Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 30-12-2014, 10:05   #61   link
ExReey
Grunger

ExReey's Avatar

Quote:
Originally Posted by ran View Post
Nuja, het zou goed zijn als iedereen vol ambitie zou zitten en superslim zou zijn. De wereld zou er geweldig uitzien en we zouden nu al onbeperkte grondstoffen hebben om al die ambities waar te maken!
Dat vraag ik me dus al lang af. Beetje filosofisch (en off-topic) misschien, maar als iedereen superslim en hoog opgeleid en ambitieus zou zijn, kán een maatschappij dan wel draaien? Móet er niet een vorm sociale ongelijkheid zijn?
Er moeten nu eenmaal mensen zijn niet-intellectuele arbeid verrichten zoals vuilnis ophalen, fabrieksarbeid, etc. Het is moeilijk te verdedigen dat alle vormen van arbeid gelijk vergoed worden (of je vervalt in een soort van communisme met alle gevolgen van dien). Bij gevolg heb je dus populaties in een maatschappij die minder vermogend zijn dan andere, en die dus sowieso op sommige vlakken in de maatschappij minder mogelijkheden of kansen zullen krijgen.
Moet je dan proberen sociale ongelijkheid te bestrijden, als dit impliciet is aan een maatschappij?

En halvelings daar mee gerelateerd: kan een bepaalde maatschappij, een bepaalde regio, welvarend zijn zonder dat er elders een populatie hiervoor moet opdraaien (bv lagekost arbeiders in China)?

Zijn bedenkingen die ik me af en toe maak, zou eens wat meer onderrichte meningen hierover willen horen.
ExReey is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2014, 10:44   #62   link
DarthJabbaBoulet
Until the Light Takes Me

DarthJabbaBoulet's Avatar

onbeperkte grondstoffen moet je wel nog toevoegen aan iedereen superslim ...

Robots of mindless flesh clones voor menial labour. Technologie die je toelaat om eigenlijk alles te maken wat je wil, waarom zou er dan nog 'geld' moeten bestaan...

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
DarthJabbaBoulet is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2014, 10:47   #63   link
Matthias
*snore*

Quote:
Originally Posted by ExReey View Post
Het is moeilijk te verdedigen dat alle vormen van arbeid gelijk vergoed worden
Waarom?
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2014, 10:52   #64   link
DarthJabbaBoulet
Until the Light Takes Me

Quote:
Waarom?
kan ik 2 uur legaal advies boeken aan minimum loon boeken ? (Waarom zou ik jou inderdaad meer moeten betalen dan poetsvrouw Consuela?)

Quote:
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Old 30-12-2014, 10:55   #65   link
ExReey
Grunger

ExReey's Avatar

Quote:
Waarom?
Je komt er zelf wel achter
Old 30-12-2014, 10:56   #66   link
ExReey
Grunger

ExReey's Avatar

Quote:
Originally Posted by DarthJabbaBoulet View Post
onbeperkte grondstoffen moet je wel nog toevoegen aan iedereen superslim ...

Robots of mindless flesh clones voor menial labour. Technologie die je toelaat om eigenlijk alles te maken wat je wil, waarom zou er dan nog 'geld' moeten bestaan...
Ik heb het over een theoretisch mogelijke ideale situatie, iets wat een streefdoel zou kunnen zijn. Geen onmogelijke utopie.

Of om mijn bedenkingen nog anders te verwoorden: kan heel de wereld "rijk" zijn? Of kunnen mensen/groepen enkel rijk zijn als anderen arm zijn?

Last edited by ExReey; 30-12-2014 at 10:59.
Old 30-12-2014, 11:03   #67   link
DarthJabbaBoulet
Until the Light Takes Me

Bwa onmogelijk, never ever ever lijkt het mij nu ook weer niet.

De hoeveelheid ruwe materialen in ons zonnestelsel is (ja inderdaad beperkt maar als je de bevolking van de aarde in acht neemt) in feite onbeperkt.

Je hebt enkel nog de technologie nodig om een blokje materiaal in een machine te steken een programma te laden en bam daar is je speedboot.

Toegegeven we zijn daar nog heel ver van af, maar onmogelijk, nee.

Quote:
Old 30-12-2014, 11:11   #68   link
Mr.E
Senior Member

Mr.E's Avatar

@Matthias - je zou uit ethische overwegingen het "vraag en aanbod"-principe uit de markt aan banden kunnen leggen voor verloningen (van topvoetballers als cliché-voorbeeld); maar dan nog is de ene job de andere niet. Flexibiliteit, locatie, werkuren, werkdruk & required effort - fysisch en mentaal, verantwoordelijkheid, risico's en ook resultaten. Het is geen toeval dat bedrijven zo graag met anciënniteitsvoordelen werken - de meeste mensen worden gemotiveerd door de gedachte dat ze vooruit gaan - en als dat (al dan niet door gebrek aan capaciteiten) niet qua job-inhoud en prestige is, dan toch wel graag financieel.
Ik denk ook dat het moeilijk zal blijven om 2 mensen die in een gelijkaardige job zeer verschillend presteren uit te leggen dat ze exact hetzelfde verdienen. Eens de maatschappij op het niveau zit dat iedereen overtuigt is dat alle anderen ook werken naar "godsvrucht en vermogen" kan daar msh nog naar geëvolueerd worden - maar ik zie dat toch niet allemaal in one go gebeuren. Gegarandeerd inkomen zou een zeer goede eerste stap zijn om een heel aantal onrechtvaardigheden uit de wereld te helpen (en mensen veel minder dwingen om frustrerende keuzes te maken die puur ingegeven zijn door angst en risico-aversie) - maar dat staat mijns inziens geenszins haaks op een zekere mate van sociale ongelijkheid.

Last edited by Mr.E; 30-12-2014 at 11:17.
Mr.E is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2014, 13:15   #69   link
Bibastar
soy ninja

Bibastar's Avatar

Quote:
Waarom?
Oké dan.
Old 30-12-2014, 14:55   #70   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Hemeltje, blijkbaar ben ik een paar weken geleden vergeten om te reageren op Avalanche!
Quote:
Originally Posted by Avalanche View Post
Uhhu. Dat het niet vaak gebeurt, heeft volgens mij meer met de menselijke natuur te maken dan dat er een conspiracy zou zijn om opklimmen onmogelijk te maken. Dat fabeltje dat jij vertelt is natuurlijk een gemakkelijk excuus om het niet te moeten proberen.
Ah, dus we moeten de menselijke natuur maar negeren en compleet onrealistische verwachtingen hebben van mensen? Strak plan is dat.
Quote:
En wat je zegt over uit de juiste vagina geboren worden: dat is juist, dat is gemakkelijker. Maar daar gaat het hier toch helemaal niet om? Het gaat om mensen die dat geluk niet hebben, of die compleet vast zitten of niet. Volgens mij niet. Sommigen hebben effectief pech. Maar de meeste mensen zijn nu eenmaal liever lui dan moe. Dat is gewoon zo. En dat doemdenken 'het lukt toch niet' is het goedpraten daarvan.
Maar dat is het juist, in welke inkomensklasse gij eindigt als volwassen wordt voor het grootste deel bepaald door in welke inkomensklasse uw ouders zaten. Dat is dus iets dat voor een groot deel buiten uw eigen controle ligt.
Quote:
Maar in de discussie hier was ik het even beu dat mensen, ook bij ons in Europa, de verantwoordelijkheid voor de shit in hun leven altijd in de schoenen schuiven van een ander. Shit happens. Deal with it!
Europese landen kennen dan ook minder armoede, minder ongelijkheid en een grotere sociale mobiliteit dan de V.S.

In de V.S. heb je dus minder kans om op te klimmen met hard werk als in Europese landen. Dat gaat toch regelrecht tegen uw Ayn Rand bootstrap filosofie in?
CSM is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2014, 15:07   #71   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Quote:
Dat vraag ik me dus al lang af. Beetje filosofisch (en off-topic) misschien, maar als iedereen superslim en hoog opgeleid en ambitieus zou zijn, kán een maatschappij dan wel draaien? Móet er niet een vorm sociale ongelijkheid zijn?
Hoge ongelijkheid is alleszins negatief voor een land zijn economische groei. Of dat te lage ongelijkheid negatief is? Tja, dat is een compleet hypothetische scenario, dus daar kan je moeilijk veel zinnigs over zeggen.
Quote:
Er moeten nu eenmaal mensen zijn niet-intellectuele arbeid verrichten zoals vuilnis ophalen, fabrieksarbeid, etc. Het is moeilijk te verdedigen dat alle vormen van arbeid gelijk vergoed worden (of je vervalt in een soort van communisme met alle gevolgen van dien).
Ik snap het verband tussen de twee niet. De prijs die op arbeid wordt geplakt is veronderstel ik gewoon een gevolg van het aanbod. Als er dus een tekort zou zijn aan laagopgeleide arbeiders om uw vuilnis op te halen. Dan zouden de lonen in de vuilnisophaalsector gewoon tot een niveau stijgen waarop het hoogopgeleid volk bereid zou zijn dat werk te verrichten.
Old 30-12-2014, 15:09   #72   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

Stop eens met de necromancer uit te hangen.
vAmP is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2015, 20:34   #73   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

Holy shit, die video.
Old 27-01-2015, 11:54   #74   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Old 27-01-2015, 12:02   #75   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

Juicy. Kan dat geloven met dat brood vol frietvet.
Old 27-01-2015, 13:05   #76   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Das geen brood das kip.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2015, 13:11   #77   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

But... But that's genious!
Old 27-01-2015, 13:24   #78   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Old 27-01-2015, 16:03   #79   link
aksm
anale kattenneuker

aksm's Avatar

would eat. Maar niet met die dressingcrapsaus.

“BUILD ‘EM UP, BREAK ‘EM DOWN.” Tornbjörn since 2016

~ First it giveth - Then it taketh away ~
aksm is online now   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 19:37   #80   link
DM
Senior Member

DM's Avatar

Send a message via MSN to DM

Oh, en dit:

http://nypost.com/2015/01/30/nypd-to...rrorism-squad/

Quote:
“It will be equipped with all the extra heavy protective gear, with the long rifles and the machine guns that are unfortunately sometimes necessary in these instances.”
Uiteraard al veel langer aan de gang:

Last edited by DM; 30-01-2015 at 20:08.
DM is online now   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules