Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Sport

Reply

Thread Tools
Old 26-05-2015, 15:46   #1   link
Drennargh
Senior Member

Drennargh's Avatar

Fietsen met bagage: over tassen en karren

Mijn Yaris van 2001 heeft inmiddels 175k en ik wil zo weinig mogelijk afhankelijk zijn van auto's, dus ik ben al enige tijd aan het uitkijken naar een manier om dat op te lossen.

Aangezien ik graag zo min mogelijk naar de winkel ga en in bulk wil kopen, heb ik wat draagkracht nodig.

De meeste fietskarren zien er nogal lomp uit om door een deur te sleuren voor mijn appartement of door de straten mee te rijden, en zo is mijn oog gevallen op de Topeak Journey tussen €350 en €550.

Daarnaast wil ik de fiets ook praktischer gebruiken om van hier naar daar te gaan i.p.v. de auto, zonder daarbij een lompe fiets te krijgen. Kadertassen lijken mij hiervoor erg handig.

Deze thread is voor mensen die er ervaring mee hebben en mensen die er meer over willen weten, want het lijkt mij niet wijd verspreid in de winkels en het straatbeeld.

Deel je gedachten hier!

Slaan, overslaan, doodslaan, afslaan, inslaan, beslaan, opslaan, uitslaan, toeslaan, tegenslaan, doorslaan, ontslaan, neerslaan, bananaphoneslaan: al de rest. ==> Voltooid deelwoord: -geslagen
Drennargh is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2015, 16:30   #2   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Maak het plaatje gewoon compleet en koop u een bakfiets.
CSM is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2015, 16:33   #3   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Ik fiets met een trekkingsfiets welke ongeveer een maximaal laadvermogen heeft van ~55kg, om maar te zeggen dat je met enkel fietstassen ook wel wat met een fiets kunt vervoeren. Natuurlijk zou ik nooit de fiets zo zwaar beladen, want dan krijg je die niet meer vooruit. Die trekkingsfiets zelf weegt ook wel zo'n 18 kg, je zult er dus geen snelheidsrecords met breken. Voor echt zware bepakkingen (of zeer omvangrijke artikels) lijkt zo'n kar mij meer geschikt. Bananendozen zie ik mij bijvoorbeeld nog niet zo snel vervoeren op de rekjes van mijn fiets. Met fietskarren heb ik evenwel geen ervaring...

Kadertassen lijken mij eerder geschikt voor op snellere, lichtgewicht fietsen zoals een mountainbike of een (stevige) koersfiets. Maar veel pakvermogen moet je daarvan niet verwachten lijkt me (op dat vlak lijkt het tweede filmpje mij wat te optimistisch).

Omtrent een fiets voor alledaags gebruik, 90% van de tijd fiets ik nog altijd rond op een oudere stadsfiets in Gent uit vrees dat al wat deftigs is ofwel gevandaliseerd ofwel gestolen gaat worden.
logion is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2015, 19:18   #4   link
tweek
Junior Member

Wij hebben deze:

https://www.radicaldesign.nl/fietska...-trekking.html

Niet goedkoop, maar kwaliteit. Er mee naar de winkel gaan gaat, maar als je hem enkel daarvoor zou gebruiken zijn er best goedkopere oplossingen. Hoewel tweedehands-sites soms wel goede deals kunnen opleveren.
Voordeel van deze is wel dat je de zak er eenvoudig af kunt halen en dan heb je een uit de kluiten gewassen reistas waar je in de winkel ineens alles kunt inladen.

Om op reis te gaan is het een geniaal ding. Superlicht, rijdt heel stabiel en het stiksel is van heel goede kwaliteit. Bij normaal gebruik krijg je dat niet kapot.
tweek is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2015, 20:28   #5   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Interessante topic, deze ga ik in het oog houden.
kar is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2015, 20:45   #6   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

omdat het over karren gaat
frenzal is online now   Reply With Quote
Old 27-05-2015, 07:00   #7   link
Matthias
*snore*

Dat ding dat je zelf voorstelt is toch eerder bedoeld voor trekking en niet zozeer voor grote lasten? Voor dat laatste zou ik eerder zoiets voorstellen: http://croozer.be/fietsaanhangers/croozer-cargo/ (Die dingen klappen in en de wielen klik je er zo uit, btw.)

Zelf wel content van Croozer. En wat betaalbaarder dan de meeste andere merken.

Last edited by Matthias; 27-05-2015 at 07:04.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2015, 13:37   #8   link
Drennargh
Senior Member

Drennargh's Avatar

Die croozer ziet er inderdaad wat handiger uit voor grote volumes. Ik heb al tweedehandssites afgeschuimd en wat fietsenwinkels bekeken en gelijkaardige modellen lijken mij vaak onhandiger. Bv. bevestiging aan de zadelpen i.p.v. achtervork.

Omdat ik van plan ben om te gaan trekken, en het op Zurenborg en in Borgerhout met die smalle (tram-)straatjes volgens mij handiger is met met een langere smallere kar en het geraamte en die zak van die Topeak Journey mij erg bevallen, heb ik die nu besteld, samen met enkele kadertassen.

Waar heb jij die croozer cargo gekocht? Ik zou graag eens de twee proberen. Dan kan ik mijn bevindingen delen.

Slaan, overslaan, doodslaan, afslaan, inslaan, beslaan, opslaan, uitslaan, toeslaan, tegenslaan, doorslaan, ontslaan, neerslaan, bananaphoneslaan: al de rest. ==> Voltooid deelwoord: -geslagen
Old 28-05-2015, 13:47   #9   link
Matthias
*snore*

Ik heb een Croozer Kid Plus, mijn beste. Andere noden.

Soit, tweedehands gekocht (Kapaza stikt ervan) en gaat toch wonderwel in smalle straatjes en over de Gentse tramsporen ook hoor. Je moet natuurlijk wel iets voorzichtiger fietsen door de grotere zwaaicirkel. En uit stand vertrekken kan pijnlijk zijn.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2015, 14:50   #10   link
Drennargh
Senior Member

Drennargh's Avatar

Yeah kapaza en tweedehands stikt van die kinderkarren, maar daar gaan mijn bananen- en meloenendozen niet in. We kunnen eens twee weken wisselen om te testen.

Old 01-06-2015, 22:07   #11   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Als alles goed is ga ik binnenkort geregeld eens met de velo naar het werk. Dus ben op zoek naar een tas die comfortabel genoeg is om 30k op de rug te hangen en plaats heeft om kleren , handdoek en een 15" macbook in te steken.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2015, 18:35   #12   link
Drennargh
Senior Member

Drennargh's Avatar

Binnenkort update.

Even mijzelf herinneren.

Por mij, kar!

Old 30-10-2015, 10:56   #13   link
moby1kenobi
Senior Member

moby1kenobi's Avatar

Fietsen Jowan in Kluisbergen (als je van die regio bent).
Zijn zoon Joeri werkt daar ook & die heeft al een paar serieuze tochten gedaan (zie z'n Picasa).
Ik veronderstel dat die wel wat verstand zal hebben van fiets- & kadertassen.
Old 27-02-2016, 16:02   #14   link
Drennargh
Senior Member

Drennargh's Avatar

Ok kleine update.

Ik heb mijn auto enkele maanden geleden weggedaan en nog geen moment het gevoel gehad dat ik hem miste.

Om mijn inkopen te doen kocht ik eerst de Topeak Journey maar nadien ben ik overgeschakeld naar de Croozer Cargo. Ziehier mijn bevindingen.

Topeak Journey

Deze fietstrailer is (zoals de naam zegt) eerder geschikt voor lange fietstochten en niet zozeer zware vracht. Mijn aankvankelijke veronderstelling dat ik makkelijker door het verkeer kan bewegen doordat het zo smal is, wordt teniet gedaan door de instabiliteit bij meer dan 30+kg. Het grootste gewicht rust namelijk op je achterwiel, dus lijkt het alsof er continu een klein kind aan je achterwiel trekt terwijl je rijdt. In combinatie met putten en kasseien waar de voegen zo dik als je fietsband zijn en tramsporen is dat geen pluspunt. Omdat ik niet zo graag twee keer op en af rij, heb ik uiteindelijk dan maar de Croozer Cargo gekocht.

Deze gebruik ik soms om vlot te rijden als ik lichtere dingen moet vervoeren.

Hier moet je wel een geschikte as voor hebben.

Croozer Cargo

De Croozer Cargo heeft twee wielen, en is dus veel stabieler wanneer je in de richting van 50kg vervoert. Hij is minder robuust dan de Journey maar kan wel compact weggeborgen worden omdat je de wielen, arm en randen er op een minuut afklikt met een goed uitgedacht systeem.

Door een klein opzetstukje aan de as kan je de trailer makkelijk bevestigen. Helaas ben ik er i.t.t. de nipte specificaties achter gekomen dat er net geen bananendoos dwars in past! Fuckers.

Met €220 is hij ook een stuk goedkoper dan de €450 van de Journey Trailer, en met drie tankbeurten heb je de prijs al terug, dus ik kan iedereen aanraden om de croozer te kopen.

Het is amusant om naast alle file te croozen met al je boodschappen. Ik trek mij niets meer aan van spitsuur en na al vele maanden zo te rijden ben ik beginnen beseffen hoe erg wij onszelf in de problemen helpen met allemaal een dikke lompe brok metaal van hier naar daar te verplaatsen. De wereld is omzeep!

Ik wil zo veel mogelijk met de fiets afleggen, maar ga een vouwfiets kopen voor het openbaar vervoer.

Old 28-02-2016, 11:44   #15   link
Horla
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Drennargh View Post
Het is amusant om naast alle file te croozen met al je boodschappen. Ik trek mij niets meer aan van spitsuur en na al vele maanden zo te rijden ben ik beginnen beseffen hoe erg wij onszelf in de problemen helpen met allemaal een dikke lompe brok metaal van hier naar daar te verplaatsen. De wereld is omzeep!
En waar zitten de kinderen?
Horla is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2016, 14:41   #16   link
Drennargh
Senior Member

Drennargh's Avatar

Wie zei iets over kinderen? Denk je dat mensen zonder auto geen kinderen hebben of geen inkopen doen of dat alle mensen met kinderen inkopen doen met de auto? #firstworldproblems

Old 28-02-2016, 15:58   #17   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Ik heb een Croozer Kid Plus, mijn beste. Andere noden.
Ow die shit is duur nieuw
Wat is het verschil tussen de gewone en de plus eigenlijk?

Ik ben al maanden de vriendin aan het overtuigen om een fietskar ipv een fietsstoel te kopen, maar tot op heden zonder succes (vooral door het prijsverschil).
Old 29-02-2016, 12:05   #18   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Drennargh View Post
Wie zei iets over kinderen? Denk je dat mensen zonder auto geen kinderen hebben of geen inkopen doen of dat alle mensen met kinderen inkopen doen met de auto? #firstworldproblems
Ik denk dat mensen met kinderen zonder auto toch niet mét de kinderen naar de winkel gaan. Twee kinderen + boodschappen op een fiets. Good luck.

Ook niet echt praktisch hé.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2016, 12:23   #19   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

Kinderen zijn zo van die minimensjes. Weet je wat er lachen zou zijn? Als ze voor zo'n minimensjes ook minifietsjes zouden maken en hen ons laten achterna fietsen met hun minibeentjes!
vAmP is online now   Reply With Quote
Old 29-02-2016, 13:57   #20   link
Horla
Senior Member

en de (ruwweg) vijf jaar voor ze met hun minibeentjes achter ons kunnen fietsen doen we geen boodschappen
Horla is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Sport

Thread Tools

Posting Rules