Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 16-09-2014, 07:37   #61   link
black
Senior Member

Quote:
Originally Posted by ran View Post
Flink van u.

Damn gast. Zeggen dat ISIS een vorm van Islam is, is gewoon idioot. Filmpjes van Bill Mahers posten gaat daar niets aan veranderen.

Zegt hij dat de Islam bedoeld is om geïnterpreteerd te worden? En trekt hij daar allerlei conclusies uit?
Niet té naief zijn Ran. Het is geen vorm van Islam, dat zeker niet, maar het is een gevolg van de letterlijke interpretatie van de Koran.
black is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2014, 07:44   #62   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Quote:
Originally Posted by black View Post
Niet té naief zijn Ran. Het is geen vorm van Islam, dat zeker niet, maar het is een gevolg van de letterlijke interpretatie van de Koran.
Neehee. Ik ben niet naïef, ik heb de Islam bestudeerd...

Nogmaals, je kan elk boek "interpreteren" zoals je wilt. Je kan Nijntje gebruiken om massamoord goed te praten "omdat Nijntje het zegt".

En ook nogmaals: Mohammed heeft 1 keer een oorlog gevoerd, toen hij en de zijnen naar de woestijn verdreven werden. En daarover heeft hij gezegd dat God het in dat geval niet zo erg vindt als je daarbij geweld gebruikt. Voor de rest keurde hij geweld en moord totaal af. De 10 geboden zijn ook voor Moslims belangrijk, Mozes en Jezus zijn ook profeten voor Moslims. Mohammed is de laatste profeet.
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.

Last edited by ran; 16-09-2014 at 07:49.
ran is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2014, 08:14   #63   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

1 probleem met uw Nijntje: IS zegt niet dat ze alles uit naam van Nijntje doen.
Old 16-09-2014, 08:17   #64   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Nee, ze kiezen Allah en de Koran. Maar ze hadden evengoed Nijntje kunnen kiezen want daar heeft het evenveel mee te maken.
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
Old 16-09-2014, 08:20   #65   link
black
Senior Member

Ran, uw stelling over nijntje gaat niet op. Moesten ze een tekenfilm maken over nijntje die in een aflevering alle gele konijntjes begint te kruisigen en af te maken dan gaf ik u bijna gelijk.

Over uw kennis over de islam, dan moet ik u dus ook niet meer vertellen dat voor heel veel moslims "de echte moslims" de Koran niet zomaar een boek is, zoals de bijbel, die vrij geïnterpreteerd kan en mag worden. Maar een boek is die de letterlijke woorden van allah boven de zeven hemelen bevat en aldus zo letterlijk moet worden opgevat?
Dan moet ik ook Sura 9 niet uitleggen, die letterlijk de bevelen geeft om de ongelovigen te vermoorden, hen te loeren uit alle hindernissen? Het hele kalifaat die ze nu in Syrië/Irak aan het implementeren komt letterlijk uit de djihad verzen van de Koran.

Ik moet dan ook niet zeggen dat je nooit een goede moslim kan zijn in een democratie omdat dat niet samengaat met de (naar hen zeggen) correcte beleving als moslim. Leven als een democraat is een zonde als moslim.
Ik praat hier natuurlijk over de échte moslims, niet de huis tuin en keuken moslims.

For the record, ik ben 4 jaar samen geweest met een moslimse meisje, haar vader was moslim en is nog steeds de vriendelijkste mens die ik OOIT tegengekomen ben. Ik ben dus zeker geen anti-moslim, maar ben ook niet blind over hoe de Koran door sommige mensen uitgevoerd wordt/moet worden.

Waarvoor ik wel pleit is geen cowboys zoals een Wilders of een Dewinter blindelings te geloven, maar om eens de Koran te lezen en daar kritische bedenkingen bij te maken wanneer je weet dat sommigen dat boek letterlijk volgen en toepassen. Een vrij beangstigend gedacht.

Last edited by black; 16-09-2014 at 09:56.
black is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2014, 08:31   #66   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Quote:
Originally Posted by ran View Post
In uw ogen, die over de Islam niets weten.

Is het nu zo moeilijk om te zwijgen over dingen waar je niets over weet? En om zelfs uw "idee" erover aan te passen.

Tegen een interventie tegen ISIS zijn is trouwens óók al niet al te slim. Dat is een gigantisch gevaar. Al Qaeda, maar dan met al de middelen van een staat. Met duizenden Jihadi's die klaargestoomd worden om overal ter wereld aanslagen te gaan plegen.

Volg nu maar gewoon wat je in de media hoort, en wat de grote mensen zeggen, in plaats van overal uw eigen gedacht over te willen formuleren.
Bon, om nu eindelijk hier eens op te antwoorden:
Ik weet er idd "niets" over. Misschien dient daar een discussie voor, om uw idee te laten weerleggen of om uw fout in de redenering in te zien. Tot nu toe is er van uw kant nog niet veel gekomen wat mijn punt "het is in mijn ogen stom om te beweren dat IS niets met Islam te maken heeft" weerlegt.
Quote:
It claims religious authority over all Muslims across the world and aspires to bring most of the Muslim-inhabited regions of the world under its political control.
Het zijn moslims die hun legitimeren op basis van de Koran. Of dat een juiste of foute interpretatie is van die geschriften doet er geen bal toe.

Dus nee, zwijgen over dingen waar ik niets over weet ga ik niet doen. Ik hoop dan dat ik op mijn domheid gewezen word door mensen die er meer over weten waardoor ik mijn standpunt kan veranderen.

"Al Qaeda, maar dan met al de middelen van een staat" en "Duizenden Jihadi's die klaargestoomd worden om overal ter wereld aanslagen te gaan plegen" lijken mij nogal overdreven ook. En zonder een serieuze backing van de andere staten in het Midden-Oosten of zelfs een VN mandaat zou ik mij niet mengen in dat kruidvat.

En "volg nu maar gewoon wat je in de media hoort en wat de grote mensen zeggen":
Ik denk niet dat er al veel achterlijkere uitspraken van u geweest zijn.
Old 16-09-2014, 08:38   #67   link
DM
Senior Member

DM's Avatar

Send a message via MSN to DM
Doet het er eigenlijk iets toe of die gasten nu denken dat ze moslims zijn of niet ?

Echt troepen sturen is idioot, maar er is niks mis met de Koerden luchtsteun of materiaal te geven.

Last edited by DM; 16-09-2014 at 08:43.
DM is online now   Reply With Quote
Old 16-09-2014, 08:45   #68   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Quote:
Originally Posted by DM View Post
Doet het er eigenlijk iets toe of die gasten nu denken dat ze moslims zijn of niet ?
Nee en daarom is het in mijn ogen ook stom om bij die interventie te zeggen dat het geen moslims zijn.
"We gaan IS bombarderen. Please zie het niet als een aanval op islam, want IS zijn geen echte moslims."
Of zo komt het over voor mij.
Old 16-09-2014, 08:50   #69   link
DM
Senior Member

DM's Avatar

Lijkt me inderdaad overbodig, denk dat de buurlanden ook wel weten dat dit geen aanval op Islam is maar een aanval op een bende smeerlappen.
Old 16-09-2014, 08:51   #70   link
Alex
Soupe du jour

Alex's Avatar

Ik vind dat OK van te zeggen dat je extremisten niet als gewoon gelovigen erkent, moslims doen dat ook niet van ISIS (om hun er van af te zonderen).

Als er een cult morgen massamoorden gaat plegen 'in de naam van Jezus' zullen ook alle christenen recht staan en luidop zeggen dat die gasten niets met het christendom te maken hebben; net omdat ze christelijke principes verkrachten.

Het is niet per se nodig van het te vermelden, maar ik zie het probleem niet van te melden dat je ze niet als gewone gelovigen erkent.

edit: Ik kan je garanderen dat als je nu naar buiten gaat en met moslims gaat praten, dat ze ISIS niet als moslims zullen beschouwen en er van gedegouteerd zijn. Dan vind ik het ok van moslims gerust te stellen dat je ISIS die in naam van Allah optreden niet als moslims beschouwt.

Last edited by Alex; 16-09-2014 at 08:55.
Alex is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2014, 08:59   #71   link
Wazeiterna?
Welingelichte bron

Wazeiterna?'s Avatar

Quote:
Originally Posted by ecko View Post
Dus nee, zwijgen over dingen waar ik niets over weet ga ik niet doen. Ik hoop dan dat ik op mijn domheid gewezen word door mensen die er meer over weten waardoor ik mijn standpunt kan veranderen.
Bij deze.

(↑ Ceci n'est pas une menace ↑)
Wazeiterna? is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2014, 09:08   #72   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Quote:
Originally Posted by Alex View Post
edit: Ik kan je garanderen dat als je nu naar buiten gaat en met moslims gaat praten, dat ze ISIS niet als moslims zullen beschouwen en er van gedegouteerd zijn.
Denk je nu dat ik iets anders zou verwachten? Lijkt me vanzelfsprekend. Zeggen dat IS iets met islam te maken heeft is niet hetzelfde als zeggen dat IS en islam hetzelfde zijn en dat alle moslims (of zelfs meer dan een marginale minderheid) IS steunen he.
Quote:
Originally Posted by Wazeiterna? View Post
Bij deze.
Sterke argumentatie. Duidelijk een gestudeerd Islamist.
Old 16-09-2014, 09:11   #73   link
Wazeiterna?
Welingelichte bron

Wazeiterna?'s Avatar

Quote:
Sterke argumentatie. Duidelijk een gestudeerd Islamist.
-dt.

(↑ Ceci n'est pas une menace ↑)
Wazeiterna? is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2014, 09:18   #74   link
Alex
Soupe du jour

Alex's Avatar

Quote:
Denk je nu dat ik iets anders zou verwachten? Lijkt me vanzelfsprekend. Zeggen dat IS iets met islam te maken heeft is niet hetzelfde als zeggen dat IS en islam hetzelfde zijn en dat alle moslims (of zelfs meer dan een marginale minderheid) IS steunen he.
Ik reageer enkel op je stelling dat je vind dat het stom is om bij de interventie te vermelden dat je ISIS niet als moslims erkent.

Ik vind dat OK om zo moslims gerust te stellen. Gewoon een vorm van politieke conventie, niet dat er per se een nood was dat ze gerust moesten gesteld worden (want geen van de maatregelen die worden genomen zijn dan ook anti-moslim). Dit vermelden is dan niets meer of minder dan "I hear you" tegen de gematigde moslims zeggen.

Last edited by Alex; 16-09-2014 at 12:39. Reason: dt D:
Alex is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2014, 09:29   #75   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Quote:
Originally Posted by Alex View Post
Ik reageer enkel op je stelling dat je vindt dat het stom is om bij de interventie te vermelden dat je ISIS niet als moslims erkent.

Ik vind dat OK om zo moslims gerust te stellen. Gewoon een vorm van politieke conventie, niet dat er per se een nood was dat ze gerust moesten gesteld worden (want geen van de maatregelen die worden genomen zijn dan ook anti-moslim). Dit vermelden is dan niets meer of minder dan "I hear you" tegen de gematigde moslims zeggen.
't Zou in mijn ogen beter zijn geweest om een VN mandaat af te dwingen voor zo'n operatie; dat had een veel sterker signaal geweest imho.
Is er eigenlijk een reden waarom dat niet gedaan wordt? Duurt te lang? Of zou er tegenwerking komen van enkele landen?
Old 16-09-2014, 09:53   #76   link
Bibastar
soy ninja

Bibastar's Avatar

Ge moet de Koran niet van voor naar achter gelezen hebben om te weten dat er heel veel goede zaken in staan maar hier en daar toch wel iets waar wij, als westerlingen, raar van opkijken. Ikzelf heb alleen enkele delen van de islam onderzocht die te maken hadden met hun zicht op economie, banken, etc. omdat dat nu eenmaal relevant was voor mijn thesis. Maar, zoals ieder nieuwsgierig persoon, blader je dan (of scrollen in mijn geval) toch wel wat door zo een boek en er staan daar toch wel enkele extreme lijntjes in (zoals eerder gepost). Is die godsdienst dan de oorzaak van extremisme? De oorzaak zal het misschien niet zijn maar het wordt toch wel gebruikt als een handige tool voor extremisme omdat de inhoud van sommige passages er zich nu eenmaal toe lenen. Veel kan je er wel niet aan doen.. Ge kan moeilijk zeggen dat ze dat boek moeten herschrijven natuurlijk.

Kheb wel geen zicht op wat er in de bijbel staat, misschien staat die er ook vol van. Kheb die nooit gelezen als goed katholiek opgevoed jongetje

Last edited by Bibastar; 16-09-2014 at 10:05.
Bibastar is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2014, 10:13   #77   link
DM
Senior Member

DM's Avatar

Is het nu niet zo dat de vertalingen van de Koran vooral interpretaties zijn van de originele teksten ?

Heb mij ooit laten vertellen dat veel moslims de Koran enkel in het Arabisch willen lezen, omdat vertalingen bepaalde zaken niet goed kunnen over brengen of verkeerd interpreteren afhankelijk van de context ?
Old 16-09-2014, 10:25   #78   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Quote:
Het zijn moslims die hun legitimeren op basis van de Koran. Of dat een juiste of foute interpretatie is van die geschriften doet er geen bal toe.

Dat doet er toch wel toe, als de interpretatie duidelijk fout is? Als het een interpretatie is die niets meer met de Islam of de Koran te maken heeft. Anders kan je je op eender welk geschrift baseren om de grootste wandaden te legitimeren, en die geschriften daarmee aantasten. Dan is geen enkel boek nog veilig.

Voor de rest excuseer ik me, was wat ongeduldig. Mea culpa en sorry.
Old 16-09-2014, 10:49   #79   link
Sintendo
SINDUMBO

Sintendo's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wazeiterna? View Post
-dt.
?
Sintendo is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2014, 11:12   #80   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Quote:
Ik vrees dat ge weinig coherents uit een letterlijke interpretatie van heilige boeken van meer dan een millenium kunt halen, dus dat is ook niet echt een correcte stelling.
Quote:
Over uw kennis over de islam, dan moet ik u dus ook niet meer vertellen dat voor heel veel moslims "de echte moslims" de Koran niet zomaar een boek is, zoals de bijbel, die vrij geïnterpreteerd kan en mag worden. Maar een boek is die de letterlijke woorden van allah boven de zeven hemelen bevat en aldus zo letterlijk moet worden opgevat?
Net zoals de Bijbel dus volgens "de echte christenen".
Quote:
Ik moet dan ook niet zeggen dat je nooit een goede moslim kan zijn in een democratie omdat dat niet samengaat met de (naar hen zeggen) correcte beleving als moslim. Leven als een democraat is een zonde als moslim.
Ik praat hier natuurlijk over de échte moslims, niet de huis tuin en keuken moslims.
Net zoals je geen échte christen kunt zijn in een democratie.
Quote:
Echt troepen sturen is idioot, maar er is niks mis met de Koerden luchtsteun of materiaal te geven.
De missie gaat wel wat verder dan dat.
Quote:
IHeb mij ooit laten vertellen dat veel moslims de Koran enkel in het Arabisch willen lezen, omdat vertalingen bepaalde zaken niet goed kunnen over brengen of verkeerd interpreteren afhankelijk van de context ?
Christen fundi's geloven ook in die onzin dat men zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke tekst moeten geraken.
CSM is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules