Space Docks, all 5 of my Dreadnoughts, and at least 4 of my PDS units on the board."
Old 17-02-2014, 23:53   #26   link
Kittens
Blofficoso

Kittens's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fjuri View Post
Lijkt me op het eerste zicht te simpel. vb: dubbel dock + PDS systeem kan met een actie en een carrier een ander dubbel planeet systeem voorzien van PDS'n en het is 80% OK. Geen voorbereiding nodig. Ook een PDS of 2 op MR is niet te zeldzaam.

Moeilijker lijkt me:
I control at least 6 planets outside my Home System, including Mecatol Rex; I have 1 PDS and at least 2 Ground Forces on these planets each.
Ehhhh. Qua zelf dingen doen is hij redelijk makkelijk, maar ge ziet het van mijlenver aankomen en het is verschrikkelijk makkelijk tegen te houden (eender welke planeet aanvallen, local unrest, equipment sabotage, plague). Er is geen enkele andere SO die zo kwetsbaar is aan action cards. Het was ook eerst 6 outside HS, maar toen heb ik het veranderd omdat dat al heel moeilijk is om te flikken én dan nog eens makkelijk tegen te houden is. Beide versies zijn alleszins ongetest in onze groep, maarja, moet ne zesde MR-objective zijn.

De house rules over planeten in uw HS verliezen zijn niet helemaal goed vertaald: ge krijgt -3 punten als ge niet alle planeten hebt, en ge kunt niet scoren of winnen als ge geen enkele planeet hebt (is enkel verschillend voor HS met meer dan 1 planeet).

Ge hebt ook de houserule over racial tech acquisition ietske veranderd; weet wel dat het dan nog simpeler is voor iedereen om beide racial techs te kopen aan zeer lage kost. 'k Heb er bij't maken van die regel zelf ook redelijk hard over getwijfeld, en toch maar besloten om er ne rem op te zetten (alles of niks, geen korting) om rassen met 2 goeie racial techs niet te veel te buffen. Nu goed, anderzijds heb ik ook geprobeerd om elke racial tech nuttig te maken, dus is dat hopelijk geen punt meer.
Kittens is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2014, 07:46   #27   link
White hawk
Senior Member

White hawk's Avatar

Nadat objectives geclaimd zijn tijdens de Status Phase, krijgt de speler met de meeste Victory Points 3 TG. Bij gelijkstand krijgt niemand iets.

Waarvoor dient dit eigenlijk?
Mensen eerder hun S.O. te laten claimen?
Is dat nuttig?
Want voor de rest lijkt mij dit een win more regel. (of is dat de bedoeling?)
White hawk is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2014, 08:00   #28   link
Fjuri
Senior Member

Fjuri's Avatar

Kittens, dat moet niet, ge kunt ook 2x dezelfde erin steken (dan hebt ge 10 MR objectives en kunt ge er geen uitsluiten).
En ge hebt ook het MR +3 omliggende systemen stage II objective.

Maar goed, we zullen het eerst eens moeten testen. Geef het maar aan mij.
Voor de zekerheid dat ik het goed begrijp:
Dit volstaat:
HS met 2GF’s + 1 PDS
4 planeten met 2 GF’s + 1 PDS elk
MR met 2 GF’s +1 PDS

White Hawk, dat ‘win more’ is nodig bij twimp. Er word altijd op den eerste gebasht.
Old 18-02-2014, 08:10   #29   link
Kittens
Blofficoso

Kittens's Avatar

2 keer alle SO's erin steken is eigenlijk heel interessant, gisteren ook nog even aan gedacht na het posten. Lijkt me inderdaad beter dan Isolationist gebruiken (en Explorer, en misschien Focused?).

TG voor VP leader is inderdaad om het wat draaglijker te maken om een doelschijf te zijn. Ik vind 3TG wel veel, zeker als ge turn 1 als enige een objective kunt halen (meestal door chance te hebben) snowballt dat misschien wat te hard. Zou eerder neigen naar 2TG of naar #VP voorsprong.

EDIT: Om een niet-triviaal voorbeeld te geven: een XRD/Stasis ras haalt turn 1 een pinokkio-objective (take control of 3 planets bv) en als enige een artifact (want XRD/Stasis), staat vooraan, krijgt 3TG en 2 korting op racial tech = basically ne gratis racial tech van 5 kost op turn 1.

Dat van die racial tech doet er eigenlijk niet toe, aangezien die 3TG voor eender wat gebruikt kunnen worden. Even proberen meer algemeen mijn bedenking te formuleren: ik vind dat VP een opportunity cost moeten hebben. Ze doen u het spel winnen. Die opportunity cost is al fel omlaag via RT korting, which is fine, dat werkt gelijk voor iedereen. De TG zijn bedoeld om te compenseren dat ge een doelwit zijt, maar in de eerste helft van't spel zijt ge geen doelwit omdat ge 1 punt voorstaat. Dat maakt die 3 TG gewoon snowball money waar de snelle (XRD/Stasis) rassen (via artifacts) het makkelijkst aan geraken. Snelle rassen zijn imo al het sterkst en hebben dat zeker niet nodig. Daarom vind ik #VP voorsprong of 2TG redelijker.

Last edited by Kittens; 18-02-2014 at 08:45.
Old 18-02-2014, 08:45   #30   link
Fjuri
Senior Member

Fjuri's Avatar

Ge hebt gelijk. Ik heb in het verleden zelfs zulk iets toegepast, dus dat werkt.

TG's gelijk aan voorsprong of fixed 2 is misschien beter.
Alternatief waar ik nu juist aan denk, een bonus counter (CC of TG) voor de leader. Dit is een niet triviaal voordeel van het begin tot het einde. Maar laat ook geen extreme shenanigans toe, lijkt me op het eerste gezicht.
Old 18-02-2014, 08:49   #31   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kittens View Post
De house rules over planeten in uw HS verliezen zijn niet helemaal goed vertaald: ge krijgt -3 punten als ge niet alle planeten hebt, en ge kunt niet scoren of winnen als ge geen enkele planeet hebt (is enkel verschillend voor HS met meer dan 1 planeet).
Check, fout begrepen, zal ik nog wijzigen.

Quote:
Ge hebt ook de houserule over racial tech acquisition ietske veranderd; weet wel dat het dan nog simpeler is voor iedereen om beide racial techs te kopen aan zeer lage kost. 'k Heb er bij't maken van die regel zelf ook redelijk hard over getwijfeld, en toch maar besloten om er ne rem op te zetten (alles of niks, geen korting) om rassen met 2 goeie racial techs niet te veel te buffen. Nu goed, anderzijds heb ik ook geprobeerd om elke racial tech nuttig te maken, dus is dat hopelijk geen punt meer.
Ik was aan het twijfelen. Met de kost van uw eerste tech die bij uw tweede opgeteld wordt, lijkt het mij voor sommige races bijna onmogelijk om met de allles-of-niets variant hun beide racial techs te halen...

Ik denk dat ik het voor dit spel zo ga houden (met VP = korting, dus). Kan zijn dat het dan íets te makkelijk is, maar de racial techs zie ik eigenlijk liever eens iets te vroeg dan iets te laat. Horen imho vaak behoorlijk hard bij het balancen van de races.

Als blijkt dat iedereen in ronde 3 al zijn racial techs al heeft, dan weten we dat voor de volgende keer

Quote:
Originally Posted by White hawk View Post
Nadat objectives geclaimd zijn tijdens de Status Phase, krijgt de speler met de meeste Victory Points 3 TG. Bij gelijkstand krijgt niemand iets.

Waarvoor dient dit eigenlijk?
Mensen eerder hun S.O. te laten claimen?
Is dat nuttig?
Want voor de rest lijkt mij dit een win more regel. (of is dat de bedoeling?)
Ik had ook wel wat schrik van een "more win" effect, maar de redenering (zoals Kittens ze ook al aanhaalde) houdt wel steek. In TI wilt ge vaak niet aan het winnen zijn omdat ge dan keihard op uw doos krijgt. Dan probeert iedereen tweedes of derdes te blijven, tot er iemand met een bubble victory kan winnen. Suckt.

Ik ga het wel veranderen naar TG = aantal VP's voorsprong, max 3 (om superrunaways te voorkomen). Dat zal dan vaak maar 1 zijn, wat behoorlijk triviaal is, maar zoals Kittens al zei, ge krijgt via RT discount al voordelen van Victory Points.

Quote:
Originally Posted by Kittens View Post
2 keer alle SO's erin steken is eigenlijk heel interessant, gisteren ook nog even aan gedacht na het posten. Lijkt me inderdaad beter dan Isolationist gebruiken (en Explorer, en misschien Focused?).
Klinkt idd niet slecht. Moet dan wel overeen komen welke er uit moeten (enkel Isolationist of ook de 2 anderen die je vermeldde?). Ik ken niet genoeg van SO balance om daar zelf over te beslissen.
Old 18-02-2014, 08:58   #32   link
Kittens
Blofficoso

Kittens's Avatar

'k Ben intussen ook meer pro VP=korting op racial techs, ben benieuwd wat dat gaat geven.

Bonus counter voor VP leader vind ik een heel goed idee, nog nooit aan gedacht.

Quote:
Originally Posted by Guns View Post
Klinkt idd niet slecht. Moet dan wel overeen komen welke er uit moeten (enkel Isolationist of ook de 2 anderen die je vermeldde?). Ik ken niet genoeg van SO balance om daar zelf over te beslissen.
Persoonlijk zou ik dan Isolationist, Explorer, en Focused eruit zwieren. Explorer is ongetest en een tikkeltje onnozel (zelf gemaakt), en Focused is ofwel belachelijk simpel ofwel retemoeilijk, ook niet ideaal. Andere objectives lijken me gewoon interessanter en beter gebalanceerd, en als ze er 2 keer in zitten, hebt ge deze 3 niet nodig imo.
Old 18-02-2014, 09:02   #33   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Aight, dealio.

De TG voor de leader worden ook vervangen door een bonus counter, uitstekend idee.
Old 18-02-2014, 09:07   #34   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Iedereen heeft onderhand ook een link gehad naar de tool. Als iedereen daar een account heeft ga ik de decks in het testgame weer wat aanvullen en kan iedereen daar dan wat rondklikken om het wat te leren kennen. Kwestie van niet met catastrofale misclicks te maken te krijgen tijdens het spelen. Alles heeft een confirm-box, maar ge weet maar nooit
Old 18-02-2014, 09:15   #35   link
wjw
Alive and human

wjw's Avatar

Kzal straks ekeer wa rondklikken. Mag ik op New game en zo ook rondklikken?
Old 18-02-2014, 09:19   #36   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Als ge echt wilt kan ik u niet tegenhouden. Voorlopig heb ik nog geen knoppen ofzo om games te verwijderen, dus dat gaat uw (en anderen hun) menu ewa lelijker maken als daar 5 "testgame"s tussenstaan, maar voor de rest kan dat geen kwaad.

Alleen van de Cards (de master data lijst dus, niet ingame) liefst echt wel afblijven
Old 18-02-2014, 09:41   #37   link
wjw
Alive and human

wjw's Avatar

Leuke flavor tekst.
Old 18-02-2014, 11:52   #38   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Shit yes dit wordt zo zalig
Fidoh is offline   Reply With Quote