Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 31-08-2015, 15:43   #1   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Casa Bavo - Breek een huis af!

Dag vrienden.

We hebben een bouwgrond gekocht!
Google Maps
Grondplan (zie lot E)

Op het einde van de doodlopende Moesweide, links. Totale oppervlakte rond de 510m2, breedte 11m (waarvan te bouwen op 7.70m) en diepte ergens rond de 50m (waarvan 18m diep te bouwen).

... en we gaan daarop bouwen!

Voordelen (waarom we hebben gekocht)
  1. Centraal gelegen, wandelafstand van centrum Sint-Gillis, fietsafstand centrum Dendermonde
  2. Slechts twee straten verder van waar we nu wonen, dus geen nieuwe problemen met vervoer naar school, werk, familie etc
  3. Heel rustige straat want het einde van doodlopend stuk, grenst aan drukkere straat maar bijlange niet zo druk dan de huidige
  4. Veel open ruimte voor ons huis, waarvan het meeste niet mag bebouwd worden (landbouw en recreatiegebieden)
  5. Perceel is extensie van de Achthoek-wijk, een van de mooiere wijken in Dendermonde
  6. Halfopen, wat kosten drukt, en buren zijn ons bekend. Percelen errond zijn allemaal voor typische wijkbewoning
  7. In het algemeen veel contact met natuur, degelijke ruimte (5+ are) en erg stil. Ook veilig voor de kinderen op straat.
  8. Beek ernaast (buiten perceel) zorgt voor nog extra ruimte en natuur (met beek bij is het meer dan 6 are)

Werkpunten:
  1. Zoals je kan zien op deze foto is er aan de achterkant een problematisch uitzicht. In de verte zie je 'zorgcentrum De Zonnebloem'. Zie ook Google Maps. Dat is behoorlijk ver maar het is zo hoog en lelijk gekleurd dat het in het zicht blijft zitten. Een omheining van twee meter gaat niet beletten dat mensen op hun terras daar in uw tuin zitten te kijken.
    Oplossing: in de lijn van zicht bomen planten, op wettelijk toegelaten afstand en beperkt in groei. Ik vermoed dat een paar groene punten dat gebouw uit het zicht gaan halen. Er is ook kans dat de bouw die overal gaande is op die verkaveling ook een deel van het zicht zal wegnemen.
  2. Dan nog is de tuin erg groot, ze ligt allesbehalve ideaal voor de zon. Ons perceel ligt Noordelijk gericht qua tuin. Dat maakt de standaardoplossing van alles achteraan open te maken niet zo geslaagd, want het licht komt vooral vooraan binnen op het Zuiden. Dat is waar onze architect mee aan de slag is gegaan en probeert het licht langs voor binnen te trekken. Achteraan blijft het uiteraard open, maar vooraan krijgt meer aandacht dan normaal bij moderne nieuwbouw. Zie plannen!
  3. Eigenlijk is de voorkant mooier dan achteraan qua zicht, omdat er voor ons enkel iemand wat verder weg mag bouwen, schuin. Dus als je onze deur buitenkomt zit je te zien op landbouwgebied en water. Dat kan erg mooi zijn. Onze architect probeert daarom ook vooraan zicht te maken, en doet daardoor een controversieel voorstel om de salon vooraan op eerste verdiep te leggen. Zie plannen!
  4. Er loopt een beek naast categorie 3, bijna zonder water. Maar wel wettelijk gezien onderhouden door de dienst waterwegen van de provincie. Dus moeten we 3 meter naast de beek openhouden. Onze verkaveling is goedgekeurd op exact 3m van de rand van de beek. Wettelijk gezien echter mogen we niet verharden op dat stuk, en moet ten allen tijde een kraan doorkunnen.
    Na veel rondgebel bij diensten, notaris en waterwegen blijkt dat als we ervoor zorgen dat ze drie meter hebben alles ok is, en dat ze toch maar elke 10 jaar komen. Maar het is riskant er iets te doen.
    Bijkomend risico is het feit dat het water is, en het perceel vrij laag ligt (4.5m hoogte, tegenover 5m hoogte gemiddeld in Dendermonde). Er is risico op overstroming, al is dat historisch gezien de laatste 20 jaar niet meer gebeurd (niemand in de buurt weet ervan, ergens in de jaren 80 wel).
  5. Wij zijn helemaal niet rijk. We betalen dit door ons ander huis te verkopen, hopend op een meerwaarde van 50.000 euro. Die komt uit renovatie en hogere woningprijzen (na 8 jaar afbetalen). We hebben ook een betere lening (begonnen aan 5.13%, nu betalen we 3.25% en de nieuwe lening zal 2.02% zijn), en een hoop spaargeld (100K liquide inleg). Dat maakt het wel allemaal spannend want het kan, maar het moet doordacht zijn.
    We gaan voor een moderne bouw, met als voordeel dat we strakker kunnen afwerken. Helaas moeten we wel bouwvoorschriften volgen en bouwlijn van de buur die al aanvraag heeft goedgekeurd gekregen, en die is met hellend dak. Onze architect moet dus traditionele lijnen volgen.

Wij hebben deze punten voorgelegd, en gevraagd iets te maken met focus op het gezin (vooral veel samen zijn), op keuken en eetruimte (veel familiebezoeken die doorgaan met wat drinken en eten), en op een ruimte waar rust is (salon moet andere beleving hebben). Ook tuin bereiken was nodig.
Geen garage of grote kamers boven nodig. Stijl is modern, niets sepciaal architecturaal.

Plannen:
Doorsnede
Gelijkvloers
Verdieping 1
Dakverdieping
Kostenraming bouw netto

Laat u maar eens gaan, hoe zou jij dit oplossen? Wat vindt je goed, wat zou je zeker niet doen?

Last edited by acku; 31-08-2015 at 16:03.
acku is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2015, 17:31   #2   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Quote:
Er loopt een beek naast categorie 3, bijna zonder water. Maar wel wettelijk gezien onderhouden door de dienst waterwegen van de provincie. Dus moeten we 3 meter naast de beek openhouden. Onze verkaveling is goedgekeurd op exact 3m van de rand van de beek. Wettelijk gezien echter mogen we niet verharden op dat stuk, en moet ten allen tijde een kraan doorkunnen.
Na veel rondgebel bij diensten, notaris en waterwegen blijkt dat als we ervoor zorgen dat ze drie meter hebben alles ok is, en dat ze toch maar elke 10 jaar komen. Maar het is riskant er iets te doen.
Bijkomend risico is het feit dat het water is, en het perceel vrij laag ligt (4.5m hoogte, tegenover 5m hoogte gemiddeld in Dendermonde). Er is risico op overstroming, al is dat historisch gezien de laatste 20 jaar niet meer gebeurd (niemand in de buurt weet ervan, ergens in de jaren 80 wel).
Oppassen hiermee:

Mijn schoonbroer woont in st Gillis aan de vondelbeek (is dat niet dezelfde beek?) aan de achterkant van het station en heeft hier last mee gehad. Hij heeft een tuinhuis moeten afbreken hierdoor (met veroordeling en al).

edit: geen garage? Zeker? Shit is handig yo. Net zoals een kelder en een grote berging voor uw eten kwijt te kunnen. Om niet te spreken van allerhande spullen die je anders op je slaapkamers zal stockeren. Ik zie wel dat je een soort zolderruimte hebt aan het einde van een slaapkamer, dat kan wss ook wel helpen.
Opmerking van de misses: oei, tv en zetel boven? Maar dan kunt ge niet snel iets gaan halen om te knabbelen

Last edited by kar; 31-08-2015 at 17:45.
kar is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2015, 17:36   #3   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Ja inderdaad, de regels zijn strikt dus we gaan er zeker niets bouwen. Maar we gaan wel eventueel verharden en een wegneembare omheining plaatsing. Normaal mag dit ook niet, maar ze komen zelden tot nooit en waarschuwen eerst omdat het over privegrond is.
De beek zelf is een vertakking van de Vondelbeek. Die laatste is gekend voor risico, die van ons zou volgens de buurt nooit veel water bevatten.
Old 31-08-2015, 17:47   #4   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Mhm, mijn schoonbroer zei dat de enige verwittiging die hij ooit kreeg een oude man was die eens kwam zagen zonder zich echt bekend te maken. Dat zijn mijn schoonbroer zijn woorden, wat er echt van aan is weet ik niet helemaal.

Wat voor verharding wil je? Soort van oprit? parkeerplaats? Misschien eens kijken naar grasdals of naar kunststof grastegels?
Old 31-08-2015, 19:30   #5   link
Matthias
*snore*

Ik vind een garage een onnozele plaatsverspilling. Dus well done. Ik zou zelfs de fietsen buiten houden. Meer bureau is altijd wijs!

Living op het eerste, dan creëer je natuurlijk isolement voor degene die staat te koken/afwassen.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2015, 19:36   #6   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

We dachten eerst dat garage verplicht was, omdat er stond dat die inpandig moest zijn. Maar dat is dus enkel als je er eentje wilt. Er geen hebben is een grote plaatsbesparing en zorgt ervoor dat we het aantal vierkante meters aan fundering kunnen beperken. Hebben momenteel wel twee auto's, maar zitten 6 meter achteruit op de weg verplicht, en op het einde van de straat. Parkeerplaats kan geen probleem zijn op een (eventueel met grasdallen etc) verhard stuk.

Heb de indruk dat het beneden dus vrij groot zal zijn ook al is er weinig bebouwd, juist omdat er enkel plaats wordt verloren aan berging en smalle inkom, en er openheid wordt gemaakt naar de salon toe (zodat ook het licht er geraakt).

De salon apart is wat dit ontwerp apart maakt, en is een risico. Moeilijk in te schatten wat het geeft. In principe kan je elkaar wel zien, maar niet vanuit de zetel. En er is ook die trap als drempel.
Momenteel zitten we vrijwel nooit in de salon tenzij we TV kijken (minder dan een uur per dag, of games spelen). Ik zou die graag meer gebruiken om te rusten en te lezen, en dan kan die grens misschien net goed zijn. Als de kinderen TV kijken gaan ze wel wat uit het zicht zijn, maar ze zijn wel net oud genoeg nu om zelf trappen te nemen zonder gevaar.

Op de zolderverdieping heb ik wel wat rare indeling, doordat de trap in het midden zit. De slaapkamers zullen erg klein zijn, en in het midden zit een onbestemde overloop. Waarschijnlijk wordt dat eerst vooral berging, en later misschien studeer-ruimte of gedeelde kinder-ruimte. Erg veel zolder zal er niet over zijn dus berging ergens ingewerkt is nodig denk ik
Old 31-08-2015, 19:41   #7   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Oppassen hiermee:

Mijn schoonbroer woont in st Gillis aan de vondelbeek (is dat niet dezelfde beek?) aan de achterkant van het station en heeft hier last mee gehad. Hij heeft een tuinhuis moeten afbreken hierdoor (met veroordeling en al).

edit: geen garage? Zeker? Shit is handig yo. Net zoals een kelder en een grote berging voor uw eten kwijt te kunnen. Om niet te spreken van allerhande spullen die je anders op je slaapkamers zal stockeren. Ik zie wel dat je een soort zolderruimte hebt aan het einde van een slaapkamer, dat kan wss ook wel helpen.
Opmerking van de misses: oei, tv en zetel boven? Maar dan kunt ge niet snel iets gaan halen om te knabbelen
Het is geven en nemen he. Salon beneden maakt ofwel het huis veel groter qua oppervlakte, wat ze duurder maakt, ofwel de leefruimte erg klein. Met dat we laptop/tablet/smartphone mensen zijn zitten we toch meestal gewoon aan de eettafel te tsjollen.
Salon boven geeft een rustpunt. En ja, die trap is niet te onderschatten. Ga eens een thee halen, of uw glas whisky bijvullen (dat valt wel op te lossen ). Ken het bel-etage syndroom waar mensen nooit in hun tuin geraken omdat het toch net iets te ver is om te doen zonder groots plan. Zelfs in onze tuin geraken we moeilijk om te ontspannen omdat er een berging tussen zit. Die afstanden doen er toe. Maar de salon is wel de ruimte waar je zit voor je gaat slapen, dus ze zit er wel logisch tussenin. We zitten nu ook niet overdag of voor het eten in de salon
Old 31-08-2015, 20:33   #8   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Net even uw rekening bekeken.

Is het een BEN-woning? Heb je geen ventilatie systeem D? Dat is toch interessanter dan een type C (wat wij nemen ook trouwens, want verbouwing).

Geen 10.000 l regenwaterput? Wat wil je op regenwater zetten? Waar ga je je pomp zetten daarvoor?
Old 31-08-2015, 21:03   #9   link
Matthias
*snore*

Pomp in put en weer wat ruimte bespaard.
Old 31-08-2015, 21:09   #10   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Eerste dingen die ik opmerk, maar heb niet teveel in detail gekeken:

- Regenwaterput x2. Kost niet veel extra maar dat is superhandig om te gebruiken. Zou ook een putboring laten toen en enkel je keukenkraan op leidingwater aansluiten mocht je putwater niet drinkbaar zijn.
- 5500€ voor je sanitaire toestellen? Good luck om dat voor dat budget te doen.
- Zie nergens een prijs voor een keuken erbij staan?
- Ventilatie D is inderdaad zeer goed hier.
- Tegelvloer aan 40€/m²? Lijkt me ook iets te goedkoop eigenlijk.
- Weet niet of je al gebouwd hebt maar de extra kosten kunnen veel uitlopen man. EPB en stabiliteitsstudie vallen nog wel mee, maar de extra's die gaan moeten gebeuren zoals sondering, licht en aansluitingen kosten veel geld. Bouwdrogers en industriële stofzuigers die je waarschijnlijk zelf nog zal moeten huren staan er nog niet bij.
- Probeer met een warmtepomp toch ook aan een toekomst te denken met zonnepanelen. Verbruik is toch jaarlijks zo'n 3000kw.

Wel een goed gebruik van de ruimte vind ik. Je gaat 's morgens de ochtendzon mooi in de keuken hebben. 's avonds ga je wel in je voortuin moeten zitten.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2015, 21:49   #11   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Onze tuin is diep, dus als we zon nodig hebben kunnen we die wel vinden hoop ik. Op terras of in de keuken zal er inderdaad geen zijn, daarom de salon vooraan. Veel ramen die niet bedekt moeten zijn want er woont toch niemand in de buurt.

Bedankt voor de energietips. Architect is ook EPB deskundige, dus hij weet er wel van. maar hij probeerde ook zo nauw mogelijk in ons budget te passen.
Dat is uitgerekend op 1300 netto (geen btw, geen architect) per vierkante meter aan 177 m2. Dus rond de 215.000 euro netto.
Ik vermoed dat hij iets teveel heeft bespaard op technieken momenteel, want we hadden eerst andere systemen afgesproken.

We rekenen verder 7% architect daarop, 21% btw en ook 8500 euro kosten apart (studies etc). Daarnaast nog eens aktekosten. Ons totaal bouwbudget kosten en grond inclusief is geschat op 440K.
Het is al duidelijk dat we keuzes moeten maken, en dat oprit of tuin zelfs al geen keuze is maar sowieso eruit valt. Maar ik wil nu bouwen, nu er grond is die we wouden, rente die bijna onklopbaar is en onze lonen het toelaten. Komt erbij dat momenteel het ook goed is te verkopen. Wachten we langer kan rente stijgen en verkoopprijzen ermee dalen, of kunnen er extra renovatiekosten komen op huidig huis. Dom voorbeeld is bvb dat vaatwasser de geest gaf, dan kijk je tegen 400 euro aan voor niets want je vertrekt toch, maar je hebt het wel nodig.

Ik wil wel wat input over energie en over prijzen. Let wel dat we sowieso in een budgetklasse zitten, want we zijn op zich nog steeds een startend gezin.
Old 01-09-2015, 01:07   #12   link
murda
كنت جوجل ترجمته

murda's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Eerste dingen die ik opmerk, maar heb niet teveel in detail gekeken:

- Regenwaterput x2. Kost niet veel extra maar dat is superhandig om te gebruiken. Zou ook een putboring laten toen en enkel je keukenkraan op leidingwater aansluiten mocht je putwater niet drinkbaar zijn.
- 5500€ voor je sanitaire toestellen? Good luck om dat voor dat budget te doen.
- Zie nergens een prijs voor een keuken erbij staan?
- Ventilatie D is inderdaad zeer goed hier.
- Tegelvloer aan 40€/m²? Lijkt me ook iets te goedkoop eigenlijk.
- Weet niet of je al gebouwd hebt maar de extra kosten kunnen veel uitlopen man. EPB en stabiliteitsstudie vallen nog wel mee, maar de extra's die gaan moeten gebeuren zoals sondering, licht en aansluitingen kosten veel geld. Bouwdrogers en industriële stofzuigers die je waarschijnlijk zelf nog zal moeten huren staan er nog niet bij.
- Probeer met een warmtepomp toch ook aan een toekomst te denken met zonnepanelen. Verbruik is toch jaarlijks zo'n 3000kw.

Wel een goed gebruik van de ruimte vind ik. Je gaat 's morgens de ochtendzon mooi in de keuken hebben. 's avonds ga je wel in je voortuin moeten zitten.
- Ik zou ook eens informeren omtrent een putboring en of dit water geschikt is voor wc,uitgietbak,wasmachine,... en combineren met regenwater.
Indien je regenwater op is dat je nog altijd via de put of via de watermaatschappij verder kan.
Als de boring te duur is dan zou ik opteren voor een grote regenwaterput van 20.000L met daarvoor 2 kleine PVC bezinkputjes.
Wij hebben hier 15000L en die is deze zomer al leeg geweest(gras gezaaid). Dit in combinatie met 3 wc's, wasmachine,buitenkraan en uitgietbak kan het wel eens snel gaan.

- 5500€ voor sanitaire toestellen moet lukken. Wij hebben 4550 gespendeerd. (dubbele wastafel, douche,bad, kranen, 2 wc's)
Daarvan waren de kranen het duurste (900 voor de douche en 6xx voor het bad)
- Ventilatie D zou ik ook opteren maar mijn voorkeur gaat uit naar één met warmtewiel. Dit om TE droge lucht te vermijden in de winter.
- Tegelvloer 40€/m²: normaal geen probleem als je een beetje uitkijkt naar promoties of acties. Een vloer vervang je normaal nooit meer en bespaar hier liefst niet op.
Wij hebben bijvoorbeeld een (italiaanse) tegelvloer voor onze badkamer en inloopdouche gekocht aan 20€/m². Niets zie je daar op, geen krassen, geen vlekken, geen vuil.
Voor een vloer altijd referenties vragen en zeker gaan zien want anders ga je misschien wel eens dikke spijt hebben.
- Sondering was bij ons ook een 350€, licht maak je zo duur als je zelf wilt maar iets degelijk kost inderdaad hopen geld. Niet voor niets dat er nog veel mensen 'peerkes' hebben.
Bouwstofzuiger hebben we zelf gekocht en die heeft al goed zijn dienst gedaan. Die wordt nu gebruikt in de kelder, auto of als er nog wat geboort moet worden.(karcher MV 5)
-Ikzelf ben niet zo'n voorstander van een warmtepomp en zonnepanelen. Ik geloof wel in het principe maar een paar prullen aan zo'n systeem en je terugverdien tijd is weg.
Ook de hoge investeringskost moet je kunnen dragen. Daarbij komt ook nog eens dat elektriciteit in België duurder blijft worden en ben je al bijna verplicht om zonnepanelen te leggen.
In mijn ogen ben je beter af om de meerkost van een warmtepomp te investeren in extra isolatie (dubbel geschrankt winddicht) in combinatie met een hoog rendements ketel op gas. Best één met een laag modulatiepunt.(4kw)

- Geen kelder? Dat zou ik niet meer kunnen missen.
-Altijd koel voor eten en drinken
-kan er mijn auto in kwijt
-Bij ons staat er een wc en douche voor als ik in de tuin heb gewerkt
-wasmachine en droogkast staan. (geen last van geluid en vuile was in het huis) De vuile was komt ook rechtstreeks in de wasplaats.
-regenwaterpomp + vat staat in de kelder: geen lawaai in het huis.
-Frigo staat er
-grote elektriciteitskast en de meters van de gas staan er ook.
-Rommel (dat is misschien wel een nadeel )
- Ik zie niveauverschillen? Kost alleen maar geld en is het noodzakelijk of een pleziertje van de architect?
- living boven? Dat je(of je architect) dit zelfs overweegt?
- Iets halen voor te drinken, eten gaat zelden gebeuren. Indien wel en je gaat slapen kan je eerst nog eens naar beneden om uw rommel in de keuken te zetten.
- Hoe dikwijls ik vanuit mijn zetel iets moet gaan halen ... serieus jullie gaan dikke kuiten krijgen en elke 10 jaar een nieuwe trap moeten steken of om de x jaar een gebroken voet of arm omdat er iemand van de trap gesukkeld is.(statistisch grotere kans)
- Ook leuk als de familie komt, lekker sociaal als de ene helft boven zit en de rest beneden. En als die mensen een piske moeten doen mogen ze dat dan in uw kamer of moeten ze altijd naar beneden?
- Die living heeft ook nihil plaats om iets van kast te zetten of iets van meubels.
- Pubers die laat opblijven en TV kijken terwijl jij vroeg in je bed moet.
- ik kan mij nog heel veel praktische zaken bedenken waarom niet.(ouderdom, verkoopwaarde,...)
- Kinderkamers niet op dezelfde verdieping? Niet echt praktisch met kleine kinderen. Ook denken dat je met wasmanden tot boven moet sleuren...
- badkamer hoort eigenlijk tot jullie kamer? Jullie moeten ook altijd door de badkamer om naar jullie kamer te gaan? Leuk als je een tienermeisje hebt dat de badkamer bezet. Lekker het bad in je kan niet naar je kamer.(of naart wc)
- Heel de trap van gelijkvloers naar de zolder lijkt me zo verkeerd. Het lijkt me een open trap in de leefruimte? De warmte van beneden stijgt gewoon tot uw zolderverdieping. Dan neemt die trap op het 1ste verdiep gewoon 1/3de van uw ruimte weg en komt die ook nog eens ongelukkig op je zolderverdieping.
- Uw architect heeft volgens mij te weinig gerekend voor het dak.(ik schat een 20K)

Mijn ouderlijkhuis(gezin van 5) is ook maar 7 breed gebouwd en 12/13m diep maar daar is de ruimte optimaal benut. (2 verdiepen en slaapkamers onder dak)
Dit voorontwerp is in mijn ogen niet praktisch. Jullie zijn tenslotte degene die in het huis moeten wonen en niet de architect.
Old 01-09-2015, 09:00   #13   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

We krijgen vaak die reactie. Vraag uzelf wel af of het echt zo moet en geen schrikreactie is. Salons zitten beneden dat weet iedereen. Hier wordt risico genomen, het is moeilijk in te schatten.
Maar als je mijn lang betoog hebt gelezen dan zie je ook dat er reden voor is, het is geen 'design' of speeltje van de architect. Het is een poging het huis op maat te krijgen van de omgeving. Dat is ook waarom we toch bij een aparte architect gaan kijken zijn en niet voor een sleutel-op-de-deur. Ik had eerst daarmee gerekend, de huizen daar waren ver onder ons budget van 215K netto, dus moest dat wel lukken. Maar geen enkel grondplan paste echter in de afmetingen en op de orientatie, en wijzigingen daarop zijn slechts minimaal.

Ik vind dit plan leuk omdat het creatief is, maar ben ook onzeker omdat ik het effect niet kan inschatten. In elk geval zal het niet voor iedereen zijn. In ons geval zie ik niet meteen het probleem wat trappen te doen om af te ruimen of iets te halen. Als dat maar paar keer per avond is, is dat zelfs gezond. We zijn geen TV-kijkers, we leven meer rond de keuken, en waar de kinderen spelen.
Het huis zal volledig verwarmd worden dus alle ruimtes zitten in die open ruimte. Denk dat dat doenbaar is mits goed gekozen technieken. De salon is net open voor licht en ruimte, daarom die keuze voor die centrale trap.

Op oudere leeftijd is dat wel een probleem, maar laten we daar nu nog niet teveel aan denken. Dat is makkelijk 30 jaar af. We leven vandaag ook.

Die gang aan de kamer is nog onduidelijk. Deur kan einde of begin ervan komen.
Over de kelder, we hebben er nu wel een en hebben die nog niet gebruikt aangezien we achter onze keuken een berging hebben en die dichter is. Denk dat het afhangt van wat je hobbies zijn.

Ik ga navragen over waterputten en energie. Ben blij dat de budgetten grotendeels haalbaar zijn. Het is geen porno-mansion zoals dat van Dodgy he
Old 01-09-2015, 09:03   #14   link
Matthias
*snore*

Beetje klassiek ingesteld, murda?

Wat ik wel niet snap, bavolief, is waarom er zou weinig glas is. Ik heb een huis met identieke oriëntatie (wel klein beetje groter) en meer dan 20 lopende meter raam op het gelijkvloers, telkens van vloer tot plafond. En dat is eigenlijk bijzonder wijs. Zie niet in waarom je zoveel muur zou behouden?

In een goed geïsoleerd huis lijkt het me trouwens ook dat het geen reet uitmaakt dat alles open is. De meerwaarde van een 'koude' traphal zonder al te veel licht snap ik niet meteen. Is dan ook direct veel verloren ruimte.
Old 01-09-2015, 09:11   #15   link
Rufus
PimpMeister

Met living boven heb ik toch geen probleem. Wij hadden vroeger onze living ook boven (was wel een oude hoeve ma kom) en onze slaapkamers + keuken + bureau op gelijkvloers. Het is maar wat je zelf wenst. Alles heeft zijn voor en nadelen. Aja en die trap was dubbel zo lang als die van Bavo en veel steiler ook. Voor zover ik weet heeft er niemand iets gebroken op die trap .
Old 01-09-2015, 09:11   #16   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Beetje klassiek ingesteld, murda?

Wat ik wel niet snap, bavolief, is waarom er zou weinig glas is. Ik heb een huis met identieke oriëntatie (wel klein beetje groter) en meer dan 20 lopende meter raam op het gelijkvloers, telkens van vloer tot plafond. En dat is eigenlijk bijzonder wijs. Zie niet in waarom je zoveel muur zou behouden?
Muren vallen niet te onderschatten. Wij hebben er in de living/keuken nu te weinig waardoor we eigenlijk geen kast meer kunnen zetten in de living. Het was zoeken naar plaatsen om nog een extra radiator te kunnen hangen om alles verwarmd te krijgen. Zelfs de bureau zal tegen een raam staan. Maar bavo heeft natuurlijk wel vloerverwarming, en veel keukenkasten.

@bavo: ik kan hier op het werk uw plannen niet zien (file storage blocked) maar ik dacht te herinneren dat je achteraan in de keuken een uitstulping hebt in glas waar het eiland van de keuken in staat met dan de (toch wel heel grote) keukentafel meer naar de straatkant.

Als je dan toch zo veel aan de keukentafel zit, zou het niet leuker zijn om die twee om te wisselen en je tafel meer richting tuin/glazen uitstulping te zetten? Je hebt dan natuurlijk een andere soort keuken nodig ipv een lang eiland.

Hou er ook rekening mee dat je kinderen niet zo lang meer zullen 'spelen' in de keuken. Voor je het weet zijn het tieners en zitten ze op hun kamer of achter de pc/tv. Dat begint al op hun 11 jaar soms.
Old 01-09-2015, 09:21   #17   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Weet niet of het duidelijk is waar er allemaal glas zit op die plannen. Achteraan veel natuurlijk, en doe kleine hoek achteraan is om de keuken eigen ruimte te geven visueel, en om een glazen hoek te hebben waar licht invalt (net zoals boven in de badkamer).
De salon vooraan zal veel glas zijn omdat daar het zuiden zit (en zonnewering natuurlijk). Aan de zijkant zit ook een glazen wand doorgetrokken tot boven, ergens in het midden.

Hij legde het wel uit waar het niet getekend stond, dat kan de prijs wel wat omhoog doen. Had gehoord dat glas duur is omwille van de extra afwerking vereist.

Zal eens vragen omtrent inrichting keuken/eettafel. Goed gezien van kasten, daar heb ik nog niet naar gekeken.
Denk dat architect het met Matthias eens is, en het huis als geheel wordt gezien. Contrasterende stukken qua warmte zullen waarschijnlijk weinig opleveren.
Old 01-09-2015, 10:38   #18   link
Deff
!= Deffe

Enige 'eenvoudige' opmerking die ik zeker zou opnemen is uw badkamer afscheiden van de kamers, met een tienerdochter ga je niet anders kunnen of veel miserie meemaken Het grootste nadeel voor mij in dit ontwerp is toch wel erg weinig bergruimte op het eerste zicht (vooral rond uw salon), al zal dat ook afhangen van meubelkeuze. Ook zeg je dat je graag bezoek ontvangt, voor zo een situaties vind ik deze indeling toch wel nadelig.

Ik ben persoonlijk wel fan van het aparte ontwerp met salon op ander verdiep. Maar de nadelen van zo een atypische keuze zijn uiteraard niet te onderschatten en al voldoende vermeld.

Veel van de compromissen zijn rechtstreeks gevolg van ambitie om licht via het salon op de verdieping binnen te brengen tot op het gelijkvloers (grootste nadeel is voor mij niveauverschil beneden), maar ik vraag mij eigenlijk vooral af waarom je salon moet wijken naar de verdieping? Aangezien je aan het einde van een doodlopende straat zit en je huis sowieso redelijk ver van de straatkant staat zou ik toch overwegen om je salon gewoon op het gelijkvloers te brengen (in de veronderstelling dat uw overburen ver genoeg van u zitten of laag genoeg bouwen om geen schaduw op uw voortuin te werpen natuurlijk).
Inkijk lijkt mij bijna geen probleem gezien uw ligging en indien de bouwvoorschriften het toelaten kan je met je voortuin ook creatief genoeg zijn om nog wat afscheiding van de straat te creëren.
Op die manier trek je alsnog veel licht binnen en heb je beneden een grote ruimte die perfect is voor mensen te ontvangen.

Als ik even volledig anders mag denken (ik ben geen architect maar puzzel wel graag met grondplannen):
- Breng je wasruimte een verdieping naar boven naar de noordkant. Dichter in de buurt van je kleerkasten. Nooit nog wasgoed op je gelijkvloers.
- Overweeg eventueel een soort van dressing vlak aan deze berging en de badkamer, zo moet je die kleinere zolderkamers al niet vullen met grote kleerkasten
- Twee vorige punten komen dus neer op vorm die slaapkamer om naar wasruimte + dressing
- Probeer in je voortuin een oplossing voor je fietsen te vinden (kan je je auto trouwens niet altijd kwijt op straat in jouw geval, of mag dat niet?)
- Breng je bureau ook naar 1 van de verdiepingen
- Uw salon komt uiteraard een verdiep naar beneden, die gevel kan dus veel meer glas gaan bevatten
- Gebruik de ruimte die vrijkomt op de verdieping voor een ruime slaapkamer met knap uitzicht (en eventueel bureautje)
- Voorzie in de grote slaapkamer dan eventueel al een aan en afvoer voor sanitair. Over 5-10 jaar heb je weer budget en geef je die slaapkamer een eigen douche/badkamer (comfort++, verkoopwaarde++)

Allez, het is maar hoe ik het op het eerste zicht zou doen natuurlijk.
Deff is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2015, 10:41   #19   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Heb eens nagekeken wat standaardgroottes zijn voor kamers en huis algemeen. Ziet ernaar uit dat slaapkamers niet uitzonderlijk klein zijn, aangezien de minimale ruimte 12m2 is en aangeraden 15m2 voor enkelpersoonskamers.
Een huis van 170m2 wordt ook als groot beschouwd (althans in Nederland). Hier zitten wij al met beneden en eerste verdieping op 200+m2. Daar verschiet ik van, want als we dan de richtprijzen per m2 gaan namen zit het ver boven budget, aangezien ik aan 1200 netto had gerekend en aan 177m2 totaal kwam, ervan uit gaande dat 177 goed was.

Dit leek me niet zo groot op plan, vooral omdat we totaal niet onze 18m diepte gebruiken en maar 12 tot 14 meter gaan ervan. Zal eens moeten rondlopen in huizen om te zien wat dit is
Old 01-09-2015, 10:43   #20   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Wat bij ons opviel was dat de prijs van glas niet zo duur is, alleen de prijs van de bewerking van de alu kaders is duur. Wij hadden wat kleine dure raampjes en die zijn bijna evenveel waard als het groot vierkant raam dat niet open gaat.

edit: als ge zin hebt moogt ge op een avond altijd eens op de werf komen kijken bij ons. Ik ben daar zo goed als elke avond. Bouwdiepte bij ons: 16m waarvan living en keuken in 1 ruimte met 15m.

Last edited by kar; 01-09-2015 at 10:47.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules