Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 03-09-2015, 11:09   #41   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
Originally Posted by acku View Post
Systeem D is inderdaad beter dan Systeem C qua ventilatie, maar ook pak duurder en C is nog steeds de standaard bij nieuwbouw. Denk dat het dus zo zal moeten om betaalbaar te blijven.
Er is slechts een waterput van 7500 liter, maar wel een warmtepomp voorzien.
Ben je zeker over dat systeem C? De meerkost voor een systeem D is niet zo groot, zeker niet bij zelfplaatsing (wat echt peanuts is), maar de nadelen van een systeem C zijn er wel:
- extra verwarmingskost (300 eur / jaar lijkt me wel veel indien warmtepomp)
- je trekt koude lucht binnen in woonkamer, slaapkamer, ... een koude tocht in de winter is niet altijd aangenaam
- lelijke en vooral dure roosters in je ramen, maar die meerkost tellen installateurs van systeem C meestal niet mee ...
- meer geluidsoverlast in de woning door de open roosters (hoewel dat op een doodlopende straat wel zal meevallen)

Lees deze thread eens door:
http://www.bouwinfo.be/forum/technie...medium=Website
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2015, 00:44   #42   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Die roosters zijn inderdaad echt mottig. Tegenwoordig kan je zo mooie grote ramen kopen met dunne profielen. En dan ga je daar een rooster in steken...

Kort doorgelezen maar ik ken een paar mensen die op een belle etage gewoond hebben en die klagen/kloegen letterlijk allemaal over het feit van een living boven te hebben. Zonder uitzondering.
Zelf heb ik nooit in zoiets gewoond maar is me altijd bijzonder hard afgeraden.

Ik woon sinds ik bij mijn vrouw ingetrokken heb (en nu ook in ons nieuwe kotteke ) in een woonst waar geen trap is. Alles plat behalve de kelder en dat is gewoonweg zalig met kinderen en in onderhoud.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2015, 08:16   #43   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Je hebt 2 soorten roosters: inbouw (in uw glas) en opbouw. Wij nemen opbouw en die kan je vooraan in je gevel wel wat wegsteken.
kar is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2015, 09:13   #44   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Dit is geen bel-etage he, ik zou nooit voor bel-etage gaan. De leefruimte (60m2) is beneden. Wij leven niet in onze salon

Goed nieuws wel, onze architect is langsgeweest en heeft de 24 punten die ik heruit gehaald heb samen met ons doorgenomen. Hij had ondertussen wel al een 3D-plan gemaakt en wat herwerkingen.
Met enkele van die aanpassingen kwam ie tegemoet aan enkele punten hier.

Kar heeft zijn gelijk, want de eetruimte en keuken zijn gewisseld nu. En mensen die zich zorgen maakten om de kamers in de zolder ook, want de trap is herwerkt zodat ie aan een muur uitkomt, en dus de kamers groter kunnen. Ze zijn nu 16m2 elk op zolder.
Met dat de kamers anders zijn is de technische ruimte op zolderverdiepeing dat ook, en is daarom badkamer en keuken van kant gewisseld omdat alles buizen daar naar beneden komen.
De inkom is andere kant nu, en zou een open hoek hebben, wat het visueel wat boeiender maakt. De salon heeft ook op de hoek zijn glasruimte en haalt veel licht binnen.

Over technieken is gesproken maar alles kan nog. De waterput van 7500 liter is blijkbaar gewoon volgens de wet, je maximale capaciteit wordt bepaald door de grootte van je dak.

Ik zet de plannen hier als ik ze heb.
Old 04-09-2015, 09:44   #45   link
Matthias
*snore*

Als je glaspartijen in een hoek steekt, durf te investeren in een profielloze hoek. Ruimtegevoel is behoorlijk beestig dan.

Zoiets dus: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...80f6d172af.jpg
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2015, 09:46   #46   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
je mininale capaciteit wordt bepaald door de grootte van je dak.
Kleine correctie. Een ton van 10.000 liter kost amper meer, maar dat verschil haal je er wel uit.
Old 04-09-2015, 10:06   #47   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Als ge veel in uw keuken zit, hebt ge er al eens aan gedacht om een soort zitbank (eventueel zonder leuning) in uw keuken te plaatsen?
Old 04-09-2015, 11:19   #48   link
murda
كنت جوجل ترجمته

murda's Avatar

Quote:
Over technieken is gesproken maar alles kan nog. De waterput van 7500 liter is blijkbaar gewoon volgens de wet, je maximale capaciteit wordt bepaald door de grootte van je dak.

Ik zet de plannen hier als ik ze heb.
Is het niet minimum ipv maximum capaciteit?Edit: Erik was me voor.

Ik bekijk een grotere regenput ook als extra buffer. Als uw put vol is dan gaat al uw extra regenwaternaar het gescheiden riool stelsel(rwa).
Indien je opteert voor een grotere put dan kon je dit water nog wel gebruiken.

Hier hebben we 170m² dak en we hebben een put van 15.000L. 20.000L zou beter geweest zijn voor mijn zomerpieken op te vangen.

Ben een benieuwd naar het nieuw voorstel.
Old 04-09-2015, 11:24   #49   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ook wel rekening houden dat uwe regenput af en toe eens moet overlopen ook om al het vuil van het oppervlak weg te krijgen. Het is ongezond om een regenput te hebben die maar 1 keer per jaar overloopt.
Old 04-09-2015, 11:30   #50   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Momenteel is het wel enkel onze WC en buitenkraan die op die put zit. Niet wasmachine en douche etc omdat dat extra kosten met zich meebrengt qua zuivering. Denk dat daarom 7500 liter genoeg is.
Hij sprak ook dat de irrigatieput zou kunnen worden afgeschaft als we de beek ernaast mogen gebruiken voor overschotten.

Zou heel graag een open hoek hebben qua raam op het eerste. Ook onze voordeur-ingang aan de zijkant zou een open hoek kunnen zijn, maar dat maakt het schijnt net iets duurder qua steun. Dus is in optie
Old 04-09-2015, 11:53   #51   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

7500 zal wel genoeg zijn. Wij hebben zelf een put van, denk ik, slechts 5000 liter, met daarop ook wasmachine aangesloten dat zo goed als dagelijks draait en wij hebben hier tijdens de warmste dagen in augustus een dag of twee met een lege put gezeten. En dat kwam dan vooral omdat wij altijd het zwembadje van de kleine vulden met de buitenkraan. Daar kruipt wel een hoop water in als je dat dagelijks ververst. En de week daarvoor hebben we continue beton zitten maken met regenwater, om het terras aan te leggen.

Maar vanaf de eerstvolgende stortbui, wat in België meestal niet zo lang duurt, kun je weer verder. Zorg gewoon dat je WC boven op stadswater zit, en dat je een stadswaterkraantje binnen in de nabijheid hebt waar je ook een tuinslang op kunt steken. Zo vang je die paar dagen - eventueel - tekort op een jaar gemakkelijk op.
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2015, 12:29   #52   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Hebben jullie een tuin die in de zomer regelmatig gesproeid wordt? Want dan gaat het wel heel rap ...
Old 04-09-2015, 12:30   #53   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Dat of een automatische overschakeling op stadswater.
Old 04-09-2015, 14:38   #54   link
murda
كنت جوجل ترجمته

murda's Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Hebben jullie een tuin die in de zomer regelmatig gesproeid wordt? Want dan gaat het wel heel rap ...
Inderdaad dan gaat het heel snel. Ik zit al snel aan een 1000L per sproeibeurt.
(8 are)
Al moet ik zeggen dat wij niet zo veel moeten sproeien als de zandgronden in de kempen. Wij zitten met een klei/leem laag en die blijft het vocht goed ophouden waardoor ons gras gans de zomer groen is.

Enige nadeel is de herfstperiode dan is het gras zo zompig dat het bijna verdrinkt

@acku, ik raad u aan om het wasmachine er zeker op te zetten. De was is veel zachter en uw wasmachine heeft geen last van kalk aanslag. (win-win)
Zorg gewoon voor een aanzuigfilterje voor de pomp en achter de pomp een deftige filter met actieve kool.
Wij hebben de Cintropur DUO 25 en ons regenwater is mooi proper en riekt niet.

(put staat al 3 jaar en nog nooit gekuist)

@hellbird, hoe oud is uwe kleine? Want regenwater is niet drinkbaar en zo'n klein manne gaan af en toe wel kopje onder.
Ik heb het hier voor de zekerheid met stadswater gevuld.
Old 04-09-2015, 15:10   #55   link
flexium
Sr member, jr poster

Quote:
Originally Posted by murda View Post

@hellbird, hoe oud is uwe kleine? Want regenwater is niet drinkbaar en zo'n klein manne gaan af en toe wel kopje onder.
Zou er zoveel verschil zijn tussen regenwater in dat zwembadje, en kraantjeswater dat al een tijdje in dat zwembadje staat?
flexium is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2015, 15:13   #56   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Wat is dat allemaal met dat gras sproeien? Dat is hier toch Californie niet?
Heb nu ook tuin en gras en dat is nog altijd groen zonder extra water
Old 04-09-2015, 15:16   #57   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Wat is dat allemaal met dat gras sproeien? Dat is hier toch Californie niet?
Heb nu ook tuin en gras en dat is nog altijd groen zonder extra water
Ik heb het gras deze zomer 1 keer moeten afrijden. De rest van de zomer was het gras uitgedroogd. Jeej zandgrond.
Old 04-09-2015, 15:19   #58   link
Matthias
*snore*

Sjeus, ik heb vreselijk zanderig bodem, maar ik zou er nog niet aan denken om mijn gazon te sproeien. Dan is het maar wat minder groen in de zomer. Dat kan daar wel tegen hoor.

http://99percentinvisible.org/episode/lawn-order/
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2015, 15:38   #59   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

Quote:
Originally Posted by murda View Post
De kleine is 2 jaar een half. Ze gaat nooit zonder toezicht in het zwembad, dus ALS ze al eens drinkt - ze weet zeer goed dat ze dat niet mag - dan is het een héél kleine slok. En geloof me ... ik heb al een hoop vuilere zaken uit haar mond mogen halen, dat beetje regenwater zal heus geen probleem zijn. Als ge met uw kleine in een meer gaat gaan zwemmen, zoals de Blaarmeersen, of zoals vroeger in de rivier, dan zit ge toch ook gewoon in regenwater en vissenpipi?

Moet wel toegeven dat we, sinds de put leeg geweest is, nu ook altijd vullen met kraantjeswater. Maar da's eerder om de put te sparen, dan om hygiënische redenen.
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2015, 19:45   #60   link
murda
كنت جوجل ترجمته

murda's Avatar

Quote:
Originally Posted by HeLLBirD View Post
De kleine is 2 jaar een half. Ze gaat nooit zonder toezicht in het zwembad, dus ALS ze al eens drinkt - ze weet zeer goed dat ze dat niet mag - dan is het een héél kleine slok. En geloof me ... ik heb al een hoop vuilere zaken uit haar mond mogen halen, dat beetje regenwater zal heus geen probleem zijn. Als ge met uw kleine in een meer gaat gaan zwemmen, zoals de Blaarmeersen, of zoals vroeger in de rivier, dan zit ge toch ook gewoon in regenwater en vissenpipi?

Moet wel toegeven dat we, sinds de put leeg geweest is, nu ook altijd vullen met kraantjeswater. Maar da's eerder om de put te sparen, dan om hygiënische redenen.
Ik kuis 2 wekelijks mijn filter en bij ons zit die altijd vol vogelpoep. Die kloten vogels zitten altijd op ons dak. Ook hebben we soms witte neerslag van een bedrijf verder op en dan ben ik niet echt gesteld om dit met regenwater te vullen.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules