Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 14-06-2014, 08:37   #1   link
Prophex
Know your enemy ...

Prophex's Avatar

Send a message via MSN to Prophex
De grote vraag-potenza-om-hulp-bij-hardwaregevallen thread

We hadden even terug al een "random hardware vragen thread" van Dodgy, maar die geraakte precies in onbruik. En daar Potenza hier toch wel de persoon van doen is, waarom dan geen thread zoals Disabled's geluidsproblemen thread opstarten?

Hier alvast een vraag waar ik geen antwoord op vind: (Zie echt de bomen niet meer door het bos.) Hoe kies je geheugen, met de gedachte te OC'en in de toekomst? En heeft dat er überhaupt iets mee te maken?
Prophex is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2014, 10:29   #2   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Charmante titel!

Wat betreft je vraag: ben je van plan je CPU te overclocken of het geheugen zelf? In het eerste geval speelt dat geen enorme rol, in het tweede geval wordt het wat ingewikkelder. RAM overclocken gebeurt niet al te veel, vooral omdat het voor veel gebruikers niet enorm zinvol is en wel wat risico op een instabiel systeem inhoudt.

Het is een heel technisch onderwerp, hoor. MoBo's bieden vaak allerlei opties aan om automatisch te laten overclocken, waardoor het bord autonoom opzoekt hoe ver het (veilig) kan gaan met je CPU. Dit betekent soms dat ook het geheugen een kleine boost krijgt - wat niet altijd interessant is. Indien de CAS Latency (of CL) aan de hoge kant is, bijvoorbeeld, kan het instabiel worden. Deze waarde drukt de tijd uit die nodig is voor het geheugen om de door de CPU gevraagde data vrij te geven. Een lagere waarde is in principe beter, bij het overclocken van RAM verhoog je immers de frequentie (doorgaans 1333MHz of 1600MHz, tegenwoordig) waardoor een hoge CL-waarde alles kan blokkeren. Zonder verder in detail te treden: een geheugenset die geschikt is om te overclocken heeft bij voorkeur hoge frequenties, lage CL en/of een laag voltage. Een bondig en duidelijk artikel kan je hier vinden.

Indien je blijft bij het eerste scenario - enkel een CPU OC - is er geen probleem. Dat staat volledig los van je geheugen. Geheugen kiezen is zelfs betrekkelijk eenvoudig. Je begint bij DDR3 en kiest een geschikte memory clock frequency. Hoe hoger deze waarde, hoe sneller je RAM (net zoals een CPU). In deze guide krijg je een goed idee van wat wel en niet nodig is. Kortweg: 1333MHz is een goede basis, 1600MHz volstaat vrijwel altijd. Enige uitzonderingen zijn zwaar geheugengebruik (foto- en videobewerking, VMWare,...) en AMD APU's. Daarna bekijk je hoeveel GB je nodig hebt: 4GB is een prima start, met 8GB komt vrijwel iedereen zonder specifieke eisen toe. Vervolgens kan je absoluut op prijs kiezen. Een lagere CL-waarde is zoals gezegd beter, maar 99% van de gebruikers zal nooit een verschil merken. Ik raad altijd de goedkoopste op moment van kopen aan. Een heatspreader is een zinvolle extra (betere warmtegeleiding en -verspreiding, wat stabiliteit verbetert) en eventueel kan je kiezen voor een merk dat je extra vertrouwt.

Hopelijk beantwoordt dit min of meer je vraag.
Old 14-06-2014, 22:49   #3   link
Prophex
Know your enemy ...

Prophex's Avatar

Send a message via MSN to Prophex
Zeker. Geheugen overclocken zit er niet echt in. Wou eerst voor een "2133 MHz PC3-17066" setje gaan. Maar "1866 MHz PC3-14900" lijkt me dan veel beter geschikt en scheelt toch ook enkele euro's.

Heb je toevallig ook een goede vuistregel of tooltje voor het bepalen van je PSU?
Prophex is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2014, 11:18   #4   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

2133 is slechts in uitzonderlijke gevallen zinvol, zelfs 1866 is nog steeds steviger dan gemiddeld. Welke specifieke taken plan je dan? 1600MHz is nog een stuk goedkoper en volstaat bijna altijd.

Het bepalen van een geschikte PSU is ook niet zo moeilijk eenmaal je een paar basisprincipes snapt. Primair is een geschikte hoeveelheid wattage bepalen. Een standaard systeem (office, web,...) is doorgaans gespijsd met 300W à 400W. Een PC die wat polyvalenter is - denk vooral aan een flinke GPU - is tevreden met 400W à 600W. Alles daarboven is niche, denk aan high-end GPU's in crossfire. Wil je het toch eens berekenen: deze tool geeft een behoorlijk beeld. Het is niet zaligmakend, maar geeft zeker gedegen info. Eentje kopen met overdreven veel wattage om 'safe' te zijn is trouwens best idioot. Je geeft veel geld uit voor capaciteit die je nooit zal gebruiken. Je koopt evenmin een Ferrari om boodschappen te doen.

Eenmaal je dat bepaald hebt kijk je naar de efficiëntie - momenteel uitgedrukt in 80plus < Bronze < Silver < Gold < Platinum < Titanium. Hoe hoger, hoe efficiënter stroom wordt omgezet en verdeeld naar je onderdelen. Maar ook duurder, dat spreekt. Of dit erg belangrijk is moet je zelf een beetje weten. Het scheelt op je elektriciteitsrekening en je koopt meestal een beter product. Gold is momenteel de beste prijs/kwaliteitsverhouding in het segment voor enthousiastelingen.

Tot slot kan je modulair overwegen - wat wil zeggen dat je niet gebruikte kabels kan uitpluggen om zo de airflow te optimaliseren en installeren te vergemakkelijken. Een zinvolle extra die niet altijd veel moet kosten. Eenmaal dat allemaal beslist is, kijk je naar het aanbod bij betrouwbare merken. Mijn aanraders: Seasonic, Corsair, Nexus & BeQuiet. Is de rest brol? Niet noodzakelijk, maar met deze merken werk ik vrijwel altijd. Vooral Seasonic.
Old 24-06-2014, 07:09   #5   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Op Tom's Hardware verscheen een uitstekend artikel dat alle basics aangaande een pc samenstellen nog eens netjes op een rij zet.
Old 25-06-2014, 08:55   #6   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

Send a message via Skype™ to A-star
Ik heb thuis een server staan met volgende hardware:
  • Intel Celeron G1610 Boxed
  • MSI B75MA-P45 Moederbord
  • Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB
  • WD Black WD3200BEKT, 320GB
  • WD Black WD5000BPKX, 500GB
  • WD Green WD20EZRX, 2TB (2x)
  • be quiet! Pure Power L7 350W

Nu vraag ik me af of die voeding wel voldoende is als ik de kleinere schijven vervang door grotere en er nog een paar schijven bijsteek?
A-star is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2014, 12:06   #7   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Dat hangt af van het type schijven dat je kiest. Een klassieke 3.5" HDD verbruikt 6 tot 9W, 'Groene' (iets tragere) schijven zoals een WD Caviar Green verbruiken dus best weinig stroom. Gegeven dat er verder geen stroomverbruikers zijn in je server (wat onwaarschijnlijk is), zou ik me geen zorgen maken. 350W is ruimschoots voldoende, daar mag je gerust 10 schijven aan hangen. De grootte van een schijf speelt trouwens weinig of geen rol voor het stroomverbruik.

In geval van twijfel kan je altijd deze PSU calculator eens invullen. Met een beetje kennis van zaken is dat geen werk en je krijgt een behoorlijk accurate schatting. Ik heb het even gedaan met de info die ik had over je server, en kom met 10 'Green SATA' schijven op 178W als min, 228W als aan te raden. 350W is dus, opnieuw, absoluut voldoende.
Old 26-06-2014, 08:29   #8   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

Send a message via Skype™ to A-star
Bedankt voor de info.
Dan kan ik dat alvast schrappen op mijn upgrade lijst van dit jaar.
A-star is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2014, 21:47   #9   link
MrBabache
Junior Member

MrBabache's Avatar

Ben op zoek naar een nieuwe ultrabook: vorige was een Samsung Series 5 Ultra touch (i5, 4gb, 13,3") en daar was ik relatief tevreden over. Ben op zoek naar iets soortgelijks maar hoop dat nu voor wat minder geld te vinden. Budget dus max €800 (de vorige betaalde ik 1,5j geleden €1000)? Vereisten zijn: 'snel' voor surfen, office, normaal computergebruik. Photoshoppen gebeurt af en toe, maar zeker niet frequent. Harde schijf liefst SSD, max 13,3" en touchscreen. Oh, en vlot verkrijgbaar in België (fysieke winkel of webshop). Heeft er iemand aanraders?
MrBabache is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2014, 10:35   #10   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Een goed aanbod en dito overzicht kan je vinden op CoolBlue. Op de Belgische markt ben je doorgaans het beste gesteld bij hen. Je eisen zijn evenwel best streng, alle gevraagde eigenschappen onder €800 vinden wordt moeilijk. De enige optie (op CoolBlue) is deze Samsung ATIV Book 9 (€779). 13,3", 128 SSD, touchscreen en voldoende potent om dagelijkse taken vlot af te werken. Ook Photoshop moet lukken. Dit is alleszins een degelijk toestel voor geen gekke prijs. Ik ben geen echte liefhebber van Samsung, in vergelijking met concurrenten betaal je vaak meer voor gelijkwaardig materiaal. Maar in dit geval is er geen model dat rechtstreeks kan concurreren, andere toestellen met gelijkwaardige functies zijn onmiddellijk een stuk krachtiger en daardoor ook duurder.
Old 01-07-2014, 14:21   #11   link
MrBabache
Junior Member

MrBabache's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Een goed aanbod en dito overzicht kan je vinden op CoolBlue. Op de Belgische markt ben je doorgaans het beste gesteld bij hen. Je eisen zijn evenwel best streng, alle gevraagde eigenschappen onder €800 vinden wordt moeilijk. De enige optie (op CoolBlue) is deze Samsung ATIV Book 9 (€779). 13,3", 128 SSD, touchscreen en voldoende potent om dagelijkse taken vlot af te werken. Ook Photoshop moet lukken. Dit is alleszins een degelijk toestel voor geen gekke prijs. Ik ben geen echte liefhebber van Samsung, in vergelijking met concurrenten betaal je vaak meer voor gelijkwaardig materiaal. Maar in dit geval is er geen model dat rechtstreeks kan concurreren, andere toestellen met gelijkwaardige functies zijn onmiddellijk een stuk krachtiger en daardoor ook duurder.
Dat was inderdaad de enige die ik kon vinden die iets of wat aan mijn eisen voldoet. Potenza bevestiging => laptop besteld . Bedankt!
MrBabache is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2014, 10:40   #12   link
Tjahzi
Senior Puntmuts

Tjahzi's Avatar

Ik wist niet waar ik dit moest posten, maar dit is toch een interessant artikel over alle grafische opties op PC's, en wat je kan aan-/uitschakelen. Voor velen waarschijnlijk overbodig, voor sommigen (zoals mijzelf) handig.
Tjahzi is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2014, 16:10   #13   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled

Misschien TOCH proberen van zelf iets in elkaar te flansen. Wat denken we van dit? Zit er iets in dat écht niet kan? Ik heb bewust voor een AMD-systeem gekozen omdat ik eigenlijk altijd een AMD game pc heb gehad, en wegens budget redenen, uiteraard.

Misschien andere koeler voor de processor?

(Oh, ik zie dat de totaalprijs er niet bij staat, die is dus momenteel 790 euro)

Last edited by Disabled; 25-08-2014 at 16:17.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2014, 20:39   #14   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Neem een andere SSD
http://azerty.nl/0-1990-634348/samsu...-mb-cache.html

Ik zou er zeker ook eens een intel i5 systeem naast configgen.
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2014, 20:53   #15   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Nice thread.

Intussen ook eens een vraag maar ik weet niet of Potenza hier veel van afweet. Mijn nieuwbouw is in het elektriciteit stadium gekomen en nu ben ik mij aan het afvragen wat er zowat de tech van de toekomst is en wat ik daarvoor moet voorzien. Ik leg bijvoorbeeld nog ethernet in bepaalde kamers maar ga ervan uit dat wifi toch volledig gaat overnemen.

Wat zou ik nog moeten voorzien? Elektriciteit klaarsteken voor draadloze boxen voor domotica-muziek etc?
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2014, 22:24   #16   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Quote:
Originally Posted by Magnum_ View Post
Neem een andere SSD
http://azerty.nl/0-1990-634348/samsu...-mb-cache.html

Ik zou er zeker ook eens een intel i5 systeem naast configgen.
Enkel omdat ze groter is, of is die Samsung ook beter?
Old 26-08-2014, 07:19   #17   link
Centurio
Lurking since 1999

Centurio's Avatar

Die Samsung 840 reeksen worden (hier?) de laatste jaren steeds als de standaard voorgesteld. Heb er zelf 2 (een Pro in laptop en Evo in desktop) en ben er absoluut tevreden over.

128GB lijkt me sowieso al wat krap.
Centurio is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2014, 07:32   #18   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Disabled View Post
Misschien TOCH proberen van zelf iets in elkaar te flansen. Wat denken we van dit? Zit er iets in dat écht niet kan? Ik heb bewust voor een AMD-systeem gekozen omdat ik eigenlijk altijd een AMD game pc heb gehad, en wegens budget redenen, uiteraard.

Misschien andere koeler voor de processor?

(Oh, ik zie dat de totaalprijs er niet bij staat, die is dus momenteel 790 euro)
Dit zou werken, behoorlijk zelfs. Maar het kan wel beter, volgens mij. Nog voor ik in detail treed: dit zijn geen goedkope prijzen. Waar heb je ze vandaan? Bestellen in Nederland (of Duitsland, desgewenst) blijft stukken goedkoper. De verzendkosten haal je er snel uit op zo'n grote bestelling. Azerty.nl, Afuture.nl en 4Launch.nl zijn mijn favoriete adressen.

Je keuze voor AMD is niet helemaal gefundeerd. De FX 8350 is een prima CPU, op voorwaarde dat je deze kan inzetten naar behoren (multi-threaded applicaties etc.) en eventueel gebruikt maakt van de overclockruimte. Indien dit niet het geval is, kan je net zo goed voor de goedkoopste i5 gaan (i5 4430 €160). In deze prijscategorie is AMD absoluut geen budgetkeuze meer. Plan je eerder standaardgebruik, is Intel de betere keuze. De prestaties per individuele core zijn simpelweg beter (link en link).

Aansluitend een handvol tips die tot interessante verbeteringen kunnen leiden.

- GPU: goede keuze, enkel het merk (en dus de koeler) kan beter. De modellen van MSI zijn goedkoper en stukken stiller.
- PSU: zou ik niet nemen, te budget. Een kwalitatieve voeding garandeert een stabieler en zuiniger systeem. Deze G550 van Seasonic is wat duurder (€85), maar op alle mogelijke vlakken heel wat beter. En modulair.
- Behuizing: die is wat verouderd en erg basic. Indien je hier wil besparen zijn de kasten van BitFenix veel beter (Comrade €39, Neos €40, Outlaw €52).
- SSD : wat Magnum zal zei, Samsung is beter. De controller is beter en betrouwbaarder. Bovendien is 250GB een pakje aangenamer.
- HDD : de Greens van Western Digital zijn niet duurder en iets stiller.
Old 26-08-2014, 10:55   #19   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Prijzen kwamen van Alternate.be. Maar heb wat reviews gelezen en dat blijkt toch niet de beste webshop te zijn. Soit, ik shop dus beter op die links die je hebt gegeven, dat is genoteerd!

CPU: Naast Games gaat de PC moeten gaan dienen als opnamestudio-machien. Geen idee of voor geluidsbewerking en opnames het beter is van voor de AMD te gaan, dan voor de Intel, maar ik kijk zeker eens rond naar een systeem rond de i5 4430 dan!

GPU: Dat MSi beter blijkt heb ik inderdaad ondertussen ook gelezen.
PSU: Thanks, goede tip!
Behuizing: Dit vind ik erg moeilijk, er is zovéél keuze, en ik weet niet goed wat een deftige behuizing typeert. Ik ga dus gewoon op je woord geloven daar!
SSD & HDD : Check, genoteerd!

Last edited by Disabled; 26-08-2014 at 11:01.
Old 26-08-2014, 11:22   #20   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Even rondgeklikt op Azerty:

Intel systeem

Totaalprijs verschilt ongeveer 25 euro met een AMD systeem geconfigureerd met de eerder geconfigureerde Mobo van ASUS en FX8350.

Dus in dat geval kan ik best kiezen voor het i5 systeem, vermoed ik?
Trouwens, waarom de i5 4430 en niet 4440 (zelfde prijs op Azerty)

Last edited by Disabled; 26-08-2014 at 11:25.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules