Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 01-09-2015, 11:48   #21   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Danku Deffe, zal uw punten doornemen deze week als ie verder komt bespreken. Denk wel dat ie dat ver uitzicht liever had voor het salon dan voor de slaapkamer, waar we niet veel plannen te zijn (kinderen weetwel). Qua berging heb je gelijk dat de was beter boven is dan beneden.
De bureau zit beneden omdat vriendin er vaak werkt (onderwijzer) en toch nog de kinderen (en hare geweldige vent) wil kunnen zien. Anders is het zo eenzaam zonder ons. Trade-off zijnde lawaai.

Ik zou fietsen ook liever buiten zetten. Denk wel dat dat kan eens we een tuinhuis etc hebben, dan kunnen we langszij de fietsen wegzetten.

@kar: waar verbouw jij?
Old 01-09-2015, 22:44   #22   link
murda
كنت جوجل ترجمته

murda's Avatar

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Beetje klassiek ingesteld, murda?

In een goed geïsoleerd huis lijkt het me trouwens ook dat het geen reet uitmaakt dat alles open is. De meerwaarde van een 'koude' traphal zonder al te veel licht snap ik niet meteen. Is dan ook direct veel verloren ruimte.
Neen niet echt, komt dat zo over dan?

Een open ruimte opwarmen kost zowieso meer. Meer oppervlak, meer verlies, meer m³ om op te warmen.
Niet vergeten dat warme lucht stijgt.

Hier hebben wij een in de hal een vide tot aan onze zolder. Toen er nog geen deur tussen onze woonruimte en hal was, hebben we toch wel een hoger gas verbuikt genoteerd.

Quote:
Originally Posted by acku View Post
Heb eens nagekeken wat standaardgroottes zijn voor kamers en huis algemeen. Ziet ernaar uit dat slaapkamers niet uitzonderlijk klein zijn, aangezien de minimale ruimte 12m2 is en aangeraden 15m2 voor enkelpersoonskamers.
Een huis van 170m2 wordt ook als groot beschouwd (althans in Nederland). Hier zitten wij al met beneden en eerste verdieping op 200+m2. Daar verschiet ik van, want als we dan de richtprijzen per m2 gaan namen zit het ver boven budget, aangezien ik aan 1200 netto had gerekend en aan 177m2 totaal kwam, ervan uit gaande dat 177 goed was.

Dit leek me niet zo groot op plan, vooral omdat we totaal niet onze 18m diepte gebruiken en maar 12 tot 14 meter gaan ervan. Zal eens moeten rondlopen in huizen om te zien wat dit is
Al overwogen om die 18m te benutten zodoende dat je de living ook op het gelijkvloers kan? Kan je eventueel uw dakverdieping laten vallen ALS je die 18m ook doortrekt naar het 1e verdiep.
Old 01-09-2015, 22:54   #23   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ik denk niet dat dat mag in dendermonde. Ik denk dat het onderaan 18m diep is en op 1ste verdiep 14m
kar is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2015, 07:45   #24   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

En ge moet sowieso de lijn van de buren volgen, daarom deze afmetingen
Old 02-09-2015, 09:16   #25   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
En ge moet sowieso de lijn van de buren volgen, daarom deze afmetingen
Is dat niet alleen de voorkant die die lijn moet volgen. Je ziet continu huizen die dieper zijn dan hun buren. Zou maar zot zijn dat je niet de volledige diepte mag benutten omdat je buren dat niet willen.
Old 02-09-2015, 09:28   #26   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Er zijn reglementen qua dakvorm en hoek enzo, je kan wel afwijken zodat het dak niet exact aansluit maar dan moet je stukken muur als buitenmuur afwerken en dat kost schijnt nodeloos geld.
Achterbouw in de diepte met plat dak zal inderdaad geen probleem zijn, maar dat kost dan weer meer aan fundering.
Old 02-09-2015, 09:34   #27   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Bavo, ben je van zin zelf iets te doen qua afwerking?
Old 02-09-2015, 10:01   #28   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Er zijn reglementen qua dakvorm en hoek enzo, je kan wel afwijken zodat het dak niet exact aansluit maar dan moet je stukken muur als buitenmuur afwerken en dat kost schijnt nodeloos geld.
Achterbouw in de diepte met plat dak zal inderdaad geen probleem zijn, maar dat kost dan weer meer aan fundering.
Met het dak ga ik wel akkoord en dat suckt als je buren een ander dak hebben gelegd dan wat je zelf zou wensen. Maar denk goed na. Je achterbouw achteraf groter maken lijkt me duurder dan dat nu erbij te nemen als je het kan betalen en je hebt meer kans op miserie.
Old 02-09-2015, 10:04   #29   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Ja maar dan betaal ik ofwel nog meer voor iets dat nu al meer dan 200m2 leefruimte heeft, ofwel moet ik minder dak maken waardoor ik stukken meer moet afwerken en het visueel lelijk wordt
Old 02-09-2015, 11:57   #30   link
murda
كنت جوجل ترجمته

murda's Avatar

Quote:
Ja maar dan betaal ik ofwel nog meer voor iets dat nu al meer dan 200m2 leefruimte heeft, ofwel moet ik minder dak maken waardoor ik stukken meer moet afwerken en het visueel lelijk wordt
Je ventilatieunit en CV ketel komen waarschijnlijk op het dakverdiep? Liefst de kamer naar de achtertuin omwille van de ventilatiebuizen en rookgasafvoer die het uitzicht wel kunnen verstoren.
Die units nemen ook wat plaats in en van deze plaats kan je bergruimte maken.(die je eigenlijk niet hebt)

Indien je een achterbouw overweegt voor die extra 4m kan je daar misschien nog een mooi dakterras laten opmaken die vanuit je kamer toegangkelijk is.
Nu uitbreiden is altijd goedkoper dan het later te doen.
Old 02-09-2015, 15:23   #31   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Over nu bouwen zodat het zeker groot genoeg is:
Gelijkvloers: 12 diep * 7.7 breed + 2 diep * 4 breed (de uitsprong) = 100.4m2
Eerste verdiep: 12 diep * 7.7 breed + 2 diep * 4 breed (de uitsprong) = 100.4m2
Tweede verdiep: ik schat de helft van die onderaan, rekening houdend met dode ruimte

Dat is 250m2 bebouwd.

Bekijk nu een standaard SOD : http://www.qubo.be/files/documents/5...-791-199-m.pdf
Bij SOD gaan ze van 150 tot 200m2 doorgaans. Groter dan 200m2 is een villa
Meer plannen op http://www.qubo.be/nl/voorbeeldplann...g-cat?d_page=1 - het getal achteraan is het aantal vierkante meters

Denk dat ik eerder eens ga navragen of dit niet te groot is

Last edited by acku; 02-09-2015 at 15:27.
acku is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2015, 17:05   #32   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Systeem D is inderdaad beter dan Systeem C qua ventilatie, maar ook pak duurder en C is nog steeds de standaard bij nieuwbouw. Denk dat het dus zo zal moeten om betaalbaar te blijven.
Er is slechts een waterput van 7500 liter, maar wel een warmtepomp voorzien.
Old 02-09-2015, 18:29   #33   link
kar
Public servant

kar's Avatar

systeem C kost u jaarlijks ook 300 euro meer aan verwarming omdat ge koude lucht binnen trekt.

source:

wat heeft uwe waterput met de warmtepomp te maken?
Old 02-09-2015, 18:30   #34   link
murda
كنت جوجل ترجمته

murda's Avatar

Quote:
Over nu bouwen zodat het zeker groot genoeg is:
Gelijkvloers: 12 diep * 7.7 breed + 2 diep * 4 breed (de uitsprong) = 100.4m2
Eerste verdiep: 12 diep * 7.7 breed + 2 diep * 4 breed (de uitsprong) = 100.4m2
Tweede verdiep: ik schat de helft van die onderaan, rekening houdend met dode ruimte

Dat is 250m2 bebouwd.

Bekijk nu een standaard SOD : http://www.qubo.be/files/documents/5...-791-199-m.pdf
Bij SOD gaan ze van 150 tot 200m2 doorgaans. Groter dan 200m2 is een villa
Meer plannen op http://www.qubo.be/nl/voorbeeldplann...g-cat?d_page=1 - het getal achteraan is het aantal vierkante meters

Denk dat ik eerder eens ga navragen of dit niet te groot is
De bewoonbare m² meters zijn meer dan genoeg. Echter de indeling lijkt me daar niet op afgestemd.
Jullie keuken en eetkamer zijn in totaal al 60m²! De berging neemt ook veel plaats in.
Je kan ook ipv een berging een deel of volledig laten onderkelderen? Dit toegangelijk maken via buiten dmv helling?
Een kelder blijf ik een goede investering vinden, relatief goedkoop en je kan andere kamers gebruiken waarvoor ze dienen. Als je kinderen groter zijn veranderen ook hun hobbies.
Dan ben je blij later voor die extra ruimte.

Boven heb je die trappen die 17m² wegnemen. Mogelijkheid om trappen bovenéén te laten uitkomen?
Old 02-09-2015, 20:02   #35   link
Matthias
*snore*

Quote:
Systeem D is inderdaad beter dan Systeem C qua ventilatie, maar ook pak duurder en C is nog steeds de standaard bij nieuwbouw. Denk dat het dus zo zal moeten om betaalbaar te blijven.
Met een open badkamer zou ik toch voor een type D gaan. Onderschat niet hoeveel lucht je moet verplaatsen als je in de winter wil douchen in zo'n opstelling. Mijn type D doet dan toch overuren en als die binnengetrokken lucht dan koude lucht is, brrr.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2015, 20:11   #36   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Wat bedoel je met open badkamer? We gaan uiteraard een deur hebben, ze staat gewoon niet getekend. Geen problemen met tienderdochters

Heb alle commentaar samengevat en ga het morgen overlopen
Old 02-09-2015, 20:21   #37   link
Matthias
*snore*

Ha, dan zal het wel minder een issue zijn.

Open badkamer nochtans zeer aan te raden als je gaat voor optimaal plaatsgebruik. Preutsheid is voor seuten!
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2015, 20:30   #38   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Haha ja, maar zit onze salon daar niet? Leg dat dan maar uit aan die tienerdochter die staat te douchen terwijl de twee jaar oudere broer er zit te chillen met zijn maten.
Ben wel benieuwd naar uw huis nu
Old 02-09-2015, 21:15   #39   link
boogie_man
Senior Member

Wij wonen nu sinds een aantal jaar in een bel étage en de nadelen (kinderen kunnen niet zomaar naar buiten, naar het toilet gaan is of trap op of trap af, boodschappen naar boven sleuren) wegen iets te hard door wat maakt dat we andere oorden gaan opzoeken. Het zicht is idd mooier, minder inkijk, veel meer licht maar geen haar iop ons hoofd dat er nog maar aan denkt om een leefruimte op een verdieping in te richten.

Wij bekijken momenteel of verbouwing mogelijk is voor een woning van 10 meter breed en nu nog 8 meter diep. Bedoeling om,uitbouw van 10 op 10 te realiseren en benedenverdieping volledig open te trekken . De zonrichting is niet ideaal (noordwest) maar toch voorlopig niet de intentie om alles dan maar naar voor te plaatsen. Architect stelt voor om met een patio te werken in uitbouw wat voor extra lichtinval zou moeten zorgen. Patio zorgt ook voor opdeling tussen salon en leefkeuken maar behoudt toch visuele verbinding, het is natuurlijk wat opoffering van ruimte hoewel een binnentuin ook iets heeft natuurlijk.

In uw geval zou ik onderzoeken of benedenverdieping niet dieper kan zodat je daar ook leefruimte kan in onderbrengen. Salon op verdieping zou ik dan inrichten als rustruimte voor de ouders/bibliotheek. Iedere avond naar boven hossen om daar te gaan zitten, binnen de kortste keren staat er tv in keuken en blijft iedereen daar hangen.
boogie_man is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2015, 21:24   #40   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Bedankt voor de feedback. Ik moet benadrukken dat we weinig TV kijken. Het is nu 21u30 en heb kinderen in bed gelegd, gewacht tot ze sliepen met de tablet in de hand, afwas gedaan en wat mails gestuurd en tijd verkwist op laptop.
Nu ga ik naar bad en rond 22u30 lig ik in bed.
Zo gaat dat meestal. Denk dat dit plan voor ons zou kunnen werken omdat de TV helemaal niet het centrale punt is in ons huishouden, en op momenten dat het dat wel is, dan willen we net daar de volle aandacht aan geven (geselecteerde film of reeks kijken, een serieus spel spelen). In dat opzicht werkt het voor ons erg goed, want dan wordt de salon de rustruimte (waar je ook kan lezen languit), zonder volledig afgesloten te zitten. Het zal voor de kinderen minder goed zijn want die kijken wel vaker TV. Maar daar werken we aan.

Ik vind het helmaal niet gezellig momenteel dat TV paar meter van leefruimte en keuken staat. Dat lawaai van alles door elkaar doet pijn.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules