Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 23-12-2015, 15:32   #1   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Stereo upgrade - beste kwaliteit voor ca. €1500 - €2500?

Nu mijn pc geüpgradet is, is het tijd voor de stereo installatie. Bedoeling is om naar muziek te luisteren (jazz, rustige dnb, ...), en hierbij een kwaliteit van installatie te hebben waarbij de speakers quasi 'verdwijnen' in de kamer (gevoel van immersie). Ik heb nog even tijd voor deze aankoop, maar zou deze toch binnen enkele maanden willen doen. Aangezien er enorm veel verschillende keuzes, merken en modellen zijn maak ik even een thread aan waar wie wil mee kan volgen met de zoektocht.

1. Inleiding

Na een maandje opzoekwerk op internet, kwam ik uit op reviews van tientallen 'combinaties', waarvan enkele goede comments kregen die ik eens wou beluisteren (wat ik gisteren gaan doen ben):

Combinatie 1 Marantz PM6005 en Dali Senzor 3
- Versterker - Marantz PM6005 - €395 - http://www.whathifi.com/marantz/pm6005/review
- Boxen - Dali Zensor 3 - €199 - http://www.whathifi.com/dali/zensor-3/user-reviews

Dit zou reeds ok moeten zijn volgens comments op internet:

Quote:
"Comparing these three speakers made it very clear: the Dali's sounded much better (there was actually not enough difference between the Monitor-Audio's and the Sony's). Very clear highs, a deep but not stomping bass and overall very dynamic and spacious. No need to tell that I ordered them at once. These speakers just sounded so much better. Just for fun I switched to some other, much pricier, bookshelf speakers (Kef, B&W, Polk) but I just kept being attracted to these wonderful sounding Dali's. In my opinion the best sounding bookshelf speakers around."
De B&W 685 zouden echter wel beter zijn, in combinatie met een goede versterker:

Combinatie 2 - Arcam FMJ A19 met B&W 685 s2
- Versterker - Arcam FMJ A19 - €800 - http://www.whathifi.com/arcam/fmj-a19/review
- Speakers - B&W 685 S2 - €325 - http://www.whathifi.com/bw/685-s2/review

De combinatie krijgt lovende reviews:
Quote:
"Pair them (685 s2) instead with the long-standing favourite Audiolab 8200CD (£730) and the immensely powerful and revealing Arcam FMJ A19 (£650) integrated amplifier, and you’ve got one hell of a hi-fi system."
Maar ook negatieve:
Quote:
"What HiFi applauded the combiantie B&W 685 s2 with Arcam FMJ A19 and I looked forward to it, but it was disappointing. The store owner was also negatively surprised. Only the Rega Brio remained until the last in the race."
Internetreviews zijn ook maar beperkt in waarde. Tijd voor een luistertest dus.

2. Luistertests - Rotterdam

Ik had opgemerkt dat heel wat mensen hun audio-apparatuur hadden gekocht in HiFi Klubben, wat blijkbaar een Nederlandse keten zou zijn. Na wat opzoekwerk bleken die een aantal winkels te hebben, waaronder eentje in Rotterdam. Rotterdam is een fijne stad, dus dit was een ideaal excuus om daar eens naar toe te gaan (Aan de kant van het Gentse vond ik niet direct een winkel terug waar je heel snel verschillende merken en combinaties kan testen.)

Gisteren ben ik dus naar de HiFi Klubben winkel gegaan in Rotterdam voor een luistertest. Het is een zeer aangename winkel, met een heel mooie setup om snel luistertesten te kunnen doen en heel vriendelijk personeel.

Prentje

Na het aangeven van de muzieksmaak, was de winkelbediende naarstig op zoek naar een plaatje voor te testen - en was blij dat hij na even zoeken deze vond van Etherwood (rustige dnb).

De conclusie was vrij snel duidelijk na de eerste testen: de bookshelf speakers klinken maar meh, zelfs met dure versterkers. Zowel de Dali Zensor 3, de B&W 685 S2 of de duurdere versies van 675 €/stuk ontbraken weergave van lage tonen en dynamiek. Conclusie: de prijs upgrade van de niet waard.
Ik gaf eigen ratings van deze setups tussen de 6 tot 6,5/10. Voor een 6/10 kun je maar moeilijk €1000-1500 geven, dus op naar de volgende categorie.
Bedoeling zou toch moeten zijn dat als je pakweg dit oplegt in hoge kwaliteit moet je brein even stoppen met denken.

3. Floorstanders

Na de vraag of ze niets beter of groter hadden, was het op naar de zaal ernaast: de floorstanders. Hier zijn we verder gegaan met de luistertesten. Eerst de Dali Opticon 5 (€699/speaker), dan de Dali Rubicon Serie en Dali Opticon 8 (€700-900€/speaker). Daarna ook naar de B&W CM9 S2 geluisterd (€1300/speaker).
De versterker was inititeel een NAD356CEE (€899/stuk), nadien afgewisseld met een Cambridge Audio CXA60 (had ik ook nog ok reviews van gelezen) en de NAD 336 CEE (599€/stuk) voor de vergelijking.

Floorstanders klonken echt een heel pak beter, vanaf de eerste luistertesten. Er was dynamiek, scherpte, bas, zeer goede weergave van het geheel. Ik was op zoek naar een gevoel van immersie in de muziek, dat de speakers 'verdwijnen' in de ruimte, al vanaf de eerste luistertesten (Dali Opticon 5 + NAD 356CEE).

De meest goedkope speaker (Dali Opticon 5) had dus al een uiterst goede geluidsweergave in combinatie met de NAD 356CEE (80 Watt) versterker. Geluidskwaliteit was zeer goed (8,5/10).
De versterker veranderen (vb. Cambridge Audio CXA60 - €800) was heel pak minder (7,5/10). De muziek klonk te veel 'vooraan'.

Met de NAD 356CEE versterker de CM9 S2 boxen testen was het aangenaamst om naar te luisteren (€8,5-9/10), - maar dit kost ook heel wat meer. Prijs kwaliteit niet echt gunstig. De geluidsweergave was hierbij niet per se beter, maar het was wel iets rustiger om naar te luisteren.

De kleinere versie versterker NAD C336BEE (€599/stuk, 60 Watt) gaf ook nog steeds een mooi geluid - al was er toen wat meer achtergrondgeluid in de winkel en heb ik dit niet helemaal kunnen beoordelen.

Deze lichtere versterker kon de CM9 S2 niet mooi meer aansturen, dus dit beperkt de upgrademogelijkheden achteraf, waardoor ik geneigd zou zijn voor de NAD 356CEE

De luistertesten waren bijzonder aangenaam in deze winkel het was absoluut geen probleem de winkelbediende 20 min combinaties te laten maken of terug te gaan naar vorige combinaties voor vergelijking (men heeft een soort centrale muur naast de speakers voor het direct te kunnen veranderen van schakelingen)

4. HiFi - voorlopige conclusie

Na deze speakers heel snel achtereen te kunnen beluisteren in combinatie met verschillende versterkers, bleken de 'basis' Dali Opticon 5 boxen (699/stuk) samen met de NAD C356CEE versterker (899/stuk) uitstekend.
Er kon nog iets gewonnen worden door duurder te gaan, maar dat ging eerder om cosmetische verschillen.

De luistertesten waren trouwens bijzonder aangenaam in deze winkel.

Dit zou dan de upgrade worden, al zou ik deze pas binnen enkele maanden kopen en heb ik nog wat tijd om advies te winnen:

Speakers - Dali Opticon 5 Wit - €699/stuk

https://www.hifiklubben.nl/luidsprek...e-luidspreker/

Versterker - NAD C356BEE - €899/stuk

https://www.hifiklubben.nl/stereo/ve...ee-versterker/

De prijs klasse is dus zo'n €2300.

5. Vragen/comments

Enkele vragen:
- Kan voor dit budget naar jullie ervaring een beter systeem gekocht worden?
- Zijn er ook in Belgie goede audio winkels waar je dergelijke setups kan testen (groot gamma aan merken, heel snel direct na elkaar te beluisteren)?
- Hoeveel kosten kabels hierbij? kabellengte zou 5 m zijn in totaal - dus zo'n €50 tot €150 zei men in de winkel
- Wat zijn nog goede combinaties? Vb. er waren geen Rotel versterkers, terwijl ik enkele jaren terug een heel goede setup gehoord had van een Rotel met B&W speakers (geen idee meer welke - de Sony Winkel aan Gent-St-Pieters is inmiddels gesloten).
- Hoe stuur je dit trouwens vlot digitaal aan? Gaat dit via PC? De winkelier had een iphone waarmee hij deze installatie kon aansturen. Wat is de kostprijs voor zo'n aansluiting, of kan dat rechtsreeks van digitale geluidsuitgang van PC naar versterker?

Alle comments zijn welkom.

tl;dr

Last edited by Freddie Wasbak; 26-12-2015 at 14:12.
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 23:20   #2   link
operator
Senior Member

operator's Avatar

Geen antwoord op je vraag, maar een persoonlijke bedenking: krijg je niet meer immersie in de muziek door 4 'goedkopere' speakers te plaatsen in plaats van 2 dure?
operator is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2015, 11:50   #3   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Goeie aanpak

Ik ben ooit eens teruggegaan van floorstand naar bookshelf in een gelijkaardige prijscategorie, en was eigenlijk ook niet tevreden.

Als die combinatie goed klonk in de winkel, afgewogen tov andere modellen en merken, en je kan die nergens (veel) goedkoper vinden, is het toch gewoon een goede koop?
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2015, 16:10   #4   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

Hi-fi "reviews" zijn waardeloos, toch als het gaat over subjectieve klank. Tenzij het gaat over droge kost zoals metingen, blinde luisterproeven, of gewoon de features van een toestel opsommen ofzo, is dat echt allemaal gezever.

Ervan uitgaande dat je geen toonregeling/EQ/effecten hebt gebruikt zouden er geen hoorbare verschillen mogen zijn tussen versterkers in die prijscategorie. Tenzij er eentje zwaar underpowered is voor de speakers, of defect, zijn het waarschijnlijk volumeverschillen en placebo-effecten die je hebt gehoord. Als je ze blind nog zou kunnen onderscheiden bij hetzelfde volume op een dB-meter heb ik niks gezegd, maar ik vermoed dat je dat niet getest hebt. Met die NAD zit je nog vrij goed en ver van echte audiofiele afrip maar ik zou in uw plek ook wat spullen van Onkyo, Denon, Yamaha enzo durven overwegen. En alleszins eens nadenken of je die extra watts van de 356 bovenop de 326 eerlijk gezegd nodig hebt.

Tussen luidsprekers zijn effectief grote hoorbare verschillen, al moet je bij zo'n luistertest uiteraard nog altijd wel op je hoede zijn voor effecten van volume en je verwachtingen of voorkeuren voor bepaalde modellen enzovoort die de feitelijke verschillen zullen vertekenen. Maar gewoon op papier ben ik niet overtuigd dat die Dali zijn € 1400 waard is, lijkt me dat je betaalt voor design en een fancy tweeter terwijl het op zich maar een veredeld simpel 2-wegs ding is. Ik zou ook hier naar iets meer bang-for-buck zoeken. Waarom heb je maar naar één (duur) model B&W geluisterd? En kan je nergens naar de Focal Aria 900 reeks gaan luisteren bijvoorbeeld? De 926 zit in dezelfde prijsklasse als die Dali en lijkt me toch echt meer waar voor z'n geld, op voorwaarde dat de klank u aanstaat.
Clipper is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2015, 17:10   #5   link
Horla
Senior Member

Ik ben een half jaar geleden gaan luisteren naar de B&W 685 S2 en de CM1 S2 en uiteindelijk naar buiten gestapt met de CM5 (vorige reeks). Die vond ik het meest "natuurlijk" klinken. In de opstelling daar kon ik duidelijk beter de instrumenten horen, zeker in vergelijking met de 685's. Ik heb enkel bookshelfs beluisterd want de vrouw wou mijn grote B&W's weg...
Horla is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2015, 14:34   #6   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Quote:
Originally Posted by operator View Post
Geen antwoord op je vraag, maar een persoonlijke bedenking: krijg je niet meer immersie in de muziek door 4 'goedkopere' speakers te plaatsen in plaats van 2 dure?
ik heb dit nog gedaan op kot 10 jaar geleden, maar dit haalt niet veel uit naar gevoel (het is wel eens leuk, daar niet van)
het is de kwaliteit van de installatie die bepalend is

Quote:
Originally Posted by Clipper View Post
Hi-fi "reviews" zijn waardeloos, toch als het gaat over subjectieve klank. Tenzij het gaat over droge kost zoals metingen, blinde luisterproeven, of gewoon de features van een toestel opsommen ofzo, is dat echt allemaal gezever.
de luistertest bevestigde dat inderdaad

Quote:
Ervan uitgaande dat je geen toonregeling/EQ/effecten hebt gebruikt zouden er geen hoorbare verschillen mogen zijn tussen versterkers in die prijscategorie. Tenzij er eentje zwaar underpowered is voor de speakers, of defect, zijn het waarschijnlijk volumeverschillen en placebo-effecten die je hebt gehoord. Als je ze blind nog zou kunnen onderscheiden bij hetzelfde volume op een dB-meter heb ik niks gezegd, maar ik vermoed dat je dat niet getest hebt. Met die NAD zit je nog vrij goed en ver van echte audiofiele afrip maar ik zou in uw plek ook wat spullen van Onkyo, Denon, Yamaha enzo durven overwegen. En alleszins eens nadenken of je die extra watts van de 356 bovenop de 326 eerlijk gezegd nodig hebt.
ok, zal hiervoor nog eens langsgaan

Quote:
Tussen luidsprekers zijn effectief grote hoorbare verschillen, al moet je bij zo'n luistertest uiteraard nog altijd wel op je hoede zijn voor effecten van volume en je verwachtingen of voorkeuren voor bepaalde modellen enzovoort die de feitelijke verschillen zullen vertekenen. Maar gewoon op papier ben ik niet overtuigd dat die Dali zijn € 1400 waard is, lijkt me dat je betaalt voor design en een fancy tweeter terwijl het op zich maar een veredeld simpel 2-wegs ding is. Ik zou ook hier naar iets meer bang-for-buck zoeken. Waarom heb je maar naar één (duur) model B&W geluisterd? En kan je nergens naar de Focal Aria 900 reeks gaan luisteren bijvoorbeeld? De 926 zit in dezelfde prijsklasse als die Dali en lijkt me toch echt meer waar voor z'n geld, op voorwaarde dat de klank u aanstaat.
de dure B&W waren buiten budget, dus in de categorie >1000€/speaker heb ik niet verder geluisterd. De Focal Aria 926 zou ik ook wel eens willen horen, al is me niet duidelijk waar ik die in Belgie kan beluisteren.
http://www.stassen.nl/luidsprekers/l...focal-aria-926

ook nog interessant zou de B&W 683 S2 floorstander serie zijn
http://www.bestbuy.com/site/bowers-w...&skuId=4828009

de NAD versterker die ik op het oog had wordt in sommige Belgische shops goedkoper verkocht (€749 ipv €899, of zelfs €599 voor een ex demo model)

Quote:
Originally Posted by Horla View Post
Ik ben een half jaar geleden gaan luisteren naar de B&W 685 S2 en de CM1 S2 en uiteindelijk naar buiten gestapt met de CM5 (vorige reeks). Die vond ik het meest "natuurlijk" klinken. In de opstelling daar kon ik duidelijk beter de instrumenten horen, zeker in vergelijking met de 685's. Ik heb enkel bookshelfs beluisterd want de vrouw wou mijn grote B&W's weg...
de Dali's vond mijn vriendin nog goed van design (en ze was ook overtuigd van de kwaliteit van een goede stereo - het bleek geen slecht idee ze mee te nemen)

goed, na wat verder zoeken blijken enkele shops in de buurt ook interessante dingen te hebben. Tijd om de komende dagen wat Belgische shops gaan verkennen (op het lijstje staan al Limadi in Antwerpen en Stevens HiFi in Gent)

bedoeling is dezelfde kwaliteit te vinden voor pakweg €1000 minder - dit zou te doen moeten zijn mits een beetje tijd en opzoekwerk

Last edited by Freddie Wasbak; 26-12-2015 at 15:33.
Old 26-12-2015, 15:12   #7   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

Quote:
Originally Posted by Freddie Wasbak View Post
de dure B&W waren buiten budget, dus in de categorie >1000€/speaker heb ik niet verder geluisterd. De Focal Aria 926 zou ik ook wel eens willen horen, al is me niet duidelijk waar ik die in Belgie kan beluisteren.
http://www.stassen.nl/luidsprekers/l...focal-aria-926

ook nog interessant zou de B&W 683 S2 floorstander serie zijn
http://www.bestbuy.com/site/bowers-w...&skuId=4828009
Focal heeft een lijst van dealers voor de 900's op hun site, maar je hebt er al een paar gevonden zie ik. Mijn vraag over B&W was waarom je zo'n duur model had beluisterd en niet goedkoper was gegaan, doelde dus ook op die 600-reeks.

Oh, en vorige keer nog vergeten te zeggen, maar als de "kabels" waar je het over hebt gewoon wat luidspreker- en tulpkabel is enzo, zeker geen € 10 per meter betalen, laat staan € 30. Desnoods haal je die ergens anders hé.
Clipper is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2015, 16:44   #8   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Even meegeven dat ik erg tevreden ben van mijn Dali (Ikon) vloerstaanders. Als versterker bij die luidsprekers wordt vaak een NAD aangeraden (wat bij mij Denon is geworden).

Koop wat je graag zelf hoort, wat in mijn geval Dali is geworden. Die B&W's vond ik persoonlijk minder.
Old 02-01-2016, 23:08   #9   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Quote:

bedoeling is dezelfde kwaliteit te vinden voor pakweg €1000 minder - dit zou te doen moeten zijn mits een beetje tijd en opzoekwerk
2dehands is niet je ding? Want de gemiddelde audiofanaat is op een paar maand al weer op zoek naar iets anders, en doet zijn prachtige set voor de helft van de prijs vaak weg. Als je iets vindt dat je aanstaat willen de meeste mensen je ook gerust op een luistersessie trakteren. Ik heb daar in ieder geval nog nooit een probleem van gemaakt.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2016, 08:10   #10   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Goed zelf beluisteren is idd zeer belangrijk. Zo heb ik voor mijn 5.1 setup Monitor Audio Apex en buiten de sub ben ik nooit echt verliefd geworden op hun geluid. Klinken veel te steriel imo. Mijn vloerstaanders van Canton die een pak goedkoper zijn, vind ik nog altijd schitterend vol klinken, zelfs zonder sub. Maar de madam wou die grote speakers weg...

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2017, 19:19   #11   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

gekocht

Na uitgebreide luistersessies, bleek de NAD 356 BEE + MDC met de DALI Opticon 5 als beste uit de bus te komen (met een andere versterker klikken die boxen niet)

Het is pas aan de categorie 15000 k€ dat - voor elektronische muziek - systemen significant beter worden, vond ik. Voor rock en jazz, of muziek met sterke dynamiek, heb je wel al beter materiaal voor een lagere prijsklasse.

Quote:
uiteindelijk heb ik de versterker met de MDC module ingebouwd besteld uit Duitsland tijdens voor 750 euro (ipv 1100), en de boxen nu gekocht tijdens een actie voor 1150 (ipv 1400) en er om gereden in breda

dus al bij al door wat geduld te hebben toch de gewenste setup kunnen kopen voor zo'n 600 euro minder

de stereo is nu thuis aangesloten, ik ben een tevreden mens
Old 07-02-2017, 07:12   #12   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

vergeet een geluidskaart niet
met een vriend en 2 verschillende koptelefoons aan een koptelefoonversterker gingen we akkoord dat er echt wel een verschil zit tussen een onboard geluidskaart van een computer, en een degelijke geluidskaart.
gemak van USB geluidskaart is dat die gaat op zowel laptop als desktop, en met USB OTG kun je het ook hangen aan een smartphone.

1 koptelefoon was AKG 242, geluidskaart de JEDAC DAC. de digitaal-analoog converter alleen al van die kaart kost 25 euro.
Old 07-02-2017, 10:32   #13   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

wat
Old 08-02-2017, 22:25   #14   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

dat was de reden dat ook die module bij de versterker gekocht werd, deze wordt rechtsreeks met USB (of optisch) aangestuurd - dus zonder tussenliggende geluidskaart, of zonder dure streamers die nog eens zoveel kosten als de versterker

met prentje: de module linksboven is ingebouwd, stereo wordt hier aangesloten via usb

bij de nad is dat geintegreerd, anders heb je inderdaad veel kwaliteitsverlies -- ook met een goede PC geluidskaart

zelf heb ik een asus xonar (voor de optische uitgang), maar ik zou er de stereo ook niet via de standaard aansluitingen (rca) mee aansluiten

onlangs wat SACD kwaliteit laten afspelen, en dan komt de stereo pas echt tot zijn recht. je hoort echt het verschil tussen soundcloud/mp3, flac en sacd/dvd audio kwaliteit.

dingen als dit klinken gewoon top in HD audiokwaliteit:

Last edited by Freddie Wasbak; 08-02-2017 at 22:43.
Old 08-02-2017, 23:47   #15   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
dat was de reden dat ook die module bij de versterker gekocht werd, deze wordt rechtsreeks met USB (of optisch) aangestuurd - dus zonder tussenliggende geluidskaart, of zonder dure streamers die nog eens zoveel kosten als de versterker
Old 09-02-2017, 07:44   #16   link
Moer
Senior Member

Moer's Avatar

Thread hijack
Als gamende leek die altijd de onboard audio gebruikt van een middelmatig moederbord. Wat zou je eventueel aanraden als geluidskaart om op dat vlak te verbeteren?
Moer is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2017, 07:53   #17   link
Horla
Senior Member

Aangezien de kans groot is dat je een eenvoudig 5.1 of 2.1 pc-setje aan je computer hebt hangen heeft dat weinig nut.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2017, 09:48   #18   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Quote:
Originally Posted by Moer View Post
Thread hijack
Als gamende leek die altijd de onboard audio gebruikt van een middelmatig moederbord. Wat zou je eventueel aanraden als geluidskaart om op dat vlak te verbeteren?
Als je geen storingen hoort, heeft het geen nut om iets anders te steken. Apparte soundcards zijn al lang niet meer van deze tijd. De ingebouwde geluidskaarten voldoen allemaal op moederborden van gekende merken. Ik kan mij geen inbeelden waar de kHz niet hoog genoeg kan en waar je niet genoeg kanalen tegelijk kan afspelen.

Externe soundcards worden enkel nog gebruikt in de muziek industrie, en zelfs daar is het soms overbodig en zijn DSP kaarten nuttiger ( wat de meeste high end souncards hun selling point dan ook is ).
De reden dat er daarvoor altijd een externe werd genomen was hoofdzakelijk interferentie. Dus gezoem door componenten die niet goed geaard waren. Of niet genoeg kanalen, enkel en alleen 44.1Khz ipv hoger etc etc. Maar dat is niets van de laatste jaren. Tegenwoordig is alles heel high end, en sommige gaming moederborden hebben zeer hoge ingebouwde geluidskaarten.

TL ; DR zoals al gezegd, lig er niet van wakker tenzij je een Super Hi-Fi installatie hebt, ik draai ook al jaar en dag op on-board en ik ben ook bezig met muziek.
Old 09-02-2017, 09:53   #19   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Moer View Post
Thread hijack
quasi alles dat niet onboard is, dat is al een goede upgrade
USB geluidskaarten zijn praktisch. een zuivere DAC voorziet wel quasi geen stroom, dus moet je ook nog een versterker hangen voor zelfs een koptelefoon.
Old 09-02-2017, 10:20   #20   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
quasi alles dat niet onboard is, dat is al een goede upgrade
...
Stop met in de jaren 90 te leven.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules